چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

دنیای آبی شنا


دنیای آبی شنا
بعد از یك روز كاری سخت و پرمشغله هیچ‌چیز به جز شنا كردن در آب آبی یك استخر و دراز كشیدن روی آب نمی‌تواند به شما آرامش را بازگرداند ولی شاید برای كوچك‌ترها، شنا به معنای یادگرفتن كرال سینه و قورباغه تا شنای پروانه باشد كه همیشه یاد گرفتن آن به دلیل دشواری به تابستان بعد موكول می‌شود.
خیلی خانم‌ها شنا كردن را به عنوان یك ورزش حرفه‌ای نگاه می‌كنند ولی بسیاری از ما شنا كردن را به عنوان راهی سالم برای رسیدن به سلامت برگزیده‌ایم. شنا كردن برای سلامت قلب بسیار مفید است. اگر به سرعت شنا كنید و تمام انرژی و قدرت خود را به كار ببندید می‌توان گفت با این ورزش آنقدر به سلامت خود كمك كرده‌اید كه با دویدن در یك فضای باز ولی هنگام دویدن بیشتر عضلات پاها مشغول حركت و صرف انرژی هستند. بنابراین با انجام حركات همزمان دست و پا هنگام شنا كردن، به مراتب بیشتر عضلات بدنتان به كار گرفته می‌شوند.
شاید شما هم احساس كرده باشید، اگر پس از مدتی كنار گذاشتن شنا، دوباره به استخر بروید و یك شنای حسابی بكنید فردای آن روز در عضلات گردن و شانه‌های شما احساس كوفتگی ایجاد خواهد شد. این به دلیل آن است كه شنا كردن موجب می‌شود، بیش از پیش از این عضلات استفاده كنید و اگر در این كار استمرار به خرج دهید، عضلات قوی‌تری برای خود می‌سازید.
● شنا، یك تیر و هزاران هدف
جدیدترین مطالعات نشان می‌دهد شنا كردن حتی برای بانوان باردار مفید است. نتایج یك مطالعه جدید نشان می‌دهد ورزش‌های ایروبیك آبی می‌تواند به كاهش كمردرد خانم‌های باردار در طول بارداری كمك كند. شنا ورزشی ملایم و مطلوب برای دوران بارداری است. انجام حركات آرام و ملایم در آب، علاوه بر اینكه شادابی و نشاط را برای این خانم‌ها به ارمغان می‌آورد می‌تواند به رفع سستی و كسالت ناشی از این دوران كمك كند. به علاوه با تقویت عضلات شكم و كمر به یك زایمان خوب و سالم كمك می‌كند.
اگر شما اضافه وزن دارید و دربه در دنبال كاهش وزنتان هستید، به شما توصیه می‌كنیم در یك كلاس شنا ثبت‌نام كنید. شنا از گروه ورزش‌های هوازی مانند ایروبیك و دوچرخه‌سواری است كه به راحتی به شما كمك می‌كند از شر كالری‌های اضافی كه با غذا خوردن و نوش‌جان كردن پیتزا و نان خامه‌ای، وارد بدنتان كرده‌اید، رها شوید. شنا را می‌توان به كسانی توصیه كرد كه پس از بهبود نسبی از آسیب‌های فیزیكی ممكن است تا مدت‌ها از انجام تمرینات دیگر محروم شده‌ باشند؛ زیرا با این ورزش می‌توان دوره نقاهت و درمان را سریع‌تر پیش برد و بهبودی حاصل كرد.
● بخورید؛ سپس شنا كنید
قبل از اینكه تن به آب بزنید، نخست باید برای شنا كردن انرژی و توان كافی داشته باشید. بنابراین اگر روزهای مشخصی از هفته را به شنا كردن می‌پردازید یك برنامه تغذیه‌ای مناسب را در كنار ورزش تدارك ببینید. بانوان شناگر باید به مصرف آهن و كلسیم كافی در غذاهای خود دقت زیادی كنند. شیر كم‌چرب، ماست، پنیر، دوغ و سایر گروه‌ لبنیات، می‌توانند انرژی كافی به شنا كردن برسانند. بهترین منابع غذایی‌ آهن، انواع گوشت كم‌چرب، جگر، دل، قلوه، حبوبات، آجیل و برگه میوه‌ها است. در تمرینات سنگین شما، معمولا بانوان با كمبود آهن روبه‌رو خواهند شد.
بنابراین از این گروه غذایی در رژیم غذایی خود حین گذراندن دوره تمرینات شنا استفاده كنید. شاید تصور می‌كنید هنگام شنا كردن عرق نمی‌كنید بنابراین آب بدنتان را از دست نمی‌دهید ولی هنگام شنا كردن نیز مانند هر ورزش دیگری آب بدنتان را از دست می‌دهید و باید به فكر جبران آن هنگام انجام تمرینات شنا باشید. برای جایگزینی این آب از دست رفته، مایعات زیادی مصرف كنید؛ آب و آب‌میوه انتخاب‌های مناسبی هستند. وزن بدن و تغییرات آن طی تمرین راهنمای مناسبی برای تعیین میزان مایعات مورد نیاز بدن است. شما می‌توانید پس از ورزش كردن، به ازای هر كیلوگرم وزن از دست رفته بدنتان، ۲ تا ۸ لیوان آب بنوشید.
● بهداشت را به خاطر بسپار
بدون شك شما به استخر می‌روید تا با شنا كردن به سلامت بیشتری دست یابید. بنابراین اگر قرار باشد با شنا كردن در یك مكان عمومی مانند استخر، به انواع عفونت‌های ویروسی و قارچی مبتلا شوید، این ورزش به جای اینكه راهی برای بهبود وضعیت كلی بدن شما باشد، دردسری برای شما خواهد شد.
آب محیط مناسبی برای انتقال و رشد میكروب‌هاست و می‌تواند موجب بیماری‌هایی مانند تب تیفوئید، اسهال آمیبی و باسیلی، هپاتیت، تبخال، ورم ملتحمه چشم و زرد زخم شود. معمولا با اضافه كردن كلر به آب استخرها، این آب ضدعفونی می‌شود ولی اگر وایتكس یا همان مایع سفید كننده خانگی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به آب اضافه شود، باید منتظر عواقب نامطلوب آن و ابتلا به عفونت‌های گوناگون بود. در صورتی كه بهداشت عمومی آب استخر بسیار پایین باشد، امكان انتقال عفونت‌های ویروسی و قارچی، عفونت چشم و گوش و گلو و بینی، عفونت بخش فوقانی مجرای تنفسی و عفونت‌های روده‌ای وجود خواهد داشت.
● شنا با سلامت اضافی
شما می‌توانید با رعایت نكاتی ساده قبل، بعد و در حین شنا كردن به سلامت خود كمك كنید. رعایت این نكات بهداشتی به حفظ سلامت شما و سایر شناگران كمك شایانی خواهد كرد. پیش از ورود به استخر بدنتان را با شامپو بدن یا صابون بشویید تا از انتقال میكروب‌هایی كه احیانا روی پوست‌تان زندگی می‌كنند به آب استخر جلوگیری كنید. جلوی ورودی استخر معمولا حوضچه‌ای وجود دارد كه پر از آب و كلر است.
بنابراین فراموش نكنید حتما از درون آن عبور كنید تا میكروب‌هایی كه لابه‌لای انگشتان پا یا روی پوست پا قرار دارند از بین بروند. توصیه می‌شود قبل از ورود به استخر حتما به دستشویی بروید و مثانه خود را تخلیه كنید. تف كردن، مز‌مره‌ كردن و شستن ترشحات بینی در‌ آب كار غلطی است. این اعمال را درون آب استخر انجام ندهید. شاید پزشك شما خبر داده است كه به یك عفونت قارچی پوست مبتلا هستید. در این موارد یك تابلوی ورود ممنوع روی در ورودی استخر برای خودتان نصب كنید. بعد از خارج شدن از استخر نیز دوش گرفته، با یك ماده شوینده مناسب، همه بدنتان را شست‌وشو دهید. فراموش نكنید لابه‌لای انگشتان و درزهای روی پوست بدن، محل مناسبی برای رشد قارچ‌ها است. بنابراین با دقت این نواحی را بشویید.
● شناگران كوچك
بعضی كودكان از آب می‌ترسند و از پا گذاشتن درون آب استخر وحشت دارند. تلاش نكنید از آنها یك شبه شناگر ماهری بسازید. اجبار كردن همیشه نتیجه عكس می‌دهد. بنابراین كودكتان را به زور و اجبار وارد آب استخر نكنید. به او فرصت بدهید در كنار سایر همسالانش آب بازی كند و شنا كردن آنها را تماشا كند.
شما می‌توانید كودك را با خودتان وارد آب كنید و با شنا كردن در كنارش به او اطمینان دهید كه مراقب او هستید و خیال او را از خطر غرق شدن راحت كنید. بعد از این مراحل، می‌توانید كودك را به مربی شنا بسپارید تا زیر نظر او و با توجه به تجربه‌ای كه از آموزش شنا به كودكان دارد، بهترین شیوه را برای آشنا كردن كودك با آب در پیش گیرد. كودكان بسیار سریع شنا كردن را می‌آموزند. متخصصان اعتقاد دارند بهترین سن برای آموزش شنا به كودكان ۶ سالگی است. طبق اصول ایمنی، نباید تعداد افراد كلاس از ۱۰ تا ۱۵ نفر بیشتر باشد. با در نظر گرفتن این ویژگی‌، مربی می‌تواند با یكایك شاگردان كار كند و روش صحیح شنا كردن را بدون نادیده گرفتن عده‌ای به همه افراد كلاس بیاموزد. عمق آب برای مبتدیان نباید از حدود سینه تجاوز كند.
● ایمنی در شنا
اگر شما به بیماری صرع، دیابت یا هر بیماری دیگری مبتلا هستید، حتما پیش از شروع شنا كردن آن را به مربی استخر خبر دهید، چرا كه در این صورت او توجه بیشتری به شما خواهد كرد و در صورت بروز حمله، به كمك شما خواهد آمد. برخی از مربیان شنا توصیه می‌كنند، كسانی كه چنین مشكلی دارند از كلاه شنای قرمز استفاده كنند تا ردیابی آنها در آب آسان‌تر باشد.
دویدن در محیط لیز اطراف استخر بسیار خطرناك است و یك سر خوردن ساده می‌تواند مشكلات بسیاری مانند انواع شكستگی‌ها را به ارمغان آورد. قبل از شنا كردن بر اساس توانایی خود در شنا عمق مناسب آب را انتخاب كنید.
اگر هنوز توانایی لازم پای دوچرخه یا قدرت لازم برای شنا كردن عرض استخر را ندارید، در بخش عمیق آب شنا نكنید. هل دادن و شوخی كردن با دیگران می‌تواند باعث شود طرف مقابل شما یا حتی خودتان تعادل خود را در از دست بدهید. وسایل و تجهیزات لازم برای شنا كردن مانند عینك شنا، گوشی و دماغ گیر را فراموش نكنید. شنا كردن در دریای توفانی نشانه قدرت و مهارت شما در شنا كردن نیست بلكه شما با این كار خطر را به جان خریده‌اید. محیط‌های حفاظت شده كه یك غریق نجات همواره در آنجا حضور دارد می تواند محیطی آرام و ایمن برای شنا كردن در دریا باشد.
● وسایل لازم
شنا كردن ورزش چندان گران قیمتی به حساب نمی‌آید، چون خرج آن فقط تهیه بلیت استخر و تهیه یك دست لباس شناست. بعضی‌ها ترجیح می‌دهند هنگام شنا كردن محیط زیرآب را تماشا كنند. در این صورت خریدن یك عینك شنا به هزینه‌های شما افزوده خواهد شد.
اگر آب رفتن در گوش‌هایتان شما را آزار می‌دهد باید یك گوش‌گیر مناسب نیز تهیه كنید. برای اینكه سرعت شما در شنا كردن بالاتر رود، كلاه شنا كمك زیادی به شما خواهد كرد چون كمك می‌كند سریع‌تر درون آب حركت كنید. اگر هنگام شیرجه زدن در آب از ورود آب به بینی‌تان شاكی هستید، یك دماغ‌گیر مناسب چاره این مشكل شماست. بقیه وسایل فقط خرج اضافی است. بنابراین بسیار ساده و با تجهیزات لازم و كافی شنا كردن را آغاز كنید و به روح ورزش و اهمیت آن در سلامت، بیش از زرق و برق‌های بی‌فایده توجه كنید.
● قرمزی چشم پس از شنا
شاید توجه كرده باشید گاهی پس از شنا كردن چشم‌ها قرمز می‌شوند. كلر كه برای ضدعفونی كردن و از بین بردن باكتری‌ها به آب استخر اضافه می‌شود به خودی خود مشكل‌ساز نیست. مشكل زمانی رخ می‌دهد كه كلر در مجاورت نیتروژن و آمونیاك آب قرار گیرد و از تركیب اینها كلرآمین تشكیل شود. علت اصلی قرمزی چشم كلرآمین است. عروق سطحی روی سفیدی چشم بر اثر تماس با كلرآمین ملتهب و چشم قرمز می‌شود. برخلاف تصور عمومی درمان این وضعیت استفاده از قطره‌هایی كه قرمزی چشم را كم می‌كند نیست بلكه درمان صحیح استفاده از اشك مصنوعی است.
اشك مصنوعی لایه‌ای روی قرنیه ایجاد می‌كند و به آن فرصت می‌دهد التیام یابد. اگر قرمزی و سوزش چشم شدید باشد یا به دفعات تكرر شود. یك راه دیگر استفاده از عینك شناست. قرمزی چشم ناشی از اضافه كردن كلر كم به آب استخر است. دوش گرفتن بلافاصله پس از بیرون آمدن از آب استخر به شسته شدن كلرآمین از پوست و مو و چشم شما كمك می‌كند.
حسین رضوانی
منبع : روزنامه سلامت