شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

برترین‌های لیگ برتر


برترین‌های لیگ برتر
فصل جدید لیگ برتر انگلستان در حالی هفته اول خود را شروع کرد که مدعیان این لیگ در تابستان امسال ۲۵۰ میلیون پوند صرف تقویت بنیه خود کردند. سایت یوفا از میان خریدهای تابستانی لیگ برتر ۱۰ مورد را برگزیده و به بررسی آنها پرداخته است. البته این موارد از میان ملی‌پوشانی است که با پیوستن به لیگ برتر در پی احیاء یا بهبود اعتبار خود هستند و خواهند کوشید تیم متبوع خود را به مرحله بالاتری برسانند.
● آندری شوچنکو (چلسی)
چلسی از جذب میشائیل بالاک چندان راضی نبود؛ بنابراین برای جذب شوچنکو، بازیکن محبوب ”رومن آبراموویچ“ مالک باشگاه، ۴۵ میلیون یورو به میلان پرداخت کرد. در بازی خیریه که میان چلسی و لیورپول برگزار شد، تنها ۴۳ دقیقه طول کشید تا او برای تیم جدیدش گل بزند. این بازیکن اوکراینی در میان گلزنان برتر رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا مقام دوم را دارد. او در فینال لیگ قهرمانان ۲۰۰۳ نالتی پیروزی‌بخش میلان را به ثمر رساند و هنوز نیز توان گلزنی بالائی دارد.
● میکل جان ابی (چلسی)
”ابی“ به اندازه بالاک مطرح و معروف نیست، اما بسیار خرسند و مشعوف است که انتقالش از منچستریونایتد به چلسی کامل شده است. این هافبک نوجوان اهل نیجریه در جام ملت‌های آفریقا ارزش‌هایش را ثابت کرد و پس از انتقال به چلسی ”خوزه مورینیو“ مربی تیم تأیید کرده این بازیکن در ترکیب ثابت تیم حضور فعال و مستمری خواهد داشت. مورینیو درباره ابی گفت: ”اگر ذکاوت، شخصیت و تشخیص بالائی داشته باشد، ظرف ۲ سال آینده یکی از بهترین بازیکنان دنیا خواهد شد“.
● توماس روسیچکی (آرسنال)
این هافبک اهل جمهوری چک تنها ۲۵ سال دارد، اما با فرمی که در باشگاه سابقش بروسیا دورتموند نشان داده، ثابت کرده چیزهای زیادی برای نمایش دادن دارد. روسیچکی مشهورترین خرید آرسنال در تابستان امسال به‌شمار می‌آید و قرار است در خط هافبک آرسنال که ابتدا پاتریک ویه‌را و سپس روبرت پیرس را از دست داده است، انجام وظیفه کند. اگر آرسنال می‌خواهد موفقیت قابل توجه خود را در لیگ قهرمانان فصل گذشته تکرار کند و ناکامی‌اش در لیگ برتر فصل پیش را جبران نماید، روسیچکی باید در بهترین فرمش قرار گیرد.
● برمان پنانت (لیورپول)
پنانت اولین بار در سال ۱۹۹۸ و در سن ۱۵ سالگی در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در آن هنگام آرسنال ۳ میلیون یورو به ناتس کانتی داد تا این بازیکن را به خدمت بگیرد، اما آنگونه که انتظار می‌رفت نتوانست برای آرسنال بدرخشد. پس از آنکه چند بار قرض داده شد در تابستان ۲۰۰۵ به بیرمنگام فروخته شد، اما در تابستان امسال با وجود سقوط بیرمنگام به دسته پائین‌تر، لیورپول شانس دیگری به این هافبک سختکوش داد تا در لیگ برتر بماند. عملکرد وی مقابل مکابی حیفا در رقابت‌های مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا نشان داد که در حال بلوغ است.
● مایکل کریک (منچستریونایتد)
عملکرد فصل گذشته کریک در تاتنهام سبب شد وی از یک بازیکن ناموفق به یک ملی‌پوش ثابت در تیم ملی انگلستان مبدل شود. همین پیشرفت فوق‌العاده باعث شد منچستریونایتد برای جذ او ۲۷ میلیون پوند پرداخت کند. برخی او را روی کین جدید یونایتد می‌دانند، اما خود او این مسئله را رد کرده است. با این حال یونایتد می‌خواهد وی را به یک هافبک برجسته در تیم خود مبدل سازد.
● دیدیه زاکورا (تاتنهام)
در تاتنهام چه کسی جای خالی کریک را در خط هافبک این تیم پر می‌کند؟ پیش از آنکه کریک فروخته شود، تاتنهام جذب این بازیکن اهل ساحل عاج را ضمین کرده است. او که پیش از این مورد علاقه منچستریونایتد بود با عملکرد مطلوبی که در جام جهانی داشت، اعتبار بازیگری خود را بالا بود. زاکورا هنگامی‌که در سنت اتی ین بازی می‌کرد به ”استاد“ مشهور شده بود. او بهتر از کریک می‌تواند در عمق قرار گیرد و تخصص و در بازی عمقی است.
● دیمیتار برباتوف (تاتنهام)
تاتنهام که فصل گذشته به راهیابی به لیگ قهرمانان اروپا بسیار نزدیک شده بود، باید نشان دهد که جایگاه مطلوبش در فصل گذشته تصادفی نبوده و تلاش کند مجدداً به رقابت‌های اروپائی مجدداً راه یابد. بنابراین تاتنهام برای رسیدن به این اهداف، برباتوف را جذب کرد. او یک بلغاری است و با انتقال ۱۶ میلیون یوروئی خود به تاتنهام به گرانترین بازیکن تاریخ بلغارستان مبدل شده است. او طی ۳ سال حضور در بوندس‌لیگا ۵۷ گل برای بایرلورکوزن زد. وی در اولین بازی خود برای تاتنهام ظرف ۲ دقیقه ۲ گل به ثمر رساند و ثابت کرد به‌راستی قیمت او بالا است.
● گلن جانسون (پورتس موث)
بسیاری از بازیکنانی که ابراموویچ در ابتدای آمدن به چلسی جذب کرده بود، تابستان جاری این تیم را ترک کردند و یکی از آنها جانسون مدافع راست است که به‌طور قرضی راهی پورتس موث شد. او به‌عنوان جانشین گری نویل در تیم ملی انگلستان در نظر گرفته شده بود، اما ناکام ماند و در چلسی نیز به‌تدریج پائولو فریه‌را و ویلیام گالاس جای او را گرفتند. جانسون هنوز ۲۲ سال دارد و می‌تواند در پورتس موث که تیم نسبتاً گران و سختکوشی شکل داده اعتبار خود را به‌دست آورد.
● بنی مک کارتی (بلکبرن)
انسجام بلکبرن در فصل گذشته موجب شد این تیم به جام یوفا بازگردد. پیوستن مک کارتی به بلکبرن که یک مهاجم توانا است و با پورتو نیز قهرمان اروپا شده، می‌‌تواند به این تیم امیدهای تازه‌ای ببخشد و جانشین کرگ بلامی شود. بلامی مهمترین گلزن بلکبرن در فصل گذشته بود، اما در تابستان امسال به لیورپول پیوست.
● رابرت گرین (وستهام)
او برای مدت‌های طولانی به‌عنوان دروازه‌بان شماره یک انگلستان در سالیان آینده به‌شمار می‌آید، اما طی ۸ فصلی که در خدمت نورویچ بود تنها یک فصل در لیگ برتر بازی کرد. او امسال به همراه وستهام در جام یوفا بازی خواهد کرد و می‌خواهد موفقیت‌هائی را که فصل گذشته با این تیم به‌دست آورد، تکرار کند. گرین یک دروازه‌بان باهوش و توانا است و به‌دلیل مصدومیتی که در ماه می گریبانش را گرفت، نتوانست در رقابت‌های جام جهانی حضور یابد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید