شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

عصیانگر فرانسوی از لیگ برتر رفت/آنلکا از ترکیه به فرانسه می رسد


آنلكا كه قبل از پیوستن به فنر باغچه در منچسترسیتی بازی می كرد چندان از حضورش در این تیم راضی نبود زیرا كه مطبوعات توجهی به او نداشتند و این برای بازیكنی كه در گذشته ای نه چندان دور همیشه در تیررس رسانه های گروهی قرار داشته جالب نبود. مشكلات آنلكا به همین جا ختم نمی شود. او می خواهد در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان كه در حدود شانزده ماه دیگر برگزار خواهد شد شركت كند ولی خب نكته مهم اینجاست كه او از آوریل ۲۰۰۲ تاكنون حتی برای یك بار هم به تیم ملی كشورش دعوت نشده است. كریستوف دام مربی آلمانی فنرباغچه پس از اولین ملاقاتش با این ستاره فرانسوی گفت: «هدف آنلكا و من این است كه برگ جدیدی را در زندگی ورزشی نیكولا رقم بزنیم و از هیچ كاری برای رسیدن او به تیم ملی فرانسه كوتاهی نكنیم اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه كنیم او تازه در ابتدای زندگی ورزشی اش قرار دارد. او در گذشته اشتباهات بدی مرتكب شده ولی مهم این است كه از آنها درس های بسیاری فرا گرفته است.» هرگاه حاشیه وارد زندگی حرفه ای این بازیكن شده و بر روی قابلیت های فنی او سایه انداخته او با اكثر باشگاه هایی كه در آنها بازی می كرده دچار مشكلات اساسی شده است. مشكلات او با تیم هایی مثل پاری سن ژرمن، رئال مادرید و حتی این اواخر آرسنال خوراك بسیار مناسبی برای مطبوعات بود.ده فوریه ۱۹۹۹ روزی فراموش نشدنی در زندگی آنلكاست در این روز تیم های ملی انگلیس و فرانسه در ورزشگاه ویمبلی لندن به مصاف یكدیگر رفتند. انگلیس در آن زمان بازی های بسیار خوبی را از خود به نمایش می گذاشت. اما فرانسه نیز كه قهرمان جام جهانی ۱۹۹۸ بود تغییراتی را در تركیب ثابت خود به وجود آورده بود كه یكی از آنها حضور آنلكا در خط حمله آبی پوشان بود. در شبی به یاد ماندنی فرانسه به لطف هنرنمایی او و زیدان انگلیس را در خاك این كشور با دو گل مغلوب كرد. این دو بازیكن در طول مسابقه گویی ارتباط تله پاتی با یكدیگر برقرار كرده بودند. پس از پایان بازی دیدیه دشان كاپیتان وقت فرانسوی ها در مورد آنلكا اعلام كرد: «جهان فوتبال باید بپذیرد كه فرانسه هم رونالدوی خودش را سرانجام پیدا كرده است.» چند ماه پس از این بود كه در پی جنجال های به وجود آمده توسط آنلكا كه در مطبوعات انگلیس بازتاب های گوناگونی داشت مسئولان آرسنال تصمیم گرفتند او را به رئال مادرید واگذار كنند. او با یك قرارداد ۳۴ میلیون یورویی كه در زمان خود ركوردی جدید محسوب می شد به رئال و دیگر كهكشانی ها پیوست تا سودی سرشار را نصیب آرسنالی ها و مسئولان این تیم نماید.
حالا دیگر او گران ترین و شاید بهترین بازیكن جهان بود. برای این بازیكن جوان كه فوتبالش را از حومه شهر پاریس آغاز كرده بود اكنون دنیا زیر پایش قرار داشت.
ولی حاشیه هیچ گاه نمی خواست از زندگی ورزشی این جوان جویای نام خارج شود. هنوز مدت زمان زیادی از حضورش در مادرید نمی گذشت كه دوباره تمرد و نافرمانی را آغاز كرد. او نمی خواست دستورات تاكتیكی مربی تیم را بپذیرد. در پی عدم حضورش در یك بازی از جام قهرمانان باشگاه های اروپا كه مربی ترجیح داد از او استفاده نكند سه روز تمرینات تیم را بدون هیچ دلیلی ترك كرد.
از بخت بد آنلكا مسئولان رئال تحمل چنین بی نظمی هایی را در تیم خود نداشتند و او را برای ۴۵ روز محروم كردند. بعد از اتمام دوران محرومیتش او موفق شد در مرحله نیمه نهایی جام قهرمانان باشگاه های اروپا و در هر دو دیدار رفت و برگشت مقابل بایرن مونیخ گلزنی كند اما تیرگی روابط میان او و مربی اش و همچنین هم تیمی هایش كماكان ادامه داشت.
پس از قهرمانی در جام ملت های اروپا در سال ۲۰۰۰ همراه با فرانسه او ترجیح داد رئال را ترك كرده و به باشگاه اول خود پاری سن ژرمن بازگردد. پاریسی ها موفق شدند با پرداخت مبلغی بسیار كم او را از چنگ رئالی ها بیرون بكشند. ولی این بازگشت به معنی نوعی افتادن از قله های افتخار و شهرت برای نیكولاس جوان بود. در پی نمایش های ضعیف او در این تیم مطبوعات فرانسه شدیداً او را مورد انتقاد قرار دادند و آنلكا از این مسئله به قدری دلخور و ناراحت شد كه در كمپ تمرینی پاری سن ژرمن یكی از خبرنگاران را مورد ضرب و شتم قرار داد.
•بازگشت دوباره به لیگ برتر
این بار نیكولاس آنلكا نتوانست نظرات تاكتیكی و فنی لوئیس فرناندز مربی پاری سن ژرمن را تحمل كند و مسئولان باشگاه مجبور شدند او را در دسامبر ۲۰۰۱ به لیورپول قرض دهند. آنلكا امیدوار بود كه با تغییر باشگاه و رفتن به تیم معروف بندر لیورپول مجدداً مورد توجه مربیان تیم ملی در كشورش قرار گیرد و در جام جهانی ۲۰۰۲ كره _ ژاپن برای فرانسوی ها به میدان رود.به رغم چند نمایش خوب برای لیورپولی ها و زدن پنج گل در بیست و دو مسابقه برای این تیم ژراردهولیه مربی وقت لیور پولی ها اعلام كرد ترجیح می دهد به جای دادن ۵/۲۷ میلیون یورو برای خریدن آنلكا مهاجمی دیگر را به خدمت گیرد و آنلكا بار دیگر ناچار شد به دنبال تیمی جدید برای خود بگردد. «من سیتی» یا همان تیم دوم شهر منچستر با یك پیشنهاد خوب نوزده میلیون یورویی به اضافه واگذار كردن یك بازیكن به لیورپول با یك قرارداد چهارساله آنلكا را به خدمت گرفت. حقوق خالص پرداختی به آنلكا در من سیتی یك ركورد محسوب می شد چیزی نزدیك به دویست و پنج هزار یورو در ماه. او به خوبی توانست در منچستر سیتی بدرخشد و تحت تاثیر حضور مثبتش بود كه من سیتی نتایج درخشانی را كسب كرد. نوامبر سال ۲۰۰۲ بود كه در پی بازی های درخشان، ژاك سانتینی او را برای مقابله با یوگسلاوی به اردوی فرانسه دعوت كرد. ولی گویا او نمی خواست مشكلاتش را در تیم ملی فراموش كند. آنلكا اعلام كرد در صورتی به اردوی فرانسه ملحق خواهد شد كه از ابتدا و به صورت یار ثابت وارد میدان شود در غیر این صورت ترجیح می دهد در باشگاهش بماند و در این بازی شركت نكند. او بعداً از عمل خود پشیمان شد و حتی به طور رسمی از مردم فرانسه عذر خواهی كرد ولی دیگر هیچ گاه به اردوی فرانسوی ها دعوت نشد. حتی آمار گلزنی قابل توجه او در منچستر سیتی (۸۹ بازی و ۳۴ گل زده) و انتصاب سرمربی جدید فرانسه ریموند دومنك كه از زمانی كه آنلكا در تیم زیر ۲۱ ساله های فرانسه بازی می كرد او را می شناخت هیچ كمكی در راه بازگشت او به تیم ملی فرانسه نكرده است و به نظر می رسد دیگر هیچ گاه شاهد حضور این مهاجم جنجالی و عصیانگر در جمع آبی پوشان فرانسوی نباشیم. باشگاه های بزرگ اروپایی حاضر نیستند بر روی بازیكنی سرمایه گذاری كنند كه نتواند خود را با شرایط تیمی منطبق كند حتی اگر این بازیكن جزء ستارگان بزرگ جهان فوتبال باشد. با این كه مسئولان فنرباغچه تركیه از سوابق این بازیكن عاصی آگاهی كامل داشتند او را جذب كردند تا بتوانند با تكیه بر این بازیكن با كلاس و فروش پیراهن های او كه امید بسیار دارند بیشتر از فروش پیراهن های رونالدو در تركیه باشد به سود سرشاری دست یابند. پیشتاز لیگ تركیه با این كار دست به اقدام مخاطره آمیزی زده است زیرا كه گران ترین نقل و انتقال بازیكن در لیگ تركیه با رقمی در حدود دوازده میلیون یورو با جذب آنلكا از جیب این باشگاه خرج شده و مسئولان این باشگاه تركیه ای نمی توانند چندان امیدی به بازگشت آن داشته باشند.
آنلكا هنوز در اندیشه و رویای حضور در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان است و تصور می كند با انتقال به تیم صدرنشین تركیه و حضور در جام قهرمانان باشگاه های اروپا در فصل آینده همچنان مورد توجه رسانه های گروهی اروپا قرار خواهد گرفت. ولی باید توجه داشته باشد كه او آسان ترین راه را انتخاب نكرده است در واقع در تركیه رسم این است كه مردم و مسئولان برای دقایقی بازیكن را تا عرش اعلا بالا می برند ولی فقط با چند دقیقه بازی بد او را نابود می كنند و این مهم ترین نكته ای است كه آنلكا به آن توجهی نكرده است. فقط زمان است كه مشخص می كند فوتبال تركیه و آنلكا می توانند با یكدیگر كنار بیایند یا خیر؟
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید