چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

مجاهدین انقلاب در کنگره دهم


مجاهدین انقلاب در کنگره دهم
دهمین كنگره «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران» امروز برگزار می شود.سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در فروردین ماه ۱۳۵۸ در دانشگاه تهران با سخنرانی رئیس جمهور وقت ایران، جلیل ضرابی و هانی الحسن سفیر وقت فلسطین در تهران اعلام موجودیت كرد. اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را در زمان تشكیل هفت گروهی تشكیل می دادند كه پیش از انقلاب مسیر مبارزه مسلحانه علیه حكومت شاه را در پیش گرفته بودند. محمد سلامتی دبیركل سازمان در مورد گروه های تشكیل دهنده سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی این طور می گوید:
۱ امت واحده: كه از نیرو های داخل زندان همچون محمد سلامتی، بهزاد نبوی، محسن آرمین و پرویز قدیانی تشكیل شده بود.
۲ گروه منصورون ارتش انقلابی خلق ایران: كه شاخص ترین چهره های آنها را می توان محسن رضایی، محمد باقر ذوالقدر، شهید علم الهدی و عبدالله زاده نام برد.
۳ گروه توحیدی بدر: كه شاخص آنها حسین فدایی دبیركل جمعیت ایثار گران كه احمدی نژاد هم عضو شورای مركزی آنان است، علی عسگری و احمد توكلی می باشند.
۴ گروه فلاح: كه شاخص ترین آنها مرتضی الویری است.
۵ گروه فلق: كه مشهور ترین آنها چهره هایی چون حسین منتظر قائم، حسن واعظی، سید مصطفی تاج زاده، بهروز باكویی و طیرانی بودند.
۶ گروه صف: كه شاخص آنها محمد عطریانفر، محمد بروجردی، حسین صادقی و اكبر براتی بودند.
۷ گروه موحدین: كه شاخص آنها محمد رضوی و حسین شیخ عطار بودند محمد سلامتی مصاحبه با صبح امروز ۱۶۱۷۸. ناگفته نماند در تاسیس سازمان افراد دیگری همچون سعید حجاریان، هاشم آقاجری، محسن رفیق دوست، محسن سازگارا، فیض الله عرب سرخی، خسرو تهرانی، فریدون وردی نژاد و عباس دوزدوزانی نیز حضور داشتند.
اما چه شد كه این هفت گروه نام مجاهدین انقلاب اسلامی را برخود نهادند
به نظر می رسد دلیل اصلی انتخاب این نام برای سازمان انعكاس تضاد آن با سازمان مجاهدین خلق بود. محسن رضایی در این باره می گوید: «ما آمدیم به عنوان بازوی مخفی انقلاب، سازمانی را متشكل از هفت گروه مبارز اسلامی درست كردیم كه در حقیقت یك حزب بود و برای اینكه نقطه مقابل منافقین بایستیم اسممان را هم گذاشتیم «سازمان مجاهدین انقلاب.» محسن رضایی، مصاحبه با كیهان، تهران ۱۹۱۱۷۸
اكثر اعضای هسته اولیه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در نهادهایی چون سپاه پاسداران، كمیته، اطلاعات نخست وزیری، اطلاعات سپاه و بخشی نیز در اطلاعات ارتش ركن ۲ حضور داشتند. اعضای هفت گروه مبارز علیه رژیم استبدادی شاه به زندگی مخفی و چریكی عادت كرده بودند. آنها اگرچه علنا اعلام موجودیت كردند ولی ۲۵ سال طول كشید تا از كار تشكیلاتی غیر علنی دست كشیده و رسما اعلام كنند قصد عضو گیری دارند.
در هنگام تشكیل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بحث حضور یك چهره شاخص روحانی در این سازمان به دلیل اطمینان از به انحراف كشیده نشدن آن مطرح شد. اعضای این سازمان از بنیانگذار جمهوری اسلامی درخواست تعیین یك نماینده ویژه را كردند كه امامره نیز آیت الله راستی كاشانی را معرفی كردند البته جناح چپ سازمان از آغاز در پی طرح چهره هایی چون شهید مطهری برای این جایگاه بود.عامل پیوند دهنده هفت گروه تشكیل دهنده سازمان تنها مبارزه علیه رژیم شاه بود. كنار هم قرار گرفتن گروه هایی كه دیدگاه های بعضا متضادی نسبت به مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی داشتند در كنار یكدیگر آرام آرام سبب بروز اختلافاتی در این سازمان شد. این تضادها پس از حذف گروه های معاند و مخالف نظام از صحنه سیاسی كشور نمود بیشتری یافت.
آشكار شدن اختلافات فكری در اعضای كادر رهبری سازمان كه چهره هایی چون بهزاد نبوی، محسن رضایی، حسن واعظی، محمد باقر ذوالقدر، مرتضی الویری، محمد سلامتی و شهید محمد بروجردی از مشهور ترین چهره های آن بودند، موجب تقسیم سازمان به سه جناح راست، چپ و میانه شد.
سرانجام ۳۷ نفر از اعضای سازمان كه بیشتر عضو جناح چپ آن بودند از عضویت در آن استعفا دادند. خروج این افراد كه بعضا در نهادهای نظامی انقلاب نیز حضور داشتند پس از فتوای امامره مبنی بر اینكه شاغلان در نیروهای مسلح نمی توانند عضو سازمان یا حزب باشند، شدت گرفت. بدین ترتیب فعالیت های سازمان به شدت كاهش یافت تا آنكه با انصراف آیت الله راستی كاشانی از سمت نمایندگی امام در سال ۱۳۶۵، سازمان منحل شد.
با نگاهی گذرا به عرصه سیاسی كشور در حال حاضر درمی یابیم كه بیشترین رقابت های سیاسی میان طیف راست و چپ سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی مشاهده می شود و این در حالی است كه تمامی آنها در بدو تشكیل سازمان تحت یك نام مشترك فعالیت می كردند. جناح چپ سازمان مرحله دوم فعالیت خود را در سال ۱۳۷۰ با سه عضو موسس یعنی محمد سلامتی، حسین صادقی و محسن آرمین با نام «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران» آغاز كرد و از وزارت كشور نیز مجوز گرفت.
اعضای سازمان در سال ۱۳۷۰ پس از رد صلاحیت در انتخابات مجلس چهارم و پنجم به حاشیه رانده شدند ولی در جریان دوم خرداد مجددا وارد عرصه سیاسی كشور شدند. تقسیم بندی جناح های سیاسی درون نظام به راست سنتی، راست مدرن، چپ مدرن و چپ سنتی از ابتكارات «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران» است. این سازمان از بدو تشكیل ۱۰ كنگره برگزار كرده است.سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران اگرچه در تقسیم بندی احزاب سیاسی كشور در طیف چپ نظام قرار می گیرد اما با این حال همواره مرزبندی خود را با مجمع روحانیون مبارز و یا حتی حزب مشاركت به عنوان عمده ترین متحد سیاسی خود حفظ كرده است.
كنگره دهم در حالی برگزار می شود كه تعیین اعضای شورای مركزی و شورای سیاسی سازمان محور اصلی كنگره دهم است. لازم به ذكر است تعیین دبیركل جدید و یا ابقای دبیركل فعلی پس از انتخاب اعضای شورای مركزی صورت خواهد گرفت. سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی همواره تنها راه اصلاح نظام سیاسی را حركت گام به گام و استفاده از ظرفیت های دموكراتیك قانونی و به ویژه راهكار انتخابات آزاد و قانونی دانسته و بر این خط مشی اصرار دارد.
برگزاری كنگره را نماد تحرك و پویایی هر سازمان و حزب سیاسی می دانند. برگزاری كنگره امروز سازمان مجاهدین و حزب مشاركت در هفته گذشته نشان از آن دارد كه احزاب اصلاح طلب به رغم ساختار سیاسی موجود كشور كه بر تحزب استوار نیست، بیش از گذشته بر تحزب و فعالیت قانونی تشكیلاتی تاكید دارند.
احسان تقدسی
منبع : روزنامه شرق