سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا


انتظار مشترکان از شرکت مخابرات ایران چیست ؟


انتظار مشترکان از شرکت مخابرات ایران چیست ؟
بالاخره پس از پیگیری های چندین دولت و چند دوره مجلس شورای اسلامی و ده ها ماه انتظار برای تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در حوزه ی ارتباطات کشور ، شرکت مخابرات ایران طی فرایند پر فراز و نشیبی ؛ از مرحله ی طرح ، تصمیم سازی ، تصمیم گیری ، برنامه ریزی ، سازمان دهی ، مستند سازی ، بحث و فحص ، به تعویق افتادن های مکرر ، اختلاف سلیقه در نحوه ی اجرا ، در نهایت با وجود موانع بسیار ، با ابلاغیه ی صریح مقام معظم رهبری در دولت نهم با سرعت بیشتر، اینک در آستانه ی ورود به بورس قرار گرفت .
شرکت مخابرات ایران با بیش از ۴۷ هزار نیروی انسانی متخصص مشغول به کار ( در شرکت مادر تخصصی مخابرات ایران ، ۳۰ شرکت مخابرات استانی و شرکت ارتباطات سیار ) با دارایی هایی بالغ بر ۱۴۱ هزار میلیارد ریال و سرمایه ای بالغ بر ۳۶ هزار میلیارد ریال ، با هدف مدیریت سهام و سرمایه گذاری این شرکت در بخش مخابرات و فناوری اطلاعات و انجام هر گونه فعالیت در راستای تامین و ارائه ی خدمات مخابراتی مطمئن و اقتصادی اعم از سرمایه گذاری ، مدیریت و نظارت بر ایجاد و بهره برداری از تاسیسات و انجام تمامی کارهای مربوط و لازم برای تحقق اهداف شرکت از طریق شرکت های زیر مجموعه مشمول واگذاری به بخش خصوصی از طریق عرضه ی سهام آن در بورس اوراق بهادار گردیده است .
اکنون که با خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران ، در آستانه ی تحولی عظیم در عرصه ی مخابرات کشور قرار داریم ، بهتر است با یاد آوری چند توصیه به مدیران و کارکنان این حوزه در جایگاه رقابتی جدید که تا حدود زیادی با دوران انحصار دولتی متفاوت است ، تغیر نگرش درون سازمانی را به واسطه ی انتظارات و توقعات مشترکان آگاه و نیازمند خدمات به روز مخابراتی ، با برنامه ریزی دقیق و مدیریت صحیح محقق سازیم .
● انتظارات مشتریان چیست؟
۱) در یک شرکت خدماتی خصوصی ، مشتری حرف اول را می زند و مجموعه مدیریتی این سازمان به واسطه درگاه روابط عمومی و امور بین الملل تدابیری باید اتخاذ کند تا رضایت مشتریان به طور مطلوب فراهم شود .
۲) در یک بازار رقابتی ، سازمانی پیروز میدان است که خدمات متنوع تر ، با کیفیت بالاتر ، ارزان تر و به نحو شایسته تری ارائه دهد .
۳) هزینه های زائد تبلیغات باید صرف افزایش کیفیت خدمات و ارائه مطلوب تر آن به مشتریان شود. تا آنجا که مشتریان خود مبلغ خدمات مورد اشاره در جامعه باشند.
۴) همیشه باید این نکته را در نظر گرفت که بالاترین تبلیغ برخورد خوب و حفظ شان انسان هایی است که از تولیدات و خدمات ما بهره می برند.
۵) همواره باید بدانیم ، تکریم کارمند توسط مدیر در نهایت به تکریم ارباب رجوع منجر خواهد شد .
۶) این اصل را هرگز فراموش نکنیم که جلب اعتماد و اطمینان مشتریان موجب اقتدار ، تحکیم و پایداری هر چه بیشتر و در نتیجه توسعه ی همه جانبه ی سازمان خواهد شد.
۷) در یک سازمان منسجم و پویا اهداف مدیران و کارکنان ، همواره مبتنی بر نیاز مشتری است .
۸) ارتقای چشمگیرجایگاه مخابراتی کشور دربین کشور های منطقه و جهان از موارد دیگری است که مشتریان به آن توجه ویژه دارند .
۹) ایجاد نوآوری و خلاقیت در زمینه ی ارائه ی خدمات جدید در شبکه ارتباطی کشور و به دنبال آن تحول در ساختار ارتباطات جهان.
۱۰) آنچه مسلم است، ارتباطات نقش به سزایی در توسعه ی همه جانبه ی کشور ایفا می کند ؛ افزایش توان علمی متخصصان امر و همچنین تربیت نیروهای کارآمد از میان جوانان مستعد وجویای کارنقش مهمی از فرار مغزها و توسعه ی پایدار کشور ایفا می کند .
۱۱) انتصاب مدیران خلاق که در حوزه ی فعالیت خود (براساس مستندات موجود و همچنین ازدریچه ی نگاه کارکنان ) منشا خدمات ارزنده و تاثیر گذار باشند و شناسایی مدیرانی که منافع سازمان که همانا رضایت مشتریان است را بر منافع خود ترجیح دهند .
۱۲) کاهش فاصله ی مشتری با مدیر از طریق حذف واسطه های اضافی و به همین منظور بهره برداری از روابط عمومی پاسخگو و حامی مشتری .
۱۳) فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به موقع و فراگیر موجب افزایش بهره وری و در نهایت رضایتمندی مشترکان خواهد شد.
۱۴) ایجاد بسترهای تحقیق و پژوهش در راستای دسترسی به فناوری های نوین ارتباطی جهان که موجب افزایش سرعت ، دقت ، امنیت وکاهش هزینه های ارتباطی است .
۱۵) فراهم نمودن زیرساخت های خدمات بانکداری، تجارت، آموزش و... از راه دور و بستر سازی به منظور تحقق دولت الکترونیکی .
۱۶) افزایش آگاهی مشتریان و سهیم نمودن آنان در ایجاد بسترهای اشتغال از راه دور .
● تعهدات سازمان کدام است ؟
۱) به تحقیق منافع چنین سازمانی در راستای رضایت عده ای خاص نیست ، بلکه رضایت مشتریان و پاسخگویی به نیازهای ارتباطی آنان محور فعالیت های مدیریتی سازمان به شمار می رود. زیرا طبق اهداف کلان (کیفی وکمی) توسعه ی بخش مخابرات، براساس برنامه ی پنچ ساله ی چهارم توسعه :
▪ افزایش دسترسی به امکانات عمومی مخابراتی .
▪ توسعه خدمات مخابراتی استاندارد.
▪ ارتقای کیفی ارائه ی خدمات مخابراتی.
▪ افزایش نقش بخش غیردولتی در توسعه ی ارتباطات.
▪ افزایش ضریب نفوذ تلفن ثابت و همراه به تر تیب از ۲۶ و ۸۵/۷ به حداقل ۵۰ درصد.
▪ دستیابی به ضریب نفوذ تلفن ثابت خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب از ۱۰۸ و ۵۶ درصد به ۱۷۷ و ۱۰۴درصد.
▪ تامین پوشش ارتباطی ۹۰ درصد روستاهای فاقد ارتباط و نقاط خاص کشور.
▪ افزایش سهم بخش غیر دولتی از کل مشترکان تلفن ثابت کشور به میزان دست کم ۵/۱۵ درصد و تلفن همراه کشور از ۸۳/۲ درصد به دست کم ۵۰ درصد.
▪ افزایش پوشش استاندارد جمعیتی شبکه تلفن همراه از ۶۵ به ۹۲ درصد.
▪ افزایش پوشش تلفن همراه در جاده های اصلی کشور از ۱۰ هزار کیلومتر به ۲۶ هزار کیلومتر.
▪ افزایش متوسط میزان موفقیت مکالمات در شبکه تلفن ثابت و همراه به ترتیب از ۴۲ و ۳۴ به دست کم ۵۵ درصد.
▪ بهره مندی خانوارهای شهری و روستایی از خدمات پایه مخابراتی استاندارد.
۲) شرکت مخابرات ایران از تاریخ صدور پروانه اپراتور اول یعنی ابتدای سال۸۷ متعهد به اجرای طرح های توسعه ای در زمینه تلفن همراه و ثابت و ارتباطات داده و فناوری اطلاعات به قرار زیر می باشد:
▪ در حوزه تلفن ثابت و همراه به ترتیب این شرکت متعهد به دایری۶ میلیون و ۵۰۰ هزار خط تلفن ثابت تا پایان ۱۳۹۲ و ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار خط همراه تا پایان ۱۳۹۵ می باشد .
▪ پوشش تمامی شهرهای کشور حداکثر یک سال پس از تاریخ صدور پروانه .
▪ پوشش تمامی شهرهای جدید کشور حداکثر ۸ ماه پس از اعلام وزارت کشور .
▪ پوشش تمامی جاده های اصلی کشور یک سال پس از تاریخ صدور پروانه .
▪ پوشش تمامی جاده های ریلی کشور یک سال پس از تاریخ صدور پروانه .
▪ پوشش جاده های فرعی کشور ( شهر های بین مراکز شهرستان ها ) حداکثردو سال پس از تاریخ صدور پروانه .
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی ITanalyze


همچنین مشاهده کنید