شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

در ما چراغی روشن است


در ما چراغی روشن است
۷۰ درصد ارتباط ما با محیط اطراف از طریق چشم‌ها صورت می‌گیرد. ‌چشم‌ها چراغ بدن ما انسان‌ها هستند زیرا هفتاد درصد ارتباط ما با محیط اطرافمان از این طریق و مابقی از راه حواس دیگر است، پس لازم است. مشكلات چشمی را هر چه سریع‌تر تشخیص و درمان كنیم.
در كودكان معاینه چشم نقش بسیار مهمی دارد. در بسیاری از موارد كودكان به‌دلیل اینكه نمی‌دانند دید طبیعی چگونه باید باشد، شكایتی از دید خود ندارند و این مشكل می‌تواند در فرآیند یادگیری آنها تاثیر منفی بگذارد. ابتدا مختصری درباره كاركرد چشم بگوییم. امواج نورانی برگشت داده شده از هر شیئی از طریق قرنیه، سوراخ مردمك، زلالیه و عدسی، متمركز شده و پس از عبور از زجاجیه، در نهایت به نقطه زرد شبكیه یا ماكولا می‌رسد كه در اینجا عصب بینایی این انرژی نورانی را به انرژی الكتریكی تبدیل كرده وبه مغز مخابره می‌كند تا تصویر دریافت شود. بنابراین هرگونه اختلالی در ساختمان هریك از این اجزا می‌تواند، مشكلاتی را بر بینایی فرد به‌وجود آورد از جمله:
۱) عیوب انكساری (دوربینی، نزدیك بینی،آستیگماتیسم)
۲) انحراف چشمی (استرابیسم)
۳) تنبلی چشمی (آمبلیوپی)
۴) آب سیاه (گلوكوم)
۵) آب مروارید (كاتاراكت)
۶) قوزقرنیه (كراتوكونوس)
افراد زیادی در جامعه به بعضی از آنها مبتلاهستند، بدون آنكه مطلع بوده ودر صدد رفع آن مشكل برآیند.
▪ همه كودكان باید معاینه كامل چشم شوند تا مشكلات آنها كشف شده و مورد درمان قرارگیرند.
▪ معاینات دوره‌ای در سنین مختلف حائز اهمیت است زیرا بعضی مشكلات چشمی مثل دوربینی، قوزقرنیه و.... از دوره نوجوانی و از سن بلوغ شروع می‌شود. همچنین معاینه عروق ته چشم (پرده شبكیه) و دیگر قسمت‌های چشم از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا می‌تواند ابتلا به بعضی از بیماری‌های غیر چشمی نظیر فشارخون، دیابت، چربی بالا وبعضی از بیماری‌ها دیگر را نشان دهد.
▪ وارد آمدن آسیب‌های فیزیكی (ضربه‌ها) و شیمیایی (اسیدی، قلیایی، ... ) به چشم‌ها ممكن است دركاهش دید دائمی وحتی نابینایی چشم تاثیر گذارد. پس هر چه سریعتر باید به چشم پزشك مراجعه كرد.
▪ رعایت نكردن مسائل بهداشتی نیز می‌تواند برروی بینایی تاثیر گذارد، مثلا‡ دود سیگار سبب عوارض متعدد چشمی از جمله التهاب وصدمه به عصب چشم ودر نهایت موجب نابینایی می‌شود.
▪ تغذیه نامناسب، بیماری قند، تماس با نور خورشید، افزایش سن، استفاده از داروهای كورتون‌دار و ضربه ازجمله علل به‌وجود آمدن آب مروارید است.
▪ امروزه با توجه به پیشرفت تكنولوژی و استفاده از ابزار و تجهیزات مدرنبسیار شایع شده است از آن جمله رایانه است كه استفاده از آن رایج و ضروری است و معمولا كودكان در استفاده ازآن محدودیتی برای خود قائل نیستند. باید توجه اولیا و مربیان را به این موضوع معطوف كرد تا كودكان را نسبت به خطرات چشمی آن راهنمایی كنند و شیوه استفاده صحیح را به آنان بیاموزند زیرا استفاده طولانی و فاصله كم از مانیتور موجب انقباض چشم‌ها در یك حالت ثابت می‌شود و همچنین پلك زدن را محدود می‌كند كه این امر خود موجب خشكی چشم‌ها می‌شود.
▪ در دانش‌آموزان افت تحصیلی و گاهی نوشتن كلمات به‌صورت كج و درشت می‌تواند یكی از علل اساسی تضعیف دید چشم‌ها باشد؛ پس باید سریع به چشم پزشك مراجعه كنند.
▪ تغذیه خوب و مناسب مانند مصرف سبزی‌های برگ‌دار مثل اسفناج وكلم به‌علت داشتن دو ماده به‌نام لوتئین و گزانتین برای شفافیت و قدرت و قوام عدسی چشم مهم است. ویتامین E وC، همچنین تنفس در هوای آزاد وسالم مخصوصا در افراد دوربین تا حد زیادی ضعف بینایی آنها را جبران می‌كند.
▪ مصرف ویتامین A در درمان شب كوری مؤثر است. آمار نشان می‌دهد حدود ۵ تا ۱۰ درصد كودكان آسیایی به شب كوری مبتلا هستند. می‌توان با مصرف روزانه یك هویج متوسط دو برابر نیاز بدن به ویتامین Aرا تامین كرد.‌
‌صدیقه نیك‌بخت
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید