پنج شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۷ / Thursday, 19 July, 2018

خاطره ای از مرحوم ناصر فرهنگ فر


خاطره ای از مرحوم ناصر فرهنگ فر
شهر رم مركز فرهنگی عجیبی است. عموماً هنرمندان در هر سطح كه باشند ماهی یك بار دور هم جمع می شوند و یكدیگر را از فعالیت های هنری خود آگاه می كنند. یا اینكه این محافل تبدیل به جلسات نقد و بررسی آثار دیگر هنرمندان می شود. به جرات می توان گفت كه سرنوشت خیلی از جریانات هنری در این محافل مشخص می شود. این انجمن ها در ایتالیا نام خاصی هم دارند به آن اصطلاحاً سالوتو «Salotto» گفته می شود. اغلب كانال های ملی یا محلی تلویزیون های ایتالیا در این محافل شركت می كنند و برنامه ها و بحث های این محافل را به شكل مستقیم یا ضبط شده پخش می كنند. ۱۳ سال پیش استاد پرویز مشكاتیان، فهیمه خانم و زنده یاد استاد ناصر فرهنگ فر به دعوت شعبه شرق شناسی دانشگاه رم برای شركت در فستیوالی كه به نام مولانا جلال الدین در سالن اپرای رم برگزار می شد به ایتالیا آمدند و شبی را مهمان یكی از این محافل بودند. مهمانی در خانه خانم لوچیا رونكتی آهنگساز موسیقی مدرن ایتالیایی برگزار می شد كه حدود ۳۰ نفر از شاعران، آهنگسازان، نوازندگان، خوانندگان اپرا، رهبران اركستر، نقاشان و مجسمه سازان معروف ایتالیایی و اروپایی در این سالوتو مهمان بودند. از استادان شناخته شده در ایران كه در این مهمانی حضور داشتند، می توانم از استاد انیو موریكونه كه نگارنده افتخار همكاری با ایشان را داشتم و استاد كارل ماریا جولینی نام ببرم. ولی استاد مسلم موسیقی و آهنگساز برجسته موسیقی متن های بزرگترین فیلم های تاریخ سینما و سریال های مهم تلویزیونی از جمله سفرهای ماركوپولو و شاهزاده صحرا و خوب بد زشت، روزی روزگاری آمریكا میسیون و... است. و دیگری از آخرین شاگردان رهبر اركستر برجسته تاریخ موسیقی كلاسیك ایتالیا آرتور و توسكانینی۱ است. آن شب استاد گرانمایه جولینی۲ پارتیتور دست نوشته اتللو یكی از آخرین آثار چوزپه وردی آهنگساز معروف ایتالیایی را به همراه خود آورده بود. وردی این پارتیتور دست نوشته را تقدیم به توسكانینی كرده بود و توسكانینی هم به رسم یادگار این پارتیتور را به شاگردش جولینی واگذار كرد. جولینی با افتخار تمام دست خط وردی و تقدیمی به توسكانینی و دست خط استادش را به همه نشان می داد. جولینی بعد از شام پشت پیانوی صاحبخانه نشست و شروع به نواختن بعضی از قطعات و آریاهای معروف اتللو كرد و هر كس كه ته صدایی داشت به جمع خوانندگان پیوست. بخش های اصلی مثل صدای اتللو، یاگو و دزدمونا توسط خوانندگان باتجربه خوانده می شد و بقیه حضار قسمت های كرال پارتیتور را می خواندند. موریكونه هرازگاهی جرعه ای از نوشیدنی اش می خورد و با تعجب و تحسین یك لحظه چشم از آقای جولینی این پیرمرد و استاد یگانه موسیقی برنمی داشت.پس از مدتی هنرنمایی جمعیت اطراف پیانو و استاد جولینی خاتمه یافت و به پیشنهاد صاحبخانه از مهمانان ایرانی تقاضای هنرنمایی شد. استاد مشكاتیان سه تار را راست پنج گاه كوك كرد. استاد فرهنگ فر هم ضرباتی بر روی پوست ضرب نواخت و نگارنده تاریخچه سازها و اهمیت و مرتبه استادان پرویز مشكاتیان و ناصر فرهنگ فر را در موسیقی ایرانی برای حضار توضیح داد. مهمانان سراپا گوش شدند و استادان شروع به نواختن كردند. طنین ضرب سادگی و صفا و صدای گرم ناصر به همراه سه تار مشكاتیان حضار را جذب خود كرد. به طوری كه تقریباً همه با سكوت تمام به موسیقی گوش می دادند. بعد از اتمام هنرنمایی استادان جولینی و موریكونه و دیگر هنرمندان سئوالاتی در رابطه با موسیقی ایرانی كردند كه استادان با ترجمه نگارنده به این سئوالات جواب دادند. موریكونه با لیوان نوشیدنی اش با دورشدن حضار از اطراف مهمانان ایرانی، به سراغ سه تار رفت، ساز را در دست گرفت مدتی به پرده و شكل كاسه خیره شد و سئوالاتی در رابطه با ربع پرده و موسیقی ایرانی از استاد مشكاتیان كرد و بعد ضرب را در دست گرفت و نگاهی به ساز قدیمی استاد فرهنگ فر انداخت. استاد با سادگی كودكانه ای از من خواست كه برای موریكونه توضیح بدهم كه این تنها ضربی است كه یحیی سازنده معروف تار ساخته.
موریكونه دست های ناصر را در دست گرفت، چند لحظه آنها را فشرد و از من پرسید این دست ها استخوان هم دارند؟ سئوال را برای استادان ترجمه كردم. استاد فرهنگ فر با فروتنی و دقت تمام مدتی در رابطه با ساز ضرب، تمرین هایش، شیوه های مختلف نوازندگی و از استادان بزرگ این ساز و یافته های شخصی خودش داد سخن می داد.
صحبت گل انداخته بود. استاد فرهنگ فر در رابطه با ریتم های لنگ و استادان بزرگی كه افتخار همكاری با آنها را داشته با هیجانی خاص صحبت می كرد، گویی سال ها است این دو استاد یكدیگر را می شناسند. موریكونه هرازگاهی با سئوال كوتاه تاكتیكی بحث را به ریتم در موسیقی ایرانی و عموماً در موسیقی خاورمیانه می كشاند. در همین حین استاد مشكاتیان به من نزدیك شد و با طنزی خاص گفت:
«تا ناصر با آقای موریكونه كشتی نگرفته بهتر است برویم.»
با كمك و اصرار فهیمه خانم ناصر را وادار به رفتن كردیم.
موقع خداحافظی استاد فرهنگ فر دست جولینی را آنقدر محكم فشرد كه پیرمرد فریاد بلندی كشید و هنگام روبوسی و در بغل گرفتن موریكونه لیوان نوشیدنی او، لباس هر دو هنرمند را رنگین كرد.
در آسانسور استاد مشكاتیان با خنده گفت: «ناصر لباس آقای موریكونه را رنگین كردی دیگه چرا دست پیرمرد را اینقدر محكم فشار دادی؟»
استاد فرهنگ فر با سادگی خاص و همیشگی خود گفت: «از بس خوب ساز می زد عمو پرویز!»
پی نوشت ها:
۱ - آرتور و توسكانینی ۱۹۵۷-۱۸۶۷ از بزرگترین رهبران اركستر ایتالیا بود كه موسیقی كلاسیك را با شیوه ای علمی رهبری می كرد.
در زمان وی اگر اشراف زاده ای در سالن اپرا وجود داشت و تقاضای اجرای دوباره یك آریا یا یك قطعه معروف را می كرد رهبر اركستر موظف به اجرا بود در حالی كه توسكانینی از این عمل سر باز زد و در جواب اشراف زاده حاضر در سالن فریاد كشید من در خدمت موسیقی هستم نه در خدمت اشرافیت. رهبری سخت گیر، منظم و خشن بود و آخرین كارش را در سن ۹۰ سالگی چند ماه قبل از مرگ در تئاتر اسكالا Scala در میلان بر روی صحنه برد. جوزپه وردی _ برلیوز _ راول و خیلی از آهنگسازان دیگر از دوستان نزدیك وی بودند.
۲ - كارل ماریا جولینی : از آخرین رهبران نسل بزرگ موسیقیدانان و رهبران قرن بیستم كه به شیوه كلاسیك رهبری می كردند، بود.جولینی متخصص رهبری اپرا های ایتالیایی كه به بل كانتو معروفند و همچنین تخصص در رهبری آثار موتسارت، واگنر و بتهوون سال ها رهبر ثابت اركستر سالسبورگ شهر زادگاه موتسارت بود.جولینی آخرین كنسرت خود را در سن ۹۲ سالگی به مناسبت سالگرد اتحاد ایتالیا در مجلس سنا اجرا كرد.

محسن كثیرالسفر*

* نوازنده و پژوهشگر موسیقی


منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

بازار به دنبال تو میاد , اما تو باید به زیرزمین برگردی

بازار به دنبال تو میاد , اما تو باید به زیرزمین برگردی
فرهنگ زیرزمینی یا زیرزمین واژه ای ست برای توصیف خرده فرهنگ های پیشرو .کسانی که سلایق وعلایق خود را به انواع دلایل به دور از فرهنگ جامعه می یابند یا می دانند. این لغت در ریشه به جنبش های مقاومت و رهایی گفته شده است که معمولا مخفی و به اصطلاح زیر زمینی حرکت می کنند
زیرزمینی, به عنوان صفت , در واقع به چیزی اتلاق می شود که پایین تر از سطح زمین یا بیرون از فرهنگ حاکمه بر اجتماع حضور دارد .به عنوان اسم خاص , زیرزمین به یک خرده فرهنگ , مترو یا برای مثال یک سالن کنسرت اتلاق می شود
جنبش های مقاومت اغلب از این واژه استفاده کرده اند .زیرزمین و فعالیت های زیرزمینی امروزه در جهان پدیده ای آشنا ست و یادآور جنبش مقاومت جنگ جهانی دوم است. این واژه به بسیاری از خرده فرهنگ هایی که در ادبیات , هنر و موسیقی دهه شصت به وجود آمده بود نیز اتلاق می شد.در همین زمینه “راه آهن زیرزمین ” در قرن نوزدهم نام جنبشی ضد برده داری بود که هدف و تمرکز فعالیتش کمک به بردگان برای فرار از ایالات متحده و رساندن آنها به کانادا بود
بیشتر جنبش های آندرگراند دهه شصت و هفتاد جنبش هایی خرده فرهنگی بودند .این جنبش ها به نوعی با جنبش “نسل بیت” شاعران , هنر مندان مقاومت و درنهایت اندیشه های ژان پل سارتر و البر کامو در سالهای اولیه بعد از جنگ جهانی دوم در ارتباط بودند.سارتر و کامو عضو کمبات(تاسیس ۱۹۴۲ توسط هنری فرنی) ,یکی از گروه های زیرزمینی در فرانسه , بودند. فرنی , سارتر و کامو هر سه متهم به فعالیت گسترده در انتشار خبرنامه های زیرزمینی سازمان مقاومت شدند
درباره هنر , واژه زیرزمینی به هنرمندانی گفته می شودکه بدون حمایت دولت و رسانه های فرهنگی جامعه شان فعالیت می کنند و اصولا میلی به چنین حمایت هایی ندارند . گروه های هنری زیرزمینی به خصوص در زمینه شعر و ادبیات فارسی در کشور ما رواج بسیار داشته و دارد .اما در زمینه هنر های تجسمی و هنر های جدید علی رغم گسترش فراگیری آن در تمامی دنیا , برای هنرمندان داخلی هنوز چندان منسجم و مشخص نگشته است .در دوران کنونی به علت وجود اینترنت و امکان دسترسی به اطلاعات آرشیو شده در تمامی نقاط جهان , نشریات و گروه های هنری زیرزمینی با اهداف و انگیزه های گوناگون گرد هم می ایند و فضای فرهنگی و ارتباطی خود را گسترش داده و تقویت می کنند . رسانه های هنر زیرزمینی معمولا مکانی برای بزرگداشت هنر نو و هنرمندان جوان ,جسور و تجربه گرا است . بدیهی است که ارا ئه چنین آثاری , در فضای عام جامعه و در میان رسانه های دولتی,مردمی یا کنترل شده, در هیچ کجای دنیا مورد حمایت قرار نگرفته و نمی گیرد واین بیشتر به علت ضدیتی است که اهداف این خرده فرهنگ ها با اهداف رسانه های جمعی و فرهنگ عمومی جامعه دارد.
سارتر می گوید :
هر موضوع یک هستی و یک وجود دارد.
هستی یعنی مجموع صفت ها.وجود یعنی حضور در جهان
اگزیستانسیالیسم عقیده دارد که … درمورد انسان - وفقط در مورد انسان-وجود مقدم تر است بر هستی .این موضوع بسیار ساده است و معنی آن چنین است :انسان در ابتدا وجود دارد و در مرحله دوم چنین و چنان “هست”.به عبارت دیگر,انسان مجبور است هستی خود را خود بسازد.برای این کار او باید با جهان درگیر شود, رنج بکشد ,پنجه نرم کند تا ذره ذره برای خود معنایی بیابد.واین معنا برای او همواره باقی خواهد ماند.شما نمی توانید پیش از مرگ یک انسان بگویید که او کیست, همانطور که نمی توانید پیش از فنای انسان بگویید که انسانیت چیست.
مشکل این جاست که آیا فرهنگی که خود را پیشرو می نامد به واقع پیشرو است؟ بسیاری از خرده فرهنگ هایی که خود را پیشرو می دانستند , نتایجی منفی را به ما نشان می دهند.می شود به هیپی ها نگاه کرد که با شعار های ضد مصرف گری و ضدسرمایه داری , خود مصرف کنندگان درجه اول ماشین فولکس واگن “تایپ ۲″بودند , یا می توان به تعداد بی شمار گروه های موسیقی زیرزمینی نگاه کرد که با لغزشی آنی ,به سرعت جذب بازی فدرت و پول می شوند و حاصل سالها انرژی خود و هواداران خود را , به امید پیشرفت , یک شبه به دست تهیه کننده گان سودجو می سپارند.
در زمان اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی , بر اساس قوانین رسمی , هنر مندانی را که خارج از سبک متداول رئالیسم اجتماعی کار می کردند وادار می کرد که کار هایشان را “در کارگاهشان نگه دارند” این آثار معمولا به سبک اکسپرسیونیسم , هنر مفهومی و یا هنر های نمایشی بود.چنین آثاری اجازه نمایش عمومی نداشته و به آنها زیرزمینی گفته می شد.
از جمله هنر مندان غیر عرفی روسیه در ان زمان می توان به ایلیا کاباکوف , کومار و ملامید , لئونید سوکوف ,بوریس سوشنیکوف , ولادمیر یاکوفلف تیمور نوویکوف و سرجی بوگائف اشاره کرد .
● موسیقی زیرزمینی
موسیقی زیر زمینی معمولا به موسیقی گفته می شود که بدون مجوز رسمی و در استودیوی خانگی یا اختصاصی ضبط یا خلق می شود.این موسیقی به علت انگیزه های غیر تجاری ,معمولا فضایی کاملا متفاوت از فضای موسیقی روز جامعه و حتی خرده فرهنگ های دیگر آن دارد.آنچه بیشتر در موسیقی زیرزمینی یا به قولی پیشرو مورد توجه قرار می گیرد , خلاقیت و تجربه هنر مفهومی و زیبایی شناسانه است .چنین موسیقی معمولا به راحتی به دست عامه مردم جامعه نمی رسد.
● نمایش های زیرزمینی
نمایش های زیرزمینی یکی از انواع خشن و به شدت معترض هنر زیرزمینی در جوامع امروزی به شمار می رود . به علت قدرت عیر قابل انکار نمایش در ادراک انسان , , تاتر و فعالیت های نمایشی زیرزمینی با به کار گیری بسیاری از هنر های دیگر , به عنوان یکی از پر خطرترین فعالیت های پیشرو , به خصوص در جوامع تحت کتنرل مورد برخورد قرار می گیرد. نمایش زیرزمینی برای اجرا در جمعی محدود و خودی آماده و اجرا می شود . و معمولا دکور و تمامی وسایل و تجهیزات صحنه تاتر زیرزمینی بدون پرداحت پول و بدون حرج سرمایه جمع و جور می شوند.
نمایش های زیرزمینی از جمله پیچیده ترین و هدفمند ترین فعالیت های زیرزمینی در جهان به شمار می رود , چرا که اجرا و تمرین آن در شرایط هنر زیرزمینی کاری است مستلزم هدفی منسجم و هماهنگی و همدلی انکار ناپذیر. بنا براین چنین فعالیت های به سرعت مورد دقت و توجه نیروهای دولتی واقع شده و مورد خمله قرار می گیرد.
● رسانه زیرزمینی
رسانه زیرزمینی رسانه ای است که شکل یا اشکال ارتباطی خود و مخاطبین خودرا با اهداف و قوانینی توافقی و معین تعریف کرده و به طور زمان مند و منظم مباحث و مطالبی که به نظر اعضای آن جذاب و قابل ارزش تلقی می شوندرا منتشر می کند .بدیهی است که هدف از چنین رسانه ای ارتباط و افزایش دایراه روابط میان هنرمندان و ایجاد ارتباط و اتحاد با سایر همنوعان و همفکران در دیگر نقاط جهان است پویایی هر رسانه زیرزمینی در سایه فعالیت و همکاری و بیان نظرات و چالش ها توسط بینندگان وخوانندگان این رسانه ها تامین می شود و نه از طریق تبلیعات دولتی و کسب در آمد و شهرت.

وبگردی
وقتی یک دامدار با مدرک دیپلم و ۱۱۹ فقره چک برگشتی مدیرعامل «ثامن‌الحجج» شد
وقتی یک دامدار با مدرک دیپلم و ۱۱۹ فقره چک برگشتی مدیرعامل «ثامن‌الحجج» شد - تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتو نیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.
جزییاتی تکان‌دهنده از اقدامات موسسه ثامن‌الحجج
جزییاتی تکان‌دهنده از اقدامات موسسه ثامن‌الحجج - دو چهره مشهور تلویزیون نیز از مواهب موسسه ثامن الحجج بی نصیب نبوده‌اند. مؤسسه ثامن‌الحجج دو مبلغ ۱۸۰ میلیون‌تومانی و ۴۰۰ میلیون‌تومانی را به حساب «م.م» مجری یک برنامه تلویزیونی واریز می‌کند و عنوانی که روبه‌روی این اعداد در توضیح دلیل وجه ذکر شده، یک کلمه است؛ هدیه. اما رقم هدیه‌ای که آقای «م.م» به‌عنوان هدیه دریافت کرده، در مقابل تسهیلات دریافتی او از ثامن‌الحجج تقریبا ناچیز است.
ترجیح می‌دهید کدام‌ زن همکار شوهر شما باشد!
ترجیح می‌دهید کدام‌ زن همکار شوهر شما باشد! - یک بنر تبلیغاتی که ظاهراً با هدف ترویج فرهنگ حجاب طراحی شده، سبب‌ساز واکنش‌های کاربران شبکه اجتماعی توییتر شده است. در این بنر، از رهگذران خواسته شده بین دو گزینه موجود، زنی چادری و زنی مانتویی، انتخاب کنند ترجیح می‌دهند کدام‌یک همکار همسرشان باشد!
نمایش دستاورد آزادی و دموکراسی
نمایش دستاورد آزادی و دموکراسی - آقای مطهری بازیکنان آفریقایی تیم فرانسه را دیده ولی دورگه‌های تیم ملی خودمان را ندیده!
فیلم قتل عجیب زن جوان توسط شوهرش در اسلامشهر!
فیلم قتل عجیب زن جوان توسط شوهرش در اسلامشهر! - در اتفاقی عجیب و غیر قابل باور فردی امروز به دلیل درخواست طلاق همسرش در خیابان اسلامشهر وی را با ضربات چاقو از پای درآورد، از سرنوشت این خانم اطلاع دقیقی در دست نیست.
مائده‌ها و دلارهای رانتی
مائده‌ها و دلارهای رانتی - اشارت‌هایی که برخی نکات جالب توجهی دیگری در خصوص آن بیان می‌کنند، مثل مطرح شدن مساله مانتو‌های جلوباز و اشکالی که برخی مسئولان به آن وارد می‌دانند. موضوعی که موجب شد تا بعد از مدت‌های مدید و در شرایطی که بسیاری بر این باورند که شناسایی و مقابله با اخلال گران بازار می‌بایست در اولویت همه امور باشد، گشت‌های ارشاد به خیابان‌ها باز گردند.
دورهمی کثیف‌ترین برنامه جنسی  ! تفکرات پیچیده یک استاد علوم انسانی !
دورهمی کثیف‌ترین برنامه جنسی ! تفکرات پیچیده یک استاد علوم انسانی ! - یکی از بحث های جنجالی دکتر فیاض در سال های اخیر اظهار نظر او در مورد وقوع بحران جنسی در ایران بوده است که حالا او معتقد است تبدیل به انقلاب جنسی شده است. با او در این زمینه مصاحبه مفصلی انجام دادیم که به زودی منتشر می شود. بخشی از این مصاحبه که درباره برنامه دورهمی است را تماشا کنید.
آغوش جنسی یا مادرانه ! مشغله فکری مطهری
آغوش جنسی یا مادرانه ! مشغله فکری مطهری - وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نمایش در آغوش کشیدن تیم ملی کروواسی توسط رئیس‌جمهور کشورشان،گفت: ایشان با یک حس مادرانه این کار را انجام داد و این آغوش، جنسی نبود، البته که پخش آن نباید انجام می‌شد.
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟ - سرنوشت فرزند بزرگ حسن روحانی از جمله مواردی است که در سال‌های گذشته بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نیز یکی از وب‌سایت‌های اصولگرا مدعی بود که او به دنبال “شکست عشقی” دست به “خودکشی” زده است. بنا به ادعای برخی از رسانه‌های اصو‌لگرا، فرزند روحانی با کلت کمری پدر خودکشی کرد.
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا - کاربران شبکه های اجتماعی فیلمی را منتشر کرده اند که گفته می شود مربوط به خانه مجلل محمود خاوری در کانادا است. صحت و سقم این قضیه هنوز تایید نشده است.
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟ - احزاب و شخصیت‌ها - زندگی ساده آیت‌الله جنتی گرچه از ویژگی‌های مثبت شخصیت وی است اما نوع نگاهش به عرصه سیاسی و مصداق‌یابی های وی درخصوص افراد انقلابی انتقادهای زیادی را متوجه او می‌کند.
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول - امیرحسین مقصودلو (تتلو) با انتشار عکسی از خودش و مائده هژبری، دختر نوجوانی که پس از اعتراف تلویزیونی اش معروف شد، از کنسرت مشترک در استانبول خبر داد.
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد!
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد! - تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتو نیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا - صحبت های تامل برانگیز آیت الله رودباری درمورد ربا در کشور
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟ - دختر بازداشت شده در بخشی از مصاحبه توضیح می‌دهد که صبح دستگیر شده و خانواده‌اش در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند و این ادعا نشان می‌دهد تهیه فیلم اعترافات به فاصله یک صبح تا عصر انجام شده که خود نشان‌دهنده این است که برای متهم هنوز دادگاهی تشکیل نشده و جرمی به اثبات نرسیده ‌است.
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر!
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر! - پس از آنکه فیلم تازه محمدحسین فرح‌بخش در سالن‌های سینمای شهر تهران اکران نشد. احمدی مدیر سینماشهر که از قضا تهیه کننده برنامه خندوانه نیز هست و سوله مدیریت بحران شهر تهران در دوره تهیه کنندگی او به «خندوانه» اختصاص یافت، مانع از این اکران شده بود و همین مسئله واکنش فرح بخش را به دنبال داشت و او را رانت‌‎‌خوار خواند و پای رامبد جوان را به میان کشید.
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم - یکی از دختران که به شدت مورد توجه قرار گرفته است مائده نام دارد. او از چهره‌های شناخته شده اینستاگرام است که ویدئو‌هایی از رقص هایش را در صفحه خود منتشر کرده است. او متولد سال 1380 است. به گفته خودش حدود 600هزار فالوئر دارد. او حالا با قرار وثیقه آزاد است.
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس)
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس) - سردار آزمون نیمه شب گذشته و در نزدیکی‌های صبح امروز با خودوری پورشه شخصی خود در محور نکا بهشهر پس از عبور از روستای کمیشان با تصادف زنجیره‌ای مواجه شد که در این حادثه خودروهای زیادی خسارت دیدند