شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

تحرک و تغذیه مناسب، کلید دستیابی به تناسب اندام


تحرک و تغذیه مناسب، کلید دستیابی به تناسب اندام
توصیه می‌شود كه جهت كاهش وزن و ایجاد اندام متناسب، فرد با ورزش متناسب، چربی بدن خود را كاهش بدهد (حدود نیم ساعت ورزش كند چون در تمرینات و ورزش‌های بیشتر از نیم ساعت، مراكز اشتها هم تحریك می‌شوند) و در عین حال با رعایت رژیم غذایی و محدود كردن كالری دچار افزایش بیش از حد توده عضلانی و افزایش وزن نشود و از طرفی به علت افزایش تحرك و مصرف كالری فرد باید بتواند از مقادیر متناسب موادغذایی استفاده نماید و در محرومیت از موادغذایی مورد علاقه خود قرار نداشته باشد.
● ما وقت نداریم روزی ۳۰تا ۴۰ دقیقه به طور متداوم ورزش كنیم راه حل چیست؟
اگر فردی هستید كه فرصت ۳۰-۴۰ دقیقه‌ای در روز ندارید كه به طور پیوسته به ورزش بپردازید این مساله را انگیزه‌ای برای ورزش نكردن قرار ندهید. شما می‌توانید مثلا در سه نوبت (هر بار )۱۰ - ۱۵ ورزش كوتاه مدت انجام بدهید. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند كه این ورزش‌های كوتاه مدت ولی چند نوبته در طول روز معادل همان یك نوبت ۳۰-۶۰ دقیقه در كاهش وزن و حفظ تناسب اندام و حفظ ذخیره قلبی عروقی موثر هستند. پس از این به بعد، در محل كار خود، پس از حدود ۳-۲ ساعت كار اداری، حدود ۱۰-۱۵ دقیقه به قدم زدن سریع، نرمش سبك و... بپردازید و روزی سه بار این كار را تكرار كنید تا نتیجه مثبت آن را احساس كنید.
● آیا بهتر نیست به جای استفاده از رژیم‌های غذایی و یا ورزش و نرمش به سونا برویم و در هر جلسه ۲kg وزن كم كنیم؟
باید توجه كرد كسانی كه در هوای گرم و یا در سونا ورزش می‌كنند ممكن است حدود۲ كیلو گرم وزن را در یك جلسه ورزش از دست بدهند و بسیار خوشحال بشوند كه این قدر سریع، راه صد ساله را طی كرده‌اند. ولی باید توجه داشته باشیم كه قسمت اعظم این كاهش وزن، به علت از دست دادن آب بدن است و چربی زیادی سوزانیده نشده است. پس بعد از چند جلسه كه محتوی آب بدن كم شد، دیگر آن كاهش ۲kg وزن در هر جلسه اتفاق نخواهد افتاد، از طرفی با خوردن مجدد مایعات (ناشی از تشنگی)، باز هم به همان وزن قبلی بازخواهیم گشت. به علاوه به علت كاهش سریع مایعات بدن، میزان مایع بین بافتی به سرعت كاهش می‌یابد و بدن فرصت تطابق با این شرایط جدید را ندارد و این امر در ایجاد چین و چروك‌های پوستی نقش به سزایی دارد.
● سوال بسیاری از خانم‌های جوان این است كه وقتی وزن كم می‌كنیم صورت ما سریع لاغر می‌شود و زیر چشم‌ها فرو رفته و تیره رنگ می‌شود. راه حل چیست؟
به همه كسانی كه در حال كاهش وزن هستند، خصوصا خانم‌هایی كه به مسائل زیبایی، اهمیت زیادی می‌دهند، توصیه اكید می‌شود كه حین كاهش وزن، حتما روزانه به مقدار مناسب آب بنوشند ۷ - ۸( لیوان در روز) به این ترتیب می‌توان مایع زیربافتی بدن را افزایش داد. از طرفی به كسانی كه در حال كاهش وزن می‌باشند توصیه می‌شود كه حتی میزان خواب خود را در شبانه‌روز تا ۸-۷ ساعت برسانند و در صورت امكان حداقل ۰/۵ ساعت هنگام بعد از ظهر در حالت خوابیده استراحت كنند (ترجیحا بدون استفاده از بالش.) این كار باعث می‌شود تا مایع میان بافتی به ناحیه صورت و سر رسانیده شود و در نتیجه پوست ناحیه صورت و خصوصا ناحیه زیر چشم‌ها شاداب باقی بماند و از چروك‌‌شدگی و تیره رنگ شدن آنها جلوگیری شود.
بسیاری از پزشكان متخصص زیبایی، معتقدند كه مصرف میزان كافی آب به علاوه خواب كافی در طول شبانه‌روز در حفظ طراوت پوست نقش بسیار مهمی دارد و از آن به عنوان كرم مرطوب‌كننده داخلی نام می‌برند زیرا اثری حتی بسیار بهتر از كرم‌های مرطوب كننده كه بر سطح خارجی پوست مالیده می‌شود دارد.
● آیا می‌توان به طور موضعی در جایی از بدن لاغری ایجاد كرد؟
بسیاری از افراد اظهار می‌كنند كه ما اضافه وزن نداریم و فقط شكم و یا فقط دور ران‌های ما بزرگ است. اولا این افراد باید یك بار دیگر خودشان را وزن كنند و طبق منحنی‌های استاندارد مجددا نگاه دقیقی به اندازه توده بدنی (بجز در قد/ وزن) خود بیاندازند.
زیرا اكثر این افراد اگرچه خود نمی‌دانند، اما مبتلا به اضافه وزن هستند و با كاهش این وزن، چربی این نواحی را هم از دست خواهند داد. البته تحقیقات نشان داده است كه اگر كاهش وزن به طور متناسب (هم ورزش و هم رعایت رژیم غذایی) ایجاد شده باشد، مقدار مطلوبی چربی و معمولا از همان مناطقی كه زائد است (شكم، دور باسن، دور بازو...) برداشته می‌شود ولی اگر كسی فقط رژیم غذایی بگیرد و فقر حركتی داشته باشد ممكن است توده عضلانی وی از دست برود (مثلا دست‌ها و پاهای خیلی لاغر داشته باشد) ولی در عوض توده چربی بدنش تغییر زیادی نداشته باشد.
ولی به طور كلی اگر فردی به طور صحیح وزن كم كند حدود دو سوم از وزن كم شده وی از ناحیه شكم و باسن و ران‌ها كم خواهد شد و یك سوم بقیه از سایر نواحی بدن مثل دست‌ها، صورت، سینه... كم خواهد شد. پس اگر كسی حدود ۱۵ كیلوگرم وزن كم كند، حدود ۱۰ كیلو از این مقدار كم شده از ناحیه شكم، باسن و ران كم می‌شود و در كوچك شدن سایز این نواحی نقش به سزایی خواهد داشت. ضمنا انجام ورزش‌هایی مثل درازنشست، ورزش‌های كششی ناحیه لگن، كمر (با رعایت اصول صحیح) می‌تواند در فرم دادن به ناحیه شكم و لگن كمك كننده باشد.‌
‌ دكتر آتوسا كریمی
منبع : روزنامه سلامت