جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

از آلمان کاری ساخته نیست


از آلمان کاری ساخته نیست
● خاطرات روسی از فینال كلاسیك ۱۹۸۲
اسپانیای ۸۲ برای تیم ملی ایتالیا همیشه با نام پائولو روسی عجین است و هرگاه از قهرمانی این تیم صحبت می شود بلافاصله نام روسی هم مطرح می شود؛ گلزنی كه خیلی دیر شروع كرد اما بهترین و زیباترین گل ها را به ثمر رساند. او حالا از بازی كلاسیكی حرف می زند كه با آن خاطره زیبای قهرمانی می تواند همراه باشد.
● پائولو روسی دوباره ایتالیا - آلمان. آخرین بازی فینال جام ۸۲ بود؟
▪ بله، یك مسابقه كاملاً كلاسیك بین دو تیم قدرتمند دنیا و دو مدرسه فوتبال كه برای انجام مهم ترین بازی آماده شده بودند. به نظرم این بازی خیلی شبیه بازی دهه هفتاد است كه برای احیای تاریخ فوتبالمان تلاش می كردیم.
● آیا شباهت هایی بین ایتالیای بیرزوت و این تیم لیپی وجود دارد؟
▪ هر جام جهانی داستان متفاوت خودش را دارد و نمی توانیم مقایسه ای داشته باشیم. اینجا چه كسی مثل برونو كونتی است؟ یا مثل كائوزیو؟ البته لیپی كمی شبیه بیرزوت است از روابط سختی كه با مطبوعات دارد تا انگیزه ای كه در بازیكنان به وجود می آورد، حتی روش های فوتبال را هم نمی توان با یكدیگر قیاس كرد.
برای من تاریخ تمام شده است و حالا در دوره دیگری هستیم و به شما اطمینان می دهم كه وقتی یك جام جهانی شروع می شود، فقط نمایش حال حاضر اهمیت دارد و همه به آن توجه می كنند.
● آیا قیاسی بین روسی و تونی وجود دارد؟
▪ می تواند وجود داشته باشد؛ آن هم به خاطر سرعت و توانایی عكس العمل در لحظات حساس اما پائولو روسی بیشتر شبیه كلوزه است؛ مهاجم تیم ملی آلمان.
فكر نمی كنم كه شما از این قیاس ناراحت شوید. من از تونی كوتاه تر هستم و نمی توانستم مثل او ضربه سر بزنم. تونی قوی ترین مهاجم تیم ما است.
● طرفداران تیم ملی امیدوار هستند كه تونی همانند روسی در اسپانیای ۸۲ بازی كند.
▪ من هم امیدوارم كه این طور باشد. اگر مهاجمی گل بزند، مثل این است كه به یك انسان اكسیژن نرسد. تونی تا به امروز خوب بازی كرده است، فقط احتیاج به كمی شانس داشت كه حالا آن را به دست آورده.
البته فشارهای مطبوعات هنوز كم نشده است. خب ما تیم ایتالیا هستیم نه تیم توگو یا ترینیداد كه صعود به جام جهانی برایشان یك پیروزی باشد. بعد از بازی به تونی گفتم این گل ارزشمندترین گل دوران فوتبال است.
گل های بیشتری به ثمر می رسانی اما هیچ كدام اهمیت گل اول را ندارند. این گل ها مثل بچه های تو هستند، شاید در این جام به چهار یا پنج هم برسد.
همیشه عاشق آنها خواهی بود، ولی همیشه اولین آن خاطره انگیز است و از یاد نمی رود.
تونی حالا پایش به گل باز شده است، همه خواهند دید كه بهتر از قبل بازی می كند. او با این شرایط برای فوتبال ما یك بازیكن بسیار مهم است.
● از آلمان چه خاطره ای دارید؟
▪ به جز آن بازی زیبا كه با پیروزی سه بر یك قهرمانی را برایمان به وجود آورد بازی سال ۷۸ را هم به خاطر دارم. باید با دو یا سه گل پیروز می شدیم اما بازی بدون گل تمام شد. ولی آلمان ها همیشه مقابل ما مشكل داشته اند و هر چه سعی می كنم یك پیروزی آنها را به یاد بیاورم به سال های خیلی دور برمی گردد. حتی وقتی كه من نوجوان بودم.
● و در مورد تیم كلینزمن چه نظری دارید؟
▪ وقتی آنها را در فلورانس دیدم حتی حاضر نبودم یك یورو روی آن شرط بندی كنم اما در جام جهانی تیم دیگری را دیدیم، تیمی كه خیلی سریع به دروازه حریف می رسد و از نقطه نظر فیزیكی همیشه از تمام حریفان جلوتر است.
اما امروز فكر می كنم آنها كمی خسته شده اند بازی در وقت اضافی مقابل آرژانتین انرژی بسیار زیادی را از آنها گرفته است و همین می تـواند برایشان گران تمام شود. من هم ترجیح می دادم مقابل آلمان بازی كنم تا اینكه بخواهم مقابل تیم های نفس گیر آمریكای جنوبی قرار بگیرم.
به نظر من این بازی شرایط برابر دارد حتی اگر آنها از نظر تماشاچی دارای نقطه برتری باشند. برای شكست دادن آلمان باید زحمت كشید و من فكر می كنم ایتالیا توان این كار را دارد.
● و ایتالیا؟
▪ یك گروه خوب و زیبا هستند. همه تیم ها وقتی مقابل ما قرار می گیرند با مشكلات زیادی روبه رو می شوند. تیم ایتالیا ضرباهنگ قوی تر و سریع تری دارد و همین می تواند باعث تضمین برتری در میدان باشد و وقتی مجبور به بردن باشیم، آن وقت بازی برای حریفان سخت تر می شود.
البته باید این را بدانیم اگر اینجا به آلمان ببازیم، آن وقت ایتالیایی هایی كه در آلمان زندگی می كنند سنگینی این باخت را بیشتر احساس می كنند و در زندگی شان تاثیر می گذارد.
● از جام جهانی ۸۲ چه چیزی به خاطر می آورید؟
▪ فقط فلاش های عكاسان و اولین گل مقابل برزیل. آن را بیشتر از اتفاقات فینال دوست دارم و به یاد می آورم.
● آلمان ها با انتقادات و بحث های جدی از چند روز قبل جنگ با ایتالیا را شروع كرده اند.
▪ اینكه آنها در سایت ها و روزنامه ها در مورد ما نوشته اند یك مسئله قدیمی است، واقعاً قدیمی است. در حقیقت آنها همیشه با ما مشكل داشته اند. شاید هم این بحث ها و انتقادات را به راه انداخته اند چون می دانند باید با تیم ایتالیا روبه رو شوند و روز سختی برایشان رقم خواهد خورد.
ایتالیا هیچ وقت حریف آسانی نبوده است و همیشه برای پیروزی تلاش كرده است. حرف ها را فراموش كنید، امشب در میدان قدرت تیم ها مشخص می شود.
محسن ابراهیمی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید