سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

درد صورت


درد صورت
ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
ـ چشم‌ها هم درد می‌کنند.
ـ تب، دانه‌های قرمز در صورت، یا ورم صورت وجود دارد.
ـ درد، گزگز، یا کرختی در دست یا پا احساس می‌شود.

ـ درد صورت نشانه چیست؟
درد صورت برای پزشکان به معنی وجود یک گرفتاری در جائی دیگر، مثل سر، آرواره، گردن، یا حتی دندان است. یافتن محل گرفتاری گاهی بسیار ساده است. صورت، سر، و گردن اعصابی مرتبط با هم دارند. اگر عصبی در گردن آسیب ببیند یا تحریک شود، ناراحتی آن از عصب بالا آمده و در صورت هم ایجاد می‌کند.
بسیاری حالات ایجاد درد صورت می‌کنند. مبتلایان به میگرن یا سردردهای مداوم دچار درد صورت می‌شوند. عفونت‌های سینوس، گوش و چشم هم باعث این درد می‌شوند. دندان درد و التهاب مفصلی گردن می‌تواند صورت را هم به درد آورند. اختلال دیر تشخیص و بحث‌انگیز TMD(بیماری مفصل گیجگاهی آرواره‌ای) گاهی باعث درد صورت می‌شود، گرچه علائم واضح‌تری مثل صدای ”کلیک“ در آرواره و سردرد هم دارد.
درد شدید صورت علامت اصلی تیک دردناک است که اختلالی عصبی است. در مبتلایام به این گرفتاری هوای سرد، نوشیدن مایعات خنک، شستن صورت، اصلاح صورت، جویدن، و حتی حرف زدن صورت را به درد می‌آورد. تیک دردناک یک درد متناوب شوک مانند است و علت درد گرفتن صورت در آن کاملاً مشخص نیست.
درد صورت همچنین علامت نادر، ولی ممکن، در سکته مغزی است، گرچه باید به دنبال علائم دیگر، مثل کرخی و اختلال دید هم بود.

ـ درمان درد صورت
چون درد صورت ناشی از گرفتاری دیگری است، درمان عامل اصلی ـ دندان درد، سردرد، یا TMD ـ درد صورت را هم از بین می‌برد. (برای درمان TMD به بخش گرفتاری‌های آرواره، مراجعه کنید.)
اگر دچار تیک دردناک هستید، به نکات زیر توجه کنید.
دارو بخورید. پزشکان دریافته‌اند که بهترین راه کنترل درد در تیک دردناک درمان داروئی است و داروهای ضد تشنج یا مشابه آن، مثل کاربامازپین، تجویز می‌کنند که مستقیماً بر اعصاب اثر می‌گذارند.
جراحی کنید. اگر دارو درمانی مؤثر واقع نشود، عمل جراحی کوچکی با استفاده از گذاشتن سوزن در عصب گردن درد را آرام می‌کند. ممکن است عوارضی به‌صورت کمبود حس در ناحیه عصب مبتلا روی دهد.


همچنین مشاهده کنید