چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

روز مبارزه با درد ؛ دردهای بی پایان و اعتیاد به داروهای مسکن


در کشور ما هموراه یک نگاه افراط و تفریط در برخورد با درد وجود دارد به طوری که عده ای به محض ایجاد درد در هر نقطه از بدن به صورت خود تجویزی و بی رویه از داروهای مسکن استفاده می کنند و عده ای دیگر نیز در مقابل این روش بدون توجه به درد خود سعی در تحمل آن دارند.
هر دوی این تفکرهای نادرست، بشدت در جامعه ما رواج دارد به طوری که در آمارها بیان می شود سالیانه حدود پنج میلیون نفر برای دریافت داروهای مسکن بدون نسخه پزشک به داروخانه ها مراجعه می کنند و از سوی دیگر به طور میانیگن از هر سه فردی که دچار دردهای مزمن هستند تنها یک نفر برای درمان درد خود به پزشک مراجعه می کند.
همچنین بسیاری از افراد جامعه ما تصور می کنند که داروهای تزریقی اثر موثری بر درمان درد خواهد داشت در حالی که متخصصین این امر در دنیا معتقدند که داروهای خوراکی در برخی از دردها تاثیری بیشتر دارد.
پزشکان ما نیز اغلب تعریف درستی از درد ندارند و داروهای مسکن در کشور ما بر اساس میزان درد در فرد تجویز نمی شود و همچنین اغلب گمان می کنند که دارو تنها روش تسکین درد است حال آنکه در دنیا از روش های جایگزنی برای تسکین درد استفاده می شود.
اهمیت درد تا حدی است که مجامع بین المللی 11 اکتبر- 20 مهرماه- را با عنوان روز جهانی مبارزه با درد برگزیده اند و حتی برخی کشورها 21 تا 27 مهرماه را هفته مبارزه با درد اعلام کرده اند.
هم اکنون دنیا به سمتی حرکت می کند که پزشکان را نسبت به درد آگاه تر ساخته و روش هایی موثر تری برای درمان درد بیماران به آنها ارایه کنند.
یکی از مشکلاتی که پزشکان با آن مواجهند این است که درد پدیده قابل اندازه گیری و مشاهده نیست ولی برای حل این مشکل در حال حاضر روش هایی همانند خط کش درد به کار گرفته می شود که در ایران جای خالی این روش ها بشدت احساس می شود.
یکی از دیگر مشکلات کشور در این زمینه نبود کلینیک های تخصصی در کشور است.
در تمام دنیا برای برخورد منطقی با درد کلینیک هایی با عنوان کلینیک درد تاسیس شده است که در آن پزشکان با تخصص های متفاوت به ویزیت بیماران می پردازند و در این کلینیک ها حضور پر رنگ روانشناسان دیده می شود.
رییس انجمن بررسی و مطالعه درد ایران در این زمینه گفت : باید آگاهی جامعه را نسبت به درد افزایش داد زیرا مشکلی است که تمامی افراد جامعه و به ویژه پزشکان دچار آن هستند.
״محمد شریفی ״ در گفت و گو با خبرنگار سینا افزود : در کشور ما با درد بدرستی برخورد نمی شود و پزشکان تعریف صحیحی از درد ندارند.
وی اظهار داشت : کنترل درد در کشور ما تنها توسط دارو صورت می گیرد
در حالی که روش های دیگری برای کنترل درد وجود دارد و لزوما نباید از تزریق برای تسکین درد استفاده کرد ولی حتی در مورد دردهای حاد نیز می توان از مسکن های خوراکی استفاده کرد.
به گفته وی ، بیماران ما در بیمارستانها پس از عمل جراحی اغلب دردهای بسیاری را متحمل می شوند و پرستاران عنوان می کنند که این دردها طبیعی است و باید تحمل کرد در صورتی که در هیچ جای دنیا این گونه نیست و بلافاصله پس از احساس درد پرستاران برای تسکین درد اقدام می کنند.
وی تصریح کرد : عدم تسکین درد در بیمار عواقب سنگینی را برای وی در پی خواهد داشت زیرا درد سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و روزهای بستری وی را افزایش می دهد.
به گفته رییس انجمن بررسی و مطالعه درد ، همچنین درد سیستم روحی بیمار را تخریب کرده و بر روی خواب و اشتهای وی تاثیر منفی می گذارد.
وی خاطر نشان کرد : درد پدیده قابل اندازه گیری نیست و طبیب درمانگر با پدیده ای سر و کار دارد که قابل اندازه گیری نیست و تعیین میزان دارو برای آن مشکل است.
وی ادامه داد: فرهنگ نادرست استفاده از دارو سالیانه میلیاردها ریال به سیستم پزشکی آسیب وارد می کند.
وی گفت : هشدار می دهیم که مسکن هایی مثل استامینوفن می تواند تسکین درد موقت باشد ولی اگر دردی بیش از 6 ماه طول بکشد درد مزمنی است که عواقب وخیمی را برای سلامتی فرد بدنبال خواهد داشت.
شریفی اظهار داشت : این داروهای مورفینی است که به اسامی مختلف در اختیار بیماران قرار می گیرد و در تمام دنیا منع فروش و مصرف بدون نسخه آنها وجود دارد در حالی که در ایران بدون هیچ محدودیتی این داروها در اختیار افراد قرار می گیرد.
وی با تاکید بر روشهای غیر دارویی در درمان درد ، افزود : در روش های غیر دارویی نقش روانپزشکان مشخص می شود به طوری که می توان از روش های شخصیتی و یا هیپنوتیزم درمانی فرد را معالجه کرد.
منبع : واحد مرکزی خبر