جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


ماشین ظرفشویی معجزه نمی کند


ماشین ظرفشویی معجزه نمی کند
● راه و چاه استفاده از این وسیله مفید
اگر شما هم از شستن هر روزه ظرف‌ها خسته شده و یا دچار دردهای آزار دهنده مفاصل شده باشید می‌دانید كه ماشین ظرفشویی چه نعمتی است و به قول مادربزرگ‌ها خدا پدر مخترع آن را بیامرزد كه هم ما را از مچ درد و زانو درد و كمردرد خلاص كرد و هم جیب خودش را سرشار...!
اما و صد اما كه اختراع ماشین ظرفشویی كافی نیست و لازم است بدانید چگونه می‌توانید تمیزترین ظرف‌ها را داشته باشید تا همیشه سلامت باشید.
● ماشین ظرفشویی چطور كار می‌كند؟
ماشین ظرفشویی، یك دستگاه خودكار است كه ظرف‌های كثیف را می‌شوید و تمیز می‌كند. كاری كه آدم باید انجام دهد تنها این است كه ماشین را پر از ظرف كند، پودر شوینده را اضافه كند، چرخه شستشو را تنظیم كند و دكمه روشن را فشار دهد. اما ماشین ظرفشویی یك سری اعمال خاصی را خودبه‌خود انجام می‌دهد كه عبارتند از:
▪ خودش را پر از آب می‌كند.
▪ آب را تا دمای مناسبی گرم می‌كند.
▪ به‌طور اتوماتیك ظرف شوینده را در زمان مناسب تخلیه می‌كند.
▪ آب را با سرعت و فشار زیاد از طریق فواره‌هایی به سمت ظروف می‌پاشد تا آنها را تمیز كند.
▪ آب كثیف را تخلیه می‌كند.
▪ با پاشیدن آب بیشتر ظروف را آبكشی می‌كند.
هوا را گرم می‌كند تا ظرف‌ها را خشك كند، البته اگر شما انجام این قسمت را هنگام تنظیم دستگاه خواسته باشید. علاوه بر این، ماشین ظرفشویی بر كار خود نظارت می‌كند تا مطمئن شود همه چیز به‌طور مطلوب پیش می‌رود. یك زمان‌سنج طول مدت هر چرخه را تنظیم می‌كند. یك گیرنده حسی دمای آب و هوا را نمایان تا از گرم شدن بیش از حد ظروف و تخریب آنها جلوگیری كند. گیرنده حسی دیگری می‌تواند بگوید كه آیا سطح آب به اندازه كافی بالا هست تا مرحله شستشو و آبكشی آغاز شود.
بعضی از ماشین‌های ظرفشویی دارای گیرنده‌هایی هستند كه میزان كثیفی آبی را كه از ظروف می‌چكد مشخص می‌كند و وقتی كه آب به اندازه كافی تمیز بود، ماشین ظرفشویی می‌فهمد كه ظرف‌ها تمیز شده‌اند. ماشین‌ظرفشویی می‌تواند وضعیت ثابت یا قابل جابه‌جایی داشته باشد. انواع متحرك می‌توانند روی پیشخوان آشپزخانه قرار گیرند. وقتی كه زمان استفاده فرا رسید می‌توان روی چرخ‌های كوچكش آن را به نزدیك چاهك ظرفشویی غلتا‌ند، تا بتوان آن‌را به شیر آب وصل كرد. انواع ثابت در زیر پیشخوان قرار می‌گیرد و محكم می‌شود. شلنگ آب این نوع ماشین‌های ظرفشویی به لوله آب‌گرم زیر چاهك ظرفشویی، محكم وصل می‌شود تا آب مستقیم وارد ماشین شود.
● روش استفاده
اگر چه اغلب كارها را ماشین‌ ظرفشویی خودش انجام می‌دهد اما برای اینكه ماشین ظرفشویی شما، بی‌خطر و موثر و با كفایت كارش را انجام دهد، بهتر است به نكات زیر توجه كنید:
▪ از مایع ظرفشویی معمولی استفاده نكنید چون ماشین ظرفشویتان پر از كف می‌شود.
▪ ماشین ظرفشویی را بیش از حد پر نكنید. برای پاشیدن و فوران آب به روی ظرف‌ها،‌ نیاز به فضای خالی هست.
▪ سمت كثیف‌تر ظروف را برو به فواره آب‌پاش قرار دهید كه معمولا در مركز قرار دارد.
▪ ظروف استیل و سیلور را با هم مخلوط نكنید. قرار دادن دو فلز در تماس با محیط مرطوب موجب خورگی و زنگ‌زدگی آنها می‌شود.
▪ سعی كنید كاسه‌ها، قاشق‌ها و هر كدام از شكل‌های مشابه را جداگانه قرار دهید. و گر نه آنها به هم می‌چسبند. و آب نمی‌تواند به همه قسمت‌ها برسد.
▪ چوب، آهن ریخته‌گری شده، چینی ظریف، كریستال، ظروف رنگ شده با دست را در ماشین ظرفشویی نگذارید. این ظروف را با دست بشویید.
▪ زمانی از ماشین ظرفشویی استفاده كنید كه فشار آب زیاد باشد تا ظروف بهتر تمیز شود.
▪ اگر آب منزل شما از نوع سخت است، كمی بیشتر ماده شوینده بریزید.
▪ ظروف پلاستیكی را در قفسه پائینی قرار ندهید به‌خصوص اگر از چرخه خشك‌كن استفاده می‌كنید چون ممكن است اجزای داغ موجب ذوب شدن بعضی از انواع پلاستیك شود.
▪ ظروف را از قبل تمیز نكنید. در ماشین‌های ظرفشویی برای نگهداشتن سطح PH مناسب در داخل دستگاه حتی ذرات غذایی كه، ظروف چسبیده هم حساب كرده‌اند البته ذرات بزرگ غذا باید قبل از شستشو در سطل ریخته شود.
مشكلی كه اغلب افراد با آن روبرو هستند این است كه ماشین ظرفشویی آنها به اندازه كافی تمیز نمی‌كند. مثلا تكه‌های غذا یا باقی‌مانده مواد شوینده به ظروف چسبیده می‌ماند. در این صورت ممكن است مشكل از فشار آب باشد. شاید با تعویض دریچه شیر ورودی مشكل حل شود. مشكل شایع دیگر وجود املاح در آب مصرفی است. در مناطقی كه آب سخت دارند این املاح دهانه فواره آب را پر می‌كند و به آب اجازه فوران مناسب نمی‌دهد. در این صورت با یك سیم یا سوزن هر سوراخ را پاك كنید و هر ماه با سركه و ماده شوینده ماشین ظرفشویی را (خالی از ظرف) روشن كنید تا خودش تمیز شود.
گاهی اوقات ماشین لباسشویی كامل تخلیه نمی‌شود. ممكن است شلنگ تخلیه توسط رسوبات مسدود شده باشد یا شاید هم مشكل از پمپ باشد. گاهی هم به دلیل كف آلود شدن بیش از حد ماشین ظرفشویی، گیرنده حسی نمی‌تواند كف باقیمانده را مانند آب تشخیص بدهد و به همین علت پیش از پایان تخلیه كامل، خاموش می‌شود. در این صورت كافی است كه ماده شوینده كمتری در دستگاه بریزید.
● ماده شوینده
در استفاه از ماشین ظرفشویی،‌ماده شوینده نقش بسزایی دارد. ماده شوینده شامل مواد حلالی است كه غذا را در خود حل كرده و در ضمن با مود ساینده تكه‌های چسبنده غذا را از ظروف جدا می‌كند. عملكرد این ماده شوینده در صورت وجود املاح زیاد در آب، دچار اختلال می‌شود. البته لازم است بدانید كه نمی‌توان هر نوع ماده شوینده را در ظرفشویی استفاده كرد. بلكه باید موادی كه مخصوص ظرفشویی ساخته شده‌‌اند را به‌كار برد تا هم كف بیش از اندازه تولید نشود و هم موجب خرابی ظروف نشود. انواع شوینده‌ها به شكل پودر، قرص و ژل موجود است و هیچ كدام از اشكال بر دیگری برتری ندارد و این تنها به سلیقه شخصی شما مربوط است كه از كدام شكل استفاده كنید. در اینجا به چند پرسش و پاسخ می‌پردازیم.
● آیا لازم است داخل ماشین ظرفشویی را به‌طور منظم تمیز كنیم؟
▪ اگر به ‌طور مداوم یعنی هفته‌ای حداقل دوبار از ماشین ظرفشویی استفاده می‌كنید نیاز به تمیز كردن داخل آن نیست اما اگر داخل آن كپك‌زدگی وجود داشت یا بوی بدی از آب باقیمانده استشمام می‌شد، یك‌بار ماشین را خالی از ظرف با ماده شوینده روشن كنید تا چرخه كامل را طی كند.
● آیا لازم است قبل از گذاردن ظرف‌ها در ماشین‌ها ظرفشویی آنها را آبكشی كنیم؟
▪ معمولا نه، اگر تكه‌های بزرگ غذا را خالی كرده باشید، معمولا ماشین ظرفشویی از پس ته‌مانده غذایی كه در ظروف هست، بر می‌آید. اما اگر غذایی سوخته و به ظرف چسبیده باید قبل از گذاشتن در ظرفشویی با اسكاچ حسابی آن‌را بسایید و آبكشی كنید. در غیر این‌صورت باقی ماندن كمی ته مانده‌های غذایی در ظروف بهتر است چون پروتئین غذا به صابون واكنش نشان داده و ظروف بهتر تمیز می‌‌شوند.
● آیا باید آب در ته دستگاه ظرفشویی باقی بماند؟
▪ بله، اغلب ماشین‌های ظرفشویی كمی آب در انتها باقی می‌گذارند تا پمپ و آب‌بندها مرطوب باقی بماند و در اثر خشك شدن، شكننده و ترك خورده نشود وآب از آن نفوذ نكند.
● قسمت خارجی ظرفشویی را چگونه تمیز كنیم؟
▪ تنها با یك اسفنج مرطوب و یك كمی مایع ظرفشویی.
● چه زمانی باید فیلتر را تمیز كنیم؟
▪ در اغلب ماشین‌های ظرفشویی فیلتری در ته آن یا در زیر محور آب‌پاش قرار دارد كه لازم است به طور مرتب آن را تمیز كنید. برای انجام این كار به دفترچه راهنمای ماشین‌ظرفشویی خود مراجعه كنید.
یاسمن سلا‌متیان
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید