جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

عاشقان گوشت قرمز!


عاشقان گوشت قرمز!
این مطالعه وسیع که ۷۶۴۰۲ زن را در برمی‌گرفت. هیچ‌گونه رژیم غذائی خاصی را به آنها دیکته نکرد. تیم تحقیقاتی دکتر ”ترزا فانک“ فقط نحوه و کیفیت غذا خوردن این زنان را مورد بررسی قرار داد. آنان زنان ۶۳-۳۸ ساله را در سال‌های ۱۹۸۴، ۱۹۸۶، ۱۹۹۰ و ۱۹۹۴ مورد مطالعه قرار دادند.عادت غذائی همه این زنان از دو الگو پیروی می‌کرد: یکی ”الگوی غربی“ و دیگری ”الگوی محتاطانه“ بود.
الگوی غربی شامل:
غلات پالوده مانند پاستا، نان و برنج سفید که همگی از غلاتی بودند که پوست آنها کنده شده بود.
- گوشت قرمز
- گوشت‌های فرآوری شده
- دسرها
- لبنیات پرچرب
- سیب‌زمینی سرخ‌شده
- الگوی محتاطانه شامل:
- مقدار زیادی میوه
- سبزیجات
- غلات سبوس‌دار
- حبوبات مانند لوبیا و نخود
- گوشت ماکیان
ماهی
در پایان دوره تحقیق، ۴۴۵ نفر از زنان دچار سرطان روده شده بودند. زنانی که بیشترین میزان غذی غربی را می‌خوردند، ۵۰درصد بیش از زنانی که کمترین میزان مصرف این نوع غذا را داشتند دچار سرطان شده بودند. زنانی که از الگوی محتاطانه پیروی می‌کردند نسبت به بقیه کمترین میزان سرطان را نشان دادند.
فانگ گفت: تحقیق ما نشان داد در صورتی که افراد، الگوی تغذیه خود را از غربی به محتاطانه تغییر دهند، خطر ابتلا به سرطان روده در آنها نیز کاهش می‌یابد. در این میان بدترین خبر، مربوط به کسانی می‌شود که از گوشت قرمز به وفور استفاده می‌کنند. نتیجه تحقیقات ۲۰ ساله جامعه آمریکائی سرطان نشان می‌دهد که هرچه مصرف گوشت قرمز بیشتر باشد امکان ابتلا به سرطان روده نیز بیشتر است. در واقع این افراد ۳۰ تا ۴۰ درصد بیش از کسانی که گهگاهی از گوشت قرمز استفاده می‌کنند در معرض خطر هستند، به‌ویژه افرادی که از هات‌داگ و سوسیس استفاده می‌کنند بیشتر آمار مبتلایان را در برمی‌گیرند. مرد و زن ۵۰ تا ۷۴ ساله در آمریکا مورد مطالعه قرار گرفتند. محققان اطلاعات مربوط به این افراد را در سال‌های ۱۹۸۲ و ۹۳-۱۹۹۲ جمع‌آوری کرده و آنها را تا آگوست ۲۰۰۱ تحت‌نظر قرار دادند. در آن زمان، ۱۶۶۷ نفر از شرکت‌کنندگان به سرطان روده بزرگ مبتلا بودند.
این افراد از نظر فاکتورهائی که در افزایش خطر سرطان روده مهم هستند مانند کشیدن سیگار، اضافه وزن زیاد، کم‌تحرکی، مصرف الکل، سن بالا و مصرف فیبرکم و همچنین عوامل کاهش دهنده خطر مانند مصرف روزانه آسپرین، مورد مطالعه قرار گرفتند.
چه میزان گوشت قرمز بی‌خطر است؟
دکتر ”مک کالو“ می‌گوید: آمریکائی‌ها به‌طور متوسط روزانه حدود ۲۰۰ گرم گوشت قرمز می‌خورند.
افرادی که ماهی، مرغ و بوقلمون را بیش از گوشت قرمز مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر هستند.
وی می‌افزاید: کسانی که به مدت طولانی میزان زیادی گوشت مرغ و ماهی مصرف کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که چندان از این نوع گوشت استفاده نمی‌کنند، ۳۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده هستند و کسانی که مصرف گوشت قرمز آنها ۲ تا ۳ برابر گوشت سفید است نیز تا ۵۰ درصد بیشتر در معرض خطر هستند.
سؤال این است که چه مقدار گوشت قرمز زیاد محسوب می‌شود؟ عاشقان برگر، کمربندها را محکم ببندید. در تحقیق، بالاترین میزان مصرفی گوشت قرمز حدود ۹۳ گرم در روز برای مردان و ۶۲ گرم برای زنان در نظر گرفته شده بود. این نشان می‌دهد که یک همبرگر به اندازه کف دست نیز می‌تواند خطرآفرین باشد. و چه میزان گوشت قرمز بی‌خطر است؟ مک کالو می‌گوید: تحقیق برای این انجام نشد که میزان گوشت را تعیین کند، اما نتیجه نشان داد مردانی که روزانه کمتر از ۵۰ گرم و زنانی که کمتر از ۳۱ گرم گوشت قرمز مصرف می‌کردند، کمتر از دیگران به سرطان روده مبتلا شده‌اند.
وی افزود: نتیجه بدان معناست که باید در رژیم غذائی آمریکائی یک تغییر اساسی ایجاد شود. وی توصیه می‌کند که اگر در هفته ۲۱ وعده غذائی دارید، سعی کنید تکه کوچکی گوشت قرمز آن هم فقط یک وعده در روز مصرف کنید و تصحیح رژیم خود را از همین جا آغاز کنید.
و اگر روزی یک بار گوشت قرمز می‌خورید آن را به هفته‌ای یک بار تقلیل دهید.البته فقط گوشت قرمز عامل ابتلا به سرطان روده نیست، ولی مهمترین است.برای جلوگیری از این سرطان بهترین روش فعال بودن و نکشیدن سیگار و همچنین جایگزین کردن گوشت قرمز با گوشت مرغ و ماهی و یا برخی آجیل‌ها و منابع پروتئین مانند حبوبات است.

منبع: WebMD


همچنین مشاهده کنید