جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


توسعه صادرات راهبرد بخش خصوصی در صنعت برق ایران


توسعه صادرات راهبرد بخش خصوصی در صنعت برق ایران
صنعت برق ایران همانند اكثر كشورهای پیشرفته جهان دارای مشخصه دولتی است، اما بخش خصوصی در این صنعت زمانی كوتاه است كه با راهبرد توسعه صادرات فعال شده است.
صنعت برق ایران همانند اكثر كشورهای پیشرفته جهان دارای مشخصه دولتی است، اما بخش خصوصی در این صنعت زمانی كوتاه است كه با راهبرد توسعه صادرات فعال شده است.
بخش خصوصی در حالی به راهبرد توسعه صادرات در این بخش می‌اندیشد كه صنعت برق ظرف ‪ ۱۰‬سال آینده نیازمند ‪ ۶۰‬میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید است.
در عین حال براساس گزارش های منتشر شده، از مجموع ‪ ۴۰‬هزار مگاوات تولید برق كشور نیمی از آن تلف می‌شود كه‌برای پیشگیری از این هدر رفت باید تدابیر لازم اتخاذ و چاره‌اندیشی شود.
جمهوری اسلامی ایران برای پاسخگویی به نیاز خود طی ‪ ۱۰‬سال آینده باید ‪۶۰‬ هزار مگاوات برق تولید كند.
بررسی‌ها در زمینه میزان سهم بخش خصوصی در كل صنعت برق نشان می‌دهد كه سهمی كمتر از پنج درصد دارد و در واقع سهم بخش دولتی افزون بر ‪ ۹۵‬درصد است.
كارشناسان صنعت برق اذعان دارند كه این بخش به عنوان یكی‌از پایه‌ای‌ترین صنایع كشور تحت تملك دولت است و حضور دولت نه تنها بر مالكیت، بلكه‌بربخش سرمایه‌گذاری و امور اجرایی نیز سایه افكنده است.
"علیرضا كدخدایی" رییس كمیته توسعه‌صادرات سندیكای صنعت برق ایران معتقد است: سازندگان وپیمانكاران صنعت برق ایران بیش ازهرحمایتی نیازمند بسترهای مناسبی هستند كه تولیدات و خدمات آنها را به سوی بازارهای رقابتی جهانی هدایت كند.
وی می‌افزاید: فرصت شركتهای ایرانی برای نفوذ در بازار سایر كشورها به حدی فراوان است كه می‌تواند از مسیری مناسب صنعت كشور را در سایر نقاط جهان معرفی كند.
به اعتقاد كدخدایی، بازارهای آمریكای جنوبی، آفریقا، آسیای میانه و كشورهای عربی برای صنایع ایران جای كار بسیار دارند.
دست اندركاران صنعت برق براین باورند، كه بخش خصوصی در این صنعت هنوز فرصت رشد و توسعه همه جانبه نیافته و در واقع بخش دولتی حجیم و قوی است و علاوه بر نقش كارفرما و مالك، سیاستگذاری نیز می‌كند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد صنعت برق در شمار آخرین صنایعی محسوب می‌شود كه كارفرمایی آن به بخش خصوصی سپرده می‌شود و در كشورهای توسعه یافته هم دولت متولی و كارفرمای اصلی صنعت برق است.
در عین حال در كشورهای توسعه یافته ساخت نیروگاه و تولید برق از چرخه فعالیت دولت خارج و به بخش خصوصی محول شده است، اما در كشورمان كماكان دولت در این حوزه فعالیت می‌كند.
كدخدایی در زمینه قابلیت صادراتی بخش خصوصی در صنعت برق معتقد است: در این بخش برای نخستین سال فعالیت برآورد ‪ ۵۰۰‬میلیون دلار می‌شود كه این امر پیامد ایجاد حدود ‪ ۲۵‬هزار فرصت شغلی است.
وی می‌افزاید: براساس چهارمین برنامه توسعه كشور رشد صادرات غیرنفتی از ‪ ۲۳/۱‬درصد در سال اول برنامه به ‪ ۳۳/۶‬درصد در سال پایانی (‪ (۱۳۸۸‬می‌رسد.
كدخدایی تصریح كرد: مقوله صادرات را نباید فقط به عنوان یك تجارت مورد توجه قرار داد، بلكه تحقق برنامه‌های پیش‌بینی شده در این بخش می‌تواند سبب اشتغالزایی وسیع شود، مساله‌ای كه در زمان حاضر به عنوان یك معضل در جامعه مطرح است.
در زمان حاضر بخش خصوصی در صنعت برق كشور نقش مجری طرحهای كلان راكه از سوی دولت ارایه می‌شود، برعهده دارد و هنوز به حوزه گسترده وسیع مالكیتی در آن راهی نیافته، اما بتازگی فرصت سرمایه‌گذاری را در آن یافته است.
موفقیتهای سالهای اخیر بخش خصوصی در صنعت برق نشان می‌دهد كه این بخش می‌تواند در حوزه برون مرزی نیز در شمار صنایعی طبقه‌بندی شود كه در امر صادرات موفق بوده‌اند.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو


همچنین مشاهده کنید