چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

مشکلات ابزار درمانی سریع و کم عارضه/لیزردرمانی نه آئین نامه دارد،نه تعرفه و نه بیمه


دكتر حبیب انصارین، دبیر علمی «كنگره بین المللی لیزر و سلامتی» با اشاره به تكنولوژی لیزر و نور به عنوان یكی از فناوری های نوین قرن ۲۱ افزود: كاربرد فراوان این پدیده در پزشكی، زمینه ساز مطالعات مستمر و گسترده ای در درمان بیماریهای مختلف شده كه با داشتن اطلاعات علمی كافی در مورد كارآیی لیزر در درمان ناهنجاریهای اعضای مختلف بدن به ویژه پوست می توان به نتایج قابل قبولی رسید.
این متخصص پوست با اشاره به اینكه، متأسفانه در كشور ما كاربرد لیزر در امور زیبایی بیشتر از جنبه درمانی آن مورد توجه قرار گرفته است گفت: در درمان بیماری از بیماریهای چشم، درمان سرطان ها، فتودینامیك تراپی با كاهش درد و سرعت بهبود زخم از لیزرهای كم توان بهره گرفته می شود؛ علاوه بر این در بسیاری دیگر از جنبه های درمانی هم مطرح است كه فعلاً در مرحله تحقیقات است و وارد مرحله بالینی نشده است.
وی در پاسخ به این سؤال در خصوص تعرفه ها و بحث پوشش بیمه ای خدمات لیزر گفت: متأسفانه تاكنون چارچوب مشخصی برای این تعرفه ها تعیین نشده و هر مركزی با توجه به عرف آن منطقه تعرفه ای را اعلام می كند ولی اخیراً وزارت بهداشت و درمان درخصوص مشخص نمودن مبنایی برای این خدمات اقداماتی را انجام داده كه انجمن لیزر نیز در این رابطه نقش مشورتی داشته است.
دكتر انصارین درخصوص بحث پوشش بیمه ای این خدمات گفت: تاكنون هیچ مؤسسه بیمه ای رسماً پوشش دادن این خدمات را قبول نكرده ولی به صورت موردی پرداختهایی انجام شده و بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح نیز در این رابطه اقداماتی را انجام داده است.
دبیر علمی این كنگره درخصوص ضرورت آموزش ایمنی لیزر از سوی كاربران این دستگاه گفت: در حال حاضر آئین نامه مشخصی برای جنبه های كاربردی لیزر وجود ندارد مثلاً در كشورهای پیشرفته از لیزر كم توان پزشكان عمومی هم استفاده می كنند ولی در ایران این امر هنوز جا نیافتاده و درخصوص خدمات لیزر پوست باید متخصص پوست كه دوره های آموزشی لازم را دیده است كار كند لذا خلاء آئین نامه مشخص در این امر به خوبی احساس می شود.
وی افزود: شركتهای واردكننده یا نمایندگی های كارخانه های سازنده دستگاه های لیزر، دوره های استفاده از دستگاه را برگزار می كنند و متولی مشخصی ندارد كه تشكیل یك سازمان نیمه دولتی در این رابطه نیز ضرورت دارد.
وی درخصوص عوارض كاربرد لیزر گفت: اگر پزشك متخصص و آموزش دیده، در انتخاب درست بیمار و با علم كافی از این تكنولوژی استفاده كند، می توان گفت لیزر كمترین عارضه و سریع ترین راه درمان بیماریهاست. ولی در غیر این صورت لیزرها می توانند ایجاد سوختگی، چین و چروك و زخم كنند لذا تأكید می كنم كه كسی كه با دستگاه كار می كند به جز علم و دانش حتماً راجع به ایمنی لیزر نیز دانش كافی داشته باشد در غیر این صورت اجازه روشن كردن دستگاه را ندارد. ولی درخصوص جایگاه كاربرد لیزر در كشورهای پیشرفته گفت: در كشورهای پیشرفته مثل آمریكا و اروپا برخلاف كشور ما بیشتر جنبه های درمانی لیزر مد نظر است و هر روز نیز گسترده می شود ولی در ایران بیشتر جنبه زیبایی مطرح است.
شایان ذكر است، نخستین كنگره بین المللی لیزر و سلامتی زیبایی با حضور متخصصان و اساتید داخلی و خارجی از كشورهای انگلستان، آلمان، اطریش، روسیه، لهستان، ایتالیا، از تاریخ ۱۴ تا ۱۶ اردیبهشت ماه جاری از سوی دانشگاه علوم پزشكی ایران در سه زمینه، پوست و زیبایی، لیزر جراحی و فتودینامیك تراپی و لیزرهای كم توان در بیمارستان حضرت رسول اكرم(ص) برگزار خواهد شد.
منبع : خبرگزاری فارس