سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

ورم مقعد


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- خونریزی از مقعد وجود داشته باشد.
- درد شدید باشد.
- تب وجود داشته باشد.
- تورم دردناک نباشد، ولی در طی دو هفتهٔ گذشته به‌تدریج زیاد شده باشد.

- ورم مقعد نشانهٔ چیست؟
کمتر چیزهائی می‌توانند مثل ورم مقعد اوقات خوش انسان را خراب کنند.
ورم مقعد معمولاً ناشی از بواسیری است که خون در آن لخته شده است. ورم مقعد چیز پنهانی نیست و معمولاً به‌صورت یک برجستگی است که ممکن است بسیار دردنام باشد.
ورم مقعد می‌تواند علامتی برای وجود شقاق (ترک پوست اطراف مقعد)، کیست، آبسه، یا حتی بیماری‌های آمیزشی هم باشد.

- درمان ورم مقعد
ورم مقعد در بسیاری موارد بعد از دو یا سه روز به‌آرامی فروکش می‌کند. ولی می‌توان کاری کرد که زودتر بهبود یابد یا از شروع مجدد آن جلوگیری کرد.
معجون بسازید. پارچه‌ای را در مخلوط مقادیر مساوی گلیسیرین و هامایلس فرو برده و آن را حدود یک ساعت بر روی ناحیهٔ متورم بگذارید. گلیسیرین التهاب را کم می‌کند و هاماملیس که قابضی با اثر جمع‌کننده است، تحریک پوست را آرام می‌کند. هر دو این مواد را بدون نسخه می‌توان تهیه کرد.
آن را خنک کنید. گاهی یخ راه علاج است. یخ برای التهاب‌هائی که ناگهانی به‌وجود می‌آیند خوب است. بعضی از بیماران یخ خرد شده را در یک دستکش لاستیکی ریخته و روی ناحیهٔ متورم می‌گذارند.
حمام نشستن. گذاشتن ناحیهٔ متورم در تشت آب ۴۳ تا ۴۶ درجه سانتی‌گراد به‌مدت ۱۵ دقیقه و دو تا سه بار در روز هم می‌تواند به تسکین التهاب کمک کند. هنگام نشستن پاهای خود را به دو طرف شل کنید تا آب کاملاً به نقاط متورم برسد.
هیدروکورتیزون به‌کار برید. کرم‌ها و پمادهای مجاز هیدروکورتیزون می‌توانند تورم را کاهش دهند. هیدروکورتیزون در بیمارانی که آن را به‌جا استفاده می‌کنند مفید و بی‌ضرر است. برای این کار نیازی به مصرف مقدار زیاد هیدروکورتیزون نیست.
سعی کنید داروئی با کمترین مقدار هیدروکورتیزون تهیه کرده و آن را طبق دستور به کار برید.
زیا در توالت نمانید. نشستن به مدت طولانی بر روی توالت و خواندن کتاب یا مجله شاید خوشایند باشد، ولی فشار زیادی بر روی ماهیچه‌های مقعد وارد کرده و شما را مستعد ناراحتی ناشی از ورم مقعد می‌کند.
غذاهای فیبردار بخورید. زور زدن زیاد به هنگام اجابت مزاج می‌تواند باعث ورم مقعد شود. پزشکان خوردن منظم مواد غذائی پرفیبر مثل غلات، میوه‌های تازه، سبزیجات، نان گندم سبوس نگرفته، و حبوبات را توصیه می‌کنند، چون باعث نرم شدن مدفوع شده و به دفع راحت آن کمک می‌کنند.


همچنین مشاهده کنید