شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

ماست به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی


ماست به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی
اغلب دانشمندان در تحقیقات علمی خود دریافته اند كه باكتری فعال ماست و سایر لبنیات مشتق از ماست در مجاری روده ها به عنوان آنتی بیوتیك طبیعی با طیف وسیع عمل می كند. تا به حال محققان تغذیه هفت آنتی بیوتیك طبیعی از ماست و سایر فراورده های تخمیری شیر به دست آورده اندكه قدرت با كتری كشی و باكتری زدایی برخی از آنها برابر و یا حتی بیشتر از آنتی بیوتیك دارویی مصنوعی مانند ترامایسین است مثلا اثر آنتی بیوتیكی ماستهایی كه با مخمرهای بولگاریكن و اسید وفیلین درست می شوند این است كه باكتریهای بیماری زای معمول و معروف را كه موجب مسمومیتهای غذایی سالمونلا و بوتولیسم و استرپتوكوكوس از بین می برند .
تحقیقات گسترده دیگری كه در كشورهای اروپای مركزی و همچنین در آمریكا به عمل آمده ، نشان می دهد كه خوردن ماست ممكن است برای پیشگیری و برخی اوقات حتی درمان اسهال ساده و اسهال خونی در بچه ها موثر باشد . در ایتالیا و در روسیه مرسوم است برای درمان اسهال ساده به بچه ها ماست شیرین تازه كم چربی میدهند.
در یك بررسی كه در سال ۱۹۶۳ در بیمارستان شهر نیویورك به عمل امده ، پزشكان اسهال ساده خیلی شدید تعدادی از كودكان را با خوراندن ۱۰۰ گرم ماست شیرین تازه كم چربی دوبار سریعتر از مصرف داروی ضد اسهال استاندارد معمول ان زمان به نام Neomycin kaopectate درمان نموده اند.
طبق تحقیقی كه در ژاپن در مورد پانصد نفر كارگر كه مبتلا به اسهال خونی بوده اند به عمل آمده نشان داده شده است كه مصرف ماست ژاپنی كه با باكتری Lactobacillus casei) ( درست شده تمام آنها را درمان كرده است .
طبق بررسی در لهستان كودكانی كه مرتبا ماست می خورده اند خیلی بیشتر در مقابل عفونتهای آنفلوانزا از خود مقاومت نشان داده اند .
طبق تحقیقی كه در مراكز تحقیقاتی وزارت كشاورزی آمریكا به عمل آمده موشهای آزمایشگاهی كه به آنها مرتبا ماست داده شده است قدرت مقاومت بیشتری در برابر عفونتهای مسمومیتهای غذایی سالمونلا از خود نشان داده اند و این موشها عمر طولانیتری داشته اند.
بین انواع ماستی كه با كشت باكتری اسیدوفیلوس (Acidophilus ) درست شده باشد و یا این با كتری به آن اضافه شده باشد برای مبارزه با باكتریهای بیماری زا تواناتر و نیرومندتر است . در تحقیقاتی كه در لهستان به عمل آمده نشان داده شده است كه مصرف این نوع ماست برای پیشگیری و در عین حال درمان اسهال آثار قطعی دارد .
یكی از دانشمندان معروف دنیا در رشته آثار درمانی شیرهای تخمیری شامل ماست كه استاد دانشگاه نبراسكا در آمریكا می باشد ، معتقد است كه ماست اصولا برای پیشگیری اسهال ساده و اسهال خونی بیشتر موثر است تا برا ی درمان آنها طی سالها تحقیقات گسترده در ژاپن و ایتالیا و آمریكا نشان داده شده است كه ماست ، میكروبكش قوی می باشد و در عین حال برای افزایش توانایی سیستم دفاعی بدن نیز موثر است . یعنی نقش ماست در زمینه مبارزه با عفونتها از دو طریق است ، یكی مستقیما كشتن میكروب و دیگری افزایش توانایی سیستم دفاعی بدن .
●چطور ماست بر ضد اسهال عمل می كند ؟
مجاری روده ها صحنه نبرد باكتریهاست . در این مبارزه گروه باكتریهای مضر و بیماری زا در برابر گروه باكتریهای مفید و بیماری زدا قرار می گیرند. حاصل این نبرد معرف حالت سلامتی یا بیماری انسان است . اگر گروه باكتریهای صالح یا بیماری زدا در این نبرد به حریفان مخرب و ناصالح خود فایق آیند سلامت انسان تامین است. اگر گروه باكتریهای صالح شكست بخورند ، در اثر تكثیر سریع برخی از باكتریهای بیماری زا نظیر باكتری اشریچیا كولی در كودكان ممكن است موجب اسهال و ناراحتی هاضمه شود ولی با خوردن مقدار كافی ماست تازه شیرین ممكن است تعداد زیادی میكروارگانیسمهای مفید به كمك باكتریهای مفید داخل روده ها رفته و مانع شكست آنها شوند و در نتیجه از ایجاد اختلال در هاضمه جلوگیری شود .
با توجه به توضیحات بالا ملاحظه می شود كه ماست می تواند دو نقش عمده شفا بخش داشته باشد ، یكی رفع اسهال نماید و دیگر اینكه موجب ایجاد تعادل میكروبی در مجاری روده ها گردد و در عین حال با تنظیم هاضمه ملین باشد .
طبق بررسی و گزارش اغلب محققان خوردن ماست به درمان اختلالا ت هاضمه ای كه در اثر مسمومیتهای غذایی و یا سایر عوامل عفونت زا ایجاد شده است نیز كمك می كند و تحقیقات علمی نشان می دهد كه ماست دارای خاصیت آنتی بیوتیكی بخصوص ضد باكتری اشریچیا كولی است . اشریچیا كولی عامل معروف اسهال در مسافران بخصوص كودكان است .
ماست در عین حال برای تسكین اسهالهای ناشی از رشد سریع میكروبها كه غالبا در اثر خوردن آنتی بیوتیكهای شدید صناعی ایجاد می شود نیز اثر مفید دارد و به همین دلیل برخی از پزشكان در مواردی كه برای درمان ناچار از تجویز پنی سیلین هستند به بیمار توصیه می كنند كه ماست هم بخورند .
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید