شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


سخنرانی‌های میلیونی


سخنرانی‌های میلیونی
می‌گویند حرف زدن هزینه ندارد. اما اگر شما رییس‌جمهور جنجالی سابق آمریكا باشد كه اتفاقا ماجراهای شخصی جالبی هم داشته باشید، آن وقت ماجرا كمی فرق می‌كند. بیل كلینتون از سال ۲۰۰۱ كه كاخ سفید را ترك كرد تا كنون بیش از ۴۰میلیون دلار از سخنرانی‌هایش پول درآورده است.
سال گذشته بهترین سال او بود و از سخنرانی‌هایش در سراسر دنیا از استرالیا تا مصر و كلمبیا، بین ۹ تا ۱۰میلیون دلار پول به دست آورد.
زندگی بعد از ترك كاخ سفید برای بیل كلینتون تجملاتی و پردرآمد تر از وقتی بود كه در كاخ زندگی می‌كرد. او به عنوان رییس‌جمهور در سال ۲۰۰هزار دلار درآمد داشت كه این برای بسیاری در آمریكا پول بسیار هنگفتی است اما در چارچوب استانداردهای طبقه نخبگان در واشنگتن، این رقم پول چندان زیادی نیست. مدیران شركت‌ها، دلال‌ها و لابی‌كنندگان و وكلایی كه كلینتون معمولا با آنها مراوده دارد خیلی بیشتر از این درآمد دارند.
كلینتون كه نسبت به رییس‌جمهورهای پیشین آمریكا با امكانات كمتری وارد كاخ سفید شد، در حالی ریاست‌جمهوری را ترك كرد كه از ناحیه تبلیغات انتخاباتی و هزینه‌های حقوقی در ارتباط با رسوایی مونیكا لووینسكی ۱۲میلیون دلار بدهی داشت. او از زمانی‌كه عنوان رییس‌جمهور سابق را پیدا كرد به پرهزینه ترین سخنران بعد از شام تبدیل شد كه برای هر سخنرانی‌اش بعد از شام ۱۵۰هزار دلار پول می‌گیرد. در كانادا او در یك روز خاص دو سخنرانی كرد و ۴۷۵هزار دلار پول گرفت.
پاییز گذشته كلینتون در جمعی در كنتاكی گفت، من تا زمانیكه از كاخ سفید بیرون نیامده بودم اسمم حتی یك پنج سنتی هم نمی‌ارزید. اما حالا یك میلیونر هستم. آمار و ارقام رسمی درآمد بیل كلینتون وقتی معلوم شد كه هیلاری همسر او به تازگی دارایی‌هایش را به عنوان سناتور رسما اعلام كرد.
این سخنرانی‌های پول‌ساز بیل كلینتون به دلیل محبوبیت زیاد او در داخل آمریكا و در جهان نسبت به دیگر رییس‌جمهور‌های آمریكاست. جیمی كارتر و جورج بوش پدر از یك دهم محبوبیت بیل كلینتون هم برخوردار نیستند.
اگر چه رونالد ریگان و بوش پدر هم بعد از ترك كاخ سفید به سخنرانی‌ در خاورمیانه و اروپا دعوت می‌شدند برای این سخنرانی‌ها پول هم می‌گرفتند اما این سخنرانی‌ها از نظر تعداد و میزان درآمد با كلینتون قابل مقایسه نیست.
نقش كلینتون در مذاكرات صلح خاورمیانه و روند صلح ایرلند شمالی و همچنین كنجكاوی كه همچنان بعد از نزدیك به یك دهه درباره ماجرای لووینسكی وجود دارد از دلایل محبوبیت كلینتون است. سال گذشته او به طور متوسط در روز یك سخنرانی داشت و تعداد سخنرانی‌هایش به ۳۵۲ رسید. در سال ۲۰۰۵ سخنرانی‌های بیل كلینتون ۵/۷میلیون دلار برای او درآمد داشت. این رقم در سال ۲۰۰۴ ، ۸۷۵هزار دلار بود و به این ترتیب درآمد او از سخنرانی در سال ۲۰۰۵ به یكباره نه برابر شد.
وقتی او سخنران باشد تعداد بیشتری در كنفرانس‌های مالی، تجاری، تغذیه و صنعت بیوتكنولوژی شركت می‌كنند. سال گذشته دارایی‌های خانواده كلینتون بیش از ۵۰میلیون دلار برآورد شده بود.
انگلیس یكی از پولسازترین مكان‌ها برای كلینتون بود. او سال گذشته ۱۰ بار از این كشور دیدار كرد و نزدیك به ۵/۱ میلیون دلار درآمد به دست آورد. چندی پیش در دوبلین مهمانان در هتل برلینگتون هر نفر ۱۰۰۰ دلار پرداختند تا سخنرانی كلینتون را بعد از ناهار بشنوند. مهمانان با پرداخت ۴ هزار دلار می‌توانستند با رییس‌جمهور سابق آمریكا عكس هم بگیرند و این عكس را به همراه كتاب خاطرات بیل كلینتون با امضای خودش دریافت كنند.
كلینتون برای ۲۰درصد سخنرانی‌هایش پول دریافت می‌كند و پول ۸۰درصد بقیه این سخنرانی‌ها صرف امور خیریه و به ویژه بنیاد خیریه ویلیام جی كلینتون می‌شود كه بودجه سالانه آن ۶۰میلیون دلار است. هدف این سازمان خیریه كمك به كشورهای در حال توسعه و به ویژه مبارزه با ایدز است.
كتاب خاطرات بیل كلینتون كه در سال ۲۰۰۴ منتشر شد تاكنون ۱۰ تا ۱۲میلیون دلار درآمد داشته است. یكی دیگر از اهداف مالی بیل كلینتون جمع‌آوری كمك مالی برای تبلیغات انتخاباتی هیلاری است كه از حالا خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌كند. هفته گذشته بیل كلینتون یك نامه الكترونیكی به میلیون‌ها مشترك ارسال كرد تا برای تبلیغات انتخاباتی همسرش یك میلیون دلار كمك مالی جمع‌آوری كند.
همانطور كه گفته شد بیل كلینتون تنها چهره و مقام سابق آمریكایی نیست كه ازسخنرانی‌هایش درآمد كسب می‌كند. رادولف جولیانی شهردار نیویورك در سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر برای هر سخنرانی ۵۱هزار دلار دریافت می‌كند. مارگارت تاچر برای هر سخنرانی ۶۰هزار دلار پول می‌گیرد اما به توصیه پزشكان به دلیل حفظ سلامتی فعلا از انجام سخنرانی امتناع می‌كند. رونالد ریگان بعد از ترك كاخ سفید در سال ۱۹۸۹، دو میلیون دلار برای سخنرانی در ژاپن درآمد كسب كرد. چری بلر همسر تونی بلر در یك سفر خصوصی به آمریكا در سال ۲۰۰۵ ، ۳۰هزار دلار از سخنرانی درآمد به دست آورد.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید