دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا


تـابـستـان بـــرفـــــی


تـابـستـان بـــرفـــــی
پرو كشوری با قدمت چند هزار ساله، مملو از معماها و عجایب زیادی بوده و همیشه مورد توجه دانشمندان و محققان قرار گرفته است.
این كشور با پایتخت لیما در آمریكای جنوبی واقع است و تمدن باستانی‌اش به دوران امپراطوری اینكاها باز می‌شود. تمدنی پر رمز و راز و كشف نشده؛ (اینكاها)، مردمانی بدون خط و كتابت و حتی وسایل نقلیه چرخدار بوده‌اند كه حدود پنج‌هزار سال پیش در منطقه پروی امروزی حكومت می‌كردند. سرخپوستان نیز در مرزهای بین‌ بولیوی و پرو سكونت داشتند و از همان ریشه اینكاها بودند.
در این منطقه مكانهایی توسط باستان‌شناسان كشف شده كه نشان می‌دهد، اینكاها و سرخپوستان خدایان متعددی داشته‌اند و برای پرستش خدایان خود مكان‌هایی به طول شش متر با دیوارهای محصور شده ساخته بودند.
از همه این موارد كه بگذریم می‌خواهیم به منطقه‌ای عجیب و جالب در پرو اشاره‌ای داشته باشیم. منطقه‌ای پوشیده از برف و سرزمین منجمد شده و در مقابلش صحرایی خشك و بی‌‌آب و علف كه جلوه‌ای باورنكردنی به آن بخشیده است.
در جنوب كوههای آند و در جنوب شرقی پرو نزدیك مرز بولیوی منطقه‌ای به مساحت ۴۴ كیلومتر مربع پوشیده از یخ و برف است. این منطقه در سال ۱۹۶۰ یافت شد و تا آن زمان از نظرها پنهان مانده بود. این منطقه را كوال‌كایا نام نهادند. دانشمندان و محققان دانشگاه اوهایوی آمریكا حدود ۴۷ سال پیش این منطقه را به‌طور اتفاقی یافتند و به تحقیق و بررسی پرداختند. آنان سرزمینی منجمد را در منطقه‌ای استوایی پیدا كرده بودند. با كشف گیاهان و موجودات میكروسكوپی و آزمایش ایزوتوپیك به این نتیجه رسیدند كه این منطقه بیش از ۵۶۰۰ سال قدمت دارد و پوشیده از برف و یخ است. گفتنی است كه نوع برف این منطقه به‌نظر آبی رنگ می‌رسد. دمای (كوال كایا) به ۵۰ درجه زیر صفر می‌رسد و در واقع غیر قابل سكونت است. در عین حال نكته مورد توجه اینجاست كه با حفر برفها در سطح زمین به خاك‌های قابل كشاورزی دست یافتند.از آن زمان به بعد (كوال كایا)، مورد توجه محققان قرار گرفت و گروههای باستان‌شناسان و زیست‌شناسان به این سرزمین پا نهادند و تحقیقات خود را آغاز كردند.حتی هم‌اكنون مساحتی را برای اسكی روی برف و مسابقات سورتمه‌سواری در این منطقه برفی‌ اما استوایی در نظر گرفته‌اند، ولی برای حفظ محیط‌زیست و بكر بودن این سرزمین بازدیدكنندگان و جهانگردان تا حدودی از این سرزمین را در می‌نوردند و حق بالا رفتن از كوههای یخی را ندارند. به‌ هر صورت این منطقه به یك مكان تفریحی و تحقیقی تبدیل شده است.
● بلندترین دریاچه جهان
گفتنی است كه دریاچه‌(تیتی كاكا) نیز در مرز پرو و بولیوی به وسعت ۷۷۵۰ كیلومتر مربع می‌باشد كه آب این دریاچه از برفهای آب شده منطقه (كوال كایا) تامین می‌شود.
این دریاچه مملو از ماهی است و همچنین دریاچه تیتی‌كاكا محل زندگی پرنده‌ها و قورباغه‌ها نیز می‌باشد. سطح دریاچه تیتی‌كاكا ۳/۲ كیلومتر بالاتر از سطح دریا بوده و بلندترین دریاچه جهان می‌باشد. علیرغم ارتفاع زیاد، به‌وسیله تابش آفتاب گرم می‌شود. این دریاچه وجودش را مدیون سرزمین برفی پرو است، زیرا در این منطقه استوایی چنین دریاچه پرآبی، غیرممكن و باور نكردنی است، اما با آب شدن تناوبی برفهای (كوال كایا)، این دریاچه جان می‌گیرد و زنده می‌شود، همچنین نكته عجیب دیگر كه باید به آن اشاره كرد، این است كه صحرای (آتا كاما) در مقابل این منطقه برفی رویت شده است.
صحرای آتاكاما یكی از خشك‌ترین مكان‌های جهان است. این صحرا پوشیده از شن و نمك می‌باشد و در رشته‌كوههای آند قرار دارد و در مرز پرو، بولیوی و شیلی است و حدود هزار كیلومتر از منطقه را در بر گرفته است.
صحرای آتاكاما به دلیل محصور بودن از دو طرف توسط كوههای آند و ارتفاعات ساحلی اقیانوس آرام هوای خشكی دارد و خورشید این منطقه را گرم و سوزان می‌كند. رطوبت این منطقه آنقدر كم است كه خشك‌ترین منطقه جهان نام گرفته و هر ۴۰ الی ۵۰ سال یكبار فقط چند میلیمتر باران می‌بارد، اما چند كیلومتر آن‌طرف‌تر، منطقه یخبندان (آتا كاما) به خوبی نمایان است.
محققان دانشگاه اوهایو كه به تحقیق بر روی كوال كایا مشغول بودند سری هم به خاك‌های صحرایی آتاكاما زدند و آن‌جا را به مریخ تشبیه كردند.
در این صحرا حتی یك درخت و گیاه هم دیده نمی‌شود چه رسد به این‌كه موجودات بتوانند زندگی كنند...
(آتا كاما) در طول ده هزار سال گذشته فاقد سكنه بوده. البته از یك نظر دارای اهمیت می‌باشد و آن هم مواد معدنی غنی است.
اكنون این صحرا دارای یكی از بزرگترین منابع نیترات سدیم در جهان است كه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
همانطور كه (كوال‌ كایا) منطقه‌ای منجمد و یخی عاری از زندگی است، كویر (آتا كاما) نیز سكونت در آن غیرممكن است با این حال هم آتا كاما مورد توجه توریست‌ها قرار گرفته و هم‌ منطقه مرزی آن (كوال كایا.) آتا كاما به دلیل زمینهای خالی از حیاتش و شن‌زار و نمك‌زارهای وسیعش و كوال كایا به‌خاطر سرزمین‌های پوشیده از برف و یخ و منجمد شده‌اش كه هر دو منطقه جذب توریست‌ كرده و محققان را به سوی خود كشانده است.
گفتنی است دانشمندان به مدت ۴۷ سال روی این دو منطقه هم‌مرز در حال تحقیق هستند تا پاسخی قانع‌كننده و علمی برای آن پیدا كنند اما نمی‌توانند از این خلقت خداوند سر در بیاورند. به تصویر نگاه كنید، منطقه‌ای پوشیده از خاك و سپس یك منطقه منجمد، مگر خورشید در چه جهتی به این منطقه كه در ناحیه استوایی قرار دارند، می‌تابد، اصلا، زمانی كه هوا ابری است و در منطقه (كوال‌ كایا) برف می‌بارد، چرا در (آتا كا‌ما) برف نمی‌بارد و دهها پرسش دیگر كه پاسخ آن روشن نیست.... عجیب است، انسان به درستی نمی‌تواند از راز و رمز كائنات سر در بیاورد...
منبع : مجله خانواده سبز