جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ / Friday, 17 August, 2018

ابزارهای جستجو در اینترنت


ابزارهای جستجو در اینترنت
▪ سؤال:
موتورهای جستجو چیستند؟
ـ جواب:
موتورهای جستجو ابزارهایی برای پیدا كردن اطلاعات بر روی شبكه هستند. این ابزارها از زمانی كه شبكه اینترنت به عنوان شاهراه و منبع اطلاعاتی مطرح شد بوجود آمدند تا به كاربران در جستجوی اطلاعات مورد نظر در میان انبوه اطلاعات موجود در شبكه كمك ‌كنند. در حالی كه میزان اطلاعات در شبكه به شدت افزایش می‌یابد و هم اكنون از مرز ۸۰۰ میلیون صفحه گذشته است استفاده از موتورهای جستجو برای هر كاربر، امری اجتناب‌‌ناپذیر می‌نماید.
▪ سؤال:
موتورهای جستجو با دایركتوری‌ها(فهرست‌ها) چه تفاوتی دارند؟
ـ موتورهای جستجو( مانندAlta Vista)،‌از نظر توانایی در جمع‌آوری اطلاعات و مرتب‌سازی اتوماتیك آنها در خصوص موضوع مورد جستجو با فهرست‌ها (مانند(Yahoo! تفاوت دارند. دایركتوری‌ها لیست‌هایی از پایگاه‌های اینترنتی هستند كه بوسیله افراد تنظیم شده‌اند. نتیجه جستجوی شما بر روی یك موضوع قسمتی از این لیست‌های تنظیم شده توسط انسان است كه در ارتباط با موضوع مورد نظر شما است. با وجود این كه مجموعه‌جواب یا نتیجه جستجوی به دست آمده در فهرست‌ها(Directories) بسیار كوچكتر ازنتیجه جستجو در موتورهای جستجو است اما نتیجه به دست آمده در دایركتوری‌ها بیشتر مرتبط به موضوع می‌باشد و به همین دلیل از موتورهای جستجو بیشتر در پیدا كردن مطالب نادر و تخصصی و یا در تحقیقات جامع و كلی، استفاده می‌شود.
▪ سؤال:
موتورهای جستجو چگونه كار می‌كنند؟
ـ موتورهای جستجو از ۳ جزء اصلی تشكیل شده‌اند.
۱) برنامه‌عنكبوتی
robot ,Crawler, bot) (۲- بانك اطلاعاتی
۳) صفحه اصلی و رابط‌های جستجو.
موتورهای جستجو، بوسیله فرستادن برنامه رهیاب (برنامه‌های عنكبوتی) بر روی صفحات Web به بررسی متون صفحات زیر نویس عكس‌ها و كدها پرداخته و پس از جمع‌آوری اطلاعات، برنامه عنكبوتی صفحاتی را كه در آنها مطالبی دربارهٔ ‌موضوع مورد جستجو وجود دارد مشخص كرده و در بانك اطلاعاتی خود قرار می‌دهد. موتور، اطلاعات موجود را بر اساس موضوع به ترتیب الفبا یا هر طبقه‌بندی دیگری كه مورد نظر طراح و برنامه‌نویس موتور جستجو است،مرتب می‌سازد. وقتی كاربر لغت مورد نظر را مشخص كرده و كلید جستجو (Search) را فشار می‌دهد موتور جستجو یك بانك اطلاعاتی كه حاوی لیست‌آدرس‌ها و پیوندهای (Link) پایگاه‌هایی كه مطالبی در ارتباط با كلمه مورد نظر یا كلمات وابسته به آن را دارا هستند، نمایش می‌دهد. موتورهای جستجوی مختلف روش خاص خود را برای نشان دادن لیست‌های مربوط به موضوع جستجو دارند. بعضی موتورها ترتیب لیست‌های خود را بر اساس ارتباط با موضوع و همچنین محبوبیت پایگاه‌های مختلف مرتب می‌كنند. بعضی دیگر بر اساس تعداد دفعاتی كه لغت مورد جستجو در صفحه آن پایگاه به كار رفته است. ولی اكثر موتورهای جستجو تركیبی از این فاكتورها را در نظر گرفته و لیست خود را مرتب می‌كنند.
▪ سؤال:
موتورهای جستجو چه مقداری از كل صفحات Web را برای پیدا كردن پاسخ، جستجو می‌كنند؟
یك محدویت مهم در موتورهای جستجو یا دایركتوری‌ها این است كه تنها درصد كوچكی از Web توسط آنها برای پیدا كردن صفحات مربوطه به كلمه مورد جستجو بررسی می‌گردد. اگر چه برنامه‌های رهیاب (bot) اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به دایركتوری‌ها درباره ‌مورد جستجو جمع‌آوری می‌كنند با این وجود باز هم مقدار بسیار كوچكی از كل Web تحت جستجوی این برنامه‌ها قرار می‌گیرد. تحقیقات جدید دربارهٔ موتورهای جستجو كه جدیدا" توسط مؤسسه تحقیقاتی NEC انجام گرفته است بیان می‌كند كه حتی بزرگترین موتورهای جستجو كمتر از ۲۰% كل وب را مرور می‌كنند. برنامه‌نویسان و طراحانAll the Web, Excite و دیگر موتورهای جستجو شدیدا" تلاش می‌كنند تا درصد بررسی صفحات وب و همچنین میزان وابستگی موضوع صفحات با مورد جستجو را بالا ببرند.
▪ سؤال:
چرا نتایج به دست آمده توسط موتورهای جستجوی گوناگون متفاوت است؟
دلیل تفاوت در نتایج، استفاده كردن موتورهای جستجو از برنامه‌های رهیابِ (bot) متفاوت، می‌باشد. هر برنامه Bot در نوع اطلاعاتی كه از صفحات وب جمع‌آوری می‌كند و یا به عبارتی «خزیدن» آن بر روی صفحات وب روش خاصی دارد. بعضی از برنامه‌های رهیاب قبل از این كه به آدرس بعدی بروند تمام اطلاعات موجود در صفحه جاری را بررسی می‌كنند. بعضی تنها پیوندهای (Link) موجود در روی صفحه را بررسی می‌كنند. برخی برای بررسی اطلاعات وارد شده جدید، هر روز و یا هر هفته و هر ماه صفحات Web را چك كنند. اطلاعاتی كه برنامه‌رهیاب منعكس می‌كند، از نظر لغات كلیدی(keyword) ، اطلاعات مربوط به آدرس پایگاه وتازگی صفحات مربوطه متغیر می‌باشد.
▪ سؤال:
چه راه‌كارهایی برای كوتاه كردن مسیر جستجو وجود دارد؟
حتی بهترین لغات كلیدی برای جستجوی یك مطلب در محیط اینترنت باعث به دست آمدن تعداد بسیار زیادی جواب شده كه امكان بررسی همهٔ آنها برای كاربر تقریبا" ‌غیر ممكن است. اما چند روش برای كوتاه كردن مسیر جستجو یعنی پیدا كردن نزدیكترین جواب‌ها برای موضوع مورد جستجو وجود دارد. استفاده از عملگرهای منطقی، یك راه حل بسیار معمول و قابل استفاده برای این مشكل است. یعنی با استفاده از لغات NOT,OR,AND در میان لغات كلیدی مطمئن شوید كه نتایج به دست آمده حاوی همه، حداقل یكی یا هیچكدام از لغات وارد شده به عنوان موضوع جستجو است.
برای مثال یك جستجو برای اتومبیل‌های روی اینترنت دارای جواب‌های بسیار زیادی می‌باشد اما اگر ما بخواهیم به دنبال پایگاه‌هایی كه دربارهٔ‌اتومبیل و منحصرا" BMW هستند بگردیم می‌توانیم از لغت كلیدی Car AND BMW استفاده كنیم یا اگر پایگاه‌هایی را كه دربارهٔ اتومبیل‌هایی بجز BMW هستند را بخواهیم، لغت كلیدی موردنظر Car NOT BMW خواهد بود. علامات و لغات دیگری نیز برای گوناگون كردن مسیر وجود داشته كه با توجه به نوع برنامه جستجو‌گر متغیر است. برای اطلاع از این علامات در محیط جستجوگر می‌توانید به گزینه Help در خودِ محیط جستجوگر مراجعه كنید .


مطالب مرتبط

چگونه Adwords گوگل را قدرتمند آغاز کنید؟

چگونه Adwords گوگل را قدرتمند آغاز کنید؟
یک لحظه ! اجازه بدهید دوباره تکرار کنم که ترافیک پرداخت به ازاء کلیک برای امتحان کردن تقریبا ضروری است. خیلی رک بگویم ، این روش از ترافیک برای همه کسب و کارها جواب نمی دهد. همچنین موفقیت به روش ایجاد ترافیک با سیستم پرداخت به ازاء کلیک ، فقط با درج یک تبلیغات و بلافاصله ارسال ترافیک ممکن نیست . بستگی به فاکتورهای زیادی از قبیل تبلیغات شما ، بازار رقابت شما ، صفحات شما و بودجه شما برای انجام این کار دارد. بدیهی است که برای مطرح کردن همه این موارد شاید نیاز به نوشتن یک کتاب باشد ، به هر حال هدف از نوشتن این مقاله ویژه ، بالابردن تخصص شما در این زمینه است که : چگونه در یک زمان مساوی با پرداخت پول کمتر از رقبایتان، در رتبه بالاتری قرارگیرید ؟ گوگل یک سیستم واحد برای امتیازدهی به تبلیغاتشان دارد که شما را قادر می سازد با پرداخت هزینه کمتر برای هر کلیک در بالاترین رتبه باشید. چگونه ؟ فقط مطمئن شوید که شما بالاترین نرخ کلیک در تبلیغتان دارید.... دو مسئله مهم نیاز است که مطمئن شوید با کمترین پرداخت در رتبه بالا قرار می گیرید. ۱- خیلی قوی شروع کنید – خسیس نباشید، برای شروع، آنچه در توان دارید خرج کنید. ۲- مرتبا تبلیغات خود را برای بهبود نرخ کلیک محک بزنید. شماره ۱- شروع قوی یکی از بزرگترین اشتباهاتی که مردم هنگام راه اندازی یک مبارزه تبلیغاتی مرتکب می شوند این است که آن را ضعیف شروع می کنند و خیلی در راه اندازی آن کند عمل می کنند. این خیلی اشتباه بزرگی است. به دو دلیل زیر لازم است خیلی قوی شروع کرده و مثل شیر به سراغ این مبارزه بروید: الف – اگر استراتژی شما عملی نیست سریعا آن را تغییر دهید و گرنه وقت گرانبهایتان را هدر ندهید. ب – خیلی مهمتر اینکه ، بیشترین انرژی را برای PER click در شروع کار مصرف کنید.چرا؟ اگر شما در شروع کار بیشترین نیرو را برای per click صرف کنید ( بیشترین هزینه را صرف کنید) ، این تنها راهی است که گوگل را قانع کنید که شما را در رتبه های بالا قرار دهد. شما هیچ رکوردی برای کلیک روی سایتتان ندارید، بنابراین برای بدست آوردن آن باید هزینه بیشتری بپردازید. با صرف هزینه زیاد برای شروع ، تبلیغات خود را در صفحه اول خواهید دید و سریعتر در معرض دید قرار خواهید گرفت. با این روش شما به سرعت رکورد کلیک برای خود خواهید ساخت و بلافاصله می توانید هزینه به ازاء هر کلیک یا cost per click خود را بدون از دست دادن محل (رتبه ) خود کاهش دهید . حال اگر شما با یک cost per click کم شروع کرده بودید شما در صفحات آخر بودید و هیچگونه نشانی از شما نبود و این می توانست هفته ها و چه بسا ماهها طول بکشد بدون اینکه هرگونه نرخ کلیک را برای خود ایجاد کنید. بنابراین ، درس اول ، سریع شروع کنید – بیشترین بودجه را برای per-click صرف کنید. با قدرت جلو بروید و بهترین نتیجه را خواهید گرفت. شماره ۲- آزمایش ، آزمایش! بهترین راه بعدی برای افزایش رتبه تبلیغات و کاهش هزینه برای هر کلیک (per-click) این است که همیشه تبلیغات جدید را امتحان کنید. گوگل امکان اجرای دو بنر تبلیغاتی را در یک زمان برای یک کلمه کلیدی به شما می دهد، آنها بصورت اتومات بنرهای شما را یکی پس از دیگری می چرخانند. به این وسیله می توانید به آرامی تیترها ، تبلیغات ، نام دامنه وهرچیزی را جابجا کرده و ببینید کدام بهتراست . همیشه این کار را انجام دهید و کم کم شاهد بالارفتن نرخ کلیک خود خواهید بود ، به همان نسبت که کلیک ها زیاد می شود می توانید cost per click را کاهش دهید بدون اینکه تغییری در محل تبلیغات شما (رتبه ) انجام شود. بنابراین ، حتی اگر درگیر رقبای زیادی شده اید و می ترسید که کنار گداشته شوید ، هنوز هم می توانید پیروز شوید. قوی جلو بروید ، سعی کنید تبلیغات (بنرها) خود را بیشتر و سریعتر نمایش دهید و در نتیجه نرخ بالاتری از کلیک ها برای خود درست کنید و سپس سریعا شروع به کاهش هزینه ها برای هر کلیک نمایید. فقط یک اخطار خیلی سریع ، اگر از این استراتژی استفاده می کنید مرتب حساب adword خود را کنترل کنید. همچنین هزینه محدودی برای هر روز در نظر بگیرید که از عهده آن برآیید. خیلی شگفت زده خواهید شد از اینکه چگونه Google ی تواند به این سرعت پو*لهای شما را ببلعد ! بسیار خوب ، حالا مجهز به ابزار پیشرفته ای هستید که به سرعت می توانید به بالاترین رتبه درGoogle برسید.

وبگردی
سفیر آلمان تعطیلات خود را در بین عشایر بختیاری گذراند
سفیر آلمان تعطیلات خود را در بین عشایر بختیاری گذراند - میشائل کلور برشتولد، سفیر آلمان در ایران برای گذراندن تعطیلات تابستانی خود با عشایر بختیاری در دره کوهرنگ زاگرس همراه شده است. منبع
ویدئو / مراسم رونمایی جدیدترین اثر همایون شجریان
ویدئو / مراسم رونمایی جدیدترین اثر همایون شجریان - مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «ایران من» با آواز همایون شجریان و آهنگسازی «سهراب پورناظری»، چهارشنبه شب (۲۴ مرداد) در تالار وحدت برگزار شد.
تریلی در اهواز چپ کرد، مردم بارش را غارت کردند!
تریلی در اهواز چپ کرد، مردم بارش را غارت کردند! - یک تریلی در اهواز واژگون شد و مردم به جای کمک به راننده مصدوم بار تریلی را بردند
بازگشت گوگوش به ایران و نحوه برخورد با او در فرودگاه
بازگشت گوگوش به ایران و نحوه برخورد با او در فرودگاه - در ویدئوی زیر روایت فائقه آتشین (گوگوش) را از بازگشت به ایران بعد از انقلاب و نحوه برخورد پاسدار فرودگاه و دادستانی با او می شنوید. او این خاطرات را سال ۲۰۰۰ در تورنتوی کانادا روایت کرد.
ماجرای عکس متفاوت وزیر جوان و هشتگ‌های توییتری
ماجرای عکس متفاوت وزیر جوان و هشتگ‌های توییتری - نكته جالب در اين ميان، گستردگي و تنوع واكنش‌ها به پوشش «وزير جوان» بود. تا آن‌جا كه در ميان كاربران بودند گروهي كه اين پوشش را در حد «شق‌القمر» بالا برده و اين تفاوت ظاهري را نشانه‌اي از تفاوتي عميق در نوع نگاه آذري‌جهرمي تحليل كردند و در مقابل، طيفي نيز «وزير جوان» را به‌خاطر تلاش براي آنچه ازسوي اين كاربران نوعي «پوپوليسم» و «عوام‌فريبي» خوانده شد
اظهارات تند احمدی نژاد علیه روحانی و دولت!
اظهارات تند احمدی نژاد علیه روحانی و دولت! - محمود احمدی نژاد با انتشار پیام ویدیویی تندی علیه رئیس جمهور، وی را هم دست رئیس دو قوه دیگر نامید و خواستار کناره گیری حسن روحانی از مقام ریاست جمهوری شد.
فیلم | قرار نبود روحانیت در همه چیز اظهارنظر کند!
فیلم | قرار نبود روحانیت در همه چیز اظهارنظر کند! - فیلم - مدتی قبل حجت الاسلام زائری مهمان خبرآنلاین بود و در کافه خبر به بررسی مسایل فرهنگی و اجتماعی ایران و نقش روحانیت در جامعه پرداخت.
فیلم | چرا مردم مسئولین را مسخره می‌کنند؟
فیلم | چرا مردم مسئولین را مسخره می‌کنند؟ - فیلم - چرا مردم مسئولین را مسخره می‌کنند؟ پاسخ این سوال را در ویدئوی زیر ببینید.
فیلم سانسور شده خوانندگی سحر قریشی در یک برنامه
فیلم سانسور شده خوانندگی سحر قریشی در یک برنامه - سکانس سانسور شده مسابقه «13 شمالی» که در آن سحر قریشی ترانه های مشهور چند تن از خوانندگان را می خواند، ببینید. اولین قسمت این مسابقه در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است.
عاشق شدن لیلای سریال پدر،داستانی کاملا واقعی!
عاشق شدن لیلای سریال پدر،داستانی کاملا واقعی! - روایت نازنین پیرکاری،مجری و تهیه کننده تلویزیون از عاشق شدن خود که داستان سریال پدر شد...
یک ژن خوب تازه: جان متاعی است که هر بی سروپایی دارد
یک ژن خوب تازه: جان متاعی است که هر بی سروپایی دارد - مهمترین بخش های سخنان او اینجاست که عنوان می کند: چه کسی در جریان انقلاب بوده؟ اگر یک عده ای جان دادند، یک عده ای هم این وسط پول دادند. او که گویا دستی در شعر هم دارد، سخن عجیب تری از آنچه پیش از این گفته بر زبان جاری می سازد و با به کار بردن این بیت که «جان چه باشد که نثار قدم دوست کنم *** این (جان) متاعی است که هر بی سروپایی دارد» ...
ترامپ حتی به شلیک یک گلوله نیاز ندارد
ترامپ حتی به شلیک یک گلوله نیاز ندارد - برای آمریکا کم هزینه‌ترین استراتژی ادامه وضع موجود است. ترامپ در یک سال گذشته کاری کرد که ۳۰ میلیارد دلار دارایی ایران از کشور خارج شود. این پول به کشور‌هایی مثل ترکیه، گرجستان، ارمنستان، مالزی و ... که از ثبات و امنیت برخوردارند رفت و در این کشور‌ها سرمایه گذاری شد. همین موضوع کمر اقتصاد ایران را می‌شکند. در این یک سال دلار به نزدیک ۱۰ هزار تومان رسیده است. ترامپ حتی به شلیک یک گلوله نیاز ندارد. اگر…
سحر تبر چهره واقعی‌اش را آشکار کرد!
سحر تبر چهره واقعی‌اش را آشکار کرد! - سحر تبر سال گذشته برای اولین بار در رسانه‌های جهان دیده شد. گمانه زنی می‌شد که او برای شباهت پیدا کردن به آنجلینا جولی ۵۰ عمل جراحی داشته است. اما او در نهلایت شبیه شخصیت "عروس مرده" تیم برتون به نظر می‌رسید.
ترجیح می‌دهید کدام‌ زن همکار شوهر شما باشد!
ترجیح می‌دهید کدام‌ زن همکار شوهر شما باشد! - یک بنر تبلیغاتی که ظاهراً با هدف ترویج فرهنگ حجاب طراحی شده، سبب‌ساز واکنش‌های کاربران شبکه اجتماعی توییتر شده است. در این بنر، از رهگذران خواسته شده بین دو گزینه موجود، زنی چادری و زنی مانتویی، انتخاب کنند ترجیح می‌دهند کدام‌یک همکار همسرشان باشد!
فیلم قتل عجیب زن جوان توسط شوهرش در اسلامشهر!
فیلم قتل عجیب زن جوان توسط شوهرش در اسلامشهر! - در اتفاقی عجیب و غیر قابل باور فردی امروز به دلیل درخواست طلاق همسرش در خیابان اسلامشهر وی را با ضربات چاقو از پای درآورد، از سرنوشت این خانم اطلاع دقیقی در دست نیست.