سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


دوست من، جارو برقی


دوست من، جارو برقی
‌جاروبرقی پرطرفدارترین و البته پر سر و صداترین كالای مورد نیاز خانواده‌ها در بازار لوازم خانگی است. بسیاری از لوازم طراحی شده برای آسان‌تر كردن كار و زندگی بشر بعد از انقلاب صنعتی پا به عرصه ظهور گذاشتند كه جاروبرقی هم یكی از آنهاست.
امروزه جاروبرقی تقریبا در همه خانواده‌ها استفاده می‌شود. هنوز خیلی نگذشته است از زمانی كه خانم‌های خانه‌دار مجبور بودند با جارو دستی، جارو كرده و با پارچه گرد و غبار را بگیرند، جارو دستی هم به‌جای اینكه تمیز كند، موجب برخاستن بیشتر گرد و غبار به هوا می‌شد و اگر پارچه‌ای جلوی بینی و دهان نمی‌بستی، تمام آن گرد و غبار ناخواسته وارد ریه‌ات می‌شد.
حالا اگر حساسیت و آسم هم داشتی كه دیگر نور علی‌ نور بود. زدودن گرد و غبار فرش‌ها موكول می‌شد به خانه‌تكانی سالیانه. فرش‌ها را بیرون از خانه در حیاط آویزان می‌كردند تا آن را چوب بزنند و گرد و خاكش را خارج كنند. حالا بگذریم كه آن‌ گرد و خاك كجا می‌رفت؟! كار خیلی سختی بود.
محصول نادر دیگری كه انقلاب صنعتی به بار آورد، یك وسواس بهداشتی و پاكیزگی بود كه در پی تبلیغات موسسات پزشكی در مورد خطرات آلودگی‌های خانگی به‌وجود آمد. ضدعفونی كننده‌ها، پاك كننده‌های خانگی و شوینده‌ها و وسائل بهداشتی گران قیمت به طور اتفاقی همزمان با ظهور توالت‌های بهداشتی‌تر در منزل پدیدار شدند و مطمئنا جاروبرقی هم نقش مهمی در این بهداشت خانواده داشت. این موج بهداشت كه به طور ناگهانی ظاهر شده بود، فرصتی بود برای كارخانجات لوازم بهداشتی خانگی كه سریعا غنیمت شمرده شد.
اولین جاروی مكنده در آمریكا در سال ۱۸۶۵ توسط مخترع شیكاگویی ساخته شد كه از جنس چوب و كرباس بود و یك تلمبه دستی داشت كه دو نفری باید آن را بكار می‌انداختند. اولین جاروی مكنده برقی آمریكایی در سال ۱۹۰۷ متولد شد. البته یك مهندس انگلیسی به نام هوبرت سیسیل بوث در سال ۱۹۰۱ یك جاروی بسیار بزرگ اختراع كرده بود كه با بنزین كار می‌كرد و در خیابان پارك می‌شد تا او خرطوم جارو را از پنجره به داخل رستوران ببرد و زمین آن را تمیز كند. پس از آن تاریخ، جاروها كوچك‌تر و قابل حمل شدند اما سیستم همه آنها هنوز بر اساس مكش ذرات گرد و غبار به داخل یك كیسه یك‌بار مصرف است.
حتما این سوال برایتان پیش آمده كه این گرد و خاك خانگی از چه چیزهایی تشكیل شده است: روزانه ما میلیون‌ها سلول مرده پوست خود را از دست می‌دهیم. حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد این گرد و خاك، سلول‌های مرده پوست انسان است. مو، شوره سر جانوران، مایت‌ها (جانوران بسیار كوچكی كه عامل بیماری پوستی و حساسیت هستند)، ذرات گرد و غبار، خاك و شن وارد شده از بیرون خانه از راه پنجره یا رد پا و لباس، همه و همه اجزایی از این غبار خانگی هستند. البته هر چقدر جارو كردن با جاروبرقی با دقت انجام شده باشد باز هم كمی گرد و غبار باقی می‌ماند. اما همان مقدار گرد و غباری كه توسط جاروبرقی مكیده می‌شود، باعث می‌شود، كف اتاق و در پی آن هوای خانه میزان كمتری از ذرات باقی بماند.
تحقیقات نشان داده كسانی كه حساسیت و آسم دارند، اگر به طور مرتب جاروبرقی بكشند، كمتر اذیت می‌شوند. به‌خصوص كسانی كه به ذرات مدفوع مایت‌ها حساسیت دارند، اگر هر روز صبح تشك و رختخواب خود را با جاروبرقی تمیز كنند، پس از ۱۰ هفته می‌توانند اثرات بهبودی را در خود مشاهده كنند. مزیت دیگر جاروبرقی بر جاروی دستی این است كه لازم نیست برای استفاده از آن دو لا شده و دسته جارو را گرفته و آن‌را محكم به زمین بكشی و خلاصه جلوی خیلی از آسیب‌های مفصلی را هم می‌گیرد.
البته نیازی به تعریف از جاروبرقی نیست چون خودتان تجربه استفاده از آن را داشته‌اید. اما بگذارید راجع به نكاتی كه رعایت آن در سلامت كاركرد و كاهش مصرف برق این وسیله مفید بسیار موثر است، چند كلمه بنویسیم:
جارو برقی باید همیشه كاملا تمیز باشد و لوله‌های آن گرفتگی نداشته باشد تا فشاری به موتور آن وارد نیاید. كیسه آشغال جارو را همیشه قبل از پر شدن كامل، عوض كنید و فیلتر آن را لااقل دو بار در سال شستشو یا تعویض كنید. در هنگام استفاده از جارو حتما دقت كنید كه آشغال‌های مرطوب، ته سیگار روشن، اشیاء بزرگ و وسائل تیز و برنده را از سر راه دور كنید زیرا این اشیا می‌توانند به موتور دستگاه ضربه وارد كنند و توان آن را كاهش داده و به این ترتیب مصرف برق را افزایش می‌دهند.
در جاروهای برقی معمولا چندین درجه قدرت كشش وجود دارد، برای نظافت هر بخش منزل، از قدرت لازم (و نه قدرت بیش‌تر) استفاده كنید. از كار مداوم با جاروبرقی بپرهیزید، زیرا روشن بودن درازمدت (بیش از نیم‌ساعت) به موتور دستگاه فشار زیادی وارد می‌كند. ۱۰ دقیقه كار و سپس ۱۰ دقیقه استراحت روش مناسبی برای استفاده از جاروبرقی است. جارو برقی را نزدیك وسائل گرمازا مانند شوفاژ، اجاق و نیز مواد آتش‌زا مثل نفت و حشره‌كش نگذارید.
اگر تصمیم دارید جاروی جدیدی بخرید یا اگر برای دخترتان جهیزیه می‌خرید، هنگام خرید به اصل بودن، قدرت وات، مكش، صدا و قیمت آن توجه كنید. انتخاب جارو برقی بسیار پرقدرت، لزوما بهترین انتخاب نیست بلكه نوعی را انتخاب كنید كه قدرتش متناسب با نیاز شما باشد.‌
طاهره موسوی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید