جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نامعلوم بودن هویت فسیل کشف شده در آفریقا/من کی هستم


این پژوهشگران مدعی بودند كه فسیل های كشف شده متعلق به نخستین نخستی انسان نما یا «هومینید»ها است. آنها نام این گونه جدید را Sahelanthropus tchadensis گذاشته و به طور كلی آن را «تومای» (Toumai) نامیدند («تومای» در زبان محلی چاد-منطقه واقع در جنوب صحرای آفریقا- به معنای امید به زندگی است).
تعدادی از دانشمندان با نظر این گروه موافق نبوده و معتقد بودند كه جمجمه یافت شده بیشتر از اینكه متعلق به یك موجود هومینیدمانند باشد متعلق به یك موجود نخستی نماست.
بنابراین دیرین شناسان دوباره به چاد بازگشته و موفق به كشف شواهد دیگری در خصوص اثبات ادعای خود شدند، دو استخوان فك و یك دندان پیش آسیای بالا. تمامی این شواهد نشان می داد كه فسیل كشف شده دراصل، یك هومینید است.
دانشمندان دیگر طی این مدت دست خالی ننشسته و اقدام به بازسازی كامپیوتری ساختار سه بعدی جمجمه متعلق به یك انسان «تومای» كردند.
در گزارشی كه در شماره اخیر مجله نیچر چاپ شده است دكتر مایكل برونت از دانشگاه پویتیرس فرانسه و هم دانشگاهی های او گفته اند كه فسیل های جدیداً كشف شده اختلافات فاحشی را با انسان «تومای» و نخستی های آفریقا نشان می دهند. خصوصیات موجود همگی حاكی از این است كه فسیل كشف شده بیشتر متعلق به آخرین جد مشترك انسان و شمپانزه است.
اندازه مغز انسان «تومای» و شكل جمجمه اش بسیار شبیه جمجمه یك شمپانزه است اما صورتش، دندان ها و برآمدگی پیشانی آن بیشتر شبیه یك هومینید است.
گروه دیگری كه سرپرستی آنها به عهده دكتر كریستوف زولیكوفر از دانشگاه زوریخ است معتقدند كه بازسازی جمجمه تكه تكه شده و به شدت آسیب دیده این فسیل نشان می دهد كه «تومای» یك هومینید بوده و نزدیك ترین خویشاوند نخستی های بزرگ آفریقا محسوب نمی شود.
در گزارش جداگانه ای كه در مجله نیچر به چاپ رسید تیم تحت سرپرستی دكتر زولیكوفر گفته اند كه فسیل ها و بازسازی سه بعدی صورت گرفته درواقع دلالت بر این دارد كه «تومای» بر روی دوپا و به حالت قائم راه می رفته است.
یكی از كسانی كه با دیده شك به این قضیه می نگرد دكتر مارتین پیكفورد از موزه ملی تاریخ طبیعی پاریس است. وی معتقد است كه تحت تاثیر این یافته ها قرار نگرفته و عقیده اش را تغییر نداده است. وی در گفت وگویی كه با بی بی سی داشت، گفت: «آنچه كه ما در مورد آن صحبت می كنیم یك جانور نخستی نماست. شاید بسیاری از ویژگی های این موجود مشابه هومینیدی باشد كه بر روی دوپا راه می رفته است اما این موجود در اصل هومینیدی كه بر روی دوپا راه می رفته، نیست.»
دانشمندان دیگر معتقدند كه تحقیق جدید، به ویژه بازسازی دیجیتال جمجمه همگی نشان از این دارد كه این موجود یك هومینید بوده است.
دكتر یان تاترسال، دیرین شناس موزه تاریخ طبیعی آمریكا معتقد است كه شواهد موجود برای كشف هویت واقعی فسیل كشف شده، كافی نبوده و همین مسئله باعث می شود كه سئوالات بسیاری درخصوص گونه جدید مطرح شود.
وی در ادامه گفت به شدت از این نظریه كه این فسیل، متعلق به یك هومینید «تومای» است، حمایت می كند اما چشم انتظار كشف شواهد دیگری در چاد می باشد، خصوصاً چیزهایی با شرایط بهتر و عالی تر.
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید