جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

قوانین علیه دروازه بانان


قوانین علیه دروازه بانان
وقتی در فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱ با مبلغ ۰۰۰/۷۰۰ یورو به اسپارتاپراگ پیوست توجه همگان را به سوی خود جلب نمود و پس از چهار بازی توانست جای خود را درون دروازه تیم ثابت كند و در لیگ جمهوری چك با ۸۵۵ دقیقه گل نخوردن، ركورد جدیدی را به ثبت رساند. حتی در جام قهرمانان اروپا در مقابل بایرن مونیخ، مدافع عنوان قهرمانی هم گلی دریافت نكرد. پس از گذشت تنها یك فصل، در سال ۲۰۰۲ با پنج میلیون یورو به رن فرانسه رفت و با این تیم تا رده نهم جدول پیش رفت و تنها پنج دیدار را در این فصل از دست داد. در ژانویه ۲۰۰۴ تیم چلسی با ۳/۱۰ میلیون یورو وی را به خدمت گرفت و با او قراردادی پنج ساله را در لندن به امضاء رساند.وی در فصل ۲۰۰۱ درمجموع در ۱۱۲۰ دقیقه متوالی دروازه اش را بسته نگه داشت و او را پتركیه نامیدند. وقتی در سال ۲۰۰۲ به همراه تیم زیر ۲۱ سال جمهوری چك قهرمان اروپا شد، توانست به تیم ملی بزرگسالان كشورش راه پیدا كرده و اولین بار در مقابل قبرس برای تیمش به میدان برود. وی كه در آن تورنمنت ۲۰ سال سن داشت در دیدار نهایی مقابل فرانسه مقتدر گلی دریافت نكرد و در ضربات پنالتی، دو پنالتی حریف را مهار كرد. در مقدماتی جام ملت های ۲۰۰۴ اروپا نیز كار خود را به خوبی انجام داد و توانست به همراه تیم چك از سد هلند بگذرد و درنهایت به نیمه نهایی جام برسد و بلافاصله در تیم منتخب آن جام نیز برگزیده شد.
* چه چیز باعث شد كه چلسی را انتخاب كنی؟
- همیشه دلم می خواست در انگلیس بازی كنم، به همین علت وقتی چلسی كه یكی از بهترین باشگاه های این كشور است و احتمال قهرمانی در جام های متعددی را داشته و دارای قابلیت های بالایی است و نیز هواداران و حامیان زیادی هم دارد به من پیشنهاد داد، تصمیم گیری برایم بسیار آسان بود.
* آیا واقعا شخص اول و نفر اصلی تیم مربی تان خوزه مورینیو است؟
- من اینطور فكر می كنم، چون وقتی او به اینجا آمد فرهنگ و شیوه جدیدی از فوتبال را ارائه داد و بازیكنان جدیدی آورد و توانست فاتح دو عنوان قهرمانی شود.
* طی فصل گذشته كدامیك از هم تیمی هایتان بیشتر رشد و پیشرفت داشته است؟
- پاسخ این سئوال برایم سخت است. به هر حال چند نفری بودند كه سال گذشته كم بازی كردند اما امسال بازی های درخشانی را به نمایش گذاشتند، مثل جو كول. اگر باید یكی را انتخاب كنم وی را نام می برم.
* فصل قبل پنالتی های زیادی را مهار كردی. آیا فكر می كنی هیجان تو هنگام گرفتن پنالتی به اندازه هیجانی است كه یك پنالتی زن از گل كردن پنالتی به دست می آورد؟
- این مسئله به روحیه مربوط می شود. اگر پنالتی زن عصبی باشد پنالتی را از دست می دهد اما اگر بتواند خونسردی خود را حفظ كند گل خواهد زد چون مهار پنالتی خیلی سخت است. فكر می كنم برتری با پنالتی زن است. من تا حالا در هیچ بازی مهمی پنالتی نزده ام اما اگر روزی این اتفاق بیافتد، فكر می كنم بتوانم از پس فشارها برآمده و توپ را تبدیل به گل كنم.
* آیا به دلیل این كه شماره یك تیم بوده و از حمایت كودیچینی هم برخوردار هستی خودت را تحت فشار حس نمی كنی؟
- فكر می كنم دروازه بان در هر تیم و در هر مسابقه تحت فشار است حتی اگر در لیگ دسته دوم بازی كند. من هم از ۱۷ سالگی كه اولین قرارداد حرفه ای ام را امضا كردم به این فشار عادت كرده ام. این مسائل برای من مشكلی ایجاد نمی كند.
* اگر در یك فینال بزرگ بازی كنی و بازی به ضربات پنالتی بكشد آیا داوطلب زدن پنالتی می شوی؟
- اگر لازم باشد. همیشه پنج نفر را برای این كار انتخاب می كنند بنابراین اگر چهار بازیكن انتخاب شوند و هیچ كس دیگری نخواهد پنجمین نفر باشد و به من پیشنهاد بدهند قبول می كنم. چراكه نه؟ فقط دو احتمال وجود دارد، یا پنالتی را گل می كنی و یا نمی كنی. اگر گل نكنی، باز هم آخرین كسی نیستی كه پنالتی را خراب كرده. بنابراین تصمیم ساده ایست. اگر كسی از من بخواهد پنالتی بزنم من هم می زنم. آیا گل می شود یا نه؟ نمی دانم. اگر آرام و خونسرد باشی می توانی توپ را در كنج بالای دروازه جای دهی، اما در آن لحظه و تحت فشار، چه كسی می داند كه چه می شود؟ باید صبر كرد و دید.
* وقتی در فینال لیگ برتر دیدی كه جرزی دودك دست ها و پاهایش را تكان می داد، آیا به نظرت كارش عادلانه آمد؟
- قوانین زیادی علیه دروازه بان ها وجود دارد، اما او از حد خود فراتر نرفت. او از خط عبور نكرد، قانون اصلی این است، باید روی خط باشی و او هم روی خط دروازه بود، بنابراین می توانست هر كاری كه می خواهد بكند. مطمئن نیستم كه این تاكتیك خوبی است اما درنهایت برد با او بود.
* لیورپول در مرحله نیمه نهایی جام باشگاه های اروپا شما را از دور خارج كرد، نظرت راجع به فینال آنها در مقابل میلان چیست؟
- در پایان نیمه اول فكر كردم همه چیز تمام شده و وقتی بازی برگشت و آنها قهرمان شدند خیلی تعجب كردم. البته در انتهای بازی، پنالتی ها نقش اساسی و زیادی داشت، اما آنها تا آخر پیش رفتند و شایستگی پیروزی را داشتند.
* آیا تا به حال شده به لیست بازیكنانی كه قبلا لباس تو را پوشیده اند نگاه كرده و آنها را با خودت مقایسه كنی؟
- بازی بعضی از دروازه بان های قبل از خودم را دیده ام. همچنین یك لیست ۱۰۰ نفری از بازیكنان برتر چلسی در قرن اخیر هست، اما تعداد كمی از آنها را هم می شناسم. وقتی جوانتر بودم چلسی در برابر یك تیم از چك در جام یوفا بازی كرد و دیمیتری خارین درون دروازه بود، برای همین او را به یاد می آوردم. البته ادی گوی را هم كه مدت مدیدی در باشگاه بود می شناسم، همینطور كارلو كودیچینی.
* برای تو شخصا چشمگیرترین بخش فصل چه بود؟
- مسابقه دور دوم قهرمانی باشگاه های اروپا در برابر بارسلونا در زمین حریف، دیدار خارق العاده ای بود. به خصوص كه در دیدار رفت ۲-۱ باخته بودیم. اما در پایان و درمجموع ۵-۴ به پیروزی رسیدیم.
و دومین بخش چشمگیر و مهم مسابقه برابر بولتون بود چون در آن بازی به قهرمانی رسیدیم. بهترین حسن، جشن كسب اولین عنوان قهرمانی است.
* آیا كاپیتان تیم، جان تری به همان خوبی كه همه می گویند است؟
- او رهبر است. در تمام طول فصل زیرك بوده و یكی از بزرگترین امیدهای انگلیس در تمامی زمان هاست.
* آیا او ۳۰ میلیون پوند ارزش دارد؟
- تصور می كنم نمی توان قیمتی روی او گذاشت چراكه از نظر من در حال حاضر بسیار باارزش است.
* در بین كاركنان استمفوردبریج، بامزه ترین فرد كیست؟
- قطعا بیلی مك كولو ماساژور تیم. او خیلی بامزه است. قبل از هر بازی و هنگام شام قبل از مسابقات برای سرگرمی ما جوك می گوید.
* آیا هیچ وقت رؤیای بازی در پست دیگری را داشته ای؟
- ابتدا در منطقه حمله و میانی بازی می كردم و واقعا از آن لذت می بردم، اما مصدوم شدم و بعد از آن سر از دروازه درآوردم. گل زدن حس جالبی در انسان ایجاد می كند و مسلما باعث لذت من هم می شد. هرگز نمی توانم تصور كنم كه كاری را انجام دهم كه دیوید جیمز در آخرین روز فصل كرد و به خط حمله رفت. حتی آخرین بار ذخیره روی نیمكت چلسی هم در خط میانی بیشتراز من كاربرد دارد، بنابراین هرگز این كار را نمی كنم.
* آیا به خاطر این همه پولی كه درمی آوری احساس گناه می كنی؟
- من در خانواده ثروتمندی بزرگ نشدم، بنابراین برای پول ارزش قائلم چراكه بعضی از افراد وقتی پول زیادی را در زمان كوتاهی به دست می آورند به خود مغرور می شوند. به عقیده من برای انسان مهم ترین چیز در دنیا احترام است.
* در حال حاضر دروازه بان های مورد علاقه تو چه كسانی هستند؟
- بوفون، دروازه بان یوونتوس هنوز هم بهترین است، بعد از آن كاسیاس، دروازه بان رئال مادرید، دیدا همیشه در میلان خوب بازی می كند و كان (دروازه بان بایرن) همیشه جزو پنج نفر اول است. بوفون مایه اعتماد خط دفاعی تیم است. همه اشتباه می كنند اما او هرگز بازی بدی از خود ارائه نمی دهد.
* آیا به غیر از فوتبال به ورزش دیگری هم علاقه داری؟
- قبلا كه در فرانسه بازی می كردم، راگبی تماشا می كردم. یك مسابقه كریكت هم دیده ام اما خسته كننده و خیلی طولانی است.
* چه چیزی باعث شد تا چلسی در لیگ برتر قهرمان شود؟
- اگر تیمی دائما خوب بازی كند می تواند قهرمان شود. فكر می كنم در فصل گذشته همین موضوع باعث برتری ما نسبت به آرسنال بود. بازی در لیگ برتر با بازی در لیگ قهرمانان متفاوت است. فصل گذشته لیورپول بازی های یكسانی از خود به نمایش نگذاشت. در بعضی از مسابقات فوق العاده بود، اما در برخی دیگر هم به دلیل ضعیف بازی كردن شكست خورد.
مریم دری منش
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید