جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

سقف بلند داشتن چه فایده ای دارد


سقف بلند داشتن چه فایده ای دارد
خانه هایی كه سقف بلندتری دارند، معمولاً دلبازتر به نظر می رسند و طرح داخلی آنها زیباتر است. بی دلیل نیست كه كاخ های بزرگ سراسر دنیا را بسیار مرتفع ساخته اند. شاید سقف بلند در این مورد علاوه بر زیبایی، قرار است تداعی كننده سقف دیگری باشد كه همیشه بلندای آن ستایش بشر را برانگیخته؛ سقف بلند آسمان. طرح داخلی ادارات دولتی سراسر جهان نیز معمولاً بسیار مرتفع است و گاهی اوقات آن قدر بلند كه بی قواره به نظر می رسد و نه زیبا؛ كه خردی انسان و مفهوم خردكننده بوروكراسی را تداعی می كند.
اما سقف بلند چه فایده ای برای یك اتومبیل دارد؟ جادار بودن و راحتی بیشتر برای سرنشینان و فضای بیشتر برای بار- چنانچه اتومبیل از نوع SUV یا مثلاً وانت استیشن باشد- یك مزیت آن می تواند باشد. مشخص بودن و یك سر و گردن بالاتر از سایر ماشین ها بودن، شاید به مذاق عده ای دیگر كه در همه چیز به دنبال چشم و هم چشمی می گردند، خوش بیاید؛ این هم یك مزیت دیگر. اما فایده دیگری كه شاید چندان به نظر بیاید، ایمنی است. چندی پیش یكی از دوستانم- دور از جان شما- تصادف نه چندان سختی كرد و با آنكه كمربند ایمنی بسته بود، به خاطر قدبلندتر بودن، سرش چند بار به سقف اتومبیل برخورد كرد و بر اثر ضربه مغزی فلج شد. این از آن مواردی است كه نشان می دهد آدم هایی مثل من كه قد بلندی ندارند، نباید ناشكر باشند. اما مهمتر از همه، نشان می دهد كه وجود فضای كافی بالای سر تا چه اندازه در اتومبیل اهمیت دارد...
شاید به همین علت جنرال موتورز ارتفاع شورولت تازه اش را چنان مهم دانسته كه آن را میراث سقف بلند (Heritage High Roof) یا به اختصار HHR نام نهاده است. ظاهراً واژه میراث هم به این واقعیت باز می گردد كه شورولتHHR ۲۰۰۶ از لحاظ ظاهری قرار است زنده كننده یاد مدل های محبوب وانت پیك آپ و استیشن دهه ۵۰میلادی و دوران اوج شورولت باشد و مخصوصاً شورولت ۱۹۴۹ Suburban باشد، هر چند از جنبه فنی و حتی ظاهری اتومبیلی است كه رو به آینده دارد.
به گفته فیل زاك، طراح شورولت HHR، این طرح با نگاهی به گذشته در صدد جذب خریداران از هر دو نسل پیر و جوان است. جوانان HHR را به خاطر ظاهر منحصر به فرد و مقبولیتش می خرند. خریداران بزرگسال تر نیز، به ادعای آقای زاك، می خواهند تجدید خاطره ای از دوران جوانی شان داشته باشند و نوستالژی HHR را دوست دارند.
اما جذابیت شورولت HHR ۲۰۰۶ تنها در سقف بلند ۲/۶۵ اینچی(۱ متر و ۶۶ سانتیمتر) آن خلاصه نمی شود و راستش را بخواهید آنقدرها هم كه می گویند بلند نیست. وجود یك موتور ۴ سیلندر قوی با كارایی بالا و به نسبت جثه و كاربردهای این اتومبیل، دارای صرفه اقتصادی در مصرف سوخت یك عامل جذابیت HHR است. عامل دیگر، قیمت عالی این اتومبیل است. قیمت پایه آن در حدود ۱۳هزارو۵۰۰ دلار است كه در صورت انتخاب تجهیزات گوناگون برای آن تا ۱۹هزار دلار می رسد؛ قیمتی كه در مقایسه با مدل های مشابه از علامت های تجارتی دیگر، به معنای واقعی مفت محسوب می شود. این از آن مدل هایی است كه جنرال موتورز با یك دنیا امید و آرزو برای رونق دادن به بازار كساد فروش اتومبیل هایش به خریداران معرفی كرده، اما عجیب است كه با در دست داشتن مدل های شاهكار و ارزان قیمتی مانند این، سال گذشته در رقابت با خودروسازان ژاپنی شكست سختی را تجربه كرده و با ضرری چند میلیارد دلاری روبه رو شده است.
شورولت HHR ۲۰۰۶ به عنوان یك اتومبیل سدان طرح و معرفی شده است، اما از بسیاری جهات به یك SUV شبیه است. این اتومبیل پنج در، ظرفیت پنج سرنشین را دارد. طول آن ۲/۱۷۶ اینچ(۴متر و ۴۸ سانتیمتر)، عرض ۲/۶۹ اینچ(۱ متر و ۷۶ سانتیمتر) و فاصله دو محور چرخ ۵/۱۰۳ اینچ(۲ متر و ۶۳ سانتیمتر) است. وزن اسمی شورولت HHR برابر ۳۱۵۵ پاوند(۱۴۱۳ كیلوگرم) است، كمتر از آنچه از جثه درشت این خودرو انتظار می رود.
موتور شورولت HHR۲۰۰۶ چهار سیلندر خطی و دارای دو گزینه است: ۲/۲ لیتر با قدرت ۱۴۳ اسب بخار و ۴/۲ لیتر Ecotec با قدرت ۱۷۲ اسب بخار و در دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۶۲ پاوند- فوت در ۵۰۰۰ دور در دقیقه و بدنه موتور آلومینیومی. گزینه دوم همان موتور پونتیاك سولستیس رودستر است كه آن اتومبیل سبك دو سرنشین را چنان اسپرت محبوبی ساخته است. سیستم انتقال قدرت این اتومبیل نیز در دو گزینه موجود است: پنج دنده دستی و چهار دنده اتوماتیك.
مصرف سوخت HHR بسته به حجم موتور و سیستم جعبه دنده بین ۲۲مایل به ازای هر گالن بنزین (۸/۱۲ لیتر در هر یكصد كیلومتر) در شهر برای دنده دستی و ۲۳ مایل به ازای هر گالن(۳/۱۲ لیتر در هر یكصد كیلومتر) در شهر برای دنده اتوماتیك تا ۳۰ مایل به ازای هر گالن (۴/۹ لیتر در هر یكصد كیلومتر) در بزرگراه برای هر دو نوع جعبه دنده متغیر است. موتور این خودرو در قسمت عقب قرار گرفته و بر دیفرانسیل جلو اعمال نیرو می كند و به علت اینكه دودیفرانسیل نیست با وجود همه شباهت های ظاهری یك SUV به حساب نمی آید و در رده اتومبیل هایی همچون كرایسلر PT كرویزر و اسكیون XB قرار می گیرد.
سیستم تعلیق نیز دو گزینه دارد: پایه اسفنجی و نوع محكمتر اسپرت ۲LT. سیستم فرمان الكترونیك HHR بسیار قوی و حساس است و در آزمایش های مانور جاده ای خوب جواب داده. تایرهای ۱۶ اینچ با چرخ های پره ای، استاندارد این اتومبیل است، اما امكان انتخاب تایر ۱۷ اینچی نیز وجود دارد.
به نظر می رسد كه طرح داخل كابین هسته مركزی طراحی شورولت HHR است و طراح در زمینه ایجاد جذابیت از این نظر سنگ تمام گذاشته. صندلی های بزرگ و مرتفع جادار برای پنج نفر (و درندشت برای چهار نفر!) فضایی بسیار خوب برای سر، پا و شانه های سرنشینان دارد. (البته هر چقدر هم جادار باشد با خودروهای راهی تهران نمی تواند رقابت كند!) پنجره های بلند و وسیعی كه به سرنشین احساس حضور در برج دیده بانی را می دهد، یكی دیگر از نكات مثبت طراحی داخلی این خودروست.
تجهیزات ایمنی شورولت HHR عبارتند از: كیسه های هوای دو مرحله ای با سیستم احساسگر سرنشین، ترمز ضد قفل(ABC) و كمربندهای ایمنی پیش تنیده كه جزو تجهیزات استاندارد اتومبیل هستند و كیسه های هوای جانبی برزنتی كه یكی از گزینه های پیش روی خریدار است.
از جمله تجهیزات رفاهی استاندارد این اتومبیل نیز به سیستم صوتی AM/FM/CD، تهویه مطبوع، شیشه های برقی، سیستم قفل بی كلید از راه دور، مركز اطلاعات راننده و (در صورت انتخاب گزینه دنده اتوماتیك) استارت موتور از راه دور می توان اشاره كرد. تجهیزات دیگری نیز كه قیمت HHR را تا حدود ۵ هزار دلار از قیمت پایه آن بالاتر می برند، عبارتند از: تودوزی چرمی، گلگیرهای خاص، سقف آفتابگیر، رادیو XM، قاب دور سقف و... گارانتی برای سه سال و ۳۶ هزار مایل نیز به خریدار داده می شود. دیگر چه می خواهید؟
شورولت HHR ۲۰۰۶ اتومبیلی است كه سازندگانش آن را در اولین مرتبه نمایش یك نوع اتومبیل وحشی نامیده اند. راستش نمی دانم دقیقاً منظورشان از این عبارت چه بوده است. شاید بهتر بود می گفتند: اتومبیلی كه اگر در آن بنشینید، بدجوری احساس بلندقدی به شما دست می دهد .
●پوشش نانو
به گزارش پایگاه خبری تكنولوژی wired.com قرار است امسال رنگ تازه ای با استفاده از تكنولوژی نانو به بازار بیاید كه انقلابی در صنعت خودرو پدید خواهد آورد. باب متسون، مدیر فنی بخش تكنولوژی استراتژیك دوپونت - كه روی این تكنولوژی سرمایه گذاری كرده- در باره اقدام تازه شركت گفته است: ما در مراحل اولیه یك تغییر بنیادی و عمیق در صنعت هستیم. دوپونت امیدوار است با تولید این پوشش كه از طریق اسپری های معمولی می توان روی بدنه و اجزای خودرو پاشید و ظرف مدتی كمتر از ۱۰ ثانیه در مقابل نور ماورای بنفش خشك می شود، ۲۵ درصد صرفه جویی در انرژی و ۷۵ درصد صرفه جویی در هزینه مواد به وجود بیاورد.
منبع : روزنامه همشهری