شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا


بررسی اثرات افزایش ارزش یوان روی صنایع چین


بررسی اثرات افزایش ارزش یوان روی صنایع چین
از آغاز سال ۱۹۹۴ تا به حال، ارزش یوان در برابر دلار ثابت بوده است اما در روزهای اخیر به دلیل تصمیم مقامات دولتی چین ارزش واحد پول این كشور افزایش یافت. اما این رشد چه تاثیری روی بازار فلزات و انرژی این كشور خواهد داشت؟تحلیلگران بر این باورند كه افزایش ارزش یوان تاثیر زیادی روی بازار انرژی این كشور خواهد داشت. لی شانگان، یكی از تحلیلگران می‌گوید: با افزایش ارزش یوان قدرت خرید چین ارتقا می‌یابد و با توجه به اینكه این كشور واردكننده نفت است، می‌تواند در این راستا سود زیادی را نصیب خود كند. از طرف دیگر ما در بخش تجهیزات حفاری چاه‌های نفت و فراورده‌های شیمیایی پایین دست یك صادركننده صرف هستیم اما از آنجا كه حجم صادرات ما چندان زیاد نیست، اثرات منفی حاصل از این تحول ایجاد شده در بازار یوان چندان چشمگیر نخواهد بود.
نفت
شركت نفتی سینوپك (Sinopec) دومین شركت بزرگ نفتی چین نیز از این تحول استقبال كرد. سخنگوی دفتر معاونان اجرایی شركت سینوپك با اشاره به این مطلب كه حوزه فعالیت این شركت در بخش پالایش نفت است اعلام كرد: ۸۰ درصد از كل نفت خام فراوری شده در این شركت نفتی از بازارهای خارجی وارد می‌شود. بنابراین، افزایش ارزش یوان در برابر دلار روی عملكرد این مركز اثر مثبت خواهد داشت و باعث رشد سودآوری ما می‌شود. این شركت سالانه ۸۰ تا ۹۰ میلیون نفت خام وارد می‌كند كه در جریان تولید به نفت تصفیه شده بدل می‌شود. هوانگ میلانگ، تحلیلگر مركز امنیت سرمایه‌گذاری شنین وانگیو می‌گوید با افزایش ارزش یوان در برابر دلار ایالات متحده آمریكا پس از تجربه ثبات برای حدود یك دهه صنعت پالایش نفت چین رشد پیدا می‌كند در حالی كه بخش تولید محصولات شیمیایی و نفت با كاهش میزان سود مواجه می‌شوند. وی ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌های ما، سود نهایی خالص واحدهای پالایشگاهی فعال در چین در اثر تغییر ارزش یوان ۵۸/۱ درصد افزایش خواهد یافت در حال حاضر، سود نهایی خالص واحدهای پالایشگاهی فعال در این كشور معادل ۱۲ درصد است. از طرف دیگر، سود واحدهای تولیدكننده نفت و فراورده‌های شیمیایی به ترتیب ۱۲/۱ درصد و ۶۵/۰ درصد تنزل خواهد یافت. بنابراین، شركت سینوپك كه اصلی‌ترین محور فعالیت آن پالایش نفت است با رشدی معادل ۷/۲ درصد سود خالص خود مواجه می‌شود و این رشد سودآوری را به سیاست تازه ارزی دولت یعنی افزایش ارزش یوان در برابر دلار آمریكا مدیون است. اگرچه تحلیلگر شركت سینوپك، دید مثبتی نسبت به این تحولات ایجاد شده در بازار ندارد. چنگ دیلانگ، تحلیلگر شركت سینوپك در این مورد می‌گوید: پیش‌بینی رشد بالقوه سود خالص نهایی پالایشگاه‌های چین كاملا تئوری است و ممكن است دنیای واقعی با تئوری‌ها و نظریه‌ها تفاوت زیادی داشته باشد. در دنیای واقعیت ، احتمال افزایش قیمت نفت خام بسیار زیاد است و بدون تردید، رشد ارزش نفت در كنار تحول بازار ارز، اثرات منفی روی این صنعت خواهد داشت. شركت نفت ملی چین كه روی تولید فراورده‌های بالادستی نفت متمركز است، پیش‌بینی كرد با افزایش ارزش یوان با زیانی معادل ۳ میلیارد یوان (۳۷۰ میلیون دلار) رو به رو شود. ون كوئینگ شان، مدیر مركز سرمایه‌های مالی شركت ملی نفت چین در این مورد می‌گوید: به طور كلی، افزایش ارزش یوان در برابر دلار بیش از اینكه تاثیر مثبت روی اقتصاد داشته باشد، تاثیرات منفی و مخرب بر جای خواهد گذاشت. روشن است هرچه نرخ افزایش ارزش یوان در برابر دلار بیشتر باشد، اثرات منفی آن روی اقتصاد و زیان‌های مالی این كشور بیشتر خواهد بود. با افزایش ارزش یوان، درآمد شركت ملی نفت چین ۴ میلیارد یوان‌(۴۹/۰ میلیارد دلار) ارتقا می‌یابد. در حالی كه زیانی معادل ۷ میلیارد یوان (۸۶/۰ میلیارد دلار) را به این شركت تحمیل خواهد كرد. در این شرایط، زیان خالص شركت از مرز سه میلیارد یوان‌ (۳۷۰ میلیون دلار) می‌گذرد.ون در پایان گفت: ازجمله اثرات مثبت افزایش ارزش یوان در برابر دلار، می‌توان به كاهش هزینه وارداتی، كاهش بدهی‌های خارجی و كاهش هزینه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های خارجی اشاره كرد. اما اثرات منفی آن، تنزل درآمد حاصل از فروش تولیدات این كشور از بخش فراورده‌های نفتی، افزایش هزینه صادرات مواد اولیه و تجهیزات صنعتی تولید شده در چین و كاهش درآمدهای اجرایی در تجارت‌های خارجی را می‌توان نام برد.
زغال‌سنگ
تحلیلگران بر این باورند كه افزایش ارزش یوان، تاثیر چشمگیری روی بازار زغال‌سنگ نخواهد داشت. زیرا نرخ برابری ارز یك فاكتور بسیار كوچك تاثیرگذار بر بازار جهانی زغال‌سنگ است و علاوه بر آن بی‌ثباتی كنونی این بازار از تاثیر عامل نرخ برابری ارز روی این بازار می‌كاهد. لی چان هویی، تحلیلگر بازار زغال‌سنگ می‌گوید: سرمایه‌گذاری و امنیت كاری، اصلی‌ترین معضلات پیش روی بازار زغال‌سنگ خواهند بود. در سال‌های اخیر، چین تلاش كرد تا صادرات زغال‌سنگ خود را محدود كند. اگرچه با توجه به بالا بودن قیمت زغال‌سنگ تولیدی چین، نسبت به زغال‌سنگ تولید شده در بازارهای جهانی، افزایش صادرات می‌تواند سود زیادی را نصیب این كشور كند.لی تاكید كرد واحدها و شركت‌هایی كه صادرات محور هستند یعنی به منظور صادر كردن تولیداتشان به بازارهای خارجی فعالیت می‌كنند در اثر افزایش ارزش یوان با تغییرات چشمگیری مواجه می‌شوند. اگرچه این تحولات پیش از آغاز سال جدید به وضوح مشخص نخواهد شد زیرا قراردادهای صادرات زغال‌سنگ سالانه است و قراردادهای جدید از آغاز سال آتی امضا و اجرا می‌شود. بنابراین، برآورد اثرات منفی افزایش ارزش یوان روی شركت‌های صادركننده زغال ‌سنگ در چین كار مشكلی است. لی تاكید كرد اگر افزایش ارزش یوان در مقابل دلار همچنان ادامه یابد، صنعت زغال‌سنگ باید در انتظار اثرات منفی بزرگ و نامطلوبی باشد.
بازار فلزات
اگرچه هنوز افزایش ارزش یوان در برابر دلار تاثیر چشمگیری روی بازارهای فلزی نداشته است اما انتظار می‌رود در دراز مدت اثرات منفی آن قابل ملاحظه باشد. تحلیلگران با اشاره به كاهش هزینه واردات مس به چین در اثر رشد ارزش یوان كه در شمار آثار مثبت این تحول بازار ارز است هشدار دادند كه با این تحول ناگهانی، هجوم پول‌های سوزان (وجوهی كه به دنبال سود بیشتر دائما نقل مكان می‌كنند) باعث ادامه روند افزایش ارزش یوان را فراهم می‌كند كه خود باعث تضعیف زیرساخت‌های صنایع چین می‌شود.پژوهشگران بازار فلزات، ضمن اظهار نگرانی از آینده این بازار در اثر افزایش ۲ درصدی ارزش یوان در برابر دلار گفتند: در كوتاه‌مدت این بازار در اثر تحول ایجاد شده با مشكل زیادی رو به رو نمی‌شود اما از آنجا كه افزایش ارزش یوان برای اولین بار، با تداوم روند افزایش همراه خواهد بود، تصویر آینده این بازار تصویری تیره و تار پیش‌بینی می‌شود. آنها در تكمیل نظریات خود اعلام كردند، احتمال افزایش ارزش یوان برای بار دوم در نیمه دوم سال جاری بسیار كم است اما باید برای جلوگیری از ایجاد مشكلات احتمالی تمهیدات لازم اندیشیده شود. زیرا افزایش ارزش یوان باعث بی‌ثباتی بازار فلزات خواهد شد. فنگ بائوجین، تحلیلگر ارشد مركز تحقیقات اقتصادی گوانگفا می‌گوید: روشن است كه افزایش ارزش یوان، هزینه واردات و حمل و نقل مواد اولیه را كاهش می‌دهد. بنابراین، قیمت فلزاتی از قبیل مس كه در داخل این كشور تولید می‌شوند، كاهش خواهد یافت و قیمت قراردادهای آتی نیز تنزل می‌یابد. البته هجوم پول‌های داغ به بازار، اثری معكوس به جای می‌گذارد و در جدال این دو اثر به احتمال زیاد در ارزش فلزات كاهشی روی نمی‌دهد و روند صعودی این بازار همچنان ادامه خواهد یافت. شایان ذكر است پس از اعلام افزایش ۲ درصدی ارزش یوان در برابر دلار آمریكا، قیمت مس وارداتی و هزینه حمل آن از بورس فلزات لندن (LME) هفتصد دلار به ازای هر تن تنزل یافت كه بر قیمت فلز مس در بازارهای جهانی تاثیر چشمگیری بر جای گذاشت.
طلا
به دنبال این تحولات، ارزش طلا در بازار فلزات گرانبهای شانگهای افت پیدا كرد. سری طلای Au (T+۵) مبادله شده در بازار شانگهای با كاهشی یك درصدی در ارزش خود رو به رو شد. پیش از افزایش ارزش یوان، هر گرم طلای Au (T+۵) به قیمت ۸۸/۱۱۲ یوان معادل ۹۲/۱۳ دلار مبادله می‌شد اما پس از این تحول در بازار ارز هر گرم طلای مذكور با قیمت ۷/۱۱۱ یوان معادل ۵۰/۱۳ دلار به فروش رسید. اصلی‌ترین سری طلای مبادله شده در بازار شانگهای Au ۹۹.۹۵ نام دارد كه به قیمت ۵۰/۱۳ دلار به ازای هر گرم به فروش رسید. قیمت این طلا یك درصد نسبت به روزهای قبل تنزل یافته است كه تنها دلیل آن رشد ارزش یوان است. در پایان باید گفت، ارزش پلاتین در بازارهای شانگهای نسبت به روز قبل از افزایش ارزش یوان ۲/۰ درصد افت پیدا كرد.
مس و آلومینیوم
در روزهای آغازین پس از اجرای طرح افزایش ارزش یوان، ارزش مس در بازارهای شانگهای تنزل یافت و در مقابل آلومینیوم با قیمت بالاتر از گذشته مبادله شد.در بورس فلزات لندن هم قیمت مس كاهش پیدا كرده است. تحلیلگران بازار بورس، دلیل تنزل ارزش مس را تغییر ارزش یوان، حملات انجام شده به سیستم حمل و نقل عمومی لندن ذكر كردند.
سنگ‌آهن و فولاد
تحلیلگران عقیده دارند مقیاس تاثیر تغییر ارزش یوان روی بازار سنگ‌آهن بسیار اندك است و این بازار در سال جاری نه‌تنها با افت یا نوسان مواجه نخواهد شد بلكه برعكس سیاست‌های كنترلی دولت چین روی بخش فولاد و سرمایه‌گذاری در بخش دارایی‌های ثابت باعث می‌شود تا سطح تولید این ماده اولیه تولید فولاد در بازارهای چین ارتقا یابد. آنها انتظار دارند تا پایان سال جاری، بازارهای بین‌المللی با عرضه‌ای بیش از سطح تقاضا مواجه شوند كه بدون تردید این مسأله روی قیمت این فلز پرمصرف تاثیر شگرفی بر جای می‌گذارد.
پیش‌بینی می‌شود ، قیمت فولاد تولید شده در داخل چین و فولاد وارداتی تنزل یابد و در مقابل صادركنندگان مواد اولیه تولید این فلز یا فولادی كه در مراحل آغازین تولید است و باید كارهای دیگری نیز روی آن انجام شود با كاهش سود رو به رو شوند. زولیمین، یكی از تحلیلگران بازار فولاد می‌گوید: با افزایش ارزش یوان، واردات سنگ‌آهن برای شركت‌های فولادسازی داخلی ارزان‌تر می‌شود و با توجه به اینكه ۶۰-۵۰ درصد از سنگ‌آهن عرضه شده به بازار به واردات وابسته است، قیمت سنگ‌آهن در بازارهای مصرف تنزل می‌یابد.تان جیان، تحلیلگر بازار فلزات در شركت فولادسازی سینواستیل (Sino steel) می‌گوید: در نیمه دوم سال جاری و سال آتی، واردات سنگ‌آهن چین افزایش چشمگیری پیدا نخواهد كرد. زیرا واردات سنگ‌آهن موردنیاز برای پروژه‌های بزرگ در آغاز سال جاری انجام گرفته است. از طرف دیگر با توجه به اینكه نرخ رشد تقاضای سنگ‌آهن در چین كمتر از سطح تولید آن است و واردات آن نسبت به سال‌های قبل تغییری پیدا نكرده است، انتظار می‌رود عرضه این فلز در بازارهای جهانی افزایش یابد و بیش از حد موردنیاز جهان باشد.روشن است در این شرایط، سیر نزولی قیمت این ماده اولیه در تولید فولاد تنزل می‌یابد. برآورد می‌شود قیمت سنگ‌آهن از آغاز ماه اكتبر سال جاری دوباره ارتقا یابد اگرچه این روند رشد، موقتی خواهد بود. یانگ فانگ تحلیلگر اتحادیه فولادسازان چین می‌گوید: با وجود اینكه نرخ رشد ارزش یوان در مقابل دلار چندان زیاد نبود اما هنوز برای رشد سودآوری فعالان صنعت فولاد فرصت‌های زیادی وجود دارد. تمامی دست‌اندركاران صنعت فولاد عقیده دارند شركت‌های فولادسازی بزرگ بیشترین سود را از افزایش ارزش یوان می‌برند. زیرا این شركت‌ها حجم زیادی از سنگ‌آهن را وارد می‌كنند و در اثر كاهش هزینه وارداتی می‌توانند سود زیادی به دست آورند اما، واحدهای تولیدكننده متوسط تنها در صورتی در این شرایط با رشد یا كاهش سودآوری مواجه می‌شوند كه روند افزایش ارزش یوان همچنان ادامه یابد. در مقابل، شركت‌های فولادسازی چین كه صادرات فولاد به بازارهای جهانی را برعهده دارند در اثر رشد ارزش یوان با كاهش سودآوری مواجه می‌شوند. زیرا ارزش افزوده فراورده‌های صادراتی فولاد اندك است. یكی از تحلیلگران می‌گوید افزایش ۲ درصد ارزش یوان در برابر دلار به معنای كاهش ۲ درصدی سودآوری شركت‌های صادركننده فولاد است. زانگ ویبای، تحلیلگر بازار فلزی می‌گوید تاثیر رشد ارزش یوان روی بازار خودرو بسیار اندك است زیرا نرخ افزایش چندان چشمگیر نیست. وی ادامه داد از آنجا كه شركت‌های فولادسازی تجربه چنین تحولی در بازار ارز را ندارند در اثر تغییر ارزش یوان با چالش‌هایی مواجه می‌شوند. برای ممانعت از ایجاد آسیب‌های جدی در این صنعت، واحدهای فولادسازی باید یاد بگیرند كه چگونه خود را با تحولات بازار ارز هماهنگ سازند و از اثرات منفی رشد آن بكاهند. به هر حال با توجه به انتظار ادامه روند افزایش ارزش یوان در بازارهای جهانی، چین شرایط كاملا متفاوتی را تجربه خواهد كرد كه بدون تردید، ضعیف‌تر از وضع كنونی است.
منبع: resource investor
منبع : مجله گسترش صنعت