شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا
جام جهانی صنعت تبلیغات را تکان می دهد
بنگاههای تبلیغاتی باید امسال تابستان بیش از اندازه كار كنند تا هر چه بیشتر سهمی از مبلغ بیش از یك میلیارد دلار را به خود اختصاص دهند كه در طول جام جهانی خرج تبلیغات خواهد شد.
صاحبنظران معتقدند رقابتهای فوتبال باعث میشود پیام آگهیدهندگان به غیرقابل دسترسترین گروههای جامعهشناختی منتقل شود اما بنگاهها باید آگهیهای استثنایی بسازند تا برای خود مشتری جلب كنند.
جاناتان برنارد رئیس انتشارات موسسه تحقیقات تبلیغات زنیت اپتی مدیا در اینباره گفت: وضعیت بهم ریختهای است و آگهیدهندگان باید خیلی مراقب باشند. آنها باید تبلیغات خود را با توجه كامل به این نكته عرضه كنند كه دیگران هم مانند آنها میخواهند به همان مخاطبان دست یابند. آنها باید میان مردم بروند و نظر مصرفكنندگان كالا را به خود جلب كنند.
جام جهانی مرغ تخم طلای صنعت تبلیغات است البته پس از بازیهای المپیك كه گردش مالی بیشتری در تبلیغات دارد. المپیك از نظر تبلیغات مهمتر است مخاطبان آمریكایی این بازیها را برخلاف جام جهانی، از نزدیك دنبال میكنند و امریكا بزرگترین بازار تبلیغات جهان است.
امسال كه جام جهانی در آلمان و بازیها در پربینندهترین ساعت برگزار میشوند همه چیز در معرض خطر است.
زنیت اپتی مدیا برآورد كرده است كه بیش از یك میلیارد دلار در جریان جام جهانی صرف تبلیغات خواهد شد. به نظر اوان جاروی مدیر خرید رسانهای آژانس مدیا كام در اسكاتلند اگر انگلستان به بازی نهایی یا نیمه نهایی برسد باید زمان آگهی را به دو برابر یا حداقل ۱۵۰ درصد بیشتر از قیمت عادی بخرد.
علت ساده است. جام جهانی آگهیدهندگان را به مخاطبانی عرضه میكند كه سایر اوقات تقریبا دست یافتنی نیستند: مردان جوان تقریبا مرفه. اینها جام مقدس آگهیدهندگان هستند؛ آنها نكتهسنج و دست به جیب هستند و به طرز كلافهكنندهای ندرتا تلویزیون نگاه میكنند.
جاروی در این باره گفت: این افراد زیاد تلویزیون نگاه نمیكنند آنها معمولا مصرفكنندگان سطح بالای جامعه هستند؛ مردمی كه پول بیشتر و زمان كمتری دارند. سن آنها بین ۱۶ تا ۳۴ سال است. تنها وقتی میتوانید آنها را پای تلویزیون ببینید كه یكی از رویدادهای بزرگ رخ داده است و جام جهانی برای آنها بزرگترین رویداد است.
گرفتن زمان از تلویزیونها سختترین میدان جنگ است، اما به خاطر این كه زمانی كه ایستگاههای تلویزیونی میتوانند به تبلیغات اختصاص دهند كاملا محدود و برنامهریزی شده است. تقاضای اضافی را نمیتوان با افزایش زمان جبران كرد بنابراین قیمتها افزایش چشمگیری دارند. جاروی در این باره گفت: تلویزیون اجازه دارد در هر ساعت فقط ۷ دقیقه و نیم آگهی نشان بدهد. پس قیمت آن بسیار گران میشود.
با این حال هر مسابقهای هم ارزش پرداخت این همه پول را ندارد. نیك والفورد، مدیر برنامهریزی مایندشیر پرفورمنس، شاخه ورزش و سرگرمی موسسه تبلیغاتی مایندشیر، دراین باره توضیح داد: اگر شغلی در رابطه با فوتبال داشته باشید مطمئنا جام جهانی بزرگترین رویداد در این حوزه است اما بسیاری از مردم فقط آن را نگاه میكنند و هیچ دلیل روشن یا وابستگی خاصی به فوتبال ندارند بنابراین تبلیغات در فوتبال و سرمایهگذاری در آن به اندازه كافی ارزشمند نیست.با زمان محدودی كه برای تبلیغات جام جهانی در دست است، صاحبان برندهای بزرگ مصرفی یاد میگیرند چگونه مخاطبان را با شیوههای خلاقانه به خود جلب كنند. در سالهای دهه ۱۹۹۰ میلادی شاهد تبلیغات كالاهای مختلف توسط ستارههای فوتبال به شیوههای عجیب و غریب بودیم اما هنوز جنگ بر سر محتوای تبلیغات نیست، بلكه فقط درباره محل عرضه آنهاست.
فوتبال تنها بازاری است كه در آن آدیداس از نایك پیشی گرفته است بنابراین آدیداس، اسپانسر رسمی جام جهانی، ۲۰۰ میلیون دلار برای تبلیغات در آن هزینه میكند تا این برتری را حفظ كند. این شركت آلمانی تمام زمان تبلیغات تلویزیون امریكا را خریده است كه به این معناست كه نایك نمیتواند در هیچ یك از ۶۴ مسابقه تورنمنت تبلیغاتی داشته باشد.
مسترفودز از این هم پیشتر رفته است. او نام مشهور شكلاتهای مارس خود را در آستانه مسابقات به »ایمان« تغییر داده تا در طول تورنمنت از تیم انگلستان طرفداری كند. آندرهآ تایلورمدیر مناسبات تجاری مستر فودز در این باره توضیح داد: این مسابقات و حمایت چشمگیر رسانهای از آن مارس را كاملا به نمایش میگذارد و باعث میشود در این زمان بسیار خوب در مقیاس وسیع به چشم بیاید.
ممكن است این شركت از طرف مردم انگلستان با واكنش منفی رو به رو شود چرا كه بعضیها تیم ملی این كشور را برای حضور در جام جهانی مورد تایید نمیدانند. البته یكی از مقامات این شركت چنین ادعایی را درست نمیداند. او عقیده دارد همانطور كه مارس مردم انگلستان را تشویق و تهییج میكند كه از تلاشهای تیمشان در بزرگترین تورنمنت ورزشی سال حمایت كنند این اقدام از میراث فوتبال اسكاتلند، ولز و ایرلند شمالی هم حمایت میكند.
برنارد هم از زنیت اپتی مدیا در این باره افزود: جام جهانی بهترین فرصتی است كه هر شركتی میتواند نام محصول خود را در ذهن مصرفكنندگان به خصوص نسل جوان حك كند.
برنارد ادامه داد: گردش مالی اضافه شده كافیست تا به طرز چشمگیری بر آمار سالانه تاثیر بگذارد. صنعت تبلیغات انگلستان برای افزایش ۶ درصدی در دارایی برنامهریزی كرده كه بیش از متوسط افزایش ۵ درصدی است و آن یك درصد اضافه قرار است از جام جهانی تامین شود.به گفته برنارد این دارایی اضافه سرمایه جدید است و از جمعآوری منابع سال گذشته تامین نمیشود. جاروی از مدیا كام هم با این عقیده موافق است. جاروی در این باره گفت: شركتهای تبلیغاتی برای این سرمایه جدید از قبل برنامهریزی میكنند.
صنعت تبلیغات با رسیدن به گردش یك میلیارد دلار خود را به خطر انداخته است اما باید در نظر داشت كه مبارزات این صنعت در ماه ژوئن به بازار فوتبال محدود نمیشود.
نوشین دیانتی
منبع : مجله گسترش صنعت
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات مجلس انتخابات ایران مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس دوازدهم مجلس دوازدهم مجلس ستاد انتخابات کشور رهبر انقلاب رئیس جمهور دولت دولت سیزدهم
تهران هواشناسی شهرداری تهران تعطیلی مدارس هلال احمر حوادث سیل پلیس تصادف قتل بارش باران آموزش و پرورش
قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو گاز خودرو بانک مرکزی نمایشگاه نفت مالیات نفت پالایش و پتروشیمی مسکن بازار خودرو
نمایشگاه کتاب فضای مجازی کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران رضا عطاران تلویزیون سینما دفاع مقدس سریال مهران مدیری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
فناوری
فلسطین رژیم صهیونیستی غزه آمریکا جنگ غزه روسیه حماس سازمان ملل رفح اوکراین نوار غزه طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر رئال مادرید سپاهان باشگاه پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال بایرن مونیخ لیگ برتر ایران بازی
هوش مصنوعی اپل ناسا گوگل ماهواره ایلان ماسک فیبرنوری سامسونگ
ورزش چاقی فشار خون توت فرنگی آسم حیوانات کبد چرب