سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

...ترین های دوحه


...ترین های دوحه
بازیهای آسیایی به پایان رسید. با تمام فراز و نشیب ها و غم و شادی هایش اما این گزارش به بررسی برخی ركوردشكنی ها و اتفاقات و اخبار جالب به تفكیك رشته های ورزشی پانزدهمین دوره بازیهای آسیایی در سال ۲۰۰۶ كه برای نخستین بار در یك كشور عربی و برای دومین بار در خاورمیانه برگزار شد، می پردازد.
● تیر و كمان
كره جنوبی بار دیگر در رشته تیمی زنان قهرمان شد تا مدال طلای خود را در جریان ۷ دوره حضور این رشته در بازیهای آسیایی به عدد ۶ برساند. این كشور در رده مردان نیز با غلبه بر چین تایپه هفتمین طلای خود را كسب كرد.
● دو و میدانی
ژانگ ون ژیو از چین در دور پنجم رقابت های پرتاب چكش و با به جای گذاشتن ركورد آسیایی ۷۴ متر و ۱۵ سانتیمتر در نهایت توانست مدال طلا را از آن خود كند. تاجیكستان به وسیله دلشاد نظراف و در رشته پرتاب چكش مردان به نخستین طلای خود در رقابت های دو و میدانی بازیهای آسیایی دست یافت.
● بوكس
سوبان پانون از تایلند به نخستین مردی تبدیل شد كه ۳ مدال را در رقابت های بوكس از آن خود می كند، این ۳ مدال نقره در دسته سبك وزن به دست آمد و رستم سعید اف ازبك قهرمان فوق سنگین، هشتمین مردی بود كه ۲ طلا در رقابت های آسیایی كسب می كند.
● قایقرانی، كانو و كایاك
تیم ۲ نفره دیمتری كالتنبرگر و دیمتری تورلوپوف از قزاقستان در رقابت های كایاك ۵۰۰ متر برای سومین بار متوالی در بازیهای آسیایی قهرمان شدند كه در نوع خود ركورد محسوب می شود. ژونگ هونگیان چینی با كسب مدال نقره در كایاك ۵۰۰ متر یك نقره به پنجمین مدال خود در این رشته دست یافت كه این نیز ركورد بود.
● دوچرخه سواری جاده
وونگ كام پو از كره جنوبی دومین مدال طلای خود را در رشته مردان به دست آورد تا به اولین ركابزن در بازیهای آسیایی مبدل شود كه بیش از یك مدال طلا می گیرد.
● دوچرخه سواری پیست
جان سون جائه از كره جنوبی در ۳ رشته مدیسون، تعقیبی انفرادی و تعقیبی تیمی مدال طلا گرفت و به نخستین مردی تبدیل شد كه در یك دوره بازیهای آسیایی ۳ طلا می گیرد. گوشوانگ چینی نخستین زن ركابزن بود كه ۲ مدال طلا در رشته سرعت و تایم تریل ۵۰۰ متر انفرادی را از آن خود می كند.
● شیرجه
چین بار دیگر سلطه خود را دیكته و تمام ۱۰ مدال طلای این رشته را كسب كرد. از زمان حضور چین در این رشته در سال ،۱۹۷۴ هیچ كشوری طلا نگرفته است و از مجموع ۷۲ مدال طلای این رشته در بازیهای آسیایی ۵۰ مدال به كشور چین اختصاص یافته است.
● فوتبال
قطر با غلبه بر ایران در نیمه نهایی به ركورد ۱۵ بازی بدون شكست این تیم در بازیهای آسیایی پایان داد. عراق نیز كره جنوبی را در نیمه نهایی مغلوب كرد تا ركورد ۸ بازی بدون شكست و بدون دریافت یك گل برای تیم قدرتمند شرق آسیا شكسته شود.
در قسمت زنان نیز در دیدار نهایی كه به حكم ضربات پنالتی كره شمالی، ژاپن را از پیش رو برداشت دومین دیدار در تاریخ این رقابت ها بود كه به ضربات پنالتی كشیده شد. كره شمالی دومین تیمی است كه از عنوان قهرمانی خود دفاع می كند. پیش از این تیم چین در سال های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۴ و ۱۹۹۸ قهرمان شده بود.
● گلف
كره، نخستین كشوری بود كه مدال طلا را در رشته مردان تیمی پس از قهرمانی هند در سال ۱۹۸۲ از آن خود كرد. این كشور از زمان آغاز رقابت های زنان در بازیهای پكن ۱۹۹۰ در هر ۴ دوره قهرمان شده است.
● ژیمناستیك هنری
یانگ وی از چین با كسب ۴ مدال طلا موفق ترین ژیمناست دوحه بود. او با این مدال ها، جمع نشان های خود را به ۱۱ رساند كه با ركورد هموطنش لی نینگ برابری می كند. این ۲ در كسب ۸ مدال طلا نیز با یكدیگر مساوی هستند.
● ژیمناستیك ریتمیك
عالیا یوسوپوا از قزاقستان ملكه این رقابت ها بود كه در این رقابت های جامع و تیمی به مدال طلا دست یافت.
● ژیمناستیك ترامپولین
چین در آغاز این رقابت ها با كسب مدال طلا و نقره در رشته انفرادی مردان و زنان برتری بی چون و چرای خود را بار دیگر اثبات كرد.
● هندبال
كویت پس از اینكه ۲ بار پیاپی در فینال مغلوب كره جنوبی شده بود با غلبه ۲۷-۲۴ بر میزبان به نخستین طلای خود در رشته مردان دست یافت.
● هاكی
كره با شكست ۱۵- صفر هنگ كنگ در قسمت زنان به چهارمین پیروزی درخشان این رقابت ها دست یافت.
بهترین نتیجه را هند گرفت كه در بازیهای آسیایی دهلی نو در سال ۱۹۸۲ هنگ كنگ را ۲۲- صفر از پیش رو برداشت.
● جودو
سیدمحمودرضا میران از ایران با كسب نشان نقره در وزن آزاد به پنجمین مدال خود در این بازیها دست یافت. جالب اینكه هیچ یك از جودوكارهایی كه ۳ مدال یا بیشتر گرفته اند تاكنون طلا نگرفته اند.
● كبدی
هند برای پنجمین بار متوالی قهرمان بازیهای آسیایی شد. تیم ایران نیز با شكست ۵۶-۳۹ بنگلادش به نخستین تیمی تبدیل شد كه در یك بازی بیش از ۵۰ امتیاز كسب می كند.
● قایقرانی
در این دوره ۷ كشور در رشته های مختلف صاحب مدال طلا شدند كه تاكنون به این نحو، مدال ها میان كشورهای مختلف توزیع نشده بود.
● سپك تاكرا
تایلند از زمان ورود این رشته به بازیهای آسیایی در تمام فینال های بخش مردان شركت كرده و در ۱۲ دوره ۸ مدال طلا كسب كرده است.
● تیراندازی
اوپاس رونگ پانیووات از تایلند پس از اینكه در سال ۱۹۸۲ نخستین مدال آسیایی خود را كسب كرده بود ۲۴ سال بعد به مدال برنز این رشته دست یافت. تیم هند نیز ۱۴ مدال در این رشته به دست آورد.
● سافت تنیس
طلایی كه ژاپن در رشته تیمی مردان در این رقابت ها به دست آورد ۳ هزارمین مدال طلای تاریخ بازیهای آسیایی بود.
● شنا
پارك تائه هوان به عنوان سومین شناگر مرد دست یافت كه در یك دوره بازیهای آسیایی ۴ مدال به دست آوردند. او در نهایت به عنوان باارزش ترین ورزشكار این بازیها انتخاب شد.
● تكواندو
محمد البخیت به عنوان نخستین اردنی برنده مدال طلای دسته ۵۴ كیلو شد.
● تنیس
لیندرپائس از هند با كسب طلا در دوبل مردان و دوبل مختلط موفق ترین بازیكن مرد تنیس در دوبل و انفرادی بود. او جمع مدال های خود را به عدد ۶ رساند كه ركورد بود.
● والیبال
چین نخستین كشوری است كه در رشته زنان ۶ مدال طلای بازیهای آسیایی را به دست آورده است.
مترجم: سیدعلی بلندنظر
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید