جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

MacBook خانواده جدید نوت‌بوک‌های اپل


MacBook خانواده جدید نوت‌بوک‌های اپل
اپل MacBook را معرفی كرد. برخلاف انتظار، حركت اپل در مسیر استفاده از پردازنده‌های اینتل شش‌ماه پیش از زمان مقرر آغاز شد. این شركت در نخستین ماه از سال جاری میلادی، نسل جدیدی از كامپیوترهای iMac و دو نوت‌بوك مجهز به نمایشگر ۴/۱۵ اینچی جدید به نام MacBook Pro را معرفی و عرضه كرد كه به پردازنده‌های دوهسته‌ای اینتل مجهز شده‌اند.
● اپل MacBook را معرفی كرد
برخلاف انتظار، حركت اپل در مسیر استفاده از پردازنده‌های اینتل شش‌ماه پیش از زمان مقرر آغاز شد. این شركت در نخستین ماه از سال جاری میلادی، نسل جدیدی از كامپیوترهای iMac و دو نوت‌بوك مجهز به نمایشگر ۴/۱۵ اینچی جدید به نام MacBook Pro را معرفی و عرضه كرد كه به پردازنده‌های دوهسته‌ای اینتل مجهز شده‌اند.
این مهاجرت با ارائه مدل‌های جدیدی از كامپیوترهای Mac Mini كه آن‌ها نیز دارای پردازنده‌های مركزی ساخت اینتل هستند، تداوم یافت. اپل در ادامه این روند در ماه جولای نمونه مجهز به نمایشگر هفده‌اینچی MacBook Pro را نیز عرضه كرد.
اما بدیهی بود كه این پایان تحولات سخت‌افزاری نوت‌بوك‌های اپل در اولین مرحله انتقال نخواهد بود. این شركت پیش از استفاده از پردازنده‌های اینتل دو خانواده متفاوت از نوت‌بوك‌ها را ارائه می‌داد: سری حرفه‌ای PowerBook و سریiBook؛ كه این دومی برای مصارف معمولی و كاربردهای روزمره درنظر گرفته شده بود.
به این ترتیب انتظار می‌رفت كه اپل علاوه بر عرضه نوت‌بوك‌های حرفه‌ای جدید، جایگزین سری iBook را نیز معرفی كند: جایگزینی كه در ماه مه معرفی شد و MacBook نام دارد.
● معرفی MacBook
عرضه سری جدید نوت‌بوك‌های غیرحرفه‌ای اپل تحت عنوان MacBook با توجه به نامگذاری سری حرفه‌ای آن‌ها و تأكید این شركت بر استفاده از كلمه Mac در نامگذاری سری جدید محصولات خود از پیش محتمل و حتی بدیهی بود.
اما آنچه پس از این معرفی رسمی مشخص شده آن است كه MacBook جایگزین هر دو مدل iBook مجهز به نمایشگرهای دوازده و چهارده اینچی و PowerBook مجهز به نمایشگر دوازده اینچی شده است. MacBook به یك نمایشگر ۳/۱۳ اینچی مجهز شده است.
اپل دوربین ویدیویی isight را در بالای نمایشگر این سری از نوت‌بوك‌های خود نیز تعبیه كرده است تا امكان گفت‌وگوی تصویری از طریق اینترنت فراهم شود.
MacBook Pro نیز همچون دیگر مك‌های اینتلی همراه با یك ریموت كنترل كوچك و ساده عرضه می‌شود كه به وسیله آن و رابط گرافیكی FrontRaw می‌توان به آسانی از ویژگی‌های چندرسانه‌ای این نوت‌بوك‌ها استفاده كرد.
مهم‌ترین وجه تمایز MacBook و MacBookPro نوع كارت گرافیك تعبیه‌شده در این نوت‌بوك‌هاست. در سری MacBookچیپ‌های گرافیكی مجتمع GMA ۹۵۰ شركت اینتل به كاررفته است كه از ۶۴ مگابایت رم اصلی سیستم استفاده می‌كند و فاقد حافظه اختصاصی است. حال آن كه در MacBook Pro از كارت‌های گرافیكی سری X۱۶۰۰ شركت ATi با ۱۲۸ یا ۲۵۶ مگابایت حافظه اختصاصی استفاده شده است.
به‌علا‌وه، این دو سری از نوت‌بوك‌های اپل تفاوت‌های دیگری نیز با یكدیگر دارند. در جدول ۱ برخی مشخصاتMacBook را مشاهده می‌كنید. امكان بسط صفحه نمایش با استفاده از یك نمایشگر ثانویه (علاوه بر قابلیت نمایش مضاعف تصاویر) و به كمك خروجی Mini DVI از جمله مزایای MacBook در مقایسه با iBook به شمار می‌آید. حداكثر وضوح پشتیبانی‌شده برای نمایشگر دوم، ۱۲۰۰*۱۹۲۰ پیكسل است.
تعبیه ورودی صدا نیز یكی از ویژگی‌های ارزشمند و مزایای نوت‌بوك جدید در مقایسه با سری iBook است. به هرحال، اپل با عرضه نرم‌افزار GarageBand و فراهم كردن امكان ساخت پادكست، قابلیت‌های نرم‌افزاری بسیار خوبی را در اختیار كاربران قرار داده است و با این حساب، اضافه كردن ورودی صدا به نوت‌بوك‌های غیرحرفه‌ای كاملاً مهم و ضروری بود. در عین حال یكی از اجزای حذف شده MacBook در مقایسه با iBook مودم است. اپل پیش از این، مودم را از نوت‌بوك‌های حرفه‌ای خود حذف كرده بود. كاربرانی كه قصد اتصال به اینترنت با استفاده از مودم را دارند، می‌توانند مودم اكسترنال اپل را به صورت جداگانه خریداری كنند.
● طراحی جدید
عرضه iPod Nano با دو رنگ سفید و سیاه و تكرار این رنگ‌بندی در نمونه جدید iPod برای اپل یك تجربه گرانبها بود. مدت كوتاهی پس از عرضه iPod Nano مشخص شد كه نمونه سیاهرنگ آن به مراتب سریع‌تر از مدل سفید رنگ به فروش می‌رود. همین موضوع سبب شد بخش بازاریابی اپل با زیركی به فكر استفاده بیشتر از این حسن سلیقه بیفتد! به این ترتیب، این شركت یكی از سه نمونه MacBook را با رنگ سیاه عرضه كرده است.
به‌رغم آن‌كه MacBook سیاه و نمونه سفیدرنگ آن تفاوتی بسیار جزئی دارند (بیست‌گیگابایت دیسك‌سخت اضافه)، اپل قیمت‌های كاملاً متفاوتی را برای آن‌ها اعلام كرده است (جدول ۱) تا هم از استقبال احتمالی كاربران از مدل سیاهرنگ سود بیشتری كسب كند و هم تقاضای انواع مختلف MacBook را متعادل سازد.
از این گذشته، MacBook اولین نوت‌بوك اپل است كه از نظر طراحی با اسلاف خود تفاوت‌های چشمگیری دارد. اپل غیر از مدل سیاهرنگ طبق معمول از پلاستیك سفید و شفاف برای تولید این رده از نوت‌بوك‌های خود استفاده كرده است.
اولین تغییر محسوس، كاهش ضخامت MacBook در مقایسه با iBook است. ضخامت MacBook معادل ۷۵/۲ سانتی‌متر است كه برای نوت‌بوكی با این مشخصات مناسب به نظر می‌رسد. تغییر دیگر، سیستم اتصال دو بخش اصلی بدنه نوت‌بوك روی یكدیگر است. اپل به جای تعبیه یك سیستم اتصال مكانیكی زبانه‌ای مرسوم از یك سیستم مغناطیسی استفاده كرده است.
تعبیه آهن‌ربا در لبه بدنه باعث شده است نمای لبه جلویی MacBook كاملاً ساده و زیبا به نظر برسد و باز و بسته‌شدن سیستم نیز به شكل مطلوب و البته جذاب صورت پذیرد. در وسط لبه جلویی دستگاه تنها یك گودی به چشم می‌خورد تا بتوانید با گرفتن لبه پلاستیكی بالای نمایشگر و وارد كردن فشار، آن را باز كنید. اپل پیش از این برای طراحی یك رابط برق ابتكاری برای نوت‌بوك‌های خود، از مغناطیس استفاده كرده بود. كما این‌كه MacBookهای جدید نیز به این رابط Magsafe مجهز شده‌اند.
اما پس از باز كردن MacBook تغییرات ظاهری بیشتری نمایان خواهند شد. همان‌طور كه اشاره شد، MacBook به یك نمایشگر ۱۳/۱۳ اینچی عریض مجهز شده كه حداكثر وضوح ۸۰۰*۱۲۸۰ است و بنا به گفته اپل ۷۵ درصد روشن‌تر از نمایشگرهای نوت‌بوك‌های قدیمی‌تر این شركت است. به‌علاوه، نوع این صفحات نمایش نیز با نمونه‌های به كاررفته در نوت‌بوك‌های پیشین اپل تفاوت دارد.
در MacBook از نمایشگرهای LCD براق (glossy) به جای نمایشگرهای مات استفاده شده است. استفاده از نمایشگرهای براق از چند سال پیش در دنیای نوت‌بوك‌های غیر اپلی مرسوم شده است و در واقع اپل جزء معدود تولیدكنندگان نوت‌بوك با صفحات نمایش مات به شمار می‌رود.
در مقایسه دو نمایشگر LCD همسان كه فقط از نظر مات یا براق بودن درنحوه تولید تفاوت داشته باشند، نمایشگرهای براق دارای اشباع رنگ بیشتری هستند و تصاویر زنده‌تر و پررنگ‌تری را به نمایش می‌گذارند. این ویژگی به خصوص در مواردی چون تماشای فیلم بیشتر احساس می‌شود. اما بزرگ‌ترین عیب این نمایشگرها، انعكاس نور مزاحمی است كه به واسطه براق بودن سطح آن‌ها به وجود می‌آید و باعث سخت‌تر شدن تماشای تصاویر در برخی محیط‌ها با نوردهی خاص می‌گردد.
در مقابل، صفحات مات فاقد چنین مشكلی هستند و همان‌طور كه اپل در پایگاه وب خود عنوان كرده است، به واسطه دقت بالای نمایش رنگ‌ها، معمولاً برای حرفه‌ای‌ها سری MacBook Pro را به نمایشگرهای مات مجهز كرده است، اما در عین حال پس از ارتقای این نوت‌بوك‌ها (همزمان با معرفی MacBook) امكان انتخاب نمایشگرهایGlossy را نیز به جای نمایشگرهای مات برای خریداران فراهم كرده است. (این تغییر برای كاربر هزینه‌ای دربرنخواهد داشت). در حالی‌كه خریداران MacBook درحال حاضر نمی‌توانند نمایشگرهای مات را انتخاب كنند.
صفحه كلید MacBook یكی دیگر از اجزای این نوت‌بوك است كه از نظر طراحی با صفحات كلید مرسوم اپلی تفاوت دارد. در صفحه‌كلیدهای معمول (مك یا پی‌سی) سطح فوقانی كلید از سطح زیرین (فرضی) آن كوچك‌تر است و گودی‌ای متناسب با نوك انگشتان دست دارد.
در مقابل، كلیدهای MacBook كاملاً مسطحند و سطوح جانبی قائمی دارند. به این ترتیب از نظر ظاهری كلیدهای صفحه‌كلید جدید كاملاً جدا از هم هستند و بخشی از رویه داخلی MacBook فاصله میان آن‌ها را پر می‌كند. كلیدها درهنگام فشرده‌‌شدن با رویه‌ای كه آن‌ها را دربرگرفته است، هم ارتفاع می‌شوند. راحت‌تر بودن یا نبودن كار با صفحه كلید جدید، می‌تواند در میان كاربران مختلف متفاوت باشد، اما به هرحال باید اذعان داشت كه این صفحه كلید جدید به زیباتر شدن MacBook كمك فراوانی كرده است.
مساحت TrackPad نوت‌بوك جدید در مقایسه با iBook افزایش یافته است. همچون سری قبلی نوت‌بوك‌های اپل امكان پویش (scrolling) افقی، عمودی و مورب با حركت دو انگشت روی TrackPad امكانپذیر است. علاوه براین، TrackPad تعبیه شده در MacBook ویژگی‌ جالب دیگری نیز دارد. گرچه در MacBook جدید نیز همچنان فقط یك كلید در پایین TrackPad وجود دارد، اپل امكان راست كلیك را به شیوه جدیدی فراهم كرده است. كافی است دو انگشت خود را روی TrackPad قرار دهید و سپس كلیك كنید. با این كار، عملكرد این كلید از كلیك چپ به كلیك راست تغییر خواهد كرد. اپل پیشتر چنین امكانی را در نمونه هفده اینچی MacBook Pro نیز فراهم كرده است.
● یك نكته در مورد Trackpad
نوت‌بوك‌های سری MacBook شركت اپل دارای TrackPad با ویژگی جدیدی هستند كه امكان راست‌كلیك با قرار دادن دو انگشت روی سطح حساس به لمس و كلیك را فراهم می‌كند. این ویژگی در نمونه هفده اینچی MacBook Pro نیز وجود دارد و البته از طریق پنجره تنظیمات ماوس و صفحه كلید System Preferences قابل فعال یا غیرفعال‌سازی است. این ویژگی در حال حاضر در نمونه‌های مجهز به نمایشگرهای ۴/۱۵ اینچی MacBook Pro وجود ندارد، اما به واسطه ماهیت وابسته به نرم‌افزار این ویژگی، به نظر می‌رسد این نوت‌بوك‌ها نیز با عرضه بروزرسانی جدیدی از Mac OSX ۱۰.۴ به این ویژگی مجهز شوند.● ارتقای هارددیسك MacBook
۱- پس از خاموش كردن MacBook به مدت سی دقیقه منتظر بمانید تا قطعات داخلی آن خنك شوند. سپس همه سیم‌ها را از MacBook جدا كنید. باتری MacBook كه در سطح زیرین آن قرار گرفته است، به سادگی و با چرخاندن پیچ پلا‌ستیكی كنار آن به وسیله یك سكه یا چیزی مانند آن جدا می‌شود. پیش از ادامه كار برای تخلیه الكتریسته ساكن بدنتان سطح فلزی محفظه باتری را لمس كنید.
۲- دسترسی به محفظه هارددیسك و اسلا‌ت‌های رم با باز كردن سه پیچ و جدا كردن یك نوار فلزی L شكل امكانپذیر است. در وجه بزرگ‌تر محفظه، شكاف‌های دسترسی به دو اسلا‌ت رم و در وجه كوتاه‌تر شكافی وجود دارد كه برای دسترسی به هارددیسك در نظر گرفته شده است.
۳- كشیدن نوار سفیدرنگی كه از شكاف محفظه هارددیسك قابل مشاهده است باعث بیرون آمدن هارددیسك می‌شود. باید نوار سفیدرنگ را دقیقاً در امتداد سطوح جانبی محفظه به سمت بیرون كشید. به علا‌وه، دقت كنید پس از بیرون آمدن كامل هارددیسك، آن را از لبه‌های جانبی آن بگیرید و خارج كنید.
۴- پس از آن‌كه هارددیسك‌ جدیدی را جایگزین هارددیسك قبلی كردید، نوار فلزی L شكل را از انتهای ضلع كوتاه‌تر در سوراخ كنار محفظه هارددیسك‌قرار دهید و پس از قراردادن آن در موقعیت اولیه خود پیچ‌ها را ببندید. سپس باتری را از ضلع كوچك‌تر و از طرف لبه MacBook در جای خود قرار دهید و در انتها طرف دیگر آن را به داخل محفظه فشار دهید و پیچ پلا‌ستیكی را به دوباره به حالت اولیه بچرخانید.
● ویژگی‌های دیگر مك‌بوك‌
تغییرات طراحی در MacBook به ظواهر خلا‌صه نمی‌شود. یكی از جالب‌ترین ویژگی‌های MacBook جدید قابلیت ارتقای آن توسط كاربر است. ارتقای رم و دیسك‌سخت توسط كاربر در نوت‌بوك‌های قبلی اپل و البته اغلب نوت‌بوك‌های موجود كاری وقت‌گیر و دشوار است، اما در MacBook این كار به سادگی برداشتن باتری و باز كردن سه پیچ خواهد بود. (برای توضیحات بیشتر به كادر ارتقای هارددیسك مراجعه كنید) این ویژگی به‌خصوص با توجه به تحولا‌ت سخت‌افزاری (عرضه دیسك‌های سخت Hybrid و استفاده از حافظه‌های فلش به‌ عنوان ابزارهای اصلی ذخیره‌سازی در آینده‌ای نزدیك) در درازمدت ارزش خود را نشان خواهد داد.
با عرضه Bootcamp از سوی اپل امكان نصب ویندوز اكس‌پی روی مك‌های جدید امكانپذیر شده است. MacBook نیز از این قضیه مستثنی نیست. اما به واسطه برخی امكانات MacBook مانند دوربین isight در ویندوز امكانپذیر نیست.
● گام‌های آهنگین‌
▪ مشاركت اپل و نایكی؛ تقارب ورزش و موسیقی دیجیتال‌
همكاری دو شركت مشهور و نام آشنا در دو حوزه ورزش و كامپیوتر با آن لوگوهای جذاب و یكتا، چه حاصلی می‌تواند داشته باشد؟ پاسخ این سؤال در نتیجه همكاری دو شركت نایكی و اپل نهفته است. اولین محصول این همكاری یك كیت ورزشی به نام Nike+ipod است كه به زودی روانه بازار خواهد شد.
استیو جابز و مارك پاركر مدیران اجرایی اپل و نایكی در همایشی كه اخیراً در نیویورك برپا شده بود، محصولی را معرفی كردند كه همگرایی فناوری و ورزش را وارد مرحله جدیدی خواهد كرد. بسته Nike+ ipod شامل یك فرستنده بی‌سیم است كه در یك محفظه ویژه در كف سری جدیدی از كفش‌های ورزشی نایكی قرار می‌گیرد. قطعه دیگر این مجموعه گیرنده‌ای است كه به درگاه ارتباطی ipod Nano متصل می‌شود و اطلاعات را از فرستنده مذكور دریافت می‌كند.
به این ترتیب ورزشكار یا دونده‌ای كه این كفش‌ها را می‌پوشد، به اطلاعات موردنیاز درمورد نحوه فعالیت‌های خود دسترسی خواهد داشت. سنسور مجهز به شتاب‌سنجی كه در داخل كفش قرار می‌گیرد اطلاعاتی از قبیل زمان، مسافت، كالری مصرفی و سرعت‌دونده را به‌صورت بی‌سیم ( از طریق یك استاندارد اختصاصی با فركانس ۴/۲ گیگاهرتز) به گیرنده ipod Nano می‌فرستد.
این اطلا‌عات به صورت بلا‌درنگ در ipod Nano ذخیره شده و روی صفحه LCD آن به نمایش در می‌آیند. باز خورد صوتی این كارها نیز بلافاصله از طریق هدفون به كاربر منتقل می‌شود.
كار به اینجا ختم نمی‌شود. می‌توان این اطلاعات را پس از انتقال از ipod Nano به مك یا پی‌سی به پایگاه اینترنتی Nikeplus.com آپلود كرد تا با استفاده از خدمات این سایت، میزان پیشرفت وضعیت خود در مقایسه با دیگران و اطلاعاتی از این دست را مشاهده كنید.
استیو جابز در مورد اولین محصول همكاری اپل و نایكی می‌گوید: <نتیجه كار چیزی مانند داشتن یك مربی شخصی یا یك یار تمرینی است كه در هر مرحله از تمرین به شما انگیزه می‌دهد.>
ایده اولیه طراحی چنین محصولی اولین‌بار از سوی نایكی مطرح شده است. مارك پاركر رئیس اجرایی نایكی در این‌باره می‌گوید: <مدتی قبل ما یك پرسش بزرگ را مطرح كردیم: آیا می‌توانیم از قدرت فناوری‌های دیجیتال برای بهبود تمرینات دوندگان استفاده كنیم؟ پاسخ این سؤال یك كفش مخصوص دوندگی هوشمند بود كه به واسطه مجهز بودن به یك سنسور بتواند فعالیت، مسافت و دیگر معیارهای مهم برای یك دونده را ذخیره كند. اما این اطلاعات نه در زمان دوندگی، بلكه پس از آن در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت. ما فوراً دریافتیم كه ساخت یك كفش هوشمند به تنهایی كار چندان هوشمندانه‌ای نیست.>
همین موضوع باعث شد پاركر به یك دوست، استیو جابز، تلفن بزند. به این ترتیب تیمی متشكل از متخصصان دو شركت دریك كار مشترك هیجده ماهه، Nike+ipod را طراحی كردند.
گفتنی است این محصول به زودی و با قیمت ۲۹ دلار در معرض فروش قرار خواهد گرفت. اپل همچنین به زودی نسخه ۵.۰.۶ نرم‌افزار iTunes را برای سازگاری با این محصول جدید عرضه خواهد كرد. همچنین به‌زودی بخش جدیدی برای ارائه آهنگ‌های ورزشی تولید شده به وسیله نایكی در فروشگاه موسیقی اپل راه‌اندازی خواهد شد.
● پایان مهاجرت نزدیك است‌
به این ترتیب چهارمین سری از كامپیوترهای اپل نیز به پردازنده‌های اینتل مجهز شده‌اند و انتظار می‌رود دیگر كامپیوترهای این شركت نیز به زودی به پردازنده‌های جدید مجهز شوند. در حال حاضر PowerMac، سرورهای Xserve و البته كامپیوتر‌های eMac همچنان در انتظار مهاجرت به معماری جدید به سر می‌برند. درعین حال آخرین زمانبندی اینتل برای عرضه نسل جدید پردازند‌های خود، كه رسماً Core ۲ نام دارند، نشان می‌دهد كه این شركت این تراشه‌ها را پیش از زمان‌های اعلام شده قبلی عرضه خواهد كرد. به گفته اینتل، پردازنده‌های سرور Woodcrestدر ماه ژوئن، پردازنده‌های دسكتاپ Couroe در ماه جولای و پردازنده‌های موبایل Merom در ماه آگوست عرضه خواهند شد. پس پایان انتظار نزدیك است.
پرهام ایزدپناه
منبع : ماهنامه شبکه


همچنین مشاهده کنید