شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

رونالدو و کابوس فینال۹۸


رونالدو و کابوس فینال۹۸
كابوس پاریس ۹۸ بازگشته است؟ آیا رونالدو را دوباره با حالت نزار خواهیم دید؟ او در بازی اول اینگونه بود و با سری پایین و ناراحت از میدان بیرون می آید. اما خبر مهم وقتی درز پیدا می كند كه حتی «شبكه قرمز» مهمترین شبكه خبری برزیلی كه ۲۴ساعته از اردوی برزیل در آلمان خبرها را به آمریكای جنوبی مخابره می كند دریبل می خورد و نمی دانست كه رونالدو راهی بیمارستان شده بود و ۴ساعت تحت نظر ماهرترین پزشكان قرار گرفت تا همه چیز چك شود. این راز وقتی برملا می شود كه خبرنگار مكزیكی در تمرین پنجشنبه جلوی رونی را می گیرد و از او می پرسد: «شما مریض هستید؟» رونی هم رودرروی او در صورتش نگاهش می كند و در برابر هزاران میكروفن، خبرنگار و چشمی كه آمده اند او را ببینند می گوید: «حالا دیگر نگویید كه مریض هستم.» روز چهارشنبه بازیكنان برزیلی به مرخصی رفته اند، رونالدو زودتر از دیگران به اردو برمی گردد.
در حالی كه می توانست ۳ساعت دیرتر بیاید. اما وقتی همه چیز تحت كنترل قرار می گیرد، ستاره زود برمی گردد تا استراحت كند. گلودرد، سردرد و ناراحتی سینه پزشكان برزیلی را مجبور می كند تا سریعاً اقدام كنند.
فیفا هم مجهزترین امكانات را در اختیار آنها می گذارد تا همه چیز كنترل شده باشد. او ناگهان راهی بیمارستان شد، چرا كه هیچ كس دوست ندارد اتفاق خاصی بیفتد. ماجرای پاریس ۹۸ هرچند هنوز كاملاً مشخص نشده اما تجربه بدی برای برزیل بود. پزشك تیم برزیل می گوید: «این ماجرا هیچ ربطی به ۸ سال قبل ندارد. فقط یك روز عصر را برای آزمایشات كامل با رونی به بیمارستان رفتیم و همه چیز رضایت بخش است.» ستاره بیمار شده است: چه در میدان و چه در اردوگاه برزیل. انتقادات به حداكثر رسیده است و رئیس جمهور برزیل اولین نفری بود كه از چاقی رونی انتقاد كرد اما همه می دانند كه رونی هم مثل یك وزیر كارش را خوب انجام می دهد و كم كاری نمی كند. او برای جبران آماده است.
نمایش كند و كم هیجان او در بازی با كرواسی باعث شد كه همه منتقدان و روزنامه نگاران برزیلی آماده حمله باشند. اما درون اردوی برزیل شرایط به گونه ای دیگر است. رونالدینیو ستاره برزیل است اما همه رونی را بالاتر از دیگران می دانند و جایگاه ویژه ای را برایش در نظر گرفته اند. به خاطر همه از او حمایت می كنند. سونیا مادر رونی هم از او حمایت می كند و دست از تشویق بر نمی دارد. رونالدو می گوید: «طی بازی خوب بودم. سردرد من بعد از بازی شروع شد. شاید فقط یك گل به من كمك كند. اگر گل بزنم از این شرایط خلاص می شوم. بعد اینكه هیچ قانون نوشته شده ای وجود ندارد كه همیشه باید خوب بازی كنم.» این اظهارنظر رونی خوشایند كارلوس آلبرتو پریرا نیست و می گوید: «در قانون جام جهانی این موضوع نوشته شده است.»
بعد هم حمایت از او را شروع می كند: «مقابل استرالیا رونی بازی می كند. او خوب تمرین كرده است و همراه ماست. من به مسائل، واقعی نگاه می كنم.» این آخرین حمایت ها از قهرمان است تا نجات پیدا كند؛ از شرایط سختی كه باعث سردرد او هم شده بود. دو بازی به او فرصت می دهند كه به شرایط ایده آل برگردد. بعد از آن جای هیچ ریسكی باقی نمی ماند و برزیل برای مرحله یك هشتم به دنبال اطمینان است و نمی خواهد فرصت ها را از دست بدهد. رونی بازی می كند تا نیمكت برای روبینیو طولانی تر شود اما همه بازیكنان از رونی حمایت می كنند. پریرا هم به او گفته است: «بازی می كنی و گل می زنی یا روی نیمكت می نشینی و رویاپردازی می كنی.» رونالدو در برابر خبرنگاران و احتمال نیمكت نشینی می گوید: «من همیشه آدم منضبطی بودم و هر تصمیمی را قبول می كنم. حتی نیمكت نشینی را.»
سرمربی برزیل هم اضافه می كند: «او طی دو ماه آخر یك بازی جدی را هم انجام نداده است. او فقط احتیاج دارد تا به ریتم بازی تیمی نزدیك شود. به رونی فرصت داده ایم. او در دو بازی بعدی هم مهاجم اول برزیل خواهد بود. او می تواند در هر لحظه سرنوشت بازی را عوض كند.» همه امیدوار هستند كه پدیده از راه برسد. در آخرین تمرین او در كنار كافو و به طور اختصاصی تمرین می كند. كاپیتان به او روحیه می دهد و می گوید: «تو پدیده ما هستی. نشان بده. همه خواهیم دید كه چه كسی گل می زند.»
هر دو سریع تر از قبل می دوند. امرسون هم می افزاید: «من خوشحالم كه برای این ۴ نفر می دوم. وظیفه من مشخص است. شادی من وقتی زیاد می شود كه آنها گل بزنند. امیدوارم كه رونی هم در این بازی گل بزند. او ستاره تیم ماست.» كاكا كه تنها گل پیروزی بخش برزیل در برابر كرواسی را به ثمر رساند همیشه از رونالدو حمایت كرده است و این بار هم می گوید: «رونی برای بازی اول از خودش راضی نبود. او فقط احتیاج دارد تا به ریتم دلخواهش برسد. همه خواهند دید كه او برمی گردد و گل می زند.» برای برزیل رونالدو یك مسئله شیرین است كه می توان همیشه از او حرف زد. شاید به اندازه ای كه از رونی حرف می زنند، درباره رونالدینیو، آدریانو یا كاكا صحبت نمی شود.
او در بازی با كرواسی با نیم نگاهی به نیمكت از میدان بیرون آمد اما این نگاه ها برای سرزنش یا انتقاد از مربیان نبود بلكه از نمایش ضعیف خودش بود كه توان دفاع از خودش را هم نداشت اما همه پدیده را می شناسند كه اگر از بحران ها دور شود مرد اول بازی ها خواهد بود. آخرین جام نباید اینگونه تمام شود. او بهترین گلزن دوره قبلی است و باید از اعتبار خود دفاع كند. حتی اگر حریفان مستقیم هم بعد از اولین آزمایش نظرشان فرق كرده باشد. كواچ می گفت: «او پیش رویمان بازی می كرد. واقعاً كنترل رونالدو سخت است. من چندبار جلوی او بازی كرده ام اما این بار نمی توانست كاری كند. شاید خسته بود. این برزیل چندان ترسناك نیست. ایتالیا تیم بهتری است.» اینچنین انتقاداتی وجود دارد. توستائو ستاره دهه هفتاد برزیل هم می گفت: او یك روح بود. روزنامه های برزیلی متفق القول می نویسند: «رونی: سایه فوتبال»
به نظر می رسد در برزیل همه برای رویارویی آمادگی كامل دارند و فقط منتظر فرصت هستند. اگر پدیده موفق نشود آن وقت همه چیز علیه او و تیم برزیل خواهد بود كه به او فرصت داده است و همه چیز هدر رفته. اما اگر رونی از سایه بیرون بیاید آن وقت منتقدان چه جوابی برای او خواهند داشت. یكی از میان خبرنگاران می گفت: «دلش برای نامزدش تنگ شده.» اما رونی به این حرف ها جواب نمی دهد او منتظر آخرین آزمایش برای رسیدن به گل است. استرالیا و ژاپن فرصت های طلایی به حساب می آیند همانطور كه آدریانو می گوید: «من برای فداكاری حاضر هستم. رونی گل می زند.» ولی اگر او موفق نشود این حرف بیشتر رنگ می گیرد كه: «رونی تمام برزیل نیست و برزیل هم در رونالدو خلاصه نمی شود.» آنها باید قهرمان شوند و برای رسیدن به این هدف سایه ها باید كنار زده شوند.
محسن ابراهیمی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید