شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

”ال ماتادور“ جوان و طلسم سیاه


”ال ماتادور“ جوان و طلسم سیاه
● طلوع در افق امیدواری
اسپانیا و جام جهانی؛ به‌نظر می‌رسد این ۲ واژه هیچ قرابتی با هم نداشته باشند. بزرگترین فستیوال جهان همواره ناکام بزرگی به‌نام اسپانیا داشته و لوییز آراگونز، سرمربی تیم ملی این کشور آماده است تا این طلسم سیاه را بشکند. سرمربی تیم ملی هنوز در رویاروئی مارادونا است و اعتقاد دارد رونالدینیو در صورت ارائه درخشش فعلی، جای او را در دل تاریخ اشغال خواهد کرد. اما تیم ملی چه می‌شود؟
چرا؟ ۴۲ سال از آخرین قهرمانی اسپانیا در یک تورنمنت بزرگ می‌گذرد. هنوز یک نکته، مبهم به‌نظر می‌رسد؛ چرا اسپانیا با وجود لیگی پویا که بنابر آمارهای مختلف با صفت ”بهترین“ نزد هواداران شناخته می‌شود، همواره باید در حسرت موفقیت‌ ملی باقی بماند. آیا این همه فشار و نگاه منفی به سود قرمزهای اندلس خواهد بود؟
● شکست‌ناپذیر
آراگونز از زمان تصدی پست سرمربیگری تیم ملی، ۱۹ بازی بدون شکست را پشت سر گذشته است. از نگاه آمار، تنها هلند نسبت به اسپانیا عملکرد بهتری را رقم زده است. به‌دست آوردن چنین آماری بخت این تیم برای ارائه یک عملکرد درخشان در جام جهانی را افزایش داده است؛ با این وجود تساوی بدون گل آن هم درست در آستانه اولین بازی مقابل اوکراین نگرانی‌های همیشگی را برانگیخته است. بدون احتساب بازی مقابل ”سن مارینو“، اسپانیا در مرحله مقدماتی ۸ گل به ثمر رساند که با هیچ معیاری برازنده یک تیم مدعی و پرقدرت نیست.
● معضل رائول
به راستی رائول گونزالس چگونه بازیکنی است؟ تمام مربیان، مرعوب قدرت رهبری، تمام‌کنندگی و کیفیت بازی وی می‌شوند. او رکورددار گلزنی در بازی‌های وی می‌شوند. او رکورددار گلزنی در بازی‌های ملی است که گنجینه‌ای از انواع مدال‌ها و جام‌ها را در اختیار دارد؛ نه تنها در لیگ قهرمانان که در عرصه ملی نیز او بهترین گلزن تمام ادوار رقابت‌های فوق محسوب می‌شود. زمانی، رائول و موریتس هر فصل میانگین ۳۰ گل به ثمر می‌رساندند؛ هر چند این قضیه مربوط به ۵ سال پیش است و این ۲ نفر در ۳ فصل اخیر تنها ۱۴ گل به ثمر رسانده‌اند.
وضعیت رائول ویژه‌تر است. زمانی‌که کاپیتان آماده بود با یک مصدومیت بد موقع مواجه شده و رقابت‌های بزرگ را از دست می‌داد. رائول در ۳۲ مسابقه اخیر تنها ۷ گل به ثمر رساند و در عرصه ملی نیز طی ۲ سال اخیر تنها ۴ گل زده است که یکی از آنها مقابل سن‌مارینو و بقیه در دیدارهای دوستانه وارد دروازه حریفان شده است. مسلماً این آمار افراد علاقه‌مند به اسطوره فوتبال اسپانیا را ناراحت می‌کند. آخرین بار در سپتامبر ۲۰۰۳، رائول ۲ گل در یک بازی ملی به ثمر رساند. آیا هم‌اکنون آراگونز که البته به نقش کلیدی رائول اعتقاد دارد، قادر به تغییر سیستم است؟
او ۳-۳-۴ را می‌پسندد و گزینه‌های تهاجمی وی نیز لوییز گارسیا، دیوید ویا و فرتاندو تورس هستند. ”ویا“ به مدد ۲۷ گل خود در رقابت‌های این فصل لالیگا مهره ثابت خواهد بود و به‌نظر می‌رسد فرناندو تورس با شور جوانی و استعداد ناب تبدیل به زوج او می‌شود. اثبات‌گر این ادعا، صحبت‌های تورس است: ”در رده‌های سنی پائین‌تر، ۴ سال خوب را کنار ”وبا“ گذراندم. می‌دانم او چگونه بازی می‌کند. از دیوید شناخت کاملی دارم“.
● امیدواری بزرگ
تورس با ۲۲ سال سن، تجربه ۲، ۳ سال حضور مفید در لالیگا را دارد، با این وجود برای پیشرفت در سطح ملی احتیاج به یک زوج همه فن حریف دارد. او اخیراً اظهارنظر جالبی نموده است: ”بر اثر انتقادهای فراوان دیوانه شده بودم. من به سختی تلاش می‌کردم، اما به‌نظر می‌رسید تمام کشور از من انتقاد می‌کنند. شخصاً بازی‌های خوبی ارائه نمی‌دادم، چون گل نمی‌زدم!“
● یک‌هشتم نهائی
اگر همه چیز بر وفق مراد باشد، احتمالاً اسپانیا را در مرحله یک‌هشتم نهائی خواهیم دید و حتی شاید مراحل بالاتر. از لوییز گارسیا غافل نشوید. او در بازی پلی‌آف مقابل اسلواکی هت‌تریک کرد. حضور جرارد در لیورپول به تسریع روند گلزنی وی کمک کرده است. به اعتقاد گارسیا فقط کافی است جرارد یک پاس زیبا ارسال کند، در آن‌صورت گلزنی آسانترین کار خواهد بود. بله او درست می‌گوید. یک ارتباط با همتیمی، ضربه والی و توپی که در گوشه دروازه جای می‌گیرد... .
● مشت نمونه خروار
گارسیا تنها یکی از چند استعداد جوان تیم ملی اسپانیا محسوب می‌شود. ژابی آلونسو، اینی یستا، تورس، فابرگاس، ژاوی، ری‌یز و کاسیاس مشتی نمونه خروار هستند. همگی این افراد در ابتدای دهه سوم زندگی خود قرار دارند و تجربیات زیادی اندوخته‌اند. کاسیاس در این‌باره می‌گوید: ”ما شانس خوبی برای موفقیت داریم“ چون از جمله جوانترین تیم‌های جام محسوب می‌شویم. ما تشنه حضور در نیمه‌نهائی و فینال هستیم. فرقی ندارد این اتفاق در عرصه باشگاهی رقم بخورد یا در تیم ملی“.
تیم بااستعداد آراگونز احتیاج به اعتمادبه‌نفس دارد. اگر گلزنان همیشگی بازگردند، غول‌ها سر بلند خواهند کرد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید