پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
شباهت به محبوب
احسان و نیکوکاری به همنوعان در دین اسلام بسیار پسندیده و نیز یکی از سفارشها و دستورات رفتار اجتماعی است که در مناسبتهای مختلف تأکید شده است.
ماه رمضان از بهترین ماه های گسترش عطوفت میان جامعه اسلامی و در نتیجه افزایش محبت و همدلی میان افراد آن جامعه مسلمان است؛ زیرا صدای سخاوت و احسان، صوت زیبای کبریایی است و آدمیزاد چنان به آن کشش و تمایل دارد که انسان های بخشنده را از دل و جان به خود میکشاند.
الگوی کامل احسان و نیکوکاری، امیر مؤمنان علی(ع) است که فرمود:«مَنْ أَحْسَنَ إِلَی النَّاسِ اسْتَدَامَ مِنْهُمُ الْمَحَبَّهٔ»[۱] یعنی کسی که با مردم به نیکویی رفتار کند، محبت دائمی آنان را نسبت به خودش جذب می کند.
در گفتار نورانی عالم عارف، حاج شیخ حسنعلی نخودکی می یابیم:«علمای بزرگ اسلام، طریق تکمیل انسان را در این دو جمله خلاصه کرده اند: التعظیم لإمر الله، والشّفقهُٔ علی خلق الله؛ یعنی بزرگداشت امر خدا و مهربانی بر خلق خدا.»
نیکوکاری در حق بندگان خدا، امنیت و آسودگی خاطری بدون وصف را در راه رسیدن به کمالات معنوی برای آدمی به همراه دارد؛ از این روی سعی و تلاش در برآوردن حاجات و احسان به دیگران و دستگیری ضعیفان و مستمدان جامعه مهم ترین بخش از دستورات تربیتی دینی به خصوص دین اسلام را در بر گرفته و همواره مورد تأکید و سفارش پیشوایان بوده است، همان گونه که در قرآن می خوانیم:«إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبی وَ یَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ» [۲] یعنی همانا خداوند(مردم را) به عدل و احسان و دادن(حق) خویشاوندان، فرمان میدهد و از کارهای زشت و ناپسند و تجاوز، نهی و شما را موعظه میکند، باشد که متذکّر شوید.
این آیه منشور جهانی اسلام است که امام باقر(ع) آن را در خطبههای نماز جمعه میخواندند.
مرحوم فیض کاشانی در تفسیر صافی، در بیان عظمت این آیه گفته است: اگر در قرآن همین یک آیه بود، کافی بود که بگوییم: قرآن،«تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْءٍ» است، اوامر و نواهی این آیه در همه ادیان بوده و هرگز نسخ نشده است.»[۳]
عدل درک بصیرتی و احسان درک حسّی می طلبد. عدل مساوات در جزاء است و احسان زیادکردن پاداش است[۴] عدل معانی و مفاهیم زیادی دارد؛ اما احسان که مربوط به این نوشتار است، شامل خدمات مالی، فکری، فرهنگی، عاطفی میشود.
آیا خداوندی که انسانها را به عدل و احسان دعوت میکند، میشود که خود عادل نباشد!«إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ». در بعضی مواقع عدالت با همه قدرت و شکوه و تأثیر عمیقش در مواقع بحرانی و استثنایی به تنهایی کارساز نیست؛ ازاین رو بلافاصله دستور به احسان پس از آن صادر می شود.
به تعبیر روشن تر در زندگی انسان ها، مواقع حساسی پیش میآید که حل مشکلات به کمک اصل عدالت به تنهایی امکان پذیر نیست؛ بلکه نیاز به فداکاری دارد که با استفاده از اصل احسان باید تحقق یابد.
امام علی(ع) فرمود:«العدل الانصاف، و الاحسان التفضل»[۵] یعنی عدل همان است که حق مردم را به آنها برسانی، و احسان آن است که بر آنها تفضل کنی.
منبع : خبرگزاری رسا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران نیکا شاکرمی رهبر انقلاب روز معلم معلمان دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی مجلس شهید مطهری حجاب شورای نگهبان قوه قضائیه
تهران هواشناسی زلزله معلم شهرداری تهران سیل قوه قضاییه آموزش و پرورش پلیس سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
خودرو قیمت خودرو دولت قیمت دلار ایران خودرو دلار قیمت طلا سایپا بانک مرکزی بازار خودرو کارگران تورم
مشهد رضا عطاران رادیو فضای مجازی تلویزیون سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس تئاتر موسیقی فیلم
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا نوار غزه روسیه چین حماس عربستان یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان تراکتور لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
همراه اول دبی واکسن تبلیغات اپل ناسا گوگل وزیر ارتباطات پهپاد
کبد چرب بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه ویتامین طول عمر بارداری