جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

شرایط عینک آفتابی مناسب از نظر پزشکان


شرایط عینک آفتابی مناسب از نظر پزشکان
چشم یكی از اعضای بسیار حساس و آسیب پذیر در مقابل عوامل مختلف به ویژه نور آفتاب است. اشعه ماوراء بنفش ساطع شده از نور خورشید، لطمات جبران ناپذیری به شبكیه چشم وارد می كند كه در صورت تداوم تأثیر اشعه ماوراء بنفش بر شبكیه، نابینایی اتفاق می افتد. استفاده از «عینك آفتابی» یكی از بهترین شیوه های محافظت از چشم درمقابل نور خورشید است، اما پزشكان بر انتخاب نوع عینك تأكید دارند. پزشكان و پژوهشگران آكادمی بینایی سنجی آمریكا نكاتی را برای انتخاب «عینك آفتابی» بیان می كنند كه در پی می آید.
خورشید و چشم
با شدت گرفتن تابش آفتاب در تابستان محافظت از چشم بیش از فصول دیگر ضروری به نظر می رسد. چرا كه اشعه ماوراءبنفش خورشید تأثیر بسیار مخربی بر چشم به ویژه قرنیه و شبكیه چشم وارد می كند.پژوهش های آكادمی بینایی سنجی آمریكا (American Academy of opthalmology) نشان می دهد تابش نور سفید خورشید به چشم، باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری آب مروارید (Cataract) و از بین رفتن لكه زرد یا دژنره شدن لكه زرد (Macular degeneration) می شود (لكه زرد؛ نقطه ای در شبكیه چشم است كه وضوح دید آن از همه نقاط شبكیه بیشتر است)؛ این دو بیماری از علل اصلی كم بینایی و سپس نابینایی در سن كهولت است. از سوی دیگر اشعه ماوراءبنفش خورشید (UV) می تواند آسیب های جدی و جبران ناپذیری را به چشم به ویژه به قرنیه و شبكیه چشم وارد كند.
ویژگی های عینك آفتابی مناسب
اشاره كردیم كه یكی از روش های مطمئن و مؤثر برای جلوگیری از آسیب چشم در اثر تابش نور آفتاب استفاده از عینك آفتابی است، اما عینك آفتابی باید دارای شرایط ویژه ای باشد تا خود عاملی جهت افزایش آسیب به چشم نباشد. براساس اعلام آكادمی بینایی سنجی آمریكا، عینك آفتابی باید دارای ویژگی هایی به این شرح باشد:
* عینك انتخابی باید بتواند به خوبی چشم را در مقابل نفوذ اشعه ماورای بنفش خورشید محافظت كند، چرا كه با زدن عینك آفتابی به چشم مردمك چشم گشادتر شده و نور بیشتری به چشم وارد می شود. اگر عینك آفتابی نتواند مانع ورود اشعه ماوراء بنفش خورشید به چشم شود، شبكیه به راحتی در معرض نور UV قرار گرفته و به سرعت تخریب می شود. بنابراین عینكی را انتخاب كنید كه شیشه های آن در مقابل نور UV نفوذناپذیر باشد.
* میزان تیرگی شیشه عینك ربطی به مقاومت آن در مقابل نفوذ نور خورشید ندارد. از روی شناسنامه عینك از میزان مقاومت آن در برابر نور خورشید به ویژه نور سفید و نور UV آگاه شوید.
* عینك باید بتواند چشم را در مقابل اشعه های دیگر خورشید نیز بیمه كند.
* اشعه خورشید نباید از كناره ها یا بالای عینك به چشم نفوذ كند. در واقع چشم باید به طور كامل تحت پوشش شیشه ها و قاب عینك قرار بگیرد.
* اگر از عینك طبی استفاده می كنید، بهتر است برای انتخاب عینك آفتابی نزد كسی بروید كه عینك طبی را از او خریداری كرده اید.
* برای انتخاب عینك آفتابی مناسب، حتما با چشم پزشك مشورت كنید. این نكته برای افرادی كه عینك طبی استفاده می كنند، ضروری است.
* بهتر است، از عینك هایی كه قبلا كیفیت آنها تایید شده، استفاده كنید؛چرا كه كیفیت انواع جدید عینك با مارك های جدید چندان مطمئن نیست.
* سعی كنید شیشه عینك، خش بر ندارد. این مسأله از كیفیت عینك می كاهد. خش های روی شیشه عینك مانند منافذی برای نفوذ نور عمل كرده و به چشم آسیب وارد می شود.پزشكان آكادمی بینایی سنجی آمریكا استفاده از عینك آفتابی را در فصل تابستان و زمستان ضروری می دانند.
موارد استفاده از عینك
اگر چه پزشكان استفاده از عینك آفتابی را در تمام فصول سال توصیه می كنند، اما استفاده از عینك آفتابی در تابستان و زمستان ضروری است.در فصل تابستان به جهت افزایش شدت تابش نور خورشید، گرمای هوا، باز تابش نور از سطح آسفالت، ساختمانها به ویژه ساختمان های دارای شیشه های بلند و زیاد و در فصل زمستان به جهت بازتابش نور خورشید از سطح سفید برف استفاده از عینك آفتابی توصیه می شود.علاوه بر این نگاه كردن به ماسه های داغ كنار ساحل، سطح صخره ها به هنگام كوهنوردی، سطح مواج آب دریا به ویژه در فصل تابستان و به هنگام رانندگی به جهت بازتابش نور از سطح ماشین(كاپوت ماشین) به چشم استفاده از عینك آفتابی ضروری است.و كلام پایانی: استفاده نكردن از عینك آفتابی باعث سوزش و خارش چشم، تورم چشم و سردرد در مراحل اولیه شده و با ادامه بی توجهی به چشم عوارضی چون خشكی سطح قرنیه، آسیب به قرنیه، شبكیه، لكه زرد و در نهایت كوری ایجاد خواهد شد؛ اما توجه كنید برای حفاظت از چشم محافظی مناسب برای آن انتخاب كنید.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید