چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

خداحافظ دیکتاتور


از ورزش تا هنر و صنعت و كشاورزی، ارتباطات و ... همه جا می توان نام برلوسكونی را یافت كه در بعضی از آنها نخست وزیر چهره اول است مثل ریاست باشگاه میلان و شبكه تلویزیونی مدیاست. و در برخی دیگر جزو سهامداران بزرگ. همین چهره زیاده طلب برلوسكونی و تمایلات دیكتاتوری اش از او چهره یی منفور در نزد مردم ایتالیا ساخته است.
اما به تازگی قانونی در ایتالیا با هدف محدود كردن فعالیت های افراد مختلف و ممانعت از چند شغله بودن تصویب شده است. همین قانون، نخست وزیر چند شغله را مجبور كرد از مشاغلی كه نسبت به پست نخست وزیری اهمیت كمتری دارند استعفا دهد. به این ترتیب برلوسكونی مجبور شد از شغل مورد علاقه خود یعنی ریاست میلان استعفا دهد.
سیلویو برلوسكونی از سال ۱۹۸۶ مسؤولیت هدایت میلان را برعهده گرفت و توانست همراه این تیم به قهرمانی اروپا، قهرمانی اسكودتو و چند افتخار داخلی و بین المللی دیگر دست یابد. برلوسكونی از آن دست رییسانی بود كه در امور فنی تیم دخالت داشت خیلی ها معتقدند دانش فوتبالی نخست وزیر بر دانش سیاسی اش برتری دارد. انتقادهای برلوسكونی از تاكتیك های آنچلوتی معروف است. رییس میلان در شب خداحافظی از باشگاه محبوب اش گفت: «واقعاً ناراحتم، خیلی ناراحت.» یكی از خبرنگاران از برلوسكونی خواست میزان ناراحتی خود را در فاصله ۱ تا ۱۰ تخمین بزند و برلوسكونی با لبخند گفت: «یازده. در طول سال هایی كه رییس میلان بودم به همراه این تیم بیش از هر مسؤولیتی موفقیت كسب كردم.» برلوسكونی در كنار ریاست میلان مجبور است از ریاست شبكه های تلویزیونی مدیاست نیز استعفا دهد. اما نخست وزیر می گوید: «فعالیت تلویزیونی برایم مهم بود. اما نه به اندازه میلان.» از این پس پسر برلوسكونی، پیرسیلو برلوسكونی ریاست میلان را برعهده خواهد داشت.
پائولو مالدینی كاپیتان میلان كه یكی از پرسابقه ترین بازیكنان باشگاه است درباره استعفای برلوسكونی
می گوید: «خداحافظی به دین شكل یعنی اینكه او مجبور شده این كار را انجام دهد. برلوسكونی به دلایلی كه همه ما می شناسیم مجبور به استعفا شد. به نظر من سیلویو برلوسكونی هرگز از كنار ما نمی رود، او همیشه به ما نزدیك است. میلان همیشه در قلب رییس جای دارد.»
اما جدایی برلوسكونی چه تأثیری بر آینده میلان خواهد داشت. رییس خود در این باره می گوید: «خیلی چیزها و هیچ چیز! خیلی چیزها از نظر روحی و هیچ چیز از نظر سهام و نوع فعالیت تیم. همه كسانی كه موفقیت میلان را می خواهند می توانند راحت باشند، شرایط همینگونه خواهد بود. آدریانو گالیانی همچنان رییس است و میلان همچنان برای قهرمانی تلاش می كند.»
برلوسكونی و میلان از نگاه تاریخ
پس از آنكه در تاریخ ۲۰ فوریه ۱۹۸۶ سیلویو برلوسكونی مالك میلان شد، این تیم توانست موفقیت های بزرگی را كسب كند. البته سال ۱۹۸۶ برای میلان چندان موفق نبود، اما میلان برلوسكونی حركت خود را از سال بعد و با آوردن آریگو ساكی به عنوان مربی آغاز كرد او توانست عصای سه دندانه
افسانه یی یعنی ماركو فان باستن، رود گولیت و فرانك ریكارد را به میلان بیاورد. تركیبی كه میلان را به یكی از بزرگترین
باشگاه های جهان تبدیل كرد.
پس از آن آریگو ساكی جای خود را به فابیو كاپلو سپرد. در این زمان میلان توانست بهترین های ایتالیا همچون فرانكو بارزی، مالدینی و روبرتو باجو را جذب كند. البته ستاره های خارجی هم در میلان كم نبودند. دژان ساویسویچ صرب، ژورژ وه آ لیبریایی، مارسی دزایی فرانسویی و آندری شوچنكوی اوكراینی پرافتخارترین ستاره های خارجی میلان هستند. حضور بازیكنان برزیلی، چهره یی جهانی به میلان داد. روسونری در طول مدت حضور برلوسكونی توانست هفت بار قهرمان اسكودتو، ۴ بار قهرمان اروپا، ۴ بار قهرمان سوپر جام اروپا، چهار بار قهرمان سوپر جام ایتالیا، ۲ بار قهرمان جام بین قاره یی و یك بار قهرمان كوپا ایتالیا شود.
فهرست قهرمانی های میلان
قهرمانی سری A:
۱۹۸۸-۱۹۸۷ و ۱۹۹۲-۱۹۹۱ و ۱۹۹۳-۱۹۹۲ و ۱۹۹۴-۱۹۹۳ و ۱۹۹۶-۱۹۹۵ و ۱۹۹۹- ۱۹۹۸ و ۲۰۰۴-۲۰۰۳
قهرمانی لیگ قهرمانان: ۱۹۸۹ و ۱۹۹۹۰ و ۱۹۹۴ و ۲۰۰۳
كوپا ایتالیا: ۲۰۰۳-۲۰۰۲
سوپر جام اروپا: ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ و ۱۹۹۵ و ۲۰۰۳
سوپر كاپ ایتالیا: ۱۹۸۹ و ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴ و ۲۰۰۴
جام بین قاره یی: ۱۹۸۹و۱۹۹
منبع : خبرگزاری ایپنا