دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 May, 2024
مجله ویستا

معرفی سه یوتیلیتی یکپارچه‌ساز دیسک


معرفی سه یوتیلیتی یکپارچه‌ساز دیسک
اکثر مردم یکپارچه‌سازی دیسک را به عنوان فرآیندی در نظر می‌گیرند که شامل جمع‌آوری و مرتب سازی مجدد تکه‌های پخش شده فایل بر روی هارددرایو می‌باشد. تکه‌های فایل در همه جا پراکنده هستند و با فرایند یکپارچه‌سازی، یک جای واحد را بر روی هارددیسک اشغال می‌کنند. این فرایند که شبیه قراردادن تکه‌های پازل در کنار یکدیگر است به هدهای درایو امکان می‌دهد بدون نیاز به مراجعه به ایندکس کل فایل راخوانده و کارآیی دیسک را افزایش دهد. فرآیند فوق یکپارچه سازی فیزیکی نامیده می‌شود. اما هیچ یوتیلیتی دیسک در بازار چنین کاری را انجام نمی‌دهد. در عوض ابزارهایی که در اینجا معرفی شده‌اند یعنی PerfectDisk۷، Diskeerer۹ و یوتیلیتی Disk Defragmenter ویندوز XP همگی‌ هارددیسک‌های‍ منطقی (یا Volume) ایجاد شده توسط سیستم‌فایل سیستم‌عامل را یکپارچه می‌سازند.
یوتیلیتی‌های فوق از عملکرد مشابهی در سطح Volume برخوردارند. آنها کارآیی را نیز با قراردادن فایل‌ها در محل‌های خاص درون دایرکتوری به منظور سرعت بخشیدن به کارهایی مثل بوت شدن ودستیابی به دایرکتوری بهبود می‌بخشند. اما فقط بعد از اینکه یوتیلیتی یکپارچه ساز گذری روی Volume منطقی انجام داد، زیر سیستم دیسک (ATA، iSCSI یا Serial ATA) از این اطلاعات برای سازماندهی اطلاعات ذخیره شده بر روی پلاترهای فیزیکی دیسک استفاده می‌کند. مشکلات مربوط به یکپارچه‌سازی دیسک با تکامل سیستم‌فایل ویندوز تا حدی کاهش یافته است. هر دو نسخه دسک تاپ و سرور ویندوز از سیستم فایل NT استفاده می‌کنند. از آنجاییکه Volume‌های NTFS توسط یک جدول فایل اصلی توزیع شده در سراسر درایو ایندکس می‌شوند نسبت به FAT-۳۲ به میزان بمراتب بیشتری یکپارچه‌سازی می‌شوند. اما به هر حال یکپارچه‌سازها کارآیی را به خصوص برای سیستم‌های چندکاره افزایش می‌دهند.
کامپیوترهای شخصی و سرورها با ذخیره سازی direct-attached از یکپارچه‌سازی سود می‌برند اما این فرآیند برای آرایه‌های ذخیره سازی که دیتا را بر روی چند دیسک تقسیم می‌کنند و از قواعد مختلف برای سازماندهی ذخیره سازی دیتا استفاده می‌نمایند، چندان مفید واقع نمی‌شود.
● اختلاف نظرها
شرکت Raxco Software در Gaitherburg وشرکت Diskeeper در burbank دیدگاه‌های بسیار متفاوتی درباره بهینه کردن ذخیره‌سازی دارند. Diskeeper آسانی کاربرد و سهولت مدیریت راه‌دور مبتنی بر شبکه را تبلیغ می‌کند. این شرکت طرفدار یکپارچه‌سازی اتوماتیک روزانه به عنوان فرآیند حفظ و نگهداری استاندارد می‌باشد. Raxco ادعا می‌کند که برنامه ‌PerfectDisk این شرکت کار کاملتری را در یک گذر واحد انجام می‌دهد و می‌تواند بر روی دیسک‌هایی با فضای آزاد کمتر عمل نماید. در ضمن ابزارهای آنالیز قدرتمندی ارائه می‌نماید. در حقیت آزمایشات ما نشان می‌دهد که Diskeeper سریعتر اجرا شده و در نتیجه استفاده روزانه را ساده‌تر می‌سازد، در حالیکه PerfectDisk کاملتر است. در ضمن Raxco از توانایی PerfectDisk در یکپارچه سازی تمام فضای خالی و نیز نواحی دارای دیتا بسیار تعریف می‌کند. فضای خالی روی دیسک نیز مانند فضای دارای دیتا در طول زمان تکه‌تکه می‌شود. اما یکپارچه‌سازی فضای خالی وقت زیادی صرف می‌کند. Disk Defragmenter ویندوز مایکروسافت تنها بر نواحی دارای دیتا تمرکز دارد.
Diskeeper با عدم یکپارچه‌سازی فضای خالی در وقت صرفه‌جویی می‌کند اما PerfectDisk هر دو کار را انجام می‌دهد و زمان بیشتری را صرف می‌کند. اگر تنها دیتا را روی دیسکی با ظرفیت معین یکپارچه کنید و سپس فایلی را که بزرگتر از فضای خالی در دسترس می‌باشد، ذخیره نمایید، سیستم عامل مجبور خواهد شد فایل جدید را تکه‌تکه نماید. اما مایکل ماتری مدیر تولید Diskeeper ادعا می‌کند که تقسیم شدن فایل به دو یا سه بخش در اکثر مواقع مشکل محسوب نمی‌شود. او می‌گوید، قراردادن تمامی فصای خالی در یک بخش واحد تنها برای بعضی اهداف و برای فایل‌های بسیار بزرگ مفید واقع می‌شود. باب نولان مدیر ارشد اجرایی Raxco می‌گوید، اگر شما درباره ایستگاه کاری با یک هارددیسک کوچک که نیمی از آن خالی است صحبت می‌کنید و فقط درباره دیتا نگران هستید، از هر محصولی برای یکپارچه‌سازی می‌توانید استفاده کنید. تفاوت بین محصولات از زمانیکه دیسک شروع به پر شدن می‌کند، مشکلات مربوط به تکه‌تکه شدن افزایش می‌یابد و فضای خالی باقیمانده نیز به طور فزاینده‌ای تکه‌تکه می‌شود، آشکار خواهد شد.
روش Raxco وقت بیشتری می‌گیرد و ارزش یکپارچه‌سازی محصول این شرکت جای بحث دارد. محصول فوق برای صرفه‌جویی در زمان یک گذر سریع اما به قدر کافی مفید را در پیش می‌گیرد. به دلیل طبیعت پویای ذخیره‌سازی، درایو دائما در حال نوشتن و حذف کردن فایل‌ها بوده و فضای خالی به طور مستمر در حال تغییر است. استدلال ماتری چنین است: با موتور فضای خالی Diskeeper ما کاری را انجام می‌دهیم که با کار Raxco قابل مقایسه است اما این فرآیند را در طی دوره‌ای از زمان اجرا می‌نمایم.
● نتایج آزمایشات
در آزمایشات ما، PerfectDisk و Diskeeper از نظر کارآیی با ویژگی‌هایی که توسعه دهندگانشان اعلام کردند مطابقت داشتند. PerfectDisk برای یکپارچه‌ کردن ۳.۵ گیگابایت دیتای موجود در ۲۳۴۲۲ فایل بر روی یک پارتیشن ۵ گیگابایتی ۱۰ دقیقه زمان صرف نمود در حالیکه این فرآیند با استفاده از Diskeeper تنها ۳ دقیقه و ۳۰ ثانیه طول کشید. البته Diskeeper بخش‌هایی را در پارتیشن‌ باقی گذاشت و بعضی از فایل‌ها هنوز به صورت تکه‌تکه باقی مانده بودند. ابزار Disk Defragmenter ویندوز XP با زمان سه دقیقه و ۵۶ ثانیه زمان بیشتری نسبت به Diskeeper صرف نمود و تکه‌هایی را باقی گذاشت، اما نسبت فایل‌های پخش شده کمتر بود. در ضمن یوتیلیتی ویندوز بخش‌های بیشتری را از فایلی که از همه بیشتر قطعه‌قطعه شده بود باقی گذاشت. ما در آزمایشات خود برنامه Diskeeper را برای بار دوم در همان پارتیشن اجرا نمودیم . این بار برنامه یکپارچه‌سازی را تنها در یک دقیقه و ۲۳ ثانیه انجام داد. دومین گذر نتایج بهتری داشت و تعداد کل بخش‌های اضافه را به ۱۲۸۱ رساند. گذر سوم این تعداد را به ۹۹۱ رساند. سه محصول فوق گزارشات بسیارمتفاوتی را قبل و بعد از یکپارچه‌سازی فراهم ساختند. گزارش یوتیلیتی Disk Defragmenter که از یک فایل متنی کوچک را برای آمار تشکیل شده بود از گزارشات تعبیه برنامه‌ها کمتر بود. نمایش گرافیکی آن نیز شبیه به نمایش گرافیکی Diskeeper بود البته تنها به یک خط محدود می‌شد.
PerfectDisk یک گزارش گسترده با فرمت بندی خوب ارائه کرد که ذخیره‌سازی و استفاده از آن بسیار آسان بود، اما خواندن نمایش گرافیکی آن مشکل تربود. محصول فوق تفاوت بین فایل‌های تکه تکه شده و فایل‌های یکپارچه را تنها با یک حاشیه باریک سفید در اطراف هر بلوک دیتای گرافیکی نشان می‌داد، هیچ تمایز رنگی دیگری به جز برای نوع استفاده فایل دیده نمی شد. خواندن گزارش گرافیکی Diskeeper از بقیه آسانتر بود. نواحی قطعه قطعه شده به رنگ قرمز و نواحی قطعه قطعه نشده به رنگ آبی نشان داده شده بود. اما فرم آماری آن اندک بود و عموما این گونه گزارشات رادر یک پنجره pop-up که فاقد حتی یک دکمه برای ذخیره ساختن پیغام بود، ارائه می‌کرد.
PerfectDisk شکایتی درباره دیسک کاملا پر آزمایشی ما نداشت اما Diskeeper در طی هر آزمایش پر بودن درایو را به ما هشدار می‌داد (این برنامه تمایل داشت ۲۰ درصد فضای خالی وجودداشته باشد) و اخطار می‌‌کرد که پر بودن درایو مشکل بزرگتری نسبت به قطعه قطعه شدن آن محسوب می‌شود. به هر حال PerfectDisk از نظر توانایی‌های یکپارچه سازی و ارائه گزارشات مملو از آمار از تعبیه برنامه‌ها پیشی گرفته است. Diskeeper نیز از نظر اجرا سریعتر بوده و گزارشاتی تهیه می‌کند که خواندن آنها آسانتر است.یوتیلیتی یکپارچه سازی ویندوز نیز مناسب به نظر می‌رسد اما نسبت به دو محصول دیگر چندان کارآمد نیست. بنابراین اگر مدت زمان یکپارچه‌سازی برایتان مهم است Diskeeper را انتخاب کنید. PerfectDisk نیز برای یکپارچه سازی کاملتر بهترین انتخاب محسوب می‌شود. برنامه یکپارچه ساز ویندوز XP رایگان است و البته بهتر از هیچ می‌باشد. اما بهتر است مدیران قبل از انتخاب یک محصول آزمایشاتی را در محیط مشابه خود انجام دهند.

نویسنده: Russell Kay
مترجم: مریم پویان‌پور
منبع : علم الکترونیک و کامپیوتر