جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تولد دوباره سیسیلی ها در فوتبال ایتالیا


تولد دوباره سیسیلی ها در فوتبال ایتالیا
با در نظر گرفتن حوادثی كه تابستان گذشته در فوتبال ایتالیا رخ داد، سری A در فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶ با نامتعارف ترین شكل ممكن شروع شد. نیمه اول این رقابت ها همان طور كه انتظار می رفت با وضعیتی غیرطبیعی دنبال شد اما رفته رفته حوادث و اتفاقات در این بازی ها روال عادی خود را پیدا كرد و در حقیقت آرامش نسبی به اخبار فوتبال ایتالیا بازگشت.قهرمانی ایتالیا در جام جهانی ثابت كرد فوتبال سرزمین چكمه ای نیازمند یك تحول ویژه است تا شرایط حاكم در فوتبال این كشور به وضعیت سابق خود بازگردد.
شاید تنها نكته مثبتی كه این رسوایی های برای فوتبال داخلی ایتالیا به همراه داشت باز شدن كورس رقابت قهرمانی بود كه طی چند فصل اخیر منحصراً در اختیار یوونتوس و میلان قرار داشت و در كنار آن بسیاری از استعدادهای جوان در تیم های كم نام و نشان توانستند خودی نشان دهند و نظر روبرتو دونادونی مربی تیم ملی ایتالیا را جلب كنند. از این جهت نمی توان برای فوتبال ایتالیا تأسف خورد اما در كنار آن ضررهای اقتصادی كه متوجه باشگاه های خاطی شد از نظر مالی لطماتی را به بدنه فوتبال این كشور وارد كرد. در هر صورت تا پایان نیم فصل این رقابت ها غیر از اینتر و رم كه حضور آنها در صدر جدول رقابت ها كاملاً قابل پیش بینی بود، تیم های كوچك هم جهش خیره كننده ای از خود نشان دادند.
● تولد فوتبال سیسیل
پالرمو از كسر امتیاز میلان و فیورنتینا كه در اول فصل نصیب این تیم ها شد نهایت استفاده را برد. ضمن اینكه غیبت یوونتوس هم مزید بر علت شد تا تیم محبوب جزیره سیسیل بتواند در این فصل و در پایان نیم فصل رقابت ها خود را تا رتبه سوم جدول هم بالا بكشد. البته شاگردان فرانچسكو گیدولین در مقطعی حتی در صدر جدول هم قرار داشتند.
نكته جالب اینجا است كه مائوریتزیو زامپارینی، رییس پالرمو در مصاحبه هایش بارها عنوان كرد رتبه پالرمو در پایان فصل تا این حد بالا نخواهد بود اما با مجموعه خوبی كه در این تیم وجود دارد بسیار بعید به نظر می رسد پالرمو از جمع ۴ تیم صدر جدولی در پایان فصل جدا شود.سیسیل در این فصل از رقابت ها ۳ نماینده در سری A دارد كه در این بین عملكرد كاتانیا كه حتی توانست خود را تا رتبه چهارم جدول هم ارتقا دهد بسیار جالب توجه بود بخصوص اینكه كاتانیا پس از ۲۳ سال در این رقابت ها حاضر شده است و اكثر كارشناسان قبل از شروع فصل پیش بینی كرده بودند حداكثر موفقیت این تیم می تواند بقا برای فصل آینده باشد اما اكنون رسیدن به رقابت های اروپایی با توجه به روند این تیم اصلاً دور از انتظار نیست البته در صورتی كه تعطیلات زمستانی سری A باعث افت آنها نشود.
● تلخ و شیرین میلان
اوضاع در میلان كاملاً متفاوت است. در یك سو اینتر قرار دارد كه در این فصل بیش از هر زمان دیگری از سال ۱۹۸۹ به قهرمانی در اسكودتو نزدیك شده است.
اینتر تا پایان نیم فصل رقابت ها طعم شكست را نچشید و ركورد ۱۱ پیروزی متوالی را به دست آورد تا با یك حاشیه امنیت مناسب به انتهای فصل فكر كند. از مسایل حاشیه ای این تیم در نیم فصل اول رقابت ها، مشكلات آدریانو بود. امپراتور سابق هواداران اینتر كه یك سالی است در دام حاشیه ها افتاده است حتی سایه ای از آدریانو گذشته را از خود نشان نداد و حتی در یك مقطع به برزیل فرستاده شد اما این مرخصی اجباری هم تأثیری در میزان آمادگی او نداشت هر چند حضور خوب هرنان كرسپو، زلاتان ابراهیموویچ و هافبك های گلزن اینتر مانع از این شد كه روبرتو مانچینی در خط حمله دچار مشكل شود.
در هر صورت به نظر نمی رسد اینتر برای قهرمانی در این فصل مشكل چندانی داشته باشد اما همسایه و رقیب دیرینه اینتر در كنار یوونتوس مشهورترین غایبان كورس قهرمانی این فصل سری A هستند. میلان كه با كسر امتیاز بازی های خود را شروع كرد در ادامه آنچنان گرفتار مشكلات شد كه اكثر بازیكنان این تیم در مصاحبه های خود اعلام كردند فقط در انتظار پایان فصل هستند تا سال آینده را با قدرت بیشتری آغاز كنند! میلان در مقطعی حتی از كسب یك پیروزی نیز عاجز بود و آنچلوتی حتی تا مرز اخراج هم پیش رفت اما ۲ پیروزی پیاپی ۳ بر صفر توانست اوضاع را تا حدودی آرام كند.
بسیاری از كارشناسان علت اصلی مشكلات میلان را ضعف این تیم در فصل نقل و انتقالات عنوان می كنند؛ اول از همه اینكه با رفتن آندری شوچنكو به چلسی هیچ جانشین مناسبی برای او در نظر گرفته نشد، ضمن اینكه مشكلات خط دفاع این تیم همچنان پابرجا است و بدتر از همه اینكه نیمكت نشینان این تیم هم اصلاً در حد و اندازه های نفرات اصلی نیستند. به هر شكل آنچلوتی امیدوار است با بهبودی مصدومانش در هنگام تعطیلات از شروع نیم فصل دوم تیمش شرایط بهتری را تجربه كند.
● آرامش در رم
۲ تیم شهر رم در این فصل با وجود شرایط متفاوتی كه از ابتدای فصل داشتند در پایان نیم فصل توانستند به موقعیت تثبیت شده ای برسند. به نظر می رسد رم تنها تیمی است كه تا پایان فصل می تواند یك تهدید جدی برای قهرمانی اینتر محسوب شود. لوچیانو اسپالتی با آغاز شیوه های هجومی توانسته است ضمن كسب نتایج درخشان، بهترین بازی های ممكن را هم در معرض دید هواداران این تیم بگذارد و هدایت كاپیتان توتی روحیه مضاعفی را به بازیكنان رمی بخشیده است.تنها نقطه منفی در كارنامه این فصل رم تاكنون شكست ۳ بر صفر در دربی حساس پایتخت مقابل لاتزیو بوده است. در سوی دیگر لاتزیو با وجود جریمه امتیازی اول فصل و در اختیار نداشتن مهره های چندان سرشناس و گرانقیمت توانسته است نتایج خوبی را كسب كند و شاگردان دلیو روسی امیدوار هستند فصل آینده در جام یوفا بازی كنند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید