جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


لطفاً دعوا نکنید


لطفاً دعوا نکنید
تو اشتباه می‌كنی! ساكت باش! دست بردار! از تو متنفرم. اینها جملاتی هستند كه گاه افراد خانواده زمانی ‌كه دعوا می‌كنند، به‌كار می‌برند.
اما دقیقاً نمی‌توان گفت فرزندان این‌گونه مواقع چه باید بكنند. ممكن است عصبانی، خشمگین یا حتی غمگین شوند اما تنها خواسته آنها این است كه دعوا خاتمه یابد.
زمانی ‌كه والدین با یكدیگر دعوا می‌كنند، وضعیت مناسب و مطلوب نخواهد بود اما به یاد داشته باشید حتی افرادی كه به یكدیگر عشق می‌ورزند نیز بعضی اوقات با هم جدال می‌كنند، دعوا كردن آنها دلیل بر دیوانگی آنها یا حتی جدا شدنشان از یكدیگر نیست.
طبیعتاً افرادی كه با هم زندگی می‌كنند در بعضی موارد با یكدیگر تفاهم ندارند و این باعث می‌شود كه گاهی نسبت به هم بداخلاق شوند. آخرین باری را كه با خواهر و برادرتان دعوا كردید، به یاد بیاورید. مطمئناً از گفتن آن چیزهایی كه به زبان می‌آورید منظوری نداشتید و در پایان نیز با هم آشتی كردید.
عین همین مسأله در مورد والدین شما صادق است. اگر هنگام دعوای پدر و مادرتان، ناراحت می‌شوید، سعی كنید در مورد احساساتتان با آنها صحبت كنید. اغلب، والدین متوجه نیستند كه بحث و منازعه آنها شما را برآشفته می‌كند و اگر شما به آنها بگویید كه در این مورد نگران هستید، سعی می‌كنند بحث را خاتمه دهند یا حداقل برایتان توضیح دهند كه علت اختلاف چیست.
والدین شما نیز زمانی به سن شما بوده‌اند اما ممكن است، فكر كنید آنها شما را درك نمی‌كنند ولی واقعاً این‌طور نیست. باید بدانید كه آنها نمی‌خواهند مشكلی برای شما به‌وجود آید، آنها مراقب شما هستند اما گاهی مشكل می‌توانند نقطه نظرات شما را درك كنند. وظیفه والدین مراقبت و حفظ امنیت فرزندان است تا زمانی‌ كه بتوانند از خودشان مراقبت كنند.
فرزندانی كه با والدین‌شان نزاع می‌كنند، اغلب یاد می‌گیرند كه در نهایت با آنها كنار بیایند. در واقع بهترین روش آن است كه بچه‌ها با والدین‌شان در مورد احساسات و آنچه برایشان مهم است صحبت كنند.
به یاد داشته باشید تحقق این امر وقت و حوصله بسیاری را می‌طلبد. صحبت كردن با والدین به‌جای داد و فریاد كردن، باعث می‌شود آنها به‌راحتی به صحبت‌های شما گوش دهند، به‌علاوه شما احترام آنها را نگه داشته و یاد می‌گیرید كه چگونه با آنها به تفاهم برسید.
در هنگام دعوا كردن بهترین كار خونسرد بودن است. اگر خشم و عصبانیت خود را در هنگام دعوا بیشتر نشان دهید، شخص طرف دعوا سعی می‌كند شما را بیشتر عصبانی كند. در این‌گونه مواقع سعی كنید راه حلی بیابید كه مشكلات و اختلافات را حل كند تا دیگر تكرار نشود. به عنوان مثال اگر شما بر سر استفاده از كامپیوتر با برادرتان اختلاف دارید، یك جدول زمان‌بندی رسم كنید تا همه بتوانند از كامپیوتر استفاده كنند.
اگر خیلی عصبانی هستید به اتاقتان بروید و با مشت به بالشتان بكوبید، بیرون بروید و اطراف منزل گردش كنید یا این‌كه به ورزش مورد علاقه‌تان بپردازید.
علاوه بر اینها می‌توانید در یك مكان آرام استراحت كنید، تا ۱۰ بشمارید و چندین بار نفس عمیق بكشید وقتی به حالت عادی برگشتید با كسی كه شما را ناراحت كرده، صحبت كنید. احتمالاً بعد از آن احساس خوبی خواهید داشت و نسبت به قبل خودتان را بهتر كنترل می‌كنید.
گاهی اوقات والدین شما ممكن است برای حل مشكلاتشان با یك مشاور و یا روان‌شناس مشورت نمایند و از نصایح آنها جهت خاتمه دعوا استفاده كنند.
همیشه بازداشتن افراد خانواده از دعوا كردن كار آسانی نیست اما با همكاری گروهی این كار شدنی است.
منبع: Ridshealth.org
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید