پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا

گول اسپم‌های بخت‌آزمایی اینترنتی را نخورید


گول اسپم‌های بخت‌آزمایی اینترنتی را نخورید
●موسسه بین‌المللی بخت‌آزمایی الكترونیك لندن تبریكات!
بدین وسیله شما را از نتایج قرعه‌كشی پست الكترونیك توسط این موسسه كه در پنجم سپتامبر گذشته صورت گرفت آگاه می‌سازد. بلیت شماره ۲۱۹۰۳۴۶۵۷۴۳۴ در این بخت‌آزمایی متعلق به شما برنده یك میلیون پوند شده است كه نزد كمپانی ما به امانت گذاشته شده و به خاطر مسائل امنیتی از شما می‌خواهیم این شماره را نزد خود كاملاً‌محفوظ نگاه دارید و... ارادتمند: روث هادسون
● بزرگ‌ترین سازمان بخت‌آزمایی هلند برنده‌ی خوش شانس!
با افتخار برنده شدن شما میان بیش از دو میلیون پست الكترونیك در قرعه‌كشی این موسسه را تبریك می‌گوییم. بلیت شما به شماره ۵-۶۶-۲۷-۲۲-۶۵-۹۹ یك میلیون یورو نقدی برنده شده است. لطفاً هر چه سریع‌تر با ما تماس بگیرید. خانم آن فان موریس
●شركت توسعه تبلیغات مارگرت اطلاع رسمی برنده عزیز و خوشبخت!
با كمال خوشوقتی به اطلاع می‌رساند شما در قرعه‌كشی این موسسه مبلغ ۴۵۰ هزار پوند نقدی برنده شده‌اید. وكیل شركت در لندن آماده‌ی انتقال این پول به حساب شماست. فرم زیر را به طور دقیق پر كرده و برای ما بفرستید. خانم لیندا رابینسون
●شركت بین‌المللی روباه مهربان و گربه‌ی ملوس تبریك، تبریك، تبریك!
پسر عزیز و دماغ‌درازم! شما برنده‌ی خوش‌تیپ‌ترین دارنده‌ی ای‌میل در كل دنیا شدید. موسسه بین‌المللی ما در پی تحقیق میان بیش از ده میلیون دارنده ای‌میل به این نتیجه رسیده كه شما چشم و ابروی قشنگی دارید. به همین جهت یك میلیون دلار در سكه‌های ده سنتی برای شما در محل شركت آماده كرده‌ایم كه می‌توانید با یك فرغون كه آن را خدمت‌تان ارائه خواهیم داد، آن را ببرید. پول فرغون را پیشاپیش به حساب ما بریزید. با گرم‌ترین ارادت‌ها - روبی و پیشی، شركت بین‌المللی...
● ای‌میل نطلبیده مراد نیست!
شاید شما هم روزانه با ای‌میل‌های اسپم متعددی از این نوع سر و كار داشته باشید كه به تعداد زیادی به میلیون‌ها ای‌میل فرستاده می‌شود. احساس خوشبختی نمی‌كنید كه هر روز این‌قدر قضاقورتكی برنده و میلیونر می‌شوید!؟
اما مهم‌ترین سوالی كه پیش می‌آید این است كه شما در هیچ قرعه كشی شركت نكرده‌اید و نامه ادعا می‌كند كه ای‌میل شما تصادفی انتخاب شده است، پولی هم به كسی نپرداخته‌اید كه ترس از دست دادنش را داشته باشید. پس این همای سعادت از کجا روی شانه‌ی شما نشسته است؟ ولی واقعیت این است:‌ هیچ بخت آزمایی در كار نیست، هیچ جایزه‌ای در كار نیست، هیچ یك از این موسسات وجود خارجی ندارند، تمام اسامی و امضاها و آدرس‌ها و تلفن‌ها جعلی هستند.
●درخت طلایی برای پینوكیو
پشینگ‌میل‌ها Pishing Emails یا هرزمیل‌های با مضمون لاتاری و بخت‌آزمایی كه روزانه به میلیون‌ها ای‌میل فرستاده می‌شود تا میان آنها صدها یا هزاران نفری «ببو» به دام بیندازد، گیرنده را به طمع انداخته كه فرم‌های آنان را پر كند. اینجا مگس مسحور شده با اشتیاق به دام گل گوشتخوار می‌افتد.
در این فرم‌ها كه پس از ذوقمرگی و تایید آن توسط گیرنده در مكاتبات بعدی به اطلاع او می‌رسد، اطلاعات مالی نظیر آدرس و شماره گواهینامه رانندگی و گذرنامه تا كارت اعتباری و شماره حساب بانكی او خواسته می‌شود. سالانه هزاران نفر قربانیان ساده‌لوح هدف این ای‌میل‌ها قرار گرفته و از اطلاعات آنان سوءاستفاده می‌شود. برخی از آنان از شما می‌خواهند جهت انتقال پول برنده شده و كارمزد بانكی مبلغی را به حساب آنان بریزید تا پول منتقل شود. اما واقعیت این است: هیچ بخت آزمایی در كار نیست، هیچ جایزه‌ای در كار نیست، هیچ یك از این موسسات وجود خارجی ندارند، تمام اسامی و امضاها و آدرس‌ها و تلفن‌ها جعلی هستند.
تقریباً صدها مركز تبهكاری اینترنتی از این نوع كه بیشتر آنان در آمستردام هلند هستند شناسایی شده‌اند. خوشبختانه (یا در واقع متاسفانه) در ایران به دلیل توسعه‌نیافتگی اینترنت و نداشتن تجارت الكترونیك و كارت اعتباری و دولت الكترونیك این موارد به ندرت پیش می‌آید. اما تاثیر بدی كه بر گیرنده‌ی نامه‌ها می‌گذارد با سایر نقاط دنیا مشابه است: امیدی موهوم!
درخت طلایی كه روباه مكار و گربه نره به پینوكیو با چال كردن سكه‌هایش وعده می‌دهند هرگز وجود نداشته است.
● پینوكیو نباش!
- ای‌میل‌های با مضمون Lottery و Congratulations و Winning كه در آنها رقم‌های درشت و خیره‌كننده‌ای به پوند و دلار و یورو نوشته كه برنده شده‌اید را با دلی خوش و لبی خندان حذف كنید!
- به هیچ عنوان هیچ فرمی را كه در این ای‌میل‌ها نوشته پر نكنید.
- از ثبت‌نام و پر كردن فرم در سایت‌های ناشناس و نامطمئن خودداری كنید تا ای‌میل شما هدف اسپم قرار نگیرد هر چند آنها با نرم‌افزارهایی سایت‌ها را اسكن كرده و ای‌میل‌ها را پیدا می‌كنند.
- با گرفتن هر نوع ای‌میل با اسامی و وعده‌های مختلف و گول‌زننده از این نوع، اطمینان داشته باشید كه:
* هیچ بخت آزمایی در كار نیست.
* هیچ جایزه‌ای در كار نیست.
* هیچ یك از این موسسات وجود خارجی ندارند.
* تمام اسامی و امضاها و آدرس‌ها و تلفن‌ها جعلی هستند.
- یك نصیحت كلیشه‌ای و پست‌مدرن: نابرده رنج، گنج میسر می‌شود! منتها با كلك كلوك و گذاشتن وجدان و شرافت زیر پا. مایه‌اش را دارید، بفرمایید.


ناصر خالدیان
پا‌نوشت:
با كمی جستجو متوجه شدم كه پایگاه‌هایی برای پیگیری این نوع اعمال تبهكاران اینترنتی و فرستندگان Phishing emails از هر نوع، وجود دارد كه می‌توانید چنین ای‌میل‌هایی را بدون پاسخ‌گویی به فرستنده و بدون هیچ توضیحی به این پایگاه‌ها فوروارد كرده و كمك كنید تا شناسایی شوند. یكی از آنها پایگاه Fraud Watch International است كه ای‌میل آن نیز در كنار صفحه قید شده است. اگر هم یكی از قربانیان دزدی هویت به وسیله این نوع ای‌میل‌ها هستید احتمالاً راهكارهایی برای شما داشته باشند.