جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


آسیب‌شناسی ازدواج در رویای خیس


آسیب‌شناسی ازدواج در رویای خیس
● نگاهی به فیلم رویای خیس به کارگردانی پوران درخشنده
سل امروز، جوانان و نوجوانان امروزی که با تکنولوژی و فناوری‌های نوینی رشد یافت پرورش و آموزش آنان به گونه‌ای اجتناب‌ناپذیر از این مزایا و شاید معایب عصر صنعتی و الکترونیکی سود جسته و بهره برده‌اند، بالطبع با مشکل بزرگی به نام سنت‌گریزی و سنت‌شکنی و عدم ارتباط یا چگونگی ارتباط با نظام گذشته روبرو است.
از این‌رو کشمکش‌ها و تناقض‌های این دو نسل جوهره و درونمایه مناسب و قابل توجهی به عنوان الگو، مدل یا فرمولی واقعی و عینی از دل و بستر اجتماع کنونی ما به شمار می‌رود که این مهم رفته رفته می‌تواند جامعه را با بحران پیچیده‌ای روبرو سازد.
رویکرد هنرمندان و بخصوص سینماگران ایرانی به چنین مقوله‌ای و با هدف نمایش و بررسی این معضلات ستودنی و قابل تقدیر است. رویای خیس به کارگردانی پوران درخشنده نماد و نمونه‌ای از بازتاب این واقعیت‌ها در قالب فیلم و سینما و نشان‌دهنده دغدغه یک فیلمساز در روبرویی یا به تعبیر دیگر تعصب یک هنرمند و فیلمساز به این مهم محسوب می‌شود.
درخشنده پیش از این نیز در آثار متعدد خود کارنامه معین و مشخصی از این دست را از خود برجای گذاشته است که برخی از آنها از وی به یادگار در آلبوم سینمای ایران باقی مانده است. رویای خیس نیز در زمره و چارچوب مخصوص درخشنده تهیه و تولید شده که مضمون آن اگرچه تاکنون دستمایه و تا حدودی دست‌کاری‌های فراوانی از آن در آثار متعددی به چشم می‌خورد اما استفاده زیرکانه کارگردان از اینچنین مضمونی و همچنین چیره‌دستی و تسلط او بر زبان قدرتمند سینما یعنی تصویر مثال‌زدنی و قابل تامل است.
ازدواج و نحوه آشنایی یک زوج در وانفسای اجتماع کنونی اغلب جوانان را با معضلات و مشکلات فراوانی روبرو ساخته است. رویای خیس، روایت داستان دختر و پسری است که از روی عشق و علاقه به یکدیگر تلاش می‌کنند تا به کمک روابط پنهانی و دور از چشم غیر و بخصوص خانواده به گونه‌ای زندگی مشترک را برای خود رقم زنند که به رغم تلاش‌های سطحی و شتابزده که مقتضی دوران سنی آن دو یا هیجان‌ها و پتانسیل‌های روانی نهفته و خفته آنهاست با چالش و آسیب‌های بی‌شماری روبرو می‌شوند که فیلم در نمایش و اشاره به آنان موفق عمل کرده است.
روابط علت و معلولی یا بررسی چگونگی این روابط، بایدها و نبایدهای آن در میان دختر و پسر، خانواده آنها با فرزندان خود و همچنین برخورد دو خانواده با یکدیگر در سه ضلع مثلث این مهم قرار دارند و فیلم تلاش می‌کند تا به هر سه آنها پرداخته و مزایا و معایب آن را از منظر روانشناسانه مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد. رویای خیس به مثابه نمونه و اشل کوچکی از انبوه و بی‌شمار نمونه‌های اینچنینی و امثال خود واقعیت تلخ و بدطعم را از ابتدا تا انتها به نمایش می‌گذارد که نشان‌دهنده و بازتاب درد و بحران جامعه جوان کنونی است که درمان آن اگرچه آسان نیست، قابل تامل و تحمل است.
درخشنده با زبان رویای خیس معتقد است فاصله و کم‌توجهی به نسل جوان و همچنین خشونت و نفی امیال و عدم درک شرایط زندگی مدرن فرزندان از اهمیت ویژه و دوچندانی برخوردار است که متاسفانه در برخی موارد مانند آدم‌های رویای خیس با سهل‌انگاری و بی‌‌توجهی والدین، فرزندان به سرکشی و نافرمانی از خانواده روی می‌آورند و پیامدهای آن اغلب حادثه‌آفرین و جبران‌ناپذیر است.
رویای خیس از منظر معنا و محتوا واقعیتی را به تماشا می‌گذارد که از هر منظر قابل فهم و درک است و صدالبته قابل انکار نیست.
در اجرا نیز کارگردان کارآزموده و مسلط عمل می‌کند، اما خلاقیت و تا حدودی جذابیت و یا به تعبیر دیگر تمهیدات ویژه و قابل تعمق‌تری به عنوان عناصر زیرکانه و هوشمندانه می‌‌بایست برای طرح و فکر فیلم به کار می‌رفت تا با اثری بی‌عیب و نقض و عاری از انتقادی روبرو می‌شدیم.
ایمان ذوقی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید