جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بازیکنان بزرگ جام جهانی/ماریو کمپس و اولین قهرمانی آرژانتین


بازیکنان بزرگ جام جهانی/ماریو کمپس و اولین قهرمانی آرژانتین
به استثنای دیه گو مارادونا، هیچ بازیكنی در تاریخ فوتبال آرژانتین نتوانسته افتخارات ماریو كمپس را به دست آورد. پدر او كه در دوران جوانی یك بازیكن آماتور بود، ماتادور جوان را تشویق كرد كه فوتبال بازی كند. ۷ سال بعد تیم محلی خود را به عنوان بهترین گلزن همراهی كرد و در حالی كه فقط ۱۹ سال داشت نخستین بازی باشگاهی خود را برای انیستیتو دوكوردوبا انجام داد.
او در رقابت های باشگاهی نیز موفق بود، اما بیشترین دستاوردهای ماریو كمپس به همراه تیم ملی آرژانتین بود. او نخستین بار در سال ۱۹۷۲ برای تیم ملی زیر ۱۸ سال آرژانتین به میدان رفت و در پیروزی ۳-یك این تیم مقابل پرتغال یكی از گل ها را به ثمر رساند. سال بعد برای حضور در رقابت های مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴ به تیم ملی دعوت شد. رسانه های تیم ملی آرژانتین را تیم ارواح نامیدند زیرا چهره های گمنام زیادی در آ ن بازی می كردند.
كمپس در جام های جهانی ۱۹۷۴ آلمان، ۱۹۷۸ آرژانتین و ۱۹۸۲ اسپانیا، ۱۸ بار برای تیم ملی كشورش به میدان رفت. در نخستین جام، آرژانتین بسیار بد بازی كرد و در دور اول و با شكست برابر هلند رؤیایی و یوهان كرویف از دور رقابت ها كنار رفت. كمپس پس از جام جهانی موفقیت بسیاری به دست آورد و با به ثمر رساندن یكصد گل در ۲ فصل به عنوان بهترین گلزن تاریخ باشگاه رزاریو سانترال آرژانتین معرفی شد.
پس از این تیم به والنسیای اسپانیا منتقل شد و به همراه این تیم در جام حذفی اسپانیا، ۲ جام برندگان جام اروپا، یك سوپر جام اروپا و ۲ عنوان گلزن برتر را در طول ۵ فصل به دست آورد.
كمپس یكی از ۲ بازیكنی بود كه در باشگاه های خارجی توپ می زدند و به وسیله سزار لوییس منوتی به تیم ملی آرژانتین، میزبان جام جهانی ،۱۹۷۸ دعوت شدند. این تیم با پیروزی برابر فرانسه و مجارستان و به رغم شكست برابر ایتالیا به دور دوم صعود كرد اما كمپس كه گلی نزده بود احساس ناامیدی می كرد. در مرحله دوم گروهی، آرژانتین لهستان را شكست داد و كمپس ۲ گل زد، با برزیل مساوی كرد و پرو را مغلوب كرد و باز هم ماتادور ۲ گل به ثمر رساند و میزبان به فینال راه یافت.
در ۲۵ ژوئن، ،۱۹۷۸ آرژانتین به مصاف هلند رفت و ۲ گل كمپس پیروزی ۳-یك میزبان را فراهم كرد و این تیم به نخستین قهرمانی خود دست یافت. ماریو كمپس علاوه بر افتخار لمس جام جهانی، ۲ جایزه دیگر را نیز به دست آورد؛ برترین گلزن جام جهانی با زدن ۶ گل و بهترین بازیكن جام. در جام جهانی ،۱۹۸۲ آرژانتین پیش از اینكه كمپس گلی بزند از دور رقابت ها كنار رفت و او پیراهن شماره ۱۰ را به مارادونایی تحویل داد كه در زندگینامه اش از كمپس به عنوان مردی یاد می كند كه فوتبال آرژانتین را روی نقشه ایجاد كرد. نكته جالب اینكه كمپس در ۴۳ بازی ملی خود كه ۲۰ گل نیز در آنها به ثمر رساند، هیچ گاه كارت زرد یا قرمز دریافت نكرد.او در سال ۱۹۹۶ و در سن ۴۲ سالگی كفش های خود را آویزان كرد.
مترجم : سید علی بلند نظر
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید