سه شنبه, ۲۶ تیر, ۱۴۰۳ / 16 July, 2024
مجله ویستا
پل
![پل](/mag/i/2/j6hmy.jpg)
آنچه مسلم است پل های مارنان و شهرستان و اللهوردیخان و خواجو از پل هائی هستند كه در مرحله اول احتیاج ساخته شده اند، منتهی در اثر كثرت ایاب و ذهاب فرسوده و خراب شده و تجدید بناء گردیدهاند از همین نكته كه گفته شد معلوم گردید اینكه میگویند پل شهرستان از احداث سلسله ساسانیان است درست میباشد چه نخستین پلی است كه دو قسمت اصفهان را بیكدیگر ارتباط میداده است. ولی در اثر فرسودگی در زمان دیالمه و دیگران ترمیم و تجدید گردیده است. برای اینكه روشن گردد كه در چه محلهائی نیازمند ارتباط بودهاند تمام پل هائی كه در خود شهر و اطراف آن برای ارتباط بین دو قسمت رودخانه ساخته اند ذكر میگردد:
● پل اورگان:
این پل در روی زاینده رود برای امكان عبور مردم چهارلنگ بختیاری به فریدن احداث گردید آن را پل حاج كاظم نیز مینامند.
● پل بابا محمود:
پلی است كه در باغ محمود از دهات گركن لنجان ساخته شده و تا پل كله ۴۸ كیلومتر فاصله دارد و قافله رو است. ثبت تاریخی این پل در جریان است.
● پل زمان خان:
این پل دو دهانه و سه پایه طبیعی سنگ دارد و در آخر بلوك آید غمش لنجان قرار گرفته و واسطه ارتباط راه ماشین رو نجف آباد به سامان و شهركرد میباشد و تا اصفهان ۱۶ فرسخ مسافت دارد.
● پل ورزنه
این پل در نزدیكی ورزنه رویدشت روی آب زاینده رود ساخته شده است.
● پل سروش آذران:
این پل كه آن را پل سروشفادران و پل دشتی نیز میخوانند در شش كیلومتری پل چوم واقع ولی اكنون به علت تغییر بستر رودخانه آبی از آن خارج نمیگردد.
● پل چوم:
این پل در شش كیلومتری شرق پل خواجو واقع در محل ایاب و ذهاب قوافل میباشد.
● پول جویی
● پل فلاورجان:
این كلمه معرب از پل ورگان است چه ورگان نام دهی در لنجان میباشد كه الان معروف به فلاورجان است ولی در اصل پل ورگان بوده است.
این پل هم محل عبور و مرور قوافل و اتومبیل نیز هست و تا پل باب محمود ۱۲ كیلومتر فاصله دارد.
● پل نیاصرم:
پل كوچكی است كه در داخل شهر اصفهان بر روی مادی نیاصرم كه به طرف میان میرود ساخته شده و معبر است.
● پل مارنان
● پل شهرستان
● پل خواجو
● پل اللوردیخان
● پل محمدرضا شاه:
این پل كه دارای ۱۳۶ متر طول و ۱۶ متر عرض و ۳۷۵ تن وزن است میان پل های تاریخی مرنان و ۳۳ چشمه واقع شده و اصفهان را به جلفا مربوط میكند ساختمان این پل در مهر ماه سال ۱۳۲۷ به دست مبارك شاهنشاه آریامهر شروه و سرانجام در ادریبهشت سال ۱۳۳۸ به اتمام رسید و بهره برداری از آن شروع گردید. این پل با آهن و فلز ساخته شده و امروزه كلیه وسایط نقلیه سنگین از روی آن عبور میكنند و ایجاد این پل به منظور حفظ سایر پل های تاریخی از عبور و مرور وسایط نقلیه سنگین از روی آنها بوده است.
در حقیقت این پل به منزلذه مكمل پل های تاریخی است و آنها را از خرابی حفظ میكند. پل مزبور دارای پنج دهانه و برای عبور ۹ وسیله نقلیه كه هر یك به وزن ۴۵ تن در ردیفهای ۳ تایی حركت كنند محاسبه گردیده و ۵۵ میلیون ریال هزینه ان شده است این پل شامل دو پیاده رو هر كدام به عرض ۲/۵ متر و سوارهرو .
منبع : واحد مرکزی خبر
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران دولت چهاردهم پزشکیان ترور رئیس جمهور دولت سیزدهم سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی رهبر انقلاب علیرضا زاکانی
شهرداری تهران تهران تیراندازی پشه آئدس بازنشستگان تب دنگی هواشناسی شورای شهر تهران وزارت بهداشت قتل پلیس راهور پلیس
ترافیک قیمت خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو خودرو سایپا قیمت دلار قیمت طلا قیمت دلار برق بازار خودرو
نذری مهران غفوریان تلویزیون مختارنامه مداحی امام حسین دفاع مقدس سینمای ایران سینما سریال تئاتر
مغز فناوری دانشگاه تهران دانش بنیان
دونالد ترامپ رژیم صهیونیستی غزه ترامپ ترور ترامپ فلسطین آمریکا جنگ غزه اسرائیل روسیه جو بایدن ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس فوتبال استقلال یورو 2024 لیونل مسی رامین رضاییان تیم ملی اسپانیا تیم ملی انگلیس باشگاه پرسپولیس مهدی طارمی نقل و انتقالات لیگ برتر
همستر کامبت هوش مصنوعی دیابت ایلان ماسک ناسا موبایل اینترنت اپل کد مورس
خواب رژیم غذایی حافظه طول عمر گرمازدگی کاهش وزن تغذیه سالم