شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به RAM و هارد دیسک در بازار تهران‌:دنیای نرم‌تنان، جهان سخت‌پوستان‌


این روزها، به دلیل راكد بودن بازار و عدم واردات بسیاری از قطعات اگر یك نفر به قول معروف آب هم بخورد ولی لیوانش را عوض كرده باشد همه متوجه می‌شوند، چه برسد به این كه یك قطعه جدید وارد كرده و عمده كار خود را هم روی آن متمركز كند. بعضی از بزرگان هم هستند كه این روزها پس از مدت‌ها دوباره به فكر اشغال بازار افتاده‌اند.
RAMها
این روزها اگر به بازار رفته باشید متوجه حضور مارك جدیدی درRam ها می‌شوید. این مارك جدید Transcend است كه اقدام به تولیدRam های ۸۲۱mb، ۶۵۲mb، ۲۱۵mb، ۴۲۰۱mb و RAM‌های كامپیوترهای notebook كرده است. جالب‌ترین نكته در محصولات این شركت آن است كه معلوم نیست بر طبق كدام منطق و كدام بازار فروش اقدام به تولی دRAM‌های ۴۶mb و آن هم مدل sd كرده است. آنقدر این قطعه قدیمی است كه ممكن است تا امروز شما اصلا یك RAM با حجم ۴۶mb ندیده باشید. ولی باید صبر كرد تا بازار این RAM میزان استقبال خود را از آن نشان دهد. لازم به ذكر است. این RAM‌ها حتی در نوع دست دوم خود نیز فروش خوبی ندارند و حال آن كه این شركت اقدام به ساخت آنها كرده، باید منتظر شد و سیاست‌های بعدی این شركت را در این زمینه دید. RAM ‌های دیگر شركت transcend با تكنولوژی DDR تولید شده‌اندRAM. ‌های ۶۵۲mb با قیمت ۳۶هزار تومان۳۳۳ ۲۱۵DDR با قیمت ۵۸‌هزار تومان،۴۰۰ DDR با قیمت ۶۶هزار تومان و ۱GB آن با قیمت ۱۴۵هزار تومان هستند این محصولات با گارانتی مادام‌العمر به مشتری عرضه شد، ولی هیچ كارت یا هالوگرامی برای گارانتی خود ندارد و كاربر باید برای انجام امور گارانتی فاكتور خرید آن را ارائه كند. لازم به ذكر است شركت Transcend تنها به تولید این تعداد RAM بسنده نكرده و محصولات بسیار زیادی دارد مثل حافظه‌های حرفه‌ای مخصوص سرورها و سیستم‌های نیمه‌حرفه‌ای، سیستم‌های notebook و حتی حافظه‌هایی كه از ۲ پورت برای كار خود استفاده می‌كنند كه اكثر آنها در منزل به درد كاربران نمی‌خورد و به این دلیل از ذكر كردن آنها خودداری می‌كنیم.RAM دیگری كه این روزها پشت ویترین خودنمایی می‌كند RAM Kingston است كه به دلیل عرضه گسترده آن و مشكل بودن شناسایی قطعات تقلبی از غیرتقلبی بهتر است فعلا از خرید آن خودداری كنید.اشخاصی كه حاضرند هزینه بیشتری بپردازند می‌توانند با اطمینان كامل RAM GEIL را بخرند و با خیالی آسوده از آن استفاده كنند.بهترین محصولی كه می‌توان از این نوع پیشنهاد كرد RAM ، ۱GB است كه با خاصیت Dual channel باعث بالا رفتن سرعت كار سیستم می‌شود.
HDDها یا همان دیسك‌های سخت‌
قسمت دیگر از بازار كه این روزها شاهد ورود قطعات جدید است، بازار دیسك‌های سخت است. هاردهای Seagate كه مدت زیادی به دلایل مختلف مالی از بازار ایران به دور افتاده بود این روزها شروع كرده تا سهم خود را از این بازار پس بگیرد. هم اكنون می‌توان این محصول را با حجم ۰۲۱GB و با قیمت ۴۹۵۰۰ كه یكی از پایین‌ترین قیمت‌ها در بازار است، خرید. از خصوصیات منحصر به فرد دیگر این هارد می‌توان به مدت گارانتی آن كه مدت ۵سال است اشاره كرد. لازم به ذكر است این قطعه را شركت forte كه هاردهای Maxtor را نیز گارانتی می‌كند وارد كشور كرده است. جای دارد اینجا به یكی از كم‌فروش‌ترین هاردهای موجود در بازار نیز اشاره كنیم. هاردهای Samsung با اینكه سهم بسیار اندكی از فروش هارد در بازار را به خود اختصاص داده‌اند اما توانسته‌اند با وجود فروش پایین جایگاه خود را در بازار تثبیت كنند.علاقه‌مندان می‌توانند هاردهای Samsung را با گارانتی یك ساله شركت ندا از بازار تهیه كنند. در میان هاردها اگر كمی با دقت بیشتر نگاه كنیم می‌بینیم كه شركت Hitachi هم بیكار ننشسته و سهم خود را از بازار دیسك‌های سخت اشغال كرده است. البته برای از بازار به در كردن آن نیازی به عملیات نظامی نیست ولی امیدواریم كه طی مدت زمان نه چندان كوتاهی سهم فروش خود را در بازار بیشتر كند. با وجود تمام این دیسك‌های سخت در بازار به تمام كاربران توصیه می‌كنیم كه به جای ریسك كردن و خرید محصولاتی كه هنوز به طور كامل آنها را نشناخته‌اید اقدام به خرید هاردهای Seagate كنید. این محصول هم قیمت بسیار پایینی دارد و مدت زمان گارانتی بالا و از طرف دیگر سال‌ها است كه امتحان خود را در بازار پس داده است. در میانRAM ها نیز پیشنهاد می‌شود اگر مشكل بودجه ندارید از RAM‌های GEIL و اگر قیمت پایین برایتان مهم است RAM‌های با گارانتی fortex را تهیه كنید. این روزها به غیر از این دو گروه اصلا اعتباری وجود ندارد كه به شما قطعه اصلی را بفروشند.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فن‌آوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید