شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا

چاقی بعد از جراحی


خیلی ها كه خیلی چاقند، جراحی را آخرین و بهترین راه حل برای خلاص شدن از شر كیلوهای اضافی می دانند، اما بدانید كه قضیه به این سادگی ها هم نیست. در حالی كه جراحی ممكن است گامی به سمت یك زندگی سالم تر باشد، تغییرات زندگی كه باید بعد از جراحی پذیرای آن باشید باید با دقت زیادی مدنظر قرار گیرد وگرنه ظاهر شما حتی از قبل از جراحی هم بدتر خواهد شد.
دكتر براد واتكینز نایب رئیس مركز كاهش وزن شمال غرب كركلند در واشنگتن می گوید:«جراحی معده معجزه نمی كند، اما می تواند كمك موثری باشد تا شما بتوانید وزن خود را كاهش دهید.»
در مجموع سه نوع جراحی چاقی وجود دارد: بستن معده با روش لاپاراسكوپی یا جراحی lApbad، بای پس معده و biliopacreatic diversio یا (BPD ). هدف تمام این جراحی ها كاهش مقدار غذای جذب شده توسط بدن است كه با سیر شدن سریع یا برداشتن ظرفیت بدنی برای جذب كالری صورت می گیرد.
LAPBad محاظفه كارانه ترین و كم خطرترین این جراحی هاست. در این جراحی ، دور قسمت باز معده باندی تعبیه می شود كه مقدار غذای مصرف شده در یك بازه زمانی را كاهش می دهد. هم بای پس معده و هم BPD سیستم جهاز هاضمه را از نو شكل می دهند. در روش بای پس ابعاد معده كوچك و در BPD معده فشرده می شود. هر دو این جراحی ها جذب غذا را به هم می ریزند (malabsorptive ) با ایجاد قسمت های فرعی سیستم معدی روده ای ، كالری و مواد غذایی كمتری جذب خواهد شد. چنین بیمارانی تا آخر عمر باید مولتی ویتامین و مكمل های غذایی مصرف كنند. قوانین حاكم بر عادات غذایی یك نفر بعد از جراحی به طور كامل با آن چیزی كه قبلا تصور می شد، متفاوت خواهد بود. این مسئله زمانی كه شما تصمیم بر پذیرش عمل جراحی می گیرید باید یكی از مهمترین نكات مورد نظر برای اتخاذ این تصمیم باشد. اگر نمی توانید برنامه غذایی بعد از جراحی را رعایت كنید با مشكلات بزرگی روبه رو خواهید شد و ممكن است حتی وزن شما از قبل هم بیشتر شود.
معرفی معده جدید
پزشك معالج قطعا پس از جراحی شما را از خوردن غذاهای سفت بر حذر خواهد داشت، گرچه رژیم غذایی پس از جراحی پزشك با پزشك متفاوت است، اما به طور كلی به چند مرحله تقسیم می شود. این رژیم ابتدا با غذاهای مایع آغاز شده و آرام آرام به سمت غذاهای نیم جامد و بعد جامد پیش خواهد رفت. به هر حال قبل از آنكه چیزی بخورید پزشك بعد از جراحی شما را معاینه خواهد كرد تا مطمئن شود كه باند LAP سر جای خودش هست یا اینكه بخیه های بای پس یا BPD به طور كامل بهبود یافته اند.
در ابتدا شما فقط مجاز به نوشیدن مایعات ساده مثل آب، آب میوه فاقد شكر، آب معدنی و... در مقادیر اندك خواهید بود. یك یا دو هفته بعد از جراحی هیچ نوع غذای دیگری نباید مصرف شود. این مسئله به بدن شما فرصت بهبود می دهد. وقتی بدن شما با این مایعات خود را هماهنگ كرد، پزشك اجازه استفاده از موادغذایی مایع كامل محتوی مواد پروتئین كافی را خواهد داد. این رژیم غذایی دو الی شش هفته بعد از جراحی ادامه خواهد یافت. در نهایت شما اجازه خوردن غذاهای نرم و پوره ای شكل را پیدا خواهید كرد. می توانید غذای بچه بخورید ولی در هر حال باید مطمئن شوید كه این مواد غذایی ساختار نرمی داشته و بخیه ها را پاره نكنند. تخم مرغ و پنیرهای كم چرب به همراه پوره ها گزینه های مناسبی هستند. سرانجام شما اجازه خواهید داشت تا در كنار غذاهای نرم، غذاهای سفت مصرف كنید. پوره سیب زمینی، آش جو و سبزی های پخته غذاهای مناسبی برای تغییر ذائقه شما به سمت غذاهای سفت تر خواهند بود.
خراب كردن پیروزی
خب، الان شما باید سخت ترین گام را بردارید یعنی باید به یك الگوی غذایی عادی بازگردید. به هر حال این بدین معنا نیست كه شما می توانید به عادات غذایی قبلی خود رجوع كنید.
برای تمام بیماران، هر غذایی باید به حد كفایت مواد مغذی داشته باشد. برخی دریافته اند كه پنج یا شش وعده غذایی كوچك در روز بهتر از سه وعده غذایی طولانی و سنگین است. زمانی كه معده شما فقط می تواند یك اونس ماده غذایی را در یك لحظه در خود جا دهد، شما باید غذایتان را آنقدر بجوید تا كاملا له شود و بعد آن را قورت بدهید تا به جذب بهتر غذا كمك كرده باشید، در عین حال به محض اینكه حس كردید سیر شدید باید دست از غذا بكشید.
باند LAP ساختار معده را دست نخورده باقی می گذارد، بنابراین بدن شما می تواند به طور طبیعی غذا را هضم و جذب كند؛ انگار كه جراحی اصلا اتفاق نیفتاده است. در نتیجه بیماران LAPbad فقط باید مولتی ویتامین های جویدنی را تا چند هفته بعد از جراحی مصرف كنند. بنابراین بسیاری از بیماران LAPbad بعد از جراحی به دلیل عدم تغییر رژیم غذایی، مجددا چاق می شوند چون می توانند بدون احساس سیری مدام غذاهای پر از چربی مصرف كنند و چاق بمانند.
بیماران بای پس یا BPD عمدتا با مشكل كمبود مواد معدنی و ویتامین روبه رو می شوند چون این مكمل ها اغلب گران هستند و بیماران چون احساس سلامت می كنند، بعد از مدتی سر خود، مصرف آنها را كنار می گذارند و مشكلات آغاز می شود.
پوكی استخوان به دلیل كمبود كلسیم، آهن (كم خونی ) فقر آهن و صدمات برگشت ناپذیر عصبی به دلیل كمبود ویتامین B در بین این بیماران شایع است.
در عین حال در بیماران BPD چون نقش معده عملا حذف می شود به گذرگاهی جهت عبور موادغذایی تبدیل می شود، غذاها عمدتا هضم نشده دفع می شوند و بیماران ناچارند مقدار زیادی غذا مصرف كنند تا سیر شوند. این غذاهای هضم نشده یك راست و بدون تغییر از بدن دفع می شوند.
جذب پروتئین یكی از چالش های بزرگ این جراحی ها محسوب می شود. مصرف مقدار كافی پروتئین این اطمینان را به بیمار و پزشك می دهد كه وزن كم شده از چربی ها بوده نه از توده عضلانی. بیماران LAPbad مشكل از این جهت ندارند و می توانند به سادگی و به طور طبیعی پروتئین را جذب كنند، اما مشكل اصلی بای پس و به خصوص BPD خواهد بود. این بیماران خیلی سریع وزن كم می كنند و دلیل اصلی آن این است كه به اندازه كافی پروتئین جذب نمی كنند و به تدریج ماهیچه های آنها تحلیل می رود تا كمبود پروتئین بدن جبران شود. در نتیجه وزن كم می شود، اما ضعف عمومی بدنی و عضلانی و ناتوانی بدنی به دنبال آن بروز خواهد كرد.
معده از نو آغاز می كند
اگر از برنامه غذایی پزشك خود پیروی نكنید، دچار ناراحتی های فراوانی می شوید. به هر حال برخی افراد حتی با همین رژیم غذایی مرحله به مرحله هم دچار مشكل خواهند شد. بیماران LAPbad اغلب برای هضم برنج یا نان سفید دچار اشكال هستند، در بای پس و BPD بیمار با غذاهای شیرین مشكل دارد.
Dumpig sydrome یكی از مشكلات شایع بعد از بای پس معده یا BPD است، چون معده بعد از جراحی قادر به هضم شكر نیست. در نتیجه شكر و قند مستقیم وارد روده شده و آنجا آب جذب می كند. به همین دلیل بیمار دچار اسهال شده كه باعث گیجی، ضعف و تپش قلب می شود. برای جلوگیری از این مشكل، شكر و غذاهای پرچرب باید از رژیم غذایی حذف شوند، اما اگر همین الان دچار این مشكل شدید تنها راه این است كه دراز بكشید تا حركات روده آهسته تر شود.
معجزه فكر
در بسیاری موارد دشوارترین عامل برای تغییر روش زندگی، تغییر ذهنیت روانی افراد از جهت نیاز به غذاست. خیلی از افراد چاق یا بیش از حد چاق از غذا به عنوان منبعی برای ایجاد آرامش و راحتی استفاده می كنند، نه تامین نیازهای بدن به همین دلیل آنها چاق می شوند. دكتر واتكینز می گوید: بعضی بیماران نمی توانند نوع ارتباط خود با غذا را تغییر دهند. آنها وقتی بی حوصله و افسرده هستند یا كار دیگری برای انجام دادن ندارند، غذا می خورند!
یك تیم با وظایف متفاوت می تواند در این زمینه به بیماران كمك كند. به هرحال همیشه از برنامه غذایی پزشك خود پیروی كنید و مشكلات خود را با او در میان بگذارید و مطمئن باشید این برنامه راهی برای رسیدن به یك زندگی سالم تر خواهد بود
منبع : خبرگزاری فارس