جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

فرانسه به جوانان خود روی آورده است/شروع از نقطه صفر


بعد از شكست های مفتضحانه در مسابقات جام جهانی ۲۰۰۲ كره و ژاپن و همچنین مسابقات یورو ۲۰۰۴ پرتغال، فرانسوی ها در گیرودار برنامه های آماده سازی مجدد تیمشان هستند و تصمیم گرفته اند همه چیز را از نقطه صفر و دوباره شروع كنند. اما درست در نقطه مقابل تیم ملی و نابسامانی های موجود در آن، یكسری از باشگاه های فرانسوی در بهترین شرایط تیمی در این یكی دو ساله قرار داشته اند، تیم هایی نظیر موناكو و المپیك مارسی كه سال گذشته به دیدارهای پایانی جام قهرمانان باشگاه های اروپا و یوفا راه یافتند، فینال را به پورتو و والنسیا واگذار كردند. ولی امسال نیز تیم های لیون و موناكو به عنوان نمایندگان فرانسه موفق شده اند برای دومین سال متوالی به دور دوم جام باشگاه های اروپا راه پیدا كنند كه این خود شخصیت تیم های فرانسوی را در اروپا بسیار بالا برده است. حتی با درنظر گرفتن مسائل پولی و مادی كه تقریباً ارتباط مستقیمی با سیستم مالیاتی نه چندان مطلوب فرانسه دارد توضیح درباره موفقیت های متغیر و ناپایدار تیم های فرانسوی صحیح به نظر می رسد. در بحبوحه زمانی كه فرانسوی ها سلطه خود را بر فوتبال اروپا گسترانده بودند، بازیكنان فرانسوی در بازار نقل و انتقالات بالاترین دستمزدها را دریافت می كردند و باشگاه های این كشور با انتقال ستاره های نامدار خود به تیم های متمول اروپایی، پول های هنگفتی را به جیب می زدند. اما بسیاری از بازیكنانی كه به سایر تیم های اروپایی نقل مكان كردند از اینكه می دیدند در تیم های جدیدشان ذخیره هستند خسته و به نوعی یاس دچار شدند. این مسئله باعث شد آنها از فرم مطلوب خارج شوند و نتوانند تیم ملی كشورشان را همراهی كنند چرا كه بازیكنان جوان فرانسوی كه در لیگ فرانسه درخشیده بودند به آرامی جای آنها را پر كردند. علاوه بر اینها باشگاه های فرانسوی از راه فروش حق تلویزیونی بازی های لوشامپیونا نیز به سود قابل توجهی دست یافتند. این رقم چیزی در حدود ششصد میلیون یورو در سال برای سه فصل است كه با درآمد باشگاه های انگلیسی برابری می كند و از درآمد باشگاه های اسپانیایی و ایتالیایی بالاتر است.
•سال ۲۰۰۵ و تحول در فوتبال فرانسه
ریموند دومنك سرمربی فرانسه شاید اولین نفری باشد كه بیشتر از آنكه به لژیونرهای فرانسوی تكیه كند می خواهد با اعتماد به جوانان فرانسوی كه در لیگ داخلی كشورشان بازی می كنند تیمی قدرتمند بسازد. او از اینكه می بیند باشگاه های فرانسوی بازیكنان را به خوبی مهیای حضور در تیم ملی و رقابت با لژیونرها می كنند بسیار خوشحال است. از جولای گذشته كه دومنك هدایت تیم فرانسه را به عهده گرفته است تاكنون از سی ویك بازیكن در تركیب تیمش در شش مسابقه استفاده كرده كه هفت نفر از آنها برای اولین بار به اردوی فرانسوی ها دعوت شده اند و همگی در لیگ كشورشان بازی می كنند. آبیدال، دیارا، اورا، گیوت، ماووبا، مری یم و اسكیلاچی قبلاً هیچ گاه پیراهن آبی رنگ فرانسه را بر تن نكرده بودند. این موج نو در واقع می تواند تیم فرانسه را مجدداً احیا كند و به مثابه بادی باشد كه به بادبان های این تیم بوزد. دومنك حتی در انتخاب بازیكنان به افراد باتجربه ای مثل یوهان میكود نیز توجهی خاص داشته است چرا كه او بازیكنی است كه وردربرمن به رهبری او توانست بوندس لیگا را فتح نماید. دومنك تصریح می كند: «مهمترین نكته ای كه بازیكنان تیم ملی فرانسه چه با تجربه و چه جوان باید مد نظر داشته باشند و به آنها بها دهند عبارتند از یكپارچگی، میل به پیروزی، رضایت از حضور در اردوی تیم و جاه طلبی. آنهایی كه این روحیات را به خوبی در وجودشان پرورانده باشند جزیی از تیم ملی خواهند بود و مطمئناً تمام تلاششان را برای سربلندی فرانسه انجام خواهند داد.» تناقض دیگری كه در فرانسه بسیار به چشم می آید این است كه بدون شك بهترین مهاجمان اروپا در حال حاضر فرانسوی هستند به خصوص تیری آنری در لیگ برتر كه در واقع ماشین گلزنی آرسنال محسوب می شود. دیوید ترزگه در سری A و جبرئیل سیسه در لیگ برتر نیز از مهاجمان خوب اروپا هستند. اما جالب اینكه این مهاجمان سرشناس در تیم ملی كشورشان قادر نیستند گلزنی كنند و در سه دیدار اخیر فرانسه حتی یك بار هم دروازه حریفان را باز نكرده اند به نحوی كه فرانسوی ها در برابر لهستان،اسرائیل و جمهوری ایرلند به نتیجه ای بهتر از صفر- صفر دست پیدا نكردند. در حالی كه در شش بازی اخیر فرانسه فقط آنری یك بار موفق به گلزنی شده است.
• دورانی پر مشغله
دومنك در ادامه می افزاید: «می دانم كه سه تساوی بدون گل داشته ایم اما این تساوی ها هر یك به شكلی كاملاً متفاوت حاصل شدند. من روند رو به رشدی را در جریان این بازی ها شاهد بودم صرفنظر از اینكه چه بازیكنانی به میدان رفتند. این همان روح تیمی است كه اكنون به خوبی در تیم فرانسه به وجود آمده و ما به تدریج آن را ساختیم. برای من مهمترین نكته این است كه هر كسی كه در زمین بازی می كند بتواند به خوبی با بقیه هماهنگ شود و خللی به روحیه تیم وارد نكند. تمام كسانی كه بازی های اخیر تیم ما را مشاهده كردند معترفند بازیكنان از اینكه برای تیم كشورشان به میدان می روند شاد و خوشحالند. به نظر می رسد ادامه سال ۲۰۰۵ زمان پرمشغله ای برای تیم فرانسه باشد چرا كه آنها مجبورند برای صعود به جام جهانی سخت تلاش كنند و در زمین حریفان به میدان روند. سوئیس و جمهوری ایرلند از هم اكنون خود را برای مقابله با فرانسه آماده كرده اند. برای تیمی كه هنوز نتوانسته به درستی قدرت خود را به اثبات برساند پرسش های گوناگونی مطرح می شود. اما اگر آنها بتوانند مجدداً تاثیرگذاری خود را به منصه ظهور برسانند غلبه بر مشكلات ناشی از كناره گیری چند بازیكن و سایر كمبودها چندان مشكل به نظر نخواهد رسید. با این حال مسابقه دوستانه فرانسه با سوئد همچنان نشان داد كه فرانسوی ها برای رسیدن به شرایط سابق خود در جهان و اروپا كاری بس سخت پیش روی دارند. خداحافظی زیدان تاثیرات منفی خود را بر سایرین به جای گذاشته است و زمانی طولانی را می طلبد تا مردان آبی پوش خود را با شرایط جدید وفق دهند.
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید