جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

حفاظت از حریم شخصی در اینترنت


حفاظت از حریم شخصی در اینترنت
هیچ فرد عاقلی هنگامی كه خانه را ترك می كند ، در خانه را برای ورود دزدان باز نمی گذارد . ولی افراد عاقل بسیار زیادی پیدا می شوند كه در كمال تعجب حتی یك قدم كوچك برای حفاظت از كامپیوتر شخصی كه در پاره ای اوقات حاوی اطلاعات بسیار با ارزشی است ، بر نداشته اند .
واقعیت این است كه خطر نفوذ به كامپیوتر و سرقت اطلاعات شخصی در دنیای امروز ، روز به روز بیشتر می شود بخصوص استفاده از نرم افزار های به اشتراك گذاری فایل ها مانند Kazza و imesh خطر هك شدن را شاید نزدیك به دو برابر بیشتر برای كاربران این گونه نرم افزار ها كرده است .
در كنار این حقایق ، نكات بسیار واضح و روشنی قرار دارد . ما می توانیم به سادگی عملیاتی انجام دهیم كه تا ۸۰ درصد خطر نفوذ به كامپیوتر شخصی خود را كاهش دهیم . ولی متاسفانه اكثر كاربران در انجام این كار بقدری سهل انگاری نشان می دهند كه كار از گذشته است و نفوذگر به تمام اهداف خود دست یافته است .
در این مقاله قصد داریم شما را با امكانات دیوار آتش ، چند نرم افزار امنیتی آشنا كنیم . تمام این نرم افزار ها در ایران تقریباً مجانی هستند ، پس در استفاده از آنها تعلل نكنید .
● MC Afee Internet Secarity ۵
▪ مزایای ویژه : پیدا كردن برنامه های Spyware مانند Gator و از بین بردن آنها .
▪ معایب : برای كاربرانی كه تا كنون از نرم افزار های ایمنی استفاده نكرده اند ، قدری پیچیده است . به علاوه در گزارش گیری كمی ضعیف است .
شاید بهترین توصیف برای این نامه ، یك جمله كوتاه باشد و آن اینكه « حرفه ای ها MC Afee » را انتخاب می كنند . نسخه جدید این نامه ایمنی ، كه هم ضدویروس و هم برنامه دیوار آتش را شامل می شود ، تقریباً چند ماه پیش به بازار آمده است . قابل ذكر است كه نسخه ۵ برنامه با نسخه ۷ ضد ویروس ، و نسخه ۴ دیواره آتش همراه است .
در كنار این امكانات كلیدی ، شما به مجموعه بزرگی از امكانات كوچك اما بسیار مفید دسترسی دارید . به عنوان مثال ، این نرم افزار ابزاری دارد كه می توانند فایل هایی كه در اثر گشت و گذا در اینترنت به روی كامپیوتر شما منتقل می شود را كنترل كنند و در مواقع ضروری حتی آنها را پاك كنند ( با اجازه و تایید شما و یا به صورت خودكار ) .
یكی از مهمترین نكته ها در موارد استفاده از این نرم افزار ها ، به روز كردن به موقع آنها است.
MC Afee در این مورد خاص كمی عجیب عمل می كند . كسانی كه زیاد با برنامه ضد ویروس این نرم افزار كار كرده اند ، بعضی اوقات مشاهده می كنند هر زمان كه به اینترنت متصل می شوند ، چیزی برای Downloud شدن و وجود دارد كه این البته مورد علاقه بسیاری از كاربران نمی باشد . ضمناً در نسخه جدید برنامه ، تمام كنترل های برنامه از طریق یك پنجره اصلی انجام می شود .
ضمناً برای تنظیم ابزارهای جانبی مانند ابزار مخصوص block كردن پنجره های تبلیغاتی و یافتن نرم افزارهای Spyware ، شما مستقیماً می توانید از كنترل اصلی اقدام كنید . یك امكان بسیار جالب دیگر امكان محدود كردن كاربران از اجرای بعضی برنامه های خاص است . مطالبی كه در مورد Kazza و imesh در ابتدای مقاله نوشته شده بود را به یاد آورید .
در حقیقت به عقیده ما ، برای حفظ امنیت كامپیوتر به هیچ كس به جز خودتان اجازه ندهید نرم افزار های P۲P را اجرا كنند . بخصوص كسانیكه هنگامی كه پیام های غیر قابل مبهم و غیر قابل فهم به روی صفحه كامپیوتر پیدا می شوند ، عادت به زدن Cancel ندارند و بلافاصله OK می كنند .
●Norton IS ۲۰۰۴
▪ مزایای ویژه : بسیار ساده برای كسانی كه تا كنون تجربه استفاده از چنین نرم افزار هایی را نداشته اند .
▪ معایب : تقریباً همان نسخه سابق ۲۰۰۳ است ، با چند Patch اضافه .
اگر قرار باشد برای نرم افزار های ایمنی و ضد ویروس یك پیشكسوت انتخاب كنیم ، مطمئناً این انتخاب ، نورتون خواهد بود . نورتون در طول سالهای اخیر روز به روز ساده تر و قوی تر شده است .
وقتی برای بار اول نورتون را نصب می كنید به نرم افزار اجازه دهید تمام دیسك شما را برای یافتن برنامه هایی كه از پورت های مختلف برای اتصال به اینترنت استفاده می كنند جستجو كند . بعد از این جستجو نورتون به صورت خودكار به تنظیم دیواره آتش برای ایمن كردن كامپیوت شما می پردازد .
ضمناً یكی از معدود امكانات جدید نورتون ، ابزاری است كه به نام Security Monitor نامیده می شود . این ابزار كه ایده اولیه آن از Zonealarm گرفته شده ، جدید تمام تهدیداتی كه علیه كامپیوتر شما ممكن است به وجود آید ، نمایش داده می شود . در پاره ای اوقات IP فردی كه سعی می كند به كامپیوتر شما از هر طریق دسترسی پیدا كند نیز نمایش داده می شود .
علاوه بر این ، در ارتباطات اینترنتی ، هر بسته اطلاعاتی كه گاهی به كامپیوتر شما داده می شود ، ابتدا توسط برنامه برای یافتن اطلاعات مشكوك جستجو می شود .
در عین حال نورتون در نسخه جدید كمی هم به مقوله نامه های ناخواسته Spam پرداخته است كه نتیجه كار چندان رضایت بخش نیست .
البته به دلیل پردازش های مختلف و به عقیده برخی از كاربران ، دخالت های زیادی ، نورتون كمی كارایی كامپیوتر را از لحاظ سرعت و پردازش ، كاهش می دهد . بخصوص این مسئله زمانی احساس می شود كه فرضاً شما مشغول اجرا كردن چند نامه در یك زمان و در عین حال چت كردن با افراد مختلف باشید ، و در همین حال علاقه داشته باشید با Media Player موسیقی نیز پخش شود .
● Trend PC _ Cillin ۲۰۰۴
▪ مزایای ویژه : سادگی ، استفاده كمتر از منابع حافظه و امكانات ویژه برای اینترنت بی سیم یا Wi_fi ( اگر در چند ماه آینده خبر امكان اشتراك اینترنت Wi_fi در ایران به گوشتان رسید چندان تعجب نكنید . چند شركت به صورت جدی دنبال این كار هستند . )
▪ معایب : برای به روز كردن برنامه باید مبالغ نسبتاً زیادی را بپردازید .
شركتTrend _ micro اگر سابقه بیشتری از نورتون نداشته باشد ، می توان گفت از نظر قدمت هم ردیف نورتون است . اگر چه این شركت هیچ گاه نتوانست به قله های بلندی كه نورتون به آن دست یافت ، برسد .
ولی نسخه های جدید نرم افزار های ضد ویروس و دیواره آتش آن ، اگر چه به پای Mac Afee و نورتون نمی رسد ، اما در هر صورت ، فقط با اختلاف بسیار كمی ، بازنده رقابت بزرگ به این شركت ها می باشد .
البته به صراحت می توان گفت كه برنامه ضد ویروس Trend به هیچ وجه دست كمی از برنامه های ضد ویروس نورتون و Mac Afee ندارند . رابط گرافیكی ساده و قدرتمند آن هر كاربر تازه كاری را قادر می سازد كه در عرض چند دقیقه كار كردن با نرم افزار را یاد بگیرد .
گر چه برای كاربران حرفه ای نیز یك رابط گرافیكی پیچیده تر و پیشرفته تر وجود دارد كه شما می توانید با یك انتخاب ، رابط گرافیكی را كاملاً عوض كنید .
اما برنامه دیواره آتش آن ، گر چه برای اكثر مواقع مناسب است ، ولی در پاره ای اوقات دچار مشكل می شود .
به طور كلی با توجه به اینكه قدرت انتخاب نرم افزار در ایران بالا است ، توصیه می كنیم با توجه به این مسئله ، یكی از دو گزینه اول را انتخاب كنید .
● اما چند نكته نیز در مورد Zonealarn
این برنامه رایگان ، ضمن اینكه دارای ویژگی ها و قابلیتهایی جالب توجه است و می توان از آن به عنوان یك دیوار آتش استفاده نمود ، اما در مقایسه با نرم افزار های فوق كه بدانها پرداخته شد ، شاید دارای كمی و كاستی هایی باشد ، اما از آنجایی كه این برنامه به دلیل رایگان بودن ( می توان همواره بطور مجانی نسخه اصلی و جدید آن را از سایت مربوطه و یا سایر سایتهای Download دریافت كرد ) مورد توجه كاربران ایرانی است ، بخصوص كاربران ایرانی كه كمتر با نسخه های به روز و جدید ضد ویروس ها وفایروالها سروكار دارند ) .
البته رایگان بودن آن نیز باعث شده است كه جای بعضی از امكانات كلیدی در آن خالی باشد . اما این نرم افزار این حسن و به روز ترین نسخه های آن را از اینترنت دانلود كنید . ( كاری كه فرضاً در مورد Norton یا PC_ Cillin امكان پذیر نیست ) و همین برگ برنده آن در میان جامعه كاربران ایرانی می باشد .
چرا كه بالطبع یك نسخه جدید و رایگان از یك فایروال ، حتی اگر نسبت به رقبای قدرتمندش چیزی هم كم داشته باشد ، بهتر از نسخه ای با امكانات بیشتر از فایروالی است كه به روز نبوده و فرضاً ۶ ماه تاریخ آن گذشته باشد .
ضمنا نسخه حرفه ای این نرم افزار ، دارای نمره قبولی و قابلیتهای ویژه ای می باشد كه قبلاً در شماره ۲۹ ماهنامه ، طی یك مقاله مبسوط و جامع ، به تشریح عملكرد و ویژگی‌های آن پرداخته‌ایم.
منبع : مرکز اطلاع رسانی خانواده شمیم


همچنین مشاهده کنید