شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

تری نیداد؛ پرشور و تازه وارد


تری نیداد؛ پرشور و تازه وارد
▪ عضو : كونكاكاف
▪ جایگاه جهانی: پنجاهم در آخرین جدول رده بندی فیفا برنامه بازی ها در جام جهانی ۲۰۰۶: ۲۰ خرداد در برابر سوئد، ۲۵ خرداد در مقابل انگلیس و ۳۰ خرداد در برابر پاراگوئه (در چارچوب گروه دوم رقابت ها)
▪ مربی: لئوبین هاكر (از هلند)
▪ ستاره: دووایت یورك
▪ پدیده: كریس بیرچال
▪ چگونگی راهیابی به دور پایانی جام جهانی ۲۰۰۶: كسب رتبه چهارم مسابقات انتخابی كونكاكاف و سپس غلبه بر بحرین در مرحله پلی آف
▪ پیشینه: تری نیداد برای اولین بار است كه به دور نهایی جام جهانی می رسد.
وقتی سه دور از مسابقات ۱۰ مرحله ای انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ در منطقه آمریكای شمالی و مركزی و حوزه دریای كارائیب (كونكاكاف) گذشته بود، تری نیداد در بین ۶ تیم حاضر در عرصه آخر بود و در ته جدول رده بندی قرار داشت و وقتی سه دور دیگر هم سپری شد، وضع تری نیداد فقط قدری بهبود یافته بود و اندوخته این تیم از ۴ امتیاز فراتر نمی رفت، حال آنكه حداكثر ۱۸ پوئن برای تری نیدادی ها تا آن تاریخ ممكن بود.
اما ناگهان همه چیز عوض شد و تری نیداد سه بازی متوالی خود را برد و به عنوان تیم چهار منطقه مجوز شركت در مرحله پلی آف و بازی با بحرین در این مرحله را به دست آورد و هر دو سو می دانستند كه برنده، راهی آلمان خواهد شد. تری نیداد در مجموع دو دیدار رفت و برگشت ۱-۲ برنده شد و شادی و جشن حاصله به حدی می رسد كه هنوز هم پایان نیافته است. با این حال تری نیداد با فقط ۱‎/۱ میلیون نفر جمعیت و در حالی كه كوچكترین كشور در میان ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی امسال نشان می دهد، بعید است كه از گروهش بالا آید و حذفش در همان مرحله نخست بسیار محتمل جلوه می كند.
تیم دووایت یورك كه یك مربی مشهور و هلندی همچون لئوبین هاكر را هم بالای سرش می بیند، در آوردگاه آلمان در دسته دوم و در كنار انگلیس، سوئد و پاراگوئه قرار گرفته است. برخی مدعی اند به این دلیل كه بسیاری از ملی پوشان تری نیداد در لیگ های انگلیس شاغل اند، این تیم می تواند با استفاده از آشنایی نفرات این تیم با روش كار انگلیسی ها آنان را شكست دهد. اما به نظر می رسد كه این بیشتر یك رؤیای حاصل از «حضور مرتبه نخست» در بزرگترین فستیوال فوتبال جهان باشد. هر رویدادی در ارتباط با تری نیداد خلق شود، در این شكی نیست كه هوادارانش به خاطر فرهنگ و آیین خاصی كه دارند، از پرسروصداترین تماشاگران حاضر در جام هجدهم خواهند بود و از حالا می توان سروصدای زیادشان را در ذهن ترسیم و تجسم كرد و نوای آن را شنید!
● تعویض مربی
پس از اینكه تری نیداد در هر سه مسابقه اول خود در دور مقدماتی جام جهانی امسال بسیار بد نتیجه گرفت، برتیل سنت كلر كنار گذاشته و لئوبین هاكر معروف و هلندی و ۶۴ ساله به عنوان مربی جدید این كشور معرفی شد. بین هاكر به خوبی توانست «جنگاوران سوكا» (لقب تیم تری نیداد) را زنده كند. دووایت یورك ستاره پیشین منچستریونایتد و استون ویلا نیز موافقت كرد كه به بازنشستگی ملی اش پایان بخشد و تری نیداد را در بازی های بعدی اش همراهی كند و این چنین بود كه جنگاوران فوق به پایگاه و شرایط كنونی خود رسیدند.
نمی توان شانس زیادی را برای تری نیداد در آلمان قائل بود، اما بعید است این تیم در آنجا یك مغلوب صرف و یك مرعوب شده مطلق باشد. از تیم ملی فعلی تری نیداد ۱۴ نفر در انگلیس روزگار می گذرانند كه شاكا هیسلاپ، استرن جان و كنوین جونز را هم دربرمی گیرند و در بین شان هیسلاپ كه دروازه بان است هنوز عضویت یك تیم لیگ برتری (وستهام) را دارد.
تیم تری نیداد غیرقابل تفكیك از شخص دووایت یورك است و با این كه او ۳۵ ساله شده و فوتبال باشگاهی اش رادر تیمی متوسط چون سیدنی .اف.سی استرالیا تعقیب می كند، اما هنوز هم مهره ای كارگشا و پخته است. تیم تری نیداد به شیوه ۲-۴-۴ بازی می كند و صاحب ظرافت فنی هم هست و این هم از زیبایی های جام ۲۰۰۶ خواهد بود.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید