دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

برتری خودروهای دیزلی Audi


برتری خودروهای دیزلی Audi
R۱۰ محصول شرکت Audi از بسیاری جهات قابل ملاحظه است. نه تنها کسب مقام اول در مسابقات افسانه ای و طاقت فرسا از افتخارات این خودرو است بلکه الگویی برای نسل جدید اتومبیل های جاده ای و سوپر دیزل محسوب می شود.
موتورهای دیزلی جدید به تازگی در اروپا با استقبال روبرو شده است، شاید این علت تطابق طی مسافتهای بالا با قدرت بالای موتور و صدای کم آن باشد. اگر چه Audi بزرگترین سازنده آمریکایی اتومبیل، هنوز در حال بررسی این موضوع است، Jeep به تازگی از نوع دیزلی خود پرده برداشته است. احتمالاً بخش بازاریابی Audi باید پیش بینی کرده باشد که اگر خودروهای دیزلی در طاقت فرسا ترین مسابقه اتومبیل رانی موفق به کسب مقام اول شود، تنفر از این خودروها ممکن است تغییر کند.
صرف سالیانه ۱۰۰ میلیون دلار درجهت کارهای پژوهشی ارزشمند به نظر می آید. موتورهای دیزلی توربو شارژر TDI را به عنوان پیش گام عرصه عملکرد خودروهای دیزلی مطرح کرده است. از آنجایی که تمامی پیشرفت های تکنولوژیکی که در اثر تحقیقات حاصل می شود، با استتاعت مالی شرکت همگام نیست. Audi امیدوار است تا این سودها را در آینده ای نزدیک دور کند.
با وجود آن R۱۰ بسیار به نسل قبلی خود R۸ مشابه است ( این خودرو به سوخت بنزینی مجهز بود ) اما اتومبیل کاملا متمایزی است. R۱۰ که با موتور U۱۲ تمام آلومینیوم توربو شارژ قدرت می گیرد از بازده ۶۵۰ اسب بخار گشتاور ۱۱۰۰ نیوتن بهرمند است.
اگر چه توسعه R۱۰ با مبارزه طلبیها همراه بوده است، حفظ کم موتور یکی از دغدغه های شرکت بوده است. از آنجایی که شیوه معمول تزریق مستقیم سوخت فشار زیادی را در اتاقک احتراق تولید می کند، طراحان به منظور بررسی موضوع ترجیح دارند از موتور معمول V۱۲ استفاده کنند. برای آن که موتورهای دییزلی توان رویارویی با این فشار بالا را داشته باشند، باید از آهن استفاده می شد که به این ترتیب موتور آن سنگین تر از همتایان بنزینی آن خواهد بود. به منظور بر طرف سازی این مشکل، مهندسین از قعرهای طراحی سری استفاده بردند تا موتور V۱۲ کاملا آلومینیومی توربو شارژ دو قلو با تزریق مستقیم بنزین را بسازند.
اگر چه این موتور هنوز تا رسیدن به وزن ایده آل خود فاصله دارد ولی بسیار از انواع اولیه پیشرفته تر است. با توجه به از خود گذشتگی Audi در این پروژه از خود نشان داده است جای شگفتی نیست که در آینده ای نه چندان دور یکی از موتور های دیزلی آن در جهان مطرح شود.
● چگونه Audi بر Leman پیروز شد
Leman امسال امتیازاتی را به خودروهای دیزلی واگذار کرده است. برای مقال می توان به ۵۰ درصد افزایش میزان جایگزینی بیشتر در مقایسه با همتایان بنزینی آن اشاره کرد. افزایش ۵۲ درصدی و افزایش فشار به دو برابر قبل از جمله این تغییرات است. Audi در این خودرو از موتور V۱۲بهره برد تا از حداکثر میزان جابجایی بهره گیرد. حداکثر میزان قدرت این موتور دو قلوی توربو شارژ ۵۶۰ اسب بخار گشتاور آن ۱۱۰۰ نیوتن است.
● طرح
طرح شاسی در خانه طراحی شده است اما طرح داخلی از مدل ایتالیایی Dallara برگرفته شده است. در حقیقت بسیاری از قطعات R۱۰ توسط دسته سوم متخصصان .... شده است. استفاده از موتور سنگین و بزرگتر V۱۲ نسبت های متفاوتی را موجب شده است از جمله آنها می توان به افزایش فاصله دو محور اتومبیل اشاره کرد. از آنجایی که تعادل ساخته شده به جلو منتقل شده است، تایرهای جلویی پهن تر هستند. شاسی آن در طرح و ساختار کاملا سنتی اما فنر بندی جلو و عقب آن کاملا جدید است.
● نمایش تکنولوژی
برای افزایش میزان ایرودینامیکی اتومبیل صفحاتی در دو طرف ترمزها قرار گرفته است. این در حالی است که علاقمندان دیسک های بزرگی را که در الگوی اولیه وجود داشت در این مدل نمی بینند. قدرت بالای موتور V۱۲ از طریق گیربکس های نیمه اتوماتیک XTrace منتقل می شود این گیربکس تنها، شش دنده دارد که برای این موتور که دور سرعت در آن کاهش یافته کافی و برای کنترل گشتاور بالای آن کافی به نظر می آید.
منبع : carx1