جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دانستنیهایی درباره آنفولانزای مرغی، آنفولانزاری مرغی یک بیماری ویروسی مشترک بین طیور و انسان است


این بیماری، برای اولین بار، درسال۱۹۶۰ درآفریقای جنوبی شناسایی شد و اولین همه گیری آن در ایران درسال۱۹۷۷ مشاهده شد. عامل این بیماری نوعی ویروس است که دارای گونه های کشنده 1(5HN) و غیر- 7H) است که در ایران نوع غیرکشنده آن به صورت بومی وجوددارد.,کشنده 2(HgN بیماری آنفولانزای مرغی، علاوه بر آفریقای جنوبی و ایران ، دراغلب کشورهای جهان که دارای مراکز پرورش بوقلمون هستند مشاهده شده است ، ولی در کانادا و استرالیا شواهدی دال بر وجود این بیماری گزارش نشده است . قابل ذکر است ، مصرف گوشت و تخم طیور مبتلا توسط انسان هیچ گونه مشکل بهداشتی و بیماری ایجاد نمی کند. علایم تنفسی، گوارشی و درد مفاصل از مهمترین علایم بالینی درانسان ، علایم تنفسی، آب ریزش بینی، ورم ملتحمه وسینوزیت ازعلایم بالینی درجوجه بوقلمونها وسینوزیت ، عدم تعادل، پیچ خوردن گردن وافسردگی نیز ازعلایم بالینی در جوجه مرغها به شمار می رود. بیماری آنفولانزای مرغی دراثر استنشاق ذرات معلق درهوای آلوده به ویروس و تماس مستقیم طیور با یکدیگر گسترش مییابد، این ویروس شدیدا مسری بوده و به سرعت از طیور بیمار، به طیور سالم منتقل می شود .
با اشاره به اینکه نوع کشنده ویروس از راه تنفس باعث ابتلای انسان می شود میتوان گفت که این بیماری مخصوص افرادیاست که درمحل پرورش وکشتارگاه طیور، درحین انجام کار یا درهنگام جابه جایی طیور، اصول ایمنی وبهداشتی را رعایت نمی کنند. بنابراین توصیه شده است کارگران مرغداریها وافرادی که به هرشکل کار آنها با این اماکن ارتباط دارد، به هنگام ورود و خروج یا در حال انجام کار در مرغداریها، ازدستکش و ماسک استفاده کنند و درفاصله انجام کار باطیور وقبل از مصرف خوراکیها، دستان خود را با آب وصابون مایع بشویند. یکی دیگر از راههای مبارزه وپیشگیری ازبیماری در یک منطقه ، جلوگیری از احداث کشتارگاه طیور در نزدیکی محل زندگی طیور است . گفتنیاست ، سریع ترین و کم هزینه ترین روش تشخیص بیماری، انجام آزمایش خون در مرغهای بیمار یا مشکوک به بیماری است . شست وشوی دستها بعد از کار در مرغداری، تعویض لباس کار قبل از خروج از مرغداری، عدم استفاده از لباس و کفش استفاده شده در مرغداریها در خارج از مزرعه ، تاکید بر استفاده از چکمه لاستیکی یا چکمه یکبار مصرف توسط مسئولین جمع آوری تخمها و تغذیه طیور از مهمترین اصولی است که باید توسط کارگران و ناظرین بهداشتی رعایت شود.
فراهم کردن حوضچه ای برای گندزدایی چکمه کارگران در درب وردی مرغداری، جلوگیری ازآلودگی آب وموادغذایی طیور، کنترل حشرات وجوندگان درمرغداریها، اعلام وضعیت ، بسته نگه داشتن درب مرغداری درصورت عدم نیاز، پاکیزه کردن و گند- زدایی کلیه لوازم مربوط به مرغداری که به مزرعه حمل میشود ازمهمترین عواملی است که در رعایت بهداشت محیط موثر است . دربیماری آنفولانزای مرغی بااستفاده از واکسن ویروس کشته شده یاضعیف شده طیور سالم را در برابر بیماری واکسینه میکنند ولی هنوز واکسن موثری برای جلوگیری ازابتلای انسان به بیماری، ساخته نشده و داروی موثری نیز برای درمان مبتلایان به این بیماری وجود ندارد.
دراین گزارش که در شماره چهل ویکم نشریه پزشکی ״درد״ به چاپ رسیده است ، توصیه شده که از نگهداری پرندگان اهلی و وحشی تا حد امکان در داخل منزل اجتناب گردد.
منبع : سایر منابع


همچنین مشاهده کنید