جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

لی هنی: ژنتیک را بهانه نکنید!


لی هنی: ژنتیک را بهانه نکنید!
این‌که می‌گویند بخشی از موفقیت یک بدنساز به نسبت ژنتیک او تعیین می‌شود درست است. دلیل این‌که تنها تعداد معدودی از بازیکنان ریز جثه در راگبی موفق می‌شوند به لیگ اصلی راه یابند همین مسئله ژنتیک است.
به‌عنوان یک مثال خیلی محسوس‌تر می‌توان به این موضوع اشاره کرد که هر ساله هزاران نفر ورزش بدنسازی را آغاز می‌کنند اما از بین آن‌ها تنها چند نفر هستند که سال حرفه‌ای می‌شوند و همین می‌شود که در طول ۴۲ سال فقط ۱۱ نفر قهرمان مستر المپیا می‌شوند. من تأثیر ژنتیک را در کودکان خود نیز دیده‌ام. من دو فرزند دارم به نام‌های جاش و المپیا، که المپیا تنها ۱۵ سال سن دارد اما در حال حاضر به اندازه من قد کشیده، شانه‌های پهن و کمری باریک، بازوها و ران‌هائی قوی و بزرگ دارد.
او ورزش والیبال را برای خود انتخاب کرده است. و یکی از بهترین‌ها در رده سنی خودش به حساب می‌آید. فرزند دیگرم که جاش نام دارد ۱۸ ساله است که به اندازه پدرش بزرگ و قوی است. فرزندانم در هر امری به سختی کار می‌کنند که ورزش هم شامل آن می‌شود. اما نمی‌توانم انکار کنم که موفقیت آن‌ها در ورزش به تنهائی نتیجه‌ای از روحیه قوی آن‌ها در تلاش کردن نبوده است.هر دوی آن‌ها ذوق و میل طبیعی برای هر کاری که انجام می‌دهند دارند، و احتمالاً این موضوع تفاوتی با آن‌چه که پدرشان برای قهرمانی هشت عنوان مستر المپیا انجام داد، ندارد.
نباید بگوئید چون ژنتیک‌تان خوب نیست باید این ورزش را کاملاً کنار بگذارید. آنچه لازم است انجام دهید ساده است: باید سعی کنید بهترین راه را برای به حداکثر رساندن توان بالقوه خود پیدا کنید. نظم، دانش و پشتکار کلیدهای رسیدن به موفقیت هستند.
خیلی صادقانه معتقدم که این فاکتورها می‌توانند نقش بزرگ‌تری را در موفقیت شما نسبت مسئله ژنتیک بازی کنند. اگر دو فرزند من در زمان تمرین حریفان می‌نشستند و تلویزیون نگاه می‌کردند و از خود سستی نشان می‌دادند هرگز در جائی‌که امروز هستند قرار نمی‌گرفتند، حالا هر چقدر هم که بگوئیم ژنتیک آن‌ها خوب است به هر حال بدون زحمت به‌جائی نمی‌رسیدند.
قول می‌دهم که اگر آن‌ها فاقد ژنتیک فعلی خود بودند، اما به‌همین اندازه که تلاش می‌کنند و با روحیه جلو می‌روند، جلو می‌رفتند باز هم به درجات بالائی می‌رسیدند. به هر کدام از عوامل وراثتی ناجور خود به‌چشم یک مانع جهت رسیدن به موفقیت نگاه کنید و سعی کنید آن‌ها را مسائلی فرض کنید که باید حل شوند.
با اعمال چنین ملاحظاتی در دیدگاه خود، ضمانت می‌کنم که به موقعیت‌هائی خواهید رسید که برایتان خیلی شیرین خواهد بود. به ضمیمه برنامه‌ای ارائه کرده‌ام که با انجام آن می‌توانید نتایج خوبی حاصل کنید و عضلات خود را رشد دهید.
● برنامه تمرین روز اول
حرکت/تکرار/ست
جلو بازو با هالتر ایستاده/۸-۶/۴
جلو بازو لاری/۱۲-۱۰/۴-۳
پرس سینه/۸-۶/۴
پرس بالاسینه/۸-۶/۴
کرانچ روی میز شیبدار/۲۰-۱۵/۴-۳
کرانچ/۲۰-۱۵/۴-۳
● روز دوم
حرکت/تکرار/ست
پرس سرشانه با هالتر از جلو/۱۰-۸/۴-۳
نشر از جانب/۱۲-۱۰/۴-۳
زیربغل سیم‌کش دست باز/۱۰-۸/۴-۳
زیربغل هالتر خم/۱۰-۸/۴-۳
● روز سوم
پشت بازو ایستاده با کابل/۱۲-۱۰/۴
پشت بازو خوابیده با هالتر/۱۰-۸/۴-۳
جلو پا/۱۵-۱۲/۴-۳
پرس پا/۱۲-۱۰/۴
پشت پا خوابیده/۱۵-۱۲/۴-۳
ساق پا ایستاده/۲۰/۵-۴
کرانچ روی میز شیبدار/۲۰-۱۵/۴-۳
کرانچ/۲۰-۱۵/۴-۳
منبع : مجله دانش ورزش


همچنین مشاهده کنید