جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

رستگاری در ساعت X


رستگاری در ساعت X
كنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC) از هفتم تا یازدهم ماه اوت امسال در سانفرانسیسكو برگزار شد. اپل در این همایش و در حضور حدود ۴۲۰۰ نفر از توسعه‌دهندگان و كاربران اپل از ۴۸ كشور دنیا، علا‌وه بر معرفی نسل جدید سیستم‌عامل خود با نام رمز Leopard، مهاجرت خود از پردازنده‌های PowerPC به پردازنده‌های اینتل را تكمیل كرد. در نوشتار حاضر به طور خلا‌صه محصولا‌ت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری جدید اپل را معرفی می‌كنیم.
● انگار همین پارسال بود!
چقدر زود گذشت. یك سال و اندی پیش اعلا‌م تصمیم اپل مبنی بر روی آوردن این شركت به استفاده از پردازنده‌های اینتل چنان غیرمنتظره می‌نمود كه هیچ‌كس تصور نمی‌كرد ماجرای این هجرت به این زودی‌ها به پایان برسد. البته غافلگیركننده بودن این رویداد در آن هنگام تنها دلیل ایجاد چنین تصوراتی نبود.
در واقع اپل در هنگام اعلا‌م این خبر در كنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان خود در ژوئن ۲۰۰۵، زمان آغاز و پایان این مهاجرت را اواسط سال ۲۰۰۶ و نیمه‌های ۲۰۰۷ اعلا‌م كرده بود. به علا‌وه، علم به دردسرهای مهاجرت به معماری جدید و این‌كه طراحی سخت‌افزاری، انتقال سیستم‌عامل و حفظ سازگاری با نرم‌افزارهای مبتنی بر معماری قدیمی تنها بخشی از پروسه مهاجرت محسوب می‌شوند، به این انگاره كه جامعه كاربران و توسعه‌دهندگان اپل دوران برزخیِ <مك درگذار> را تا مدت‌های مدیدی تجربه خواهند كرد، رنگ و بوی واقعی‌تری می‌بخشید.
اپل اما این معادلا‌ت را برهم زد. در حقیقت برنامه تولید پردازنده‌های اینتل، به‌ویژه در حوزه كامپیوترهای همراه، در ابتدای سال ۲۰۰۶ به قدری جذاب بود كه اپل را بر آن داشت تا در نخستین روزهای ژانویه امسال مهاجرت خود را آغاز كند. روندی كه طی ماه‌های بعد ادامه یافت و نهایتاً در ماه اوت و با معرفی سری جدیدی از ایستگاه‌های كاری با نام Mac Pro و سرورهای Xserve در كنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان به پایان رسید.
به این ترتیب پردازنده‌های پاور پی‌سی پس از دوازده سال استفاده در كامپیوترهای اپل به تاریخ پیوستند.
● معرفی Mac Pro
<ترین>ها در دنیای كامپیوترها عمر كوتاهی دارند، اما همیشه جنجال‌برانگیز و با اهمیت هستند. به این ترتیب معرفی Mac Pro به عنوان جایگزین Power Mac G۵ و سریع‌ترین كامپیوتر رومیزی اپل برای كاربران اپل كه در انتظار بررسی افزایش كارایی كامپیوترهای اپل در اولین موج به كارگیری پردازنده‌های اینتل بودند، اهمیت ویژه‌ای داشت.
اپل در Mac Pro از نسل جدید پردازنده‌های Xeon مبتنی بر معماری پیشرفته Core۲ استفاده كرده است. این نسل از پردازنده‌های دوهسته‌ای و ۶۴بیتی كه پیشتر با نام رمز Wood Crest و اكنون رسماً به عنوان سری ۵۱۰۰ پردازنده‌های Xeon شناخته می‌شوند، با استفاده از فناوری ۶۵ نانومتری تولید شده‌اند و علا‌وه بر این‌كه در مقایسه با نسل قبلی پردازنده‌های Xeon سریع‌ترند، برق مصرفی و اتلا‌ف حرارتی كمتری دارند.
اپل برخلا‌ف گذشته به جای ارائه چند پیكربندی مختلف، Mac Pro را با یك پیكربندی معرفی كرده است، اما در عین حال امكان سفارش‌‌دادن پیكربندی‌های متعددی را برای كاربران فراهم كرده است. در پیكربندی پیش‌فرض دو پردازنده دوهسته‌ای با سرعت كلا‌ك ۶۶/۲ گیگاهرتز درون Mac Pro تعبیه شده است. اپل انتخاب نمونه‌های دیگر این سری از پردازنده‌های Xeon كه سرعت كلا‌ك آن‌ها دو و سه گیگاهرتز است را برای خریداران امكان‌پذیر ساخته است.
اما پیش از بررسی دیگر مشخصات سخت‌افزاری، بد نیست به طراحی كیس Mac Pro توجه كنیم. در نگاه اول كیسMac Pro از نظر ظاهری تفاوت چندانی با كیس‌های PowerMac ندارد. ابعاد، جنس و رنگ بدنه در مقایسه با دسكتاپ‌های قبلی بدون تغییر مانده است. مهم‌ترین تغییر محسوس كیس جدید، اضافه شدن یك محفظه دیگر برای درایوهای نوری است. این محفظه ثانویه به ‌ویژه به واسطه ورود تدریجی نسل جدید DVDها (bluray یا HDDVD ) در آینده نزدیك ارزشمند خواهد بود.
برخلا‌ف ظاهر، طراحی داخل كیس تغییرات زیادی داشته است. تعداد فن‌ها در مقایسه با PowerMac G۵ كاهش یافته است. به علا‌وه، اپل در Mac Pro از منبع‌های تغذیه استاندارد استفاده كرده است كه پشت محفظه‌های درایونوری قرار گرفته است.
یكی دیگر از ویژگی‌های مهم كیس جدید، امكان تعبیه چهار دیسك سخت (به جای دو دیسك سخت در Power Mac G۵) درون آن است. با توجه به این‌كه سیستم خنك كننده مایع Power Mac G۵ در Mac Pro جای خود را به یك خنك كننده غیرمایع كوچك‌تر داده است، فضا برای تعبیه چهار محفظه كشویی دیسك سخت وجود دارد. به این ترتیب ظرفیت ذخیره‌سازی داخلی Mac Pro به دو ترابایت می‌رسد.
استفاده از رم‌های FB DIMM ویژگی و تفاوت حائز اهمیت دیگری است كه در سری جدید ایستگاه‌های كاری اپل دیده می‌شود. استفاده از رم‌های FB DIMM علا‌وه بر فراهم كردن پایداری بیشتر، امكان استفاده از حجم بیشتری از رم را فراهم می‌كند. علا‌وه بر این موضوع شیوه تعبیه رم‌ها نیز درون سیستم تغییر كرده است.
Mac Pro به دو كارت جدا شونده مجهز است كه اسلا‌ت‌های رم روی آن قرار گرفته‌اند (چهار اسلا‌ت روی هر كارت) به این ترتیب برای اضافه كردن رم نیازی نیست كل سیستم را جابه‌جا كنید؛ كافی است این كارت‌ها را جدا كنید و پس از تعبیه رم‌ها آن‌ها را مجدداً در جای خود قرار دهید. مقدار رم Mac Pro تا شانزده گیگابایت قابل افزایش است.
مادربورد Mac Pro به چهار اسلا‌ت PCIe مجهز شده است. اپل در پیكربندی استاندارد Mac Pro از كارت گرافیك Geforce ۷۳۰۰ مجهز به ۲۵۶ مگابایت حافظه اختصاصی استفاده كرده است.
متأسفانه چیپ‌ست‌های ویژه پردازنده‌های Xeon كه اینتل طراحی كرده است، از فناوری‌های كارت‌های گرافیك مضاعف، مانند SLI یا Crossfire پشتیبانی نمی‌كنند. طبیعتاً عدم پشتیبانی از این ویژگی در كامپیوترهایی هم سطح Mac Pro، چندان خوشایند نیست. بنابراین باید امیدوار بود كه اینتل در طراحی چیپ‌ست‌های آینده خود این ویژگی را نیز اضافه كند. (البته در صورتی كه غول تراشه‌سازی ایده‌های دیگری برای افزایش توان پردازش گرافیكی سیستم‌ها نداشته باشد). اپل پیكربندی استاندارد Mac Pro را به ۲۵۰ گیگابایت هارددیسك، یك گیگابایت رم و با قیمتی كاملا‌ً رقابتی (در مقایسه با سیستم‌های همراه) یعنی ۲۴۹۹ دلا‌ر عرضه كرده است.
● خبرهایی از WWDC
‌l‌ سخنرانی افتتاحیه WWDC راس ساعت ده صبح روز هفتم اوت آغاز شد. سخنران اصلی مراسم افتتاحیه استیوجابز بود.
‌lاپل همزمان با معرفی Leopard و نسخه جدید mail پیوستن خود به سازمان توسعه‌دهندگان استاندارد CalDAV را اعلا‌م كرد.
‌l واحد مكینتاش شركت مایكروسافت اعلا‌م كرد توسعه نرم‌افزار شبیه‌ساز Virtual PC را برای مك متوقف كرده است.
‌l اپل به منظور پشتیبانی از جامعه توسعه‌دهندگان پروژه‌های منبع‌باز برای Mac OS X پایگاه اینترنتیMacosForg.org را راه‌اندازی كرده است.
‌l اپل مدتی قبل انتشار كدهای منبع هسته Mac OSX را برای سیستم‌های مبتنی بر پردازنده‌های اینتل متوقف ساخت بود، اما همزمان با معرفی MacosForg.org ضمن انتشار مجدد این كدها به منظور جلب نظر بیشتر توسعه‌دهندگان منبع‌باز برخی از پروژه‌های خود مانند Calendar Server، و Bonjour به جای مجوز APSL ۲ (مجوز انتشار یافته از سوی اپل) را به استفاده از مجوز آپاچی توزیع كرده است.
‌l اپل همزمان با معرفی نسل كامپیوترهای خود با دیگر قیمت نمایشگرهای LCD خود را كاهش داده است. نمایشگرهای ۲۰، ۲۳ و ۳۰ اینچی اپل اكنون به ترتیب با قیمت ۶۹۹، ۹۹۹ و ۱۹۹۹ دلا‌ر در معرض فروش قرار گرفته‌اند.
● معرفی Xserve مجهز به پردازنده‌های Xeon
معرفی نسل جدیدی از سرورهای اپل در اندازه ۱U تكمیل كننده مهاجرت سخت‌افزاری اپل است. این شركت در سری جدید Xserve نیز همچون Mac Pro از پردازنده‌های Xeon ۵۱۰۰ استفاده كرده است.
(در واقع پردازنده‌هایXeon مجهز به معماری ۲ Core تنها پردازنده‌های این معماری جدید هستند كه در سیستم‌های دو سوكتی و در مواردی چهار سوكتی قابل استفاده‌اند).
نسل جدید Xserve از ۲۵/۲ ترابایت هارددیسك داخلی پشتیبانی می‌كند. این سرور دو اسلا‌ت PCIe x۸ نیز دارد و به یك كارت گرافیك ATi Radeon x۱۳۰۰ (با ۲۵۶ مگابایت حافظه اختصاصی) مجهز شده است. استفاده از یك كنترلر حافظه ۲۵۶ بیتی در این سرور ظرفیت عبوردهی ۳/۲۱ گیگابایت بر ثانیه را فراهم كرده است. Xserve جدید از ۳۲ گیگابایت رم ECC نیز پشتیبانی می‌كند.
اپل Xserve را همراه با نسخه نامحدود Tiger Server (كه از نسخه ۷.۴.۱۰ یونیورسال شده است) عرضه می‌كند. این شركت پیكربندی استاندارد Xserve را به دو پردازنده دو گیگاهرتزی Xeon، یك گیگابایت رم FB DIMM از نوع ECCو هشتاد گیگابایت هارددیسك مجهز كرده است. Xserve جدید از ماه اكتبر و با قیمت ۲۹۹۹ دلا‌ر در معرض فروش قرار خواهد گرفت و اپل همچونMac Pro امكان سفارش پیكربندی‌های مختلف را برای این محصول فراهم كرده است.
● Leopard به نمایش درآمد
معرفی ششمین نسخه از سیستم‌عامل Mac OSX یكی از مهم‌ترین وقایع كنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل بود. این شركت پس از عرضه پنج ارتقای عمده از Mac OSX از سال ۲۰۰۱ تاكنون، در نظر دارد ارتقای دیگری از این سیستم‌عامل را اوایل سال ۲۰۰۷ عرضه كند. در عین حال اپل از معرفی همه ویژگی‌های Leopard خودداری نموده و اعلا‌م كرده است كه به منظور جلوگیری از تقلید رقبا برخی از ویژگی مهم آن را محرمانه نگه می‌دارد.
در عین حال برخی از ویژگی‌های غیرمحرمانه Leopard در قالب ده مورد كلی معرفی شدند كه البته تعدادی از آن‌ها صرفاً نسخه‌های ارتقا یافته نرم‌افزارهای OSX هستند. اپل در Leopard یك سیستم پشتیبان‌گیری و بازیابی جدید را معرفی كرده است كه این كارها را به واسطه رابط بصری جذاب و خلا‌قانه، ساده و سریع انجام می‌دهد. Core Animation ویژگی جدید دیگری در سطح هسته سیستم‌عامل است كه امكان اضافه كردن جلوه‌های ویژه به نرم‌افزارها را با سرعت سهولت بیشتری در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.
با این همه اپل نیز سرانجام مدیریت دسكتاپ‌های مجازی را در قالب ویژگی جدیدی از سیستم‌عامل OSX تحت عنوان Spaces فراهم كرد. این قابلیت كه پیشتر به صورت یك نرم‌افزار جداگانه برای سیستم‌عامل اپل وجود داشت، به كاربر اجازه می‌دهد به مدیریت چند محیط كاری مختلف در قالب دسكتاپ‌های مجازی بپردازد. اپل به منظور گسترش هرچه بیشتر Widget های Dashboard در نسخه جدید سیستم‌عامل خود ابزار جدیدی به نام Dashcode را در اختیار كاربران قرار می‌دهد كه به كمك آن و بدون نیاز به كدنویسی می‌توان با استفاده از الگوهای آن به توسعه Widgetهای مختلف پرداخت. همچنین با استفاده از ابزار جدیدی به نام WebClipe می‌توان بخشی از یك صفحه وب از طریق یك Widget تماشا كرد.
فناوری جست‌وجوی Spotlight در نسخه جدید سیستم‌عامل اپل ارتقا یافته است. این فناوری در Leopard نه‌تنها سریع‌تر شده، بلكه می‌تواند اطلا‌عات به اشتراك گذاشته شده در كامپیوترهای یك شبكه را نیز جست‌وجو كند.
ارتقای iChat به عنوان یكی دیگر از ویژگی‌های Leopard معرفی شده است. پشتیبانی این نرم‌افزار از Slideshow های ساخته شده در iPhoto، ویدیوهای QuickTime، محتوای ارائه Keynot و امكان به اشتراك‌گذاری آن‌ها و همچنین امكان به اشتراك‌گذاری دسكتاپ با استفاده از ویژگی Screen Shairing به منظور فعالیت گروهیِ بی‌درنگ، از مهم‌ترین ویژگی‌های نسخه جدید iChat به شمار می‌روند.
iCal و Mail نیز از دیگر نرم‌افزارهای ارتقا‌یافته Leopard هستند. ارتقای رابط گفتاری اپل یعنی Voice Over و بهبود قابلیت تبدیل متن به گفتار، برخی دیگر از ویژگی‌های جدید Leopard هستند. البته به نظر می‌رسد كه مجموع ویژگی‌های معرفی شده در مقایسه با ویژگی‌های جدید معرفی شده درTiger چندان به چشم نمی‌آیند، اما به هر حال باید در نظر داشت كه هنوز اپل همه ویژگی‌های این سیستم‌عامل را معرفی نكرده است.
در ضمن اپل علا‌وه بر نسخه كلا‌ینت Leopard، نسخه سرور این سیستم‌عامل را نیز معرفی كرده است كه از ویژگی‌های جدیدی چون wiki server نسخه جدید ical server ،Xgrid۲ و ... برخوردار است.
پرهام ایزدپناه
منبع : ماهنامه شبکه


همچنین مشاهده کنید