جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ستاره ای که از جنوب درخشید


ستاره ای که از جنوب درخشید
فرانچسكو توتی كاپیتان محبوب رم، قصد دارد دوران حرفه ای خود را با این باشگاه به پایان برساند و از این نظر به یگانه بازیكن تیم تبدیل شود. مهاجم توانمند ایتالیا، جزو معدود بازیكنان حال حاضر فوتبال جهان است كه تنها در یك باشگاه حضور داشته و با توجه به اتفاقات بسیار زیادی كه در اكثر تیم های دنیا رخ می دهد، چنین احساس وفادارانه ای غیرقابل تكرار به نظر می رسد. توتی فوتبال را از تیم های پایه باشگاه شروع كرد و با توجه به استعدادی كه داشت، خیلی سریع به تیم بزرگسالان رم دعوت شد.او دروازه های شهرت را یك به یك گشود و در فصل ۹۸-۱۹۹۷ آرام آرام به تركیب ثابت تیم جنوبی راه پیدا كرد.
ستاره درخشان فوتبال پایتخت كه زمانی از جعبه جادویی شاهد بازی های تیم ملی كشورش بود، با خود عهد كرد در رقابت های بزرگ برای تیم ملی بدرخشد.او خیلی زود به یكی از اركان مهم رم تبدیل شد و آنقدر صبر كرد تا رم به یكباره با حضور فابیو كاپلو به قدرت اول ایتالیا تبدیل شود.رم فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰ را توفانی آغاز كرد و هواداران این تیم پس از نزدیك به ۲۰ سال شاهد تیمی مستحكم و مدعی قهرمانی بودند.آنها تمامی رقیبان را با شكست مواجه كردند. دربی بزرگ پایتخت با برتری ۵ بر یك قرمز و زردها همراه شد كه در این بازی هم با وجود مونته لا، توتی حرف اول را زد.
كاپیتان در این دیدار دیدنی یك گل زد و ۳ پاس گل داد تا ثابت كند، رهبر یك لشگر موفق است.مردان پایتخت با افكار «دن فابیو» و هنرنمایی كاپیتان توتی پس از ۱۸ سال قهرمان اسكودتو شدند.كاپیتان، پس از فتح سری A مورد توجه چند باشگاه معتبر قرار گرفت اما اعلام كردبه تیمش وفادار است و می خواهد عناوین دیگری را به چنگ آورد.توتی سرانجام به آرزویش رسید و همراه ایتالیا در جام جهانی ۲۰۰۲ كره و ژاپن حضور یافت.
اما در خاور دور شانس با وی و ایتالیا یار نبود تا در مرحله یك هشتم نهایی، توسط كره جنوبی حذف شده و بدون كسب افتخار راهی خانه شوند.توتی و رم در سری A نیز تا حدودی سقوط كردند و از تكرار عنوان قهرمانی، خبری نبود. مرد محبوب پایتخت در یورو ۲۰۰۴ هم ناكام ماند و به دلیل پرتاب آب دهان به روی یكی از بازیكنان دانمارك، با ۲ جلسه محرومیت مواجه شد.توتی حاضر به ترك رم نبود.
در تابستان ۲۰۰۵ چند باشگاه نظیر میلان و اینتر به شدت خواهان وی بودند، اما شماره ۱۰ اعلام كرد تا سال بعد كه قراردادش رو به پایان است، در این تیم می ماند و در آن زمان تصمیم گیری خواهد كرد.رم به شدت سقوط كرده بود و فصل گذشته نیز به مقام ششمی رضایت داد. توتی خود را برای جام جهانی ۲۰۰۶ آماده می كرد. او مصمم بود تا خاطرات تلخ گذشته را به فراموشی بسپارد.ایتالیا در جام هجدهم متفاوت تر از همیشه بود.
كار آنها در مرحله یك هشتم نهایی گره خورد اما با ضربه پنالتی توتی، راه صعود هموار شد.كاپیتان به آرزویش رسید و همراه لاجوردی ها فاتح جام جهانی شد تا افتخاری بزرگ را به كلكسیون پررونق خود بیفزاید.سیل پیشنهادها به سوی توتی سرازیر شد. شاید این بار وقت پرواز فرا رسیده بود و او باید رم را ترك می كرد.«روزالا سنسی» وارد مذاكره شد و از كاپیتان خواست همچنان رم را همراهی كند؛ چرا كه این باشگاه در فقدان ستاره می سوخت و حضور مرد محبوبی مانند وی، می توانست آنها را برای تكرار عناوین قهرمانی، امیدوار كند.
شاید توتی می توانست با انتخاب تیمی مانند اینتر مسیر زندگی اش را تغییر دهد اما از میان احساس و پول، اولی را برگزید؛ هرچند بابت تمدید قرارداد ۶/۶ میلیون دلار، دریافت كرد!مرد ۳۰ ساله رمی ها، با این كار، هواداران را خوشحال كرد.او باعث شد رم ،رقیب اینتر در كسب اسكودتو باشد و به مرحله یك هشتم نهایی لیگ قهرمانان نیز راه پیدا كند.او در مصاحبه ای اعلام كرده می خواهد در باشگاه محبوبش به دوران بازیگری خود خاتمه دهد.
پرنس رم گفت: «من تا ۲۰۱۱ با باشگاه قرارداد دارم و شاید تا ۲ یا ۳ سال دیگر و پیش از اتمام قرار داد برای همیشه كفش ها رابیاویزم. سال های زیادی در خدمت این باشگاه بوده ام و از اینكه بیش از ۱۰ سال برای آنها به میدان رفته ام، بسیار خوشحال هستم.»توتی با این كار به اسطوره جاودان پایتخت تبدیل شده و به طور حتم بیش از پیش در قلب هواداران رم جای خواهد گرفت.او و تیمش این شانس را دارند كه با افت اینتر، پس از ۶ سال اسكودتو را فتح كنند و در این راستا تمام امید «لوچیانو اسپالتی» به ساق های رهبر و طراح تیم است.
در حالی كه رم برخلاف فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰ ستاره های زیادی در اختیار ندارد اما حضور یك بازیكن تراز اول به نام فرانچسكو توتی، آنها را به قهرمانی امیدوار كرده. كاپیتان رم، پس از جام جهانی به تیم ملی دعوت نشده و شاید به همین دلیل ایتالیا به شدت افت كرده است.
روبرتو دونادونی با توجه به درخشش توتی، در سری A ، بار دیگر تصمیم گرفته در نخستین بازی ایتالیا در سال ۲۰۰۷ از وی دعوت به عمل آورد تا قهرمان جهان، جان تازه ای پیدا كند.با بازی های درخشانی كه توتی انجام داده، هیچ مربی ای نمی تواند وی را انكار كند و باید بار دیگر شاهد هنرنمایی او با پیراهن لاجوردی پوشان باشیم.به هر صورت روزی مرد محبوب رم با فوتبال وداع خواهد كرد. به طور حتم آن روز برای هوادارام تیم پایتخت بسیار سخت خواهد بود. سالیان سال طول خواهد كشید تا ستاره ای نظیر توتی در آسمان فوتبال رم و ایتالیا ظهور كند؛ اویی كه به باشگاهش وفادار ماند. چنین فوتبالیستی بار دیگر متولد خواهد شد؟
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید